Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylmäkäynnistys  (Luettu 25894 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kylmäkäynnistys
ai niin,   tollanen...   miulla motonätin mtx ja sillä ei saa etes jonseretin raktoria käyntiin..    joku 1000 v malli,   hyää on kätevä laukku missä kulettaa tuota paikasta toiseen..      se ei etes ilmoita paljon on kapasiteetia jälellä..            kait se oikea salkkumalli pitänee hankkia..  varalle!

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Kylmäkäynnistys
Jäin vaan miettimään.. Tuo pumpun vika, voiko olla osasyy laiskaan starttiin? Käynnistin lämpimänäkin monta kertaa ja muutaman kerran tilttasi ennen kuin vikakoodi tuli tauluun. Itse käytän älylaturia kaikissa värkeissä, heti ajon jälkeen kiinni ja on ollut hyvä. Muutama vara-akku on myös älylaturin perässä jatkuvasti ja ainakin tänään oli tarpeen.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Kylmäkäynnistys
Siis laitat joka ajon jälkeen lataukseen?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: Kylmäkäynnistys
Onhan näitä lohkolämmittimestä haaroitettuja latureita monilla. Meilläkin ainakin yhdessä autossa, kun sen siihen laitatin. Yks äly olis jossa johdot vois vetää maskin läpi ja sitten yhdistää siitä, mutta eipä oo tullut tuossa tarkoituksessa ikinä käytettyä. Enhän mää muistaisi niitä piuhoja irrottaa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
Siis laitat joka ajon jälkeen lataukseen?
Ctekiin on valmiita liittimiä ja liitin paneleita missä indikaattori led, jos menee keltaiselle viimeistään silloin laitan. Ei ole iso vaiva kun on liitin siinä lohkolämmittimen pistokkeen vieressä. Webastollinen auto on talvisin aina Defan laturissa.
https://www.motonet.fi/tuote/ctek-akkutesteripaneeli-12v-m8-paat15m-johto?product=45-5583
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kylmäkäynnistys
eiks just vebastollisissa olekin hyä käyttää laturia?   ainakin muutama kaveri manannu kun on akku liian kuiva starttiin,   ainakin vaivanen..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
Noista pikkuboostereista ei ole silloin oikein apua jos kone on sellainen että sitä saa ensin 15 s veivata että tulee eka savumerkki... mutta ovat suureksi avuksi jos ilman apuakin melkein lähtisi.

Nuo boostereiden ilmoitetut virta-arvot ovat kyllä kiinan ampeereita :-)
Jo ne kaapelit ovat niin hinteliä että jos niistä jollain tempulla saisi menemään vaikka mainostetut 6000 A läpi sekunnin osia pidempään niin voin ennustaa tuloksen... toki starttiavuksi riittää mainiosti jo 100 A. Voi olla että ne ovat tarkoituksellisia virran rajoittimia ettei joku muu paikka siellä sisällä sano *poks*.

Olen ollut testaamassa 3 x 400 A syöttösuodattimia ja niissä oli _hiukan_ paksumpaa tavaraa sisällä, kelat taisivat olla 12x12 mm umpinaista neliökuparia. Ja silti lämpöä syntyi selkeästi reippasti... eli jo 400 A riitti tuottamaan mukavasti häviötä, isossa suodattimessa jo kilowattiluokkaa. Jos 2,5 volttia hukkui matkalle niin se on jo kilowatti hukkatehoa lämmöksi. 

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
eiks just vebastollisissa olekin hyä käyttää laturia?   ainakin muutama kaveri manannu kun on akku liian kuiva starttiin,   ainakin vaivanen..

Kiinteäasenteinen laturi on fiksu, lataa aina kun moottoriakin verkkosähköllä lämmitetään.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
eiks just vebastollisissa olekin hyä käyttää laturia?   ainakin muutama kaveri manannu kun on akku liian kuiva starttiin,   ainakin vaivanen..

Kiinteäasenteinen laturi on fiksu, lataa aina kun moottoriakin verkkosähköllä lämmitetään.
Webastollista harvemmin verkkosähköllä :P
Olen edelleen sitä mieltä, että se lämmitysaika on liian lyhyt ladatakseen kylmää akkua.
Ainoa ongelma kun akkua aina laturissa, akku ei piiputa koskaan kotona ;D
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3406
Vs: Kylmäkäynnistys
Ah, kylmään akkuun ei sitä virtaa mene, ja jos on vähäinen käyttö ja kaikki sähkölaitteet käytössä, niin se latausaika ei riitä. Lähinnä autot joilla se matka saattaa olla kymmene kilometriä sivu tämä on lähes selviö. Traktoreissa ei niinkään, kun se virrankulu on lähinnä käynnistyksessä ja valoissa jotka nykyset letit ei paljo kuluta. Jotenkin jäi mieleen puolustusvoimista sellanen että koneissa oli pikku virran kulutus päällä (hehkulamppu) se toki kulutti akkua mutta piti myös lämpösenä. Tokihan nuo ovat maastokäyttöön ja olosuhteisiin virran puolestakin varattu. Ei kovemmillakaan pakkasilla mitään ongelmia ollut laitteissa.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1467
Vs: Kylmäkäynnistys
Toissapäivänä juuri tilasin Transportteriin Defan ylläpitolaturisarjan. Siinä on kyllä webastolle oma akku eli se ei ole oikeastaan ongelma kun tulee ajettua pidempi siivu lämmityksen jälkeen. Menneellä viikolla tuntui että starttiakulla olisi hyvä olla lisää potkua kun alkaa olemaan liki 30 mittarissa.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Kylmäkäynnistys
Ah, kylmään akkuun ei sitä virtaa mene, ja jos on vähäinen käyttö ja kaikki sähkölaitteet käytössä, niin se latausaika ei riitä. Lähinnä autot joilla se matka saattaa olla kymmene kilometriä sivu tämä on lähes selviö. Traktoreissa ei niinkään, kun se virrankulu on lähinnä käynnistyksessä ja valoissa jotka nykyset letit ei paljo kuluta. Jotenkin jäi mieleen puolustusvoimista sellanen että koneissa oli pikku virran kulutus päällä (hehkulamppu) se toki kulutti akkua mutta piti myös lämpösenä. Tokihan nuo ovat maastokäyttöön ja olosuhteisiin virran puolestakin varattu. Ei kovemmillakaan pakkasilla mitään ongelmia ollut laitteissa.


Mä olin panssarihommissa parolassa, kylmäkäynnistykset oli oma hommansa. BMP vaunuissa oli moottorin alla pesä jossa oli öljypoltin, sillä kun lämmitti teräskoppaa niin ”lämpeni” koko vaunu tai ainakin lumi vähän suli ja jäädytti kaiken. Paineilmalla hyvin lähti käyntiin jos ei ollut vuotanut taikka jäässä. Sähköllä oli sitten työläämpää, mutta aina lähti. Toki niitä kyllä käytettiin usein yöt läpeensä kun oli vähän viileämpää silloin kun nyt täällä Hämeessä on ollut.

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 381
Vs: Kylmäkäynnistys
Ah, kylmään akkuun ei sitä virtaa mene, ja jos on vähäinen käyttö ja kaikki sähkölaitteet käytössä, niin se latausaika ei riitä. Lähinnä autot joilla se matka saattaa olla kymmene kilometriä sivu tämä on lähes selviö. Traktoreissa ei niinkään, kun se virrankulu on lähinnä käynnistyksessä ja valoissa jotka nykyset letit ei paljo kuluta. Jotenkin jäi mieleen puolustusvoimista sellanen että koneissa oli pikku virran kulutus päällä (hehkulamppu) se toki kulutti akkua mutta piti myös lämpösenä. Tokihan nuo ovat maastokäyttöön ja olosuhteisiin virran puolestakin varattu. Ei kovemmillakaan pakkasilla mitään ongelmia ollut laitteissa.
Ne lamput oli käytössä vain silloin kun lämmitetiin autoa tai käynnissä moottori, pienivirran kulutus "herätti" akun, akku oli eristetyssä kotelossa, samaa ajattelin tekevän jos lämmityksen aikana on laturi mielellään tehokkaampi , se lämmittäisi akkua myös muutaman asteen, jos haluaisi saada pakkasenkestävän  eritetty kotelo hyvä

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
Toissapäivänä juuri tilasin Transportteriin Defan ylläpitolaturisarjan. Siinä on kyllä webastolle oma akku eli se ei ole oikeastaan ongelma kun tulee ajettua pidempi siivu lämmityksen jälkeen. Menneellä viikolla tuntui että starttiakulla olisi hyvä olla lisää potkua kun alkaa olemaan liki 30 mittarissa.
Joo, idea on hyvä kyllä, Webasto on kyllä hupiakulla, puhallin käynnistysakulla. Lataako Defa molemmat akut? Itse laitoin lisäksi hupiakulle sisäpistorasiasta Ctekin.
pessimisti ei pety!

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1467
Vs: Kylmäkäynnistys
Toissapäivänä juuri tilasin Transportteriin Defan ylläpitolaturisarjan. Siinä on kyllä webastolle oma akku eli se ei ole oikeastaan ongelma kun tulee ajettua pidempi siivu lämmityksen jälkeen. Menneellä viikolla tuntui että starttiakulla olisi hyvä olla lisää potkua kun alkaa olemaan liki 30 mittarissa.
Joo, idea on hyvä kyllä, Webasto on kyllä hupiakulla, puhallin käynnistysakulla. Lataako Defa molemmat akut? Itse laitoin lisäksi hupiakulle sisäpistorasiasta Ctekin.

Täytyy sanoa että en tiedä. Rele siellä on akkujen välillä mutta käyn tutulla autosähkärillä jutuilla kun tuo laturi saapuu. En sitä itse muutenkaan kytke.