Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylmäkäynnistys  (Luettu 25886 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
eiks just vebastollisissa olekin hyä käyttää laturia?   ainakin muutama kaveri manannu kun on akku liian kuiva starttiin,   ainakin vaivanen..

Kiinteäasenteinen laturi on fiksu, lataa aina kun moottoriakin verkkosähköllä lämmitetään.
Webastollista harvemmin verkkosähköllä :P
Olen edelleen sitä mieltä, että se lämmitysaika on liian lyhyt ladatakseen kylmää akkua.
Ainoa ongelma kun akkua aina laturissa, akku ei piiputa koskaan kotona ;D

Tapaus webasto riippuu paljon käyttäjästä. Toiset käyttää webastoa vain kun sähköä ei ole saatavilla, toiset pelkästään webaa.
Kaveri pitää kotona autoa kylmässä mutta tiiviihkössä tallissa; lämmittää sähköllä  kun ei halua tallia täyten webaston käryä.

Mä laitan kotona manuaalisesti mettiäisen lataukseen samalla kun se lämpiää webastolla ...
Lähinnä siksi kun se lämmitinyksilö - oikeasti Eeberi - on yliallerginen hiukankaan laskevalle akkujännitteelle.  Ei tahdo aina käynnistyä ellei laturi ole kiinni. Ei varsinkaan kovin kylmässä jossa akkujännite laskee muutenkin. Akut 2 x 88 Ah on kyllä ihan terveet, Eeberillä vaan hiukan liian ohut ja pitkä virtapiuha  :D En ole jaksanut vaihtaa. Suutarin lapsilla jne..
Metsässä en niin kylmällä yleensä käynnistele muutenkaan, ja tavallisesti jätän laanille niin että pääsee esim autolla viereen.

Auton kohdalla yhdistetty lämmitys/latausaika on toki lataamiseen lyhyt, mutta jos se lataus toistuu parikin kertaa tunnin kerrallaan päivässä niin on se paljon parempi kuin ei mitään. Eihän sillä kylmää tyhjää akkua täyteen saa mutta noin sen ei pitäisi kovin tyhjäksi päästäkään. Laturi ei tietysti saa olla aivan kyvytön.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Kylmäkäynnistys
19 vuotta on ollut viitos Transporteri pelkällä Webastolla ja siitä 18 vuotta 1-akkuinen. Koskaan ei ole akku mennyt talvella tyhjäksi, vaikka aika lyhyttä matkaa olen ajanut. Vartti Webastossa on auto ihan lämmin jo 25 asteen pakkasessakin. Kauko-ohjaus ollut molemmissa ja laitan lämpenemään kun valmistaudun lähtöön.
655 Vallu ja 955 Natikka alkoivat hiljalleen pyörittämään huonosti. Syylliseksi paljastui päävirtakytkimen asennuksessa laitettu huonolaatuinen akkukaapeli joka oli mennyt kuparimujuksi. Varmaankin ylikuormituksessa kuumentuneet. Mistään ei oikein saa alkuperäispaksuista akkukaapelia. Tossa Natikassa on alkuperäinen +kaapeli 140 neliöinen.
Mystinen kesälaatumies

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Kylmäkäynnistys
19 vuotta on ollut viitos Transporteri pelkällä Webastolla ja siitä 18 vuotta 1-akkuinen. Koskaan ei ole akku mennyt talvella tyhjäksi, vaikka aika lyhyttä matkaa olen ajanut. Vartti Webastossa on auto ihan lämmin jo 25 asteen pakkasessakin. Kauko-ohjaus ollut molemmissa ja laitan lämpenemään kun valmistaudun lähtöön.
655 Vallu ja 955 Natikka alkoivat hiljalleen pyörittämään huonosti. Syylliseksi paljastui päävirtakytkimen asennuksessa laitettu huonolaatuinen akkukaapeli joka oli mennyt kuparimujuksi. Varmaankin ylikuormituksessa kuumentuneet. Mistään ei oikein saa alkuperäispaksuista akkukaapelia.
*****
Käypä alan hitsaustarvikeliikkeessä, kunnon kaapelia löytyy, ja vahvuutta kans,
Notkeaa kumipäällysteistä kaapelia.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Kylmäkäynnistys
Mulla oli Vivaro roikassa pari tuntia lauantaina, ihan sillä ettei turhaan kiusaa akkua Webastolla vaikka ei täällä mikään mahdottoman kylmä ollut koko aikana.
Pyöri jotenkin raskaan oloisesti mutta lähti ihan nätisti käymään, huomasin sitten kun menin johtoa irrottamaan että oli unohtunut laittaa kellokytkimestä virta päälle sinne roikkaan..  ;D ::)

Viimeksi muokattu: 08.01.24 - klo:15:50 kirjoittanut bouli

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Kylmäkäynnistys
19 vuotta on ollut viitos Transporteri pelkällä Webastolla ja siitä 18 vuotta 1-akkuinen. Koskaan ei ole akku mennyt talvella tyhjäksi, vaikka aika lyhyttä matkaa olen ajanut. Vartti Webastossa on auto ihan lämmin jo 25 asteen pakkasessakin. Kauko-ohjaus ollut molemmissa ja laitan lämpenemään kun valmistaudun lähtöön.
655 Vallu ja 955 Natikka alkoivat hiljalleen pyörittämään huonosti. Syylliseksi paljastui päävirtakytkimen asennuksessa laitettu huonolaatuinen akkukaapeli joka oli mennyt kuparimujuksi. Varmaankin ylikuormituksessa kuumentuneet. Mistään ei oikein saa alkuperäispaksuista akkukaapelia.
*****
Käypä alan hitsaustarvikeliikkeessä, kunnon kaapelia löytyy, ja vahvuutta kans,
Notkeaa kumipäällysteistä kaapelia.
95 oli sielläkin paksuin, ja sitä laitoin. Noihin ei sitten taas löydy sopivia akunkenkiä. Varsinkaan tuohon Natikan 140 neliöiseen. Kyllä nyt kiertää kumpikin iloisesti alennusvaihdestartilla, vaikkei Natikka siltikään meinaa lähteä 0-kelilläkään.  ::) Sadetuspumppua ja Murska- myllyä se lähinnä pyörittääkin eikä niitä onneksi talvella tarvita.
Mystinen kesälaatumies

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
140 mm² ei taida kuulua vakiokokoihin, mutta 120 ja 240 kuuluvat vakiokokoihin vahvasähköpuolelle .

Löytyy jopa taloon.com:ista:

https://www.taloon.com/asennusjohto-draka-mkem-90-120-mu

Se 90 mm² riittää kyllä ihan hyvin ellei kaapeli ole aivan mahdottoman pitkä. Olennaisempaa on saada ne päät tehtyä kunnolla. Kunnon prässättävät liittimet, puristus joko siihen tarkoitetuilla pihdeillä tai hydrauliikan letkuprässillä tms. Pää liittyy kenkään sitten mutterilla. Eli tämän tyypin kenkä:

https://www.autodoc.fi/alca/18743372

Juottaminen vielä puristuksen jälkeen olisi hyvä mutta siinä pitää sitten poistaa eristettä tarpeeksi kauas ja muistaa pujottaa korvaava kutistesukka johtoon...
Noilla eväillä ja 70 mm² kaapeleilla olen saanut aikaan ihan kunnollisia liitoksia jotka ei lämpene ja hukkaa voltteja. Myöhemminkään.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kylmäkäynnistys
on pikkasen erilaista kuin noissa kaupan olevissa värkeissä...  mut eihän niissä isoja virtoja etes kulekaan...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Kylmäkäynnistys
Pää liittyy kenkään sitten mutterilla. Eli tämän tyypin kenkä:

https://www.autodoc.fi/alca/18743372

Juottaminen vielä puristuksen jälkeen olisi hyvä mutta siinä pitää sitten poistaa eristettä tarpeeksi kauas ja muistaa pujottaa korvaava kutistesukka johtoon...
Noilla eväillä ja 70 mm² kaapeleilla olen saanut aikaan ihan kunnollisia liitoksia jotka ei lämpene ja hukkaa voltteja. Myöhemminkään.
Natikkaan ei tommonen kenkä käy kun Comfort 2000 hyttisessä metallinen akkukotelonkansi on melkein navassa kiinni. Kansi on sitten taas osa hytin lattiaa. Taitaa vanhempien koneisen huononeva käynnistyvyys usein johtua huonokuntoisista akkujohdoista tai kun ne on vaihdettu pahasti alamittaisiin.
Mystinen kesälaatumies

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
Pää liittyy kenkään sitten mutterilla. Eli tämän tyypin kenkä:

https://www.autodoc.fi/alca/18743372

Juottaminen vielä puristuksen jälkeen olisi hyvä mutta siinä pitää sitten poistaa eristettä tarpeeksi kauas ja muistaa pujottaa korvaava kutistesukka johtoon...
Noilla eväillä ja 70 mm² kaapeleilla olen saanut aikaan ihan kunnollisia liitoksia jotka ei lämpene ja hukkaa voltteja. Myöhemminkään.
Natikkaan ei tommonen kenkä käy kun Comfort 2000 hyttisessä metallinen akkukotelonkansi on melkein navassa kiinni. Kansi on sitten taas osa hytin lattiaa. Taitaa vanhempien koneisen huononeva käynnistyvyys usein johtua huonokuntoisista akkujohdoista tai kun ne on vaihdettu pahasti alamittaisiin.

Niin tietysti, hyvä huomio. Mulla kun ei ole koskaan ollut yhtään Natikkaa :-/

Itse johto nyt hyvin harvoin varsinaisesti heikkenee, mutta päät ja niiden hapettuneet liitokset. Lattamalllin paljaat punosmaajohdot kyllä 'lahoavat'  ja niiden kontakti runkoon...
Ja kyllä ne startitkin vanhuuttaan huononevat. Kollektori likainen ja huonot hiilet ja solenoidikin kytkee huonolla kontaktilla.
Sitten kun vielä koneen itsensä käynnistyvyys heikkenee kun puristukset laskee ja suuttimet ovat ehtoopuolella...
Yhteisvaikutus on sitten huomattava.

Joskus tulee vastaan koneyksilöitä jotka nyt vaan tuntuvat olevan kamalan huonoja käynnistymään. Varsinaista syytä ei tahdo löytyä. Pyörittää kyllä mutta ei vaan oikein lähde vaikka kaiken pitäisi olla ihan OK.
Mullakin on yksi tuollainen Perkkiisseli.... ei pitäisi olla väljä, kannessa kaikki laitettu, suuttimet kunnossa, ruiskupumppu peruskorjattu, sähköt kunnossa. Mutta saa veivata toisinaan pitkäänkin, savumerkkiä antaa mutta ei käynnisty.
Nelos-Valtra tuntuu taas vanhanakin olevan yllättävän herkkä lähtemään, kunhan edes vähän pyörähtää niin käyntiinhän se pukkaa heti mustan savun saattelemana. Tuossa on Stanadyne vaihdettu Boschin VP:hen ja suuttimet vakiota isommat. En tiedä vaikuttaako nuo asiaan jotain vai ei.

Sitten taas kun käy lämpimänä niin polttoaineenkulutuksessa on aika iso ero noiden välillä, Perkinsin eduksi.
Molemmat koneet noin 12 000 - 15 000 h ajettuja.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
Lainaus
19 vuotta on ollut viitos Transporteri pelkällä Webastolla ja siitä 18 vuotta 1-akkuinen. Koskaan ei ole akku mennyt talvella tyhjäksi, vaikka aika lyhyttä matkaa olen ajanut. Vartti Webastossa on auto ihan lämmin jo 25 asteen pakkasessakin. Kauko-ohjaus ollut molemmissa ja laitan lämpenemään kun valmistaudun lähtöön.
Lämmittääkö moottorinkin? Paljon ovat alunperin pelkkiä ohjaamon lämmittimiä ;D
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Kylmäkäynnistys
Kyllä lämmittää. Eiköhän kaikissa uutena suomeen tulleissa T5 porttereissa ollut vesi Webasto. Kello vaan oli lisävaruste. Ainkin syksyllä 2004 uutena ostaessani siinä oli Webasto, mutta kello ja kauko-ohjauksen asensi VW myyjä. Toista akkua ei noissa jälkikellotetuissa yleensä ole. Tässä uudemmassa, joka nyt on vuoden olut käytössä, on tehdaskello, kauko-ohjaus ja 2 akkua.
1990 mallisessa Transhitissä oli ilmaWebasto
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
Kyllä lämmittää. Eiköhän kaikissa uutena suomeen tulleissa T5 porttereissa ollut vesi Webasto. Kello vaan oli lisävaruste. Ainkin syksyllä 2004 uutena ostaessani siinä oli Webasto, mutta kello ja kauko-ohjauksen asensi VW myyjä. Toista akkua ei noissa jälkikellotetuissa yleensä ole. Tässä uudemmassa, joka nyt on vuoden olut käytössä, on tehdaskello, kauko-ohjaus ja 2 akkua.
1990 mallisessa Transhitissä oli ilmaWebasto
Onhan niissä vesiwebasto, silti täytyy ohjelmoida  lämmittämään moottori,  kannattaa kokeilla ja hämmästyä ;D
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kylmäkäynnistys
tänään oli uutimissa juttua et uutenpien autojen akut on lopussa maahantuojilta.     onko nuissa jotenkin erilainen akku kuin vanhemmissa koslissa?    ja tietty hienompaa tekniikkaa nuissa joten ei kait ns. perusakku käy..            jäätyykö muuten hyytelöakku helposti?   yks tuttu haasto et on auto kaput kun on hytelöakku jäässä..    ja uuten kait vaatii ei voisi sulattaa toimivaks..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
tänään oli uutimissa juttua et uutenpien autojen akut on lopussa maahantuojilta.     onko nuissa jotenkin erilainen akku kuin vanhemmissa koslissa?    ja tietty hienompaa tekniikkaa nuissa joten ei kait ns. perusakku käy..            jäätyykö muuten hyytelöakku helposti?   yks tuttu haasto et on auto kaput kun on hytelöakku jäässä..    ja uuten kait vaatii ei voisi sulattaa toimivaks..

Ainakin näissä start/stop-automatiikalla olevissa pirsseissä on joko ainoana tai erillisenä AGM- tai EFB-akku. Tavallinen ei niissä oikein menesty.
Kyllähän hyytelöakunkin jäätymään saa, mutta ei se minusta sen herkempi ole jäätymään kuin tavallinenkaan. Voi myös hajota jäätyessään siinä kuin perinteinenkin.
Eihän ne jäädy jos pitää varaustilan tarpeeksi korkeana; tarkoittaa siis että kovilla pakkasilla ja/tai pätkäajossa kannattaa ladata ulkopuolisella laturilla. Käyttöohjeen tai huollon neuvoja noudattaen :-)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3406
Vs: Kylmäkäynnistys
passattiin jossa on start stop systeemi piti omanlaisensa akku laittaa, ei kuulemma osaa ladata, tai siis piti ohjelmoida tämä uusi akku autolle. Muutoin setstart toppi on ihan hanurista, liikennevaloihin kun sammuu niin ei siitä sitte lähdetäkään  normisti. Kovaa rääkkiä kuitenkin auton sähkösysteemeille.