Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: aretus84 - 20.01.15 - klo:09:24

Otsikko: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 20.01.15 - klo:09:24
Nonniin ei päivää ettei murhetta (näköjään)
Eli tuo iki-ihana ongelmapesä 6430 kiukuttelee jälleen kerran. Tuossa päivänä eräänä se alkoi puskemaan kaikista jäähdytysletkujen liittimistä hiljakseen nesteitä pihalle, ja samalla käynnissä ollessaan nestesäiliön pinta soutaa edestakaisin (yleensä pinta nousee ihan säiliön yläreunaa vasten). Kun koneen sammuttaa niin nestepinta vajoaa alas. Elikkä painetta tulee jostain kovasti järjestelmään.  Samoin ajaessa moottorin lämmöt pomppii 78-84 välissä edestakaisin kokoajan. Kovasti on alkanu epäilyttämään kansipahvi, mut jotenkin tuntuu kummalta et sekään ei enää kestä 3500h pitemää. Lämpöjä tuo vehe ei ole liikaa ottanu missäänvaiheessa.

Onkos kenelläkään ollut mitään vastaavaa "ominaisuutta"?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: -Joomies- - 20.01.15 - klo:09:51
Nonniin ei päivää ettei murhetta (näköjään)
Eli tuo iki-ihana ongelmapesä 6430 kiukuttelee jälleen kerran. Tuossa päivänä eräänä se alkoi puskemaan kaikista jäähdytysletkujen liittimistä hiljakseen nesteitä pihalle, ja samalla käynnissä ollessaan nestesäiliön pinta soutaa edestakaisin (yleensä pinta nousee ihan säiliön yläreunaa vasten). Kun koneen sammuttaa niin nestepinta vajoaa alas. Elikkä painetta tulee jostain kovasti järjestelmään.  Samoin ajaessa moottorin lämmöt pomppii 78-84 välissä edestakaisin kokoajan. Kovasti on alkanu epäilyttämään kansipahvi, mut jotenkin tuntuu kummalta et sekään ei enää kestä 3500h pitemää. Lämpöjä tuo vehe ei ole liikaa ottanu missäänvaiheessa.

Onkos kenelläkään ollut mitään vastaavaa "ominaisuutta"?

6430n kansipahvi ollaan vaihdettu pari vuotta sitten, mittarissa oli noin 5000 tuntia. EGR meni uusiksi samaan aikaan.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 20.01.15 - klo:10:21
Alkoi puistattaa, kun tuota luki. Viittaa vahvasti kansijuttuihin. Oikeestaan kannata ajaa, ettei mee enää pahemmaks, tai tiedä voiko mennä. Mutta sen sanon että jd 30-sarja, muuten niin mukava traktori pilattu ihan onnettoman kestoisella tekniikalla. Saahan nää kuntoon, mutta Ylläpito on kallista. Täs talossa maksetaan nyt oppirahoja.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: John Ferguson - 20.01.15 - klo:10:42
Nonniin ei päivää ettei murhetta (näköjään)
Eli tuo iki-ihana ongelmapesä 6430 kiukuttelee jälleen kerran. Tuossa päivänä eräänä se alkoi puskemaan kaikista jäähdytysletkujen liittimistä hiljakseen nesteitä pihalle, ja samalla käynnissä ollessaan nestesäiliön pinta soutaa edestakaisin (yleensä pinta nousee ihan säiliön yläreunaa vasten). Kun koneen sammuttaa niin nestepinta vajoaa alas. Elikkä painetta tulee jostain kovasti järjestelmään.  Samoin ajaessa moottorin lämmöt pomppii 78-84 välissä edestakaisin kokoajan. Kovasti on alkanu epäilyttämään kansipahvi, mut jotenkin tuntuu kummalta et sekään ei enää kestä 3500h pitemää. Lämpöjä tuo vehe ei ole liikaa ottanu missäänvaiheessa.

Onkos kenelläkään ollut mitään vastaavaa "ominaisuutta"?
Kansipahvi. 6630:sta meni alle 4000h ajettuna.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 20.01.15 - klo:10:51
Mikä ihme näitä nykykoneita oikeen vaivaa? hyvä verrata tuohon edelliseen -95 malliseen caseen.. sillä ajettii 7500h ja takuuajan jälkee kerran muistettiin säädättää venttiilit.. nekin oli sillon ihan kohallaan :O siinä kaikki rempat mitä koneelle tehtiin, pari laturia mäni, startti ja kytkin, hydrauliikkapumppu ja sulakkeita.  Ei näköjää nykykoneilla tuommosii tunteihin ilman sepittämistä mennä.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: führer - 20.01.15 - klo:11:13
Kannentiiviste on sinulla tälläkertaa murheena ja ajettu jo 3500h aina ei pääse näin pitkälle. Keskusteluja lukiessa välittyy selvä kuva JD:n epäkurantista laadusta ja sokeita oppirahojen maksajia on maakunnat täynnä. Allekirjoittanut kuului näihin sokeisiin, kunnes uskonpuhdistuksen myötä Judakset saivat lähteä ja vaihdoin ne erääseen toiseen vihreään. Tänäpäivänä tietokonetta ei ole enään tar***** traktorin vikahistorian selvitystyöhön.
Voimia teille kaikille eksyneille ja muistutuksena mainittakoon, että muutos on mahdollisuus ja sairaudesta voi parantua.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: zetor8045 - 20.01.15 - klo:11:18
Mikä ihme näitä nykykoneita oikeen vaivaa? hyvä verrata tuohon edelliseen -95 malliseen caseen.. sillä ajettii 7500h ja takuuajan jälkee kerran muistettiin säädättää venttiilit.. nekin oli sillon ihan kohallaan :O siinä kaikki rempat mitä koneelle tehtiin, pari laturia mäni, startti ja kytkin, hydrauliikkapumppu ja sulakkeita.  Ei näköjää nykykoneilla tuommosii tunteihin ilman sepittämistä mennä.
Kyllä maxxumeihinkin kansiremontteja on 5000h nurkilla tehty...
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: SAS - 20.01.15 - klo:11:24
Valitettavasti tuo on suuri ongelma jontikan moottoreissa.Koko moottori pitäisi suunnitella uudestaan ,rakenne on kepponen .
Ajaa sillä ei kannatta koska vuotokohta syöpyy nopeaan pakokaasujen ja glykolin takia niistä yhdessä tulee happoa.
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 20.01.15 - klo:11:30
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.

Haastelivat huollosta et kolmen päivän remontti olis. Kyl siitä tonnilla selviää.. eriasia sit et miten monella.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: SAS - 20.01.15 - klo:11:36
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.

Haastelivat huollosta et kolmen päivän remontti olis. Kyl siitä tonnilla selviää.. eriasia sit et miten monella.
8 h. työtä ja koneistukset ,tonni on liian vähän mutta olisko 1600.
Miten paljon on sälää kannen päällä siitä johtuu työn määrä,mutta kolme päivää on kyllä liikaa.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: AgerSilva - 20.01.15 - klo:11:42
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.

Haastelivat huollosta et kolmen päivän remontti olis. Kyl siitä tonnilla selviää.. eriasia sit et miten monella.
8 h. työtä ja koneistukset ,tonni on liian vähän mutta olisko 1600.
Miten paljon on sälää kannen päällä siitä johtuu työn määrä,mutta kolme päivää on kyllä liikaa.

Päivän purkaa, päivä remonttia ja kolmannen kasaa. Tai kai sen päivässäkin tekee jos tekee kellon ympäri töitä...
Ja laskuakin kertyy enempi kun tonni...
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Yodavaari - 20.01.15 - klo:11:53
8 h. työtä ja koneistukset ,tonni on liian vähän mutta olisko 1600.

Niin, vaitaahan ne formuloihinkin renkaat parissa sekunnissa.

Kyllä tuohon vain se pari kolme päivää menee. Ja sitten kun aletaan odottaa kantta tai tiivisteitä ja pultteja niin vähän kauemmin.

Kun noita vaihtokonelistoja katsoo niin sieltä puuttuvat 00 ja 10-sarjan koneet.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Täpinäreiska - 20.01.15 - klo:12:02
Yhdellä tutulla isännällä on -00 mallin 6910. Mittarissa on 22000h ja moottori on avaamaton. Vesipumppu on vaihdettu, etukehto helotettu ja vaihteiston pakat vaihdettu.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Veetin poika - 20.01.15 - klo:12:09
Yleisohjeena: Virittäkää veljet, Virittäkää. .. tapista sata pollea yli, menee turbo,  kansipahvi, pakat ja jatkuvat lämpöongelmat...ja ei yksin jd
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: zetor8045 - 20.01.15 - klo:12:13
Yleisohjeena: Virittäkää veljet, Virittäkää. .. tapista sata pollea yli, menee turbo,  kansipahvi, pakat ja jatkuvat lämpöongelmat...ja ei yksin jd
Itteasiassa noita kansipahveja on mennyt myös vakio moottoreista.. Niinkuin turbojakin.. 
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 20.01.15 - klo:12:37
Yleisohjeena: Virittäkää veljet, Virittäkää. .. tapista sata pollea yli, menee turbo,  kansipahvi, pakat ja jatkuvat lämpöongelmat...ja ei yksin jd

Virityksistä en osaa sanoa et mitä ne on tehtaalla niihin ohjelmiin laittanu. EGR poisto on kyllä käyny useemmin kun kerran mielessä. Onneks se on toistaiseks kestänyt, sillonhan se takuuaikana meni ekan kerran hajalle.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: zetor8045 - 20.01.15 - klo:12:44
Yleisohjeena: Virittäkää veljet, Virittäkää. .. tapista sata pollea yli, menee turbo,  kansipahvi, pakat ja jatkuvat lämpöongelmat...ja ei yksin jd

Virityksistä en osaa sanoa et mitä ne on tehtaalla niihin ohjelmiin laittanu. EGR poisto on kyllä käyny useemmin kun kerran mielessä. Onneks se on toistaiseks kestänyt, sillonhan se takuuaikana meni ekan kerran hajalle.
No vaikket tehoa ottaiskaan niin kyllä se venttiili sen verran maksaa että kerran kun hajoo niin menee sen ohjelmoinnin hinta..  Pienet viilaukset vielä siihen ohjelmaan että pääsee pois päästömääräyksistä niin toimii muutenkin kivammin jatkossa :) 
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: SAS - 20.01.15 - klo:14:18
Osta aina pykälää suuremman koneen niin ei tarvitse viritellä ja niiden virityksien lieveilmiöiden kanssa taistella. ;D
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: zetor8045 - 20.01.15 - klo:14:24
Osta aina pykälää suuremman koneen niin ei tarvitse viritellä ja niiden virityksien lieveilmiöiden kanssa taistella. ;D
Paino lisääntyy suuremmissa ja paino/tehosuhde pysyy samana..  Ei hyödytä siis..   Ja pakkohan niistä on turhat vempeleet poistaa käytöstä kun ei niitä ilmankaan saa..   ;)  Eikä ole kyllä virittelyistä johtuvia vikoja ollut koneissa..
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: +200 - 20.01.15 - klo:15:32
Nonniin ei päivää ettei murhetta (näköjään)
Eli tuo iki-ihana ongelmapesä 6430 kiukuttelee jälleen kerran. Tuossa päivänä eräänä se alkoi puskemaan kaikista jäähdytysletkujen liittimistä hiljakseen nesteitä pihalle, ja samalla käynnissä ollessaan nestesäiliön pinta soutaa edestakaisin (yleensä pinta nousee ihan säiliön yläreunaa vasten). Kun koneen sammuttaa niin nestepinta vajoaa alas. Elikkä painetta tulee jostain kovasti järjestelmään.  Samoin ajaessa moottorin lämmöt pomppii 78-84 välissä edestakaisin kokoajan. Kovasti on alkanu epäilyttämään kansipahvi, mut jotenkin tuntuu kummalta et sekään ei enää kestä 3500h pitemää. Lämpöjä tuo vehe ei ole liikaa ottanu missäänvaiheessa.

Onkos kenelläkään ollut mitään vastaavaa "ominaisuutta"?
Alle 5vuotiaisiin on Jonnikalla  kansipahvihommiin jatkotakuu.Kysyppä agrista.
Vakiokoneesta 1200h ajettuna meni mulla pahvi ja 3600h ajettuna uudestaan.Toki 7530.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: (O) - 20.01.15 - klo:16:35
Niin kyllä Agrimarket hyvän koneen edustukseensa on valinnut,varaosakauppa sekä huoltotoiminnat tuovat katetta
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Tbs - 20.01.15 - klo:16:56
JD:n tehdas on todennut, että kansipahviongelma on yleinen moottoreissa, varsinkin koneissa joita säilytetään/käytetään pakkasessa. Heille tulee kuitenkin halvemmaksi jatkaa moottorin takuuta kansipahvin osalta, kuin alkaa käyttämään laadukkaampaa tiivistettä.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: SAS - 20.01.15 - klo:18:45
JD:n tehdas on todennut, että kansipahviongelma on yleinen moottoreissa, varsinkin koneissa joita säilytetään/käytetään pakkasessa. Heille tulee kuitenkin halvemmaksi jatkaa moottorin takuuta kansipahvin osalta, kuin alkaa käyttämään laadukkaampaa tiivistettä.
Ongelma ei ole yksistään tiivisteessä se on huomattu.Kannet on jouduttu aina koneistamaan ja venttiilin ohjureita uusittu samalla.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 22.01.15 - klo:17:13
Alle 5vuotiaisiin on Jonnikalla  kansipahvihommiin jatkotakuu.Kysyppä agrista.
Vakiokoneesta 1200h ajettuna meni mulla pahvi ja 3600h ajettuna uudestaan.Toki 7530.

Juu tietyllä sarjanumerolla oleviin 6 sylinterisiin on tommonen kamppanja, mut ei koske neloskoneita.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: +200 - 22.01.15 - klo:19:11
Alle 5vuotiaisiin on Jonnikalla  kansipahvihommiin jatkotakuu.Kysyppä agrista.
Vakiokoneesta 1200h ajettuna meni mulla pahvi ja 3600h ajettuna uudestaan.Toki 7530.

Juu tietyllä sarjanumerolla oleviin 6 sylinterisiin on tommonen kamppanja, mut ei koske neloskoneita.
Aiva.Tuo tuliki ittellä vastaan tuon ainoon kans johon olen joutunu kansi remppaa tekeen.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Ana - 22.01.15 - klo:20:29
Aiheuttaasko egr lauhduttimen puhkipalaminen tuollaasta, kumpi kovempi.. pakopaine vai syylärin paine..? tai kansipaffi hyvin torennäköönen.

Itellä kansipaffi vaihrettu ennakoivasti ja egr ohjelmoitu/laipattu pois toiminnasta.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: mike - 22.01.15 - klo:22:08
Joskus ennenvanhaan oli Timberjackissa Perkins,nykyään jontikassa omansa.Ikävä kuulemma on kovasti niitä huolettomia Perkinsin aikoja,Aittamäen pojat sanoivat ja siellä niitä on ...monta.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Ojala - 22.01.15 - klo:22:24
6400 oli yhen sylputken asema liian matala, vasta viidennellä kerralla kone auki
ja oikeeseen korkoon putki 7500h
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: icefarmer - 23.01.15 - klo:12:26
Joskus ennenvanhaan oli Timberjackissa Perkins,nykyään jontikassa omansa.Ikävä kuulemma on kovasti niitä huolettomia Perkinsin aikoja,Aittamäen pojat sanoivat ja siellä niitä on ...monta.
kyllä se tiesti kakstahtisena menis tuo perkkinssiki kun ei erikseen tarvis öljyn kanssa lotrata :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Hervast - 23.01.15 - klo:21:32
Optimoijan kanssa oli joskus noista puhetta, kansien työstöpinta on huono tai kansia ei ole oikaistu tehtaalla kunnolla, joku tuonsuuntainen se diagnoosi oli. Tehonlisäyksissä on kuulemma tapana ohjeistaa omistajaa käyttämään kansi koneistamolla ja uusia kansipaffi jotta ongelmilta välttyy myöhemmin.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: jusu - 24.01.15 - klo:05:31
merkin huomioon ottaen niin eihän vain se vika siäki pääs olisi ne pultit?  ;) vai vain massaa liika vähä ja/tai epätasaasesti..
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 28.01.15 - klo:13:33
Jäähdytysnestettä vuotaa. Kovilla pakkasilla varsinkin, rapakko traktorin alle. Huollossa neuvovat tutkimaan liitoksia. Nyt näyttäs, että ainakin runsain vuoto paikallistuisi jäähdyttäjään. Jäähdyttäjän Kylki märkänä ja näyttää, että olis vuotanu.
Onko noista 7530 mennyt jäähdyttäjiä rikki ilman aikojaan? Mikään ei oo siihen osunut.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: pietijane - 28.01.15 - klo:14:20
Pari viikkoa sitten JD 6620:sta kärähti kansipahvi, hintaa remontille tuli agrihuollossa 1900 ekua. Tunteja traktorissa 3500... Huolto-ukko sano että kansien laatu on paskaa nykyään kun ei saa enää käyttää asbestia, tiiä sitten ??? Meillä tuo 6330 jontikka pelannu ihan kohtuuvella tähän asti. Raskaammissa hommissa se ennen vilkutteli valoja vaan ohjelmoitiin vuosi sitten ja lisättiin vähän jerkkua niin nythän tuo on pelannu. 6330:ssä tunteja 4000.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Hese - 28.01.15 - klo:14:24
Kovilla pakkasilla vuotaa omasta pienemmästä neloskoneisestakin jostakin jäähdyttäjän letkuista. Ne laadukkaa klemmarit ainakin löystyy kovilla pakkasella ja aiheuttaa vuotoa ja vain talvella tallissa. Tuulettaja sitten levittää moskan ympäriinsä. Aiemmin vuosi lohkolämmitimen ympäriltäkin kovilla pakkasilla, mutta vaihtoivat huollossa tiivisteen.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: junttieinari - 28.01.15 - klo:14:27
Kovilla pakkasilla vuotaa omasta pienemmästä neloskoneisestakin jostakin jäähdyttäjän letkuista. Ne laadukkaa klemmarit ainakin löystyy kovilla pakkasella ja aiheuttaa vuotoa ja vain talvella tallissa. Tuulettaja sitten levittää moskan ympäriinsä. Aiemmin vuosi lohkolämmitimen ympäriltäkin kovilla pakkasilla, mutta vaihtoivat huollossa tiivisteen.

Mun Massikka vuosi joka helvetin liitoksesta kansiremontien jälkeen, nimenomaan kovilla pakkasilla.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 28.01.15 - klo:15:54
Pari viikkoa sitten JD 6620:sta kärähti kansipahvi, hintaa remontille tuli agrihuollossa 1900 ekua.

Täytyy sanoa et melkosia hinnaneroja on noissa korjaustaksoissa, tosin tuo 30 sarjan nelosen päällä taitaa olla jonkunverran enemmän romua kun 20 sarjalaisissa, ja muutenkin vähemmän tilaa, mut ei mulla tainnu 3000e pysähtyä tiivisteenvaihto...
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: der bauer - 28.01.15 - klo:16:19
Jäähdytysnestettä vuotaa. Kovilla pakkasilla varsinkin, rapakko traktorin alle. Huollossa neuvovat tutkimaan liitoksia. Nyt näyttäs, että ainakin runsain vuoto paikallistuisi jäähdyttäjään. Jäähdyttäjän Kylki märkänä ja näyttää, että olis vuotanu.
Onko noista 7530 mennyt jäähdyttäjiä rikki ilman aikojaan? Mikään ei oo siihen osunut.

Kaverin 7430:ssä on jäähdyttäjän ja paisuntasäiliön välinen O-rengas vaihdettu kahdesti,  olisko nr:24 tuossa kuvassa (http://jdpc.deere.com/pimages/PY01/PY015890_______UN02APR09.gif)
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 28.01.15 - klo:17:31
Pari viikkoa sitten JD 6620:sta kärähti kansipahvi, hintaa remontille tuli agrihuollossa 1900 ekua.

Täytyy sanoa et melkosia hinnaneroja on noissa korjaustaksoissa, tosin tuo 30 sarjan nelosen päällä taitaa olla jonkunverran enemmän romua kun 20 sarjalaisissa, ja muutenkin vähemmän tilaa, mut ei mulla tainnu 3000e pysähtyä tiivisteenvaihto...
~5000 meni, tosin uus pakossrja ja kannen oikaisu.

Jäähdytysnestettä vuotaa. Kovilla pakkasilla varsinkin, rapakko traktorin alle. Huollossa neuvovat tutkimaan liitoksia. Nyt näyttäs, että ainakin runsain vuoto paikallistuisi jäähdyttäjään. Jäähdyttäjän Kylki märkänä ja näyttää, että olis vuotanu.
Onko noista 7530 mennyt jäähdyttäjiä rikki ilman aikojaan? Mikään ei oo siihen osunut.

Kaverin 7430:ssä on jäähdyttäjän ja paisuntasäiliön välinen O-rengas vaihdettu kahdesti,  olisko nr:24 tuossa kuvassa (http://jdpc.deere.com/pimages/PY01/PY015890_______UN02APR09.gif)
Kiitti vinkistä täytyy kahtoa.

Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Miklu - 28.01.15 - klo:19:51
Mun 7530 oli kans 2100 tunnin huollossa ja siihen juuri vaihdettiin tuo paisuntasäiliön ja jäähdyttäjän välinen o-rengas. Lätäkkö aina alla. Lisäksi äänenvaimennin vaihdettiiin koska putki poikki haitariputken liitoksen kohdalta. Oli polttanut perään menevän lämmittimen johdon. Tyyppi vikoja kuulemma.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: +200 - 28.01.15 - klo:20:19
Mulla tuota ei mun tietääkseni ole ikinä vaihdettu.Eikä se vesiänsä ole muutenkaa hukkaillu.
Muttei mulle -30 sarjalaista ikinä enää tule 8)
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: zetor8045 - 28.01.15 - klo:21:38
Mulla tuota ei mun tietääkseni ole ikinä vaihdettu.Eikä se vesiänsä ole muutenkaa hukkaillu.
Muttei mulle -30 sarjalaista ikinä enää tule 8)
Niin eihän noita enää ees myydäkkään :D  Sitähän sä tarkoitit?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: +200 - 28.01.15 - klo:21:53
Mulla tuota ei mun tietääkseni ole ikinä vaihdettu.Eikä se vesiänsä ole muutenkaa hukkaillu.
Muttei mulle -30 sarjalaista ikinä enää tule 8)
Niin eihän noita enää ees myydäkkään :D  Sitähän sä tarkoitit?
Niin sitäkin.Mutta on se vikaisin Jonnikka mitä mulla on ollu :( Ja oliskohan uudet vielä pahempia :-\
Täytyy sitte kun seuraava vaihdon aika koittaa,harkita muita merkkejä :'(
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 28.01.15 - klo:21:58
Niin sitäkin.Mutta on se vikaisin Jonnikka mitä mulla on ollu :( Ja oliskohan uudet vielä pahempia :-\
Täytyy sitte kun seuraava vaihdon aika koittaa,harkita muita merkkejä :'(

Jotenkin oman 30 sarjalaisen pohjalta alkaa kans tuntumaan et taitaa olla ja viimonen keltavanteinen.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: +200 - 28.01.15 - klo:22:11
Niin sitäkin.Mutta on se vikaisin Jonnikka mitä mulla on ollu :( Ja oliskohan uudet vielä pahempia :-\
Täytyy sitte kun seuraava vaihdon aika koittaa,harkita muita merkkejä :'(

Jotenkin oman 30 sarjalaisen pohjalta alkaa kans tuntumaan et taitaa olla ja viimonen keltavanteinen.
Noi muut museokoneet on ollu kuitenki tosihyviä ja vähävikaisia :)
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: 7930 - 29.01.15 - klo:20:01
Tähän mennessä varmin kone talossa ollut 7930
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: (O) - 29.01.15 - klo:20:31
Valitettavasti tuo on suuri ongelma jontikan moottoreissa.Koko moottori pitäisi suunnitella uudestaan ,rakenne on kepponen .
Ajaa sillä ei kannatta koska vuotokohta syöpyy nopeaan pakokaasujen ja glykolin takia niistä yhdessä tulee happoa.
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.
Kyllä SAS;sin pitää nyt kiireen vilkkaa mennä neuvomaan jonteeren tehtaalle moottorin rakentamista,koska olet ongelman ratkaissut.Ehkä saamme vuoden kuluttua nähdä konenäyttelyissä uudistuneen SASTEEREN kestävällä umpeenvaletulla jäähdytysjärjestelmällä ilman kansipaveja. ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: SAS - 29.01.15 - klo:22:10
Valitettavasti tuo on suuri ongelma jontikan moottoreissa.Koko moottori pitäisi suunnitella uudestaan ,rakenne on kepponen .
Ajaa sillä ei kannatta koska vuotokohta syöpyy nopeaan pakokaasujen ja glykolin takia niistä yhdessä tulee happoa.
Kannen joutuu tai pitää oikaista eli työtä on jonkin verran ,arvelisin että vaihto tulee maksamaan vähintään tonnin.
Kyllä SAS;sin pitää nyt kiireen vilkkaa mennä neuvomaan jonteeren tehtaalle moottorin rakentamista,koska olet ongelman ratkaissut.Ehkä saamme vuoden kuluttua nähdä konenäyttelyissä uudistuneen SASTEEREN kestävällä umpeenvaletulla jäähdytysjärjestelmällä ilman kansipaveja. ;D ;D ;D
No onhan tuo aikamoinen lapsus moottori tehtaalta kun noin pitää pajottaa vai mitä sulkunolla?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 29.01.15 - klo:22:18
No ranskikset nyt tiedetään. Kuinkahan hyvin ne sen reaktorin paineastian kannen koneisti? Vai tehtiinkö sekin kahteen kertaan :o
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 07.02.15 - klo:09:48
Ja remontti jatkuu. Nyt on korjailtu päivä ecua ja johtosarjoja. Öljynpaineet häviää, tehot katoaa ja muuta pientä kivaa. Pillit huutaa kopissa.
Noh päivän remontin jälkeen "ehjänä" kohti kotia. 10km päähän pääsin kun paukahti taas ensimmäiset herjat samoista ongelmista. Elis euraavaks kai johtosarja vaihtoon ja jos ei tehoa niin sit uutta ecua. Tosin alkaa olemaa semmonen tuntuma et jos se ei johdoilla korjaannu niin ecua en kyllä käy siihen enää ostamaan. Niin tuossa alussa kun sitä kansirempan hintaa pähkäiltiin niin siitä tuli semmonen 3500e (sisältäen ohjelmistojen päivityksiä)
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Yodavaari - 07.02.15 - klo:10:45
Arvostus omia 20 - 40 v traktoreita kohtaan senkun kasvaa. Täytyy kyllä pelastaa muutama tuonne halliin seuraaville sukupolville. Täytyy tulevaisuudessakin olla koneita, joilla työt tehdään.

Aatelkaas tilannetta kun puimureissakin alkaa olla moisia ongelmia. 10 kk varastoidaan ja 2 kk korjataan sekä yritetään puida.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Ärrpää - 07.02.15 - klo:12:04
Ja remontti jatkuu. Nyt on korjailtu päivä ecua ja johtosarjoja. Öljynpaineet häviää, tehot katoaa ja muuta pientä kivaa. Pillit huutaa kopissa.
Noh päivän remontin jälkeen "ehjänä" kohti kotia. 10km päähän pääsin kun paukahti taas ensimmäiset herjat samoista ongelmista. Elis euraavaks kai johtosarja vaihtoon ja jos ei tehoa niin sit uutta ecua. Tosin alkaa olemaa semmonen tuntuma et jos se ei johdoilla korjaannu niin ecua en kyllä käy siihen enää ostamaan. Niin tuossa alussa kun sitä kansirempan hintaa pähkäiltiin niin siitä tuli semmonen 3500e (sisältäen ohjelmistojen päivityksiä)

 Öljynpaineen häviäminen on kans mitattu? Imuputkessa reikää tai paineventtiili häröilee? Tarviiko mittatikkua jatkaa?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 07.02.15 - klo:12:12
Öljynpaineen häviäminen on kans mitattu? Imuputkessa reikää tai paineventtiili häröilee? Tarviiko mittatikkua jatkaa?

Näytti 10.2bar välillä kun moottori oli sammutettuna, ja vikakoodina mm paineanturilta puuttuva ohjausjännite 5v. veikkaisin ettei paineilla ole asiaan tekemistä. Toki en nyt enää sitä ihmettelis yhtää vaikka tuosta öljypumppukin olis menossa paskaks. eihän tuo lämpösenä tyhjäkäynnillä näytä kun semmosta 2.5bar painetta (sillon kun toimii)
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Ärrpää - 07.02.15 - klo:13:12
Öljynpaineen häviäminen on kans mitattu? Imuputkessa reikää tai paineventtiili häröilee? Tarviiko mittatikkua jatkaa?

Näytti 10.2bar välillä kun moottori oli sammutettuna, ja vikakoodina mm paineanturilta puuttuva ohjausjännite 5v. veikkaisin ettei paineilla ole asiaan tekemistä. Toki en nyt enää sitä ihmettelis yhtää vaikka tuosta öljypumppukin olis menossa paskaks. eihän tuo lämpösenä tyhjäkäynnillä näytä kun semmosta 2.5bar painetta (sillon kun toimii)

 Made in Mexico anturit tehty ehkä vähä väljemmillä toleransseilla...oliko tuo 10,2 lukema anturin
antama tieto vai mitattu arvo? Johdothan on suojaputken sisällä "irrallaan" ja hankautuvat toisiaan vasten, kuorkkikorjaamoilla
suojaputket puretaan pois ja tutkitaan sormituntumalla johtimien kuorien kunto.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: aretus84 - 07.02.15 - klo:14:52
Made in Mexico anturit tehty ehkä vähä väljemmillä toleransseilla...oliko tuo 10,2 lukema anturin
antama tieto vai mitattu arvo? Johdothan on suojaputken sisällä "irrallaan" ja hankautuvat toisiaan vasten, kuorkkikorjaamoilla
suojaputket puretaan pois ja tutkitaan sormituntumalla johtimien kuorien kunto.

*huoh* anturin antama tieto moottori sammutettuna. Siis uuden anturin.  Johdot on hankaantunu ecun liittimen vierestä kun ne jontikassa pääsevät lepäämään suoraan jäähdytysnestesäiliötä vasten. Se suojaputki loppuu jo hiukan aikasemmin. ne johdot on muutenkin semmosta puhelinkaapelin paksusta luirua et eipä se paljoa muuta tarvi kun et joku puhaltaa samaan suuntaan niin kuoret on veks.

Sillä on nyt toistakymmentä tuntia ajettu sekalaisilla paineilla.. tuntikausia et kone huutaa ettei ole koko paineita, mikäli anturin tieto olis edes vähänkään oikeella jälillä niin luulis sen jo pikkuhiljaa moottorista näkyvän.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 21.02.15 - klo:10:53
Niin, siis syksyllä tehtiin kansiremppa, ajettu muutama kymmenen tuntia nyt. Kylmäkäynnistäessä huomasin tässä, että tuprutti ihan kohtalaisesti vaaleeta ja hiukan röpötti. Eikai tuolla vaan ole jäänyt kanteen joku vika vaikka koneistettu. Tuohan savutus eikö kerro että siellä pytyssä on jotain ylimääräistä nestettä??

Mutta ei tässä mitään, tähän alkaa jo tottua ja voi suhtautua vaikka näin   ;D.
Antaisitteko neuvoja mitä kannattaa tehdä seuraavaksi? kesäksi pitäs saada silleen varmaan kuntoon että sais hommat tehtyä. vaihtoon en ehkä vielä tänä vuonna laita.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: SAS - 21.02.15 - klo:11:03
Tekeekö painetta jäähdyttäjään?
Suutin kusee mennyt roska remontin yhteydessä ?
Kannessa hiushalkeama ?Putki alhaalla kannen ollessa päällä ,muuten ok.
JNE........
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 21.02.15 - klo:11:20
Tekeekö painetta jäähdyttäjään?
Suutin kusee mennyt roska remontin yhteydessä ?
Kannessa hiushalkeama ?Putki alhaalla kannen ollessa päällä ,muuten ok.
JNE........
Ainaskin ylävesiletku on pehmeä, suunnilleen saman tuntuinen oli kone käynnissä tai ei. En ole vielä tarkistanut sitä paisuntasäiliön ja Jäähdyttäjän välistä tiivistettä, voisko sieltä vuotaa niin, että painetta ei synny. Moottorin käydessä kuitenkin tuoksuu mieto jäähdytin nesteen haju siinä kohtaa missä jäähdytysilma tulee ulos sivupellin aukosta. Tekiskö painetta ja työntää nestettä ulos? Ei huohota näkyvästi mitään höyryjä. Ei sotke öljyjä ja nesteitä.

Lähinnä tuo vaalea savu ja raklattava ääni hetken aikaa käynnistäessä reilun viikon seisomisen jälkeen, kannattaako siihen nyt oikeasti reagoida jotenkin? Jos suutin kusis voiko se tehdä tuota?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Kaupoi - 21.02.15 - klo:12:32
Lähinnä tuo vaalea savu ja raklattava ääni hetken aikaa käynnistäessä reilun viikon seisomisen jälkeen, kannattaako siihen nyt oikeasti reagoida jotenkin? Jos suutin kusis voiko se tehdä tuota?
Mulloli samantyyppiset oireet 6920s:ssä. Suuttimet meni vaihtoon. Huonua löpyä ei kannata tankkiin laittaa.
Nykyään laitan aina tankatessa lorauksen x1r diesel boosteria. En tiiä tarttisko...
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: der bauer - 21.02.15 - klo:18:44
Niin, siis syksyllä tehtiin kansiremppa, ajettu muutama kymmenen tuntia nyt. Kylmäkäynnistäessä huomasin tässä, että tuprutti ihan kohtalaisesti vaaleeta ja hiukan röpötti. Eikai tuolla vaan ole jäänyt kanteen joku vika vaikka koneistettu. Tuohan savutus eikö kerro että siellä pytyssä on jotain ylimääräistä nestettä??

Mutta ei tässä mitään, tähän alkaa jo tottua ja voi suhtautua vaikka näin   ;D.
Antaisitteko neuvoja mitä kannattaa tehdä seuraavaksi? kesäksi pitäs saada silleen varmaan kuntoon että sais hommat tehtyä. vaihtoon en ehkä vielä tänä vuonna laita.

EGR lauhdutin jos palaa puhki tulee kans valkoista savua, vai onko se poistettu sun koneesta?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 14.04.15 - klo:19:50
egr lauhdutin ja cooleri ehjiä. jotain vilppiä koneessa on. miks heittää puhaltamasta hyttiin lämmintä 15-20 min ajon jälkeen? lämmintä alkaa tulla heti, kun koneen käyttää sammuksissa. vuotaako kansi/tiiviste?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 31.10.15 - klo:18:08
(http://i6.aijaa.com/t/00567/14012606.t.jpg) (http://aijaa.com/gwiPqE)

Onko tuo ihan normaalia nestekierrossa syntyvää poreilua?
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: ijasja2 - 31.10.15 - klo:18:54
(http://i6.aijaa.com/t/00567/14012606.t.jpg) (http://aijaa.com/gwiPqE)

Onko tuo ihan normaalia nestekierrossa syntyvää poreilua?

Paa korkki kiinni, käytä hetken aikaa että neste kiertää. Sammuta ja kuuntelee, poreileeko. Jos poreilee, eiku kansipaffia uusimaan. Samalla kyllä lämppärikin oireilee, ei tuu lämpöä konttoriin tyhjäkäynnin tuntumassa...
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: Viljelijä - 31.10.15 - klo:19:22
Joissakin tuo lämppäri reagoi  ensimmäisenä.
Otsikko: Vs: Jd ja jäähdytys
Kirjoitti: maidontuottaja - 31.10.15 - klo:19:30
huoltomies rauhoitteli ja sano, jotta normaalia, pitäis kuplia kunnolla, ylävesiletku olla kivikova ja hukata nestettä. lämmintä piisaa. ei jaksais tuon kanssa, toivottavasti kunnossa, kun kansi laitettiin vuos sitten.