Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylmäkäynnistys  (Luettu 30033 kertaa)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kylmäkäynnistys
Hessun kylmäkäynnistys: Kulaus kylmää viinaa suuhun ja jäinen peukku perseeseen  :D

Kyllä lähtee  :D
Nilsiän juoppo taas horisee . Ooks Sää oikeesti tyhmä .

Ai mun lisäks on muitakin juoppoja? ;D
Rantalan Jouni yhtenä .

Te juopot ootte aika rasittavia mutta piankos maksakirroosi teitit tapaa .  :)

Määrittele "juoppo".
Kirjoittaa älyttömyyksi , vituilee , kantaa kaljaa kaupasta , eli Sinä .
Juo 2 pulloa viinaa perjantaisin ja lähtee Koskikaraan mölyämään  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Kylmäkäynnistys
Joo-o. Aihe muuttui ajankohtaiseksi. Viikko pakkasta -24-33 ja vehje kylmässä hallissa, pakkasmallin älylaturi kytkettynä. Akku 1,5v vanha.
Nyt ollut roikassa kolme tuntia, öljypohjan alla keittolevy tunnin ja akun päälle vielä kuumaa vettä. Kaksi laiskaa starttausta ja akku tyhjä.
Ei tuo älylaturi taida riittää enää näille keleille?

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 387
Vs: Kylmäkäynnistys
Joo-o. Aihe muuttui ajankohtaiseksi. Viikko pakkasta -24-33 ja vehje kylmässä hallissa, pakkasmallin älylaturi kytkettynä. Akku 1,5v vanha.
Nyt ollut roikassa kolme tuntia, öljypohjan alla keittolevy tunnin ja akun päälle vielä kuumaa vettä. Kaksi laiskaa starttausta ja akku tyhjä.
Ei tuo älylaturi taida riittää enää näille keleille?

Mikä traktori, mikä akku, mikä laturi? Mikä napajännite akussa ennen starttausta?

Kohtuullisen laturin pitäisi saada akku ladattua jos on "yön yli" ollut kytkettynä. Puolitoista vuotta vanha akku voi olla risa.

Miten sitä akkua on kuumalla vedellä lämmitetty? Lyijyakku ei kauheasti lämpene jos ämpärillisen valuttaa vettä päälle, pitäisi olla jonkinlaisessa kuumavesihauteessa. Erillinen akun lämmitin ehkä auttaisi mutta joku vanha kotimainen lähtee kyllä asiallisilla öljyillä ilman laturia varsinkin jos on lohkolämmitin tunnin päällä (lähtee muutenkin mutta 25 asteen tienoilla tekee aika ilkeätä käynnistää ilman mitään esilämmitystä).

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69041
Vs: Kylmäkäynnistys
lisävirran anto mahollista?    jos ei niin onko vanhanmallista laturia?   net yleensä lataa vaikka akku jäähtyny..    itellä olis puolenpäivän jälkeen yritettävä punavanne ja fiu käyntiin..   jäisiä rehuja ulos ja kuivahkoa tilalle..

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4734
  • Savo savolaisille!
Vs: Kylmäkäynnistys
Mikä akku hajoaa 1,5 vuodessa? Omassa käytössä länsiakut näkyy kestävän aika tarkalleen kymmen vuotta. Ensiasennusakku kesti 6400 Valtrassa 10v 2kk, seuraava 9v 11,5 kk.  Yllättävän vähän akkujen hinnat nousseet 10 vuodessa 25€ oli tullut hintaa lisää, ja uusi oli viellä 10 Ah isompi.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Kylmäkäynnistys
https://www.akku-assa.fi/category/364/apukaynnistimet

Noco:n apukäynnistin on ollut aika näppärä ja saa melkein minkä vaan liikeelle jos ylipäänsä on mitään toivoa sille muun kuin käynnistysvirran osalta. Henkilöauto tai pieni traktori starttaa yleensä nopeammin kuin omalla täydellä akullaan keskellä kesää. Kaikkiin omiin laitteisiin riittää NOCO BOOST X ULTRASAFE GBX155 APUKÄYNNISTIN 12V 4250A , isoin kone on JCB Fastrac 8250 8 litran koneella. Ja tuo käynnistin painaa kuitenkin alle 3 kiloa.

Viimeksi muokattu: 07.01.24 - klo:11:29 kirjoittanut antti-x

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69041
Vs: Kylmäkäynnistys
hei,  tuo onkii hyä vihje !!   kiitoksia.   googlei antoi mulle vain nuita pieniä koslien tarpeisiin,   tahi lähinnä ruohonleikkureihin.       mut kyllä nykyään on paljon akkui jotka ei kestä jop paria vuotta pitempään.           konekansassa oli juttua yasa akuista.        mutta kuin usein katotte etes vetet akuista?       itellähän se valtun akku oli 20 vuotta 3 kuukautta 5 päivää kun vaihoin uuten jolla .... - kait,   sais valumöntin käyntiin,   kun on jo tarpeeks väljäkii...

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2740
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kylmäkäynnistys
hei,  tuo onkii hyä vihje !!   kiitoksia.   googlei antoi mulle vain nuita pieniä koslien tarpeisiin,   tahi lähinnä ruohonleikkureihin.       mut kyllä nykyään on paljon akkui jotka ei kestä jop paria vuotta pitempään.           konekansassa oli juttua yasa akuista.        mutta kuin usein katotte etes vetet akuista?       itellähän se valtun akku oli 20 vuotta 3 kuukautta 5 päivää kun vaihoin uuten jolla .... - kait,   sais valumöntin käyntiin,   kun on jo tarpeeks väljäkii...

Luotan EXIDEEN, muun merkkisiä akkuja en huoli mihinkän autoon enkä traktoriin, puimuriin...mihinkään

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4676
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
Joo-o. Aihe muuttui ajankohtaiseksi. Viikko pakkasta -24-33 ja vehje kylmässä hallissa, pakkasmallin älylaturi kytkettynä. Akku 1,5v vanha.
Nyt ollut roikassa kolme tuntia, öljypohjan alla keittolevy tunnin ja akun päälle vielä kuumaa vettä. Kaksi laiskaa starttausta ja akku tyhjä.
Ei tuo älylaturi taida riittää enää näille keleille?

Onko se laturi varmasti ehjä?

Akku ollut niin tyhjä että osittain jäätynyt jo ennen latausta, silloin ei enää oikein ota eikä anna virtaa?

Akku muuten vaan finaalissa?

Apuakku, apukäynnistin, starttiboosteri, ....
Työläs homma mutta akku irti ja päiväksi lämpimään ja lataukseen. Tai nopeammin lämpenee tosiaan vesihauteesssa tms.

Tämmöisten tilanteiden varalta on hyvä olla 1 varmasti kunnollinen koneeseen suoraankin sopiva apu/vara-akku ja hyvät kaapelit.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10394
Vs: Kylmäkäynnistys
Yhtenä päivänä googeloin noita lisäkäynnistimiä. Joskus pajalla nähnyt sellaisen salkkumallin, mutta nehän ei ihan halpoja ollutkaan, jos ei kyse noista markettien vehkeistä. Ja sellainenhan se pajalla ei ollut. Vanha massikka "räjähti" käyntiin. Valtraa pidin roikassa perjantaista lähtien tähän aamuun. Lähinnä sen takia jos fingrid päättääkin pätkäistä sähköt. Tänään avasin jo pajan nosto-ovenkin, kun siellä sisällä on paljon kylmempi kuin pihalla. Valtra kait keitti alkuperäisen  akun parissa vuodessa. Niin eipä niitä nesteitä tullut katsottua. Sitten oli pari  punaista  optima, joilla ei nykyään tee mitään. Nykyään pellin alla on  se ihmeellisen mallinen keltainen optima. Tämä on ollut hyvä, mutta koskaan ei tiedä koska laukee. Se tuon 6400 akun paikka on niin perseestä, kun on ek, jotta muuta turha oikein edes ajaltella kuin optimoja. Seuraavakin on varmasti samanlainen kuin nykyinen. Massikas meni alkuperäiset TAB merkkiset 13v ja nekin tyhjäsin täysin valoilla. Toiseen en saanut enää laturilla sen jälkeen virtaa. Mutta jos tästä talvesta jotain pitäisi oppia, niin tuollainen antin linkin varalähde pitää kyllä hommata.

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Kylmäkäynnistys
No niin. Lisävirralla T191 murisemaan ja mukavasti vikakoodi L302 tauluun. Sähköinen pa-pumppu alkoi murista kuin rikkonainen ompelukone. Onneksi oli vielä yksi tarvikemallin pa-pumppu varastossa niin sai paineet nousemaan. Tämä viimeisin tarvikemalli kesti jopa syyskuulta saakka. Eli satasella saa satasen laatua. En tiedä paraneeko alkuperäislaatuisella laatu, mutta nyt on tilattu sellainenkin.
Vehje lataa 14,4 V ja Startti on vuoden vanha. En keksi muuta selitystä kun että halla vei parhaan terän patterista. Toinen rakkine samanlaisella akulla ja älylaturilla lähti käyntiin kyselemättä kahden tunnin lämmityksen jälestä.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 544
Vs: Kylmäkäynnistys
Itsellä pari kokemusta tilanteesta, missä älylaturi ei suostunut antamaan virtaa tyhjentyneeseen AGM- tai tavalliseen lyijyakkuun. Kun olin sitten pitänyt niissä tavallista muuntajalaturia kiinni muutaman tunnin, niin sillä ne vielä elpyivät.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4676
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
Itsellä pari kokemusta tilanteesta, missä älylaturi ei suostunut antamaan virtaa tyhjentyneeseen AGM- tai tavalliseen lyijyakkuun. Kun olin sitten pitänyt niissä tavallista muuntajalaturia kiinni muutaman tunnin, niin sillä ne vielä elpyivät.

Yleensä nuo älykkäämmät edellyttävät että akussa on sentään muutama voltti jännitettä jäljellä. Jos akku on lähes täysin tyhjä niin ne eivät ala lataamaan.
Tuttu juttu sellaisesta tyristorilla toteutetusta punaisesta (Einhell?) isosta peltilaatikostakin . Täysin tyhjää akkua pitää ensin ladata hetki primitiivisellä laturilla, antaa hetki toisesta akusta tms niin sitten alkaa lataus paremmallakin laturilla onnistua.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69041
Vs: Kylmäkäynnistys
juu,  muistan sen kun nyytä piti latata kun oli valoilla akku tyhjätty..   ei seetekki tehny mitään mut kun laitoin vanhan ruosteisen peltilootan kiinni niin jopa alkoi sähkö virrata..     ja kun taas kone käynnissä ni se sitten rallattikin tovin reippailla kierroksilla akkua täyteen.  ja seuraavalla kerralla sit kun akussa jotain jälellä ni jopa seetekkikin osas latata.        on se muuten hauskaa kuin joskus 9 voltin nepparipatteri riittää avuksi ja koneen saa käyntiin..    tutun mitsu ainakii toimi..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7174
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
https://www.akku-assa.fi/category/364/apukaynnistimet

Noco:n apukäynnistin on ollut aika näppärä ja saa melkein minkä vaan liikeelle jos ylipäänsä on mitään toivoa sille muun kuin käynnistysvirran osalta. Henkilöauto tai pieni traktori starttaa yleensä nopeammin kuin omalla täydellä akullaan keskellä kesää. Kaikkiin omiin laitteisiin riittää NOCO BOOST X ULTRASAFE GBX155 APUKÄYNNISTIN 12V 4250A , isoin kone on JCB Fastrac 8250 8 litran koneella. Ja tuo käynnistin painaa kuitenkin alle 3 kiloa.
NOCOT ei ole testeteissä kovin kaksisesti pärjänneet, sellaista kohtuu hintaista kondensaattori versiota 12/24V olen etsiskellyt. Sellainen Bilteman pieni on, sillä tulee rajat vastaan.
Voin vähän perääntyä puheissani,
tämä malli näyttäisi toimivan :o
https://www.youtube.com/watch?v=bMXyoIBJyJA

Viimeksi muokattu: 07.01.24 - klo:16:18 kirjoittanut Toivo Tonta

pessimisti ei pety!