Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokemuksia N103 Hitech5  (Luettu 99484 kertaa)

[PeX]

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Hei muuten, pitäis viedä tuo kone kohta ensimmäiseen huoltoon. Onko vaihteistoon tullut hyviä päivityksiä? Eli kannattaako päivittää?

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
No niin mittarissa nyt sellaiset 80 tuntia ja jo voi sanoa, että kokemusta edes vähän. Omaan käyttöön sopiva kaikinpuolin. Tuunausta on vähän harrastettu ja pari lohkoa lisätty takse ja näiden ohjaus kuormaajan joystikista. Alalasi vaihdettu ylhäältä sarannoiduksi pleksiksi, jotta esiohjauskahvat tulee nätisti hyttiin.

Penkin kääntö apukuskin penkin kanssa toimii hyvin, kunhan vain pitää apupenkin yläasennossa;mahtuu kääntymään. Lasikatto on kyllä hintansa väärtti ehdottomasti, on jotenkin paljon levollisempaa kuormata metsänkeskellä ja ajella lankojen alta.

Ruohonleikkurin kone on ihan riittävä ollut itselle ja huomaa päästöjen ohjaavan tekemistä; ilman kärriä nopeus pysyy aika isojakin mäkiä kiivetessä, mutta kun lisätään kärri perään niin vauhti tippuu. Ärsyttävä piirre on kierrosten rajoittaminen suurimmalla vaihteella alle 2200. Sillä toki vauhti saadaan pidettyä maksimi 43 km/h, mutta suunilleen saamaa vauhtiin pääsee d4:lla kun kiertää 2500 kierroksen paikkeille. Pienessä loivassa alamäessä etenkin tuo rajoitin ärsyttää. Ilmeisesti neljänkympin ja viidenkympin malleilla todellakin erona on tuo kierrosten rajoittaminen.

Vieläkään en osaa täysin sujuvasti tuolla vaihtaa kun tarvii aluetta vaihtaa.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
no niin, olet löytäny itteles raktorin jolla sitten joutut ajelemaan hieman pitempään.   ja kyllä se ärsytys alkaa pikkuhiljaa loppumaan kun muistat kuin paljon maksaa saada asia pois päiväjärjestyksestä.    ei kun mutkaista tietä näkymättömiin.

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kyllä tuo ärsyttävä piirre tuosta loppuu, viimeistään takuun päätyttyä. Ehkä jopa aeimmin jo tänä vuonna... Eikä maksa kuin ehkä laatikollisen olutta :)
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

puu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Asia on niin että jos traktorin nopeus on yli 43km/h,se luetaan liikennetraktoriksi...   Ja siihen ne kierrokset on rajattu.On huomattavasti mukavampi kuitenkin että se nopeus saavutetaan pienemmillä kierroksilla,vähemmän melua ja kulutusta:)

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kaikki vanhat traktorit ovat siis liikennetraktoreita kun alamäessä kulkevat jopa sen 50 km/h... vähän sama että kuorma-autot saavat kulkea vain 80 km/h ja kuinka monessa rajoitin on juuri 80 km/h kohdassa?

Pointti tuossa on se, että tuo nopeus 43 km/h saavutetaan nyt rajoittimen nykyisellä asetuksella vain tyhjällä traktorilla tasaisella ajaessa. Eli rajoitettu kierroksia, ei nopeutta. Nopeusrajoitin jos olisi niin se saisi toki olla mun puolesta tuossa 43km/h asetuksessa. Silloinkin olisi käyttömukavampi kun nykyinen.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

Säätäjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Oisko voiman puutetta jos ei meinaa kulkea 43:a muuten kuin tasaisella.

Selittäkää nyt vielä että miten kovalla vaihteistolla voi olla mitään eroa sillä että onko nopeusrajoitin vai isoimmalla vaihteella kierrosrajoitin?

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kaikki vanhat traktorit ovat siis liikennetraktoreita kun alamäessä kulkevat jopa sen 50 km/h... vähän sama että kuorma-autot saavat kulkea vain 80 km/h ja kuinka monessa rajoitin on juuri 80 km/h kohdassa?

Pointti tuossa on se, että tuo nopeus 43 km/h saavutetaan nyt rajoittimen nykyisellä asetuksella vain tyhjällä traktorilla tasaisella ajaessa. Eli rajoitettu kierroksia, ei nopeutta. Nopeusrajoitin jos olisi niin se saisi toki olla mun puolesta tuossa 43km/h asetuksessa. Silloinkin olisi käyttömukavampi kun nykyinen.
mutta samoinhan se käyttäytyis siinäkin tapauksessa kun voimahan se on joka sillä suurimmalla vaihteella kärryn kanssa ensin loppuu, ja onhan se mukavampi tyhjänä kun menee pienemmillä kierroksilla sitä 43kmh.itehän voit rajoittaa nopeutta ajamalla sillä pienemmällä vaihteella jolla kulki saman täysillä kierroksilla,siinähän se ratkaisu on.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Oisko voiman puutetta jos ei meinaa kulkea 43:a muuten kuin tasaisella.

Selittäkää nyt vielä että miten kovalla vaihteistolla voi olla mitään eroa sillä että onko nopeusrajoitin vai isoimmalla vaihteella kierrosrajoitin?

Niin jos kierrosrajoitinta ei ole niin sitten tehtaalla sinne laatikkoon laitetaan hitaampi välitys isoimmaksi vaihteeksi.
Ero syntyy sitten siitä kulkeeko se isolla vaihteella täysiä 2500 vai 1800 rpm. Noin karrikoiden.

Tässä kohtaa nuo portaattomat ovat hienoja, 900-sarjan punavanteinenkin taitaa kulkea sen 50 km/h jossain 1600 rpm paikkeilla. Tai siellä missä se on sallittua niin 60 ja 1750. Sitten jos ei voima riitä niin tiuhempaa välitystä peliin ja kierroksia ylemmäs, nopeus säilyy samana.

Suorastaan hermo lepää kun kevyellä kuormalla huruttelee tiellä, ei tarvitse huudattaa turhaan ja kulkee....
Nimimerkki köyhä mutta kateellinen :-)

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
D4:lla käyttäytyminen on ihan toinen kun D5:lla. Kuitenkin D4:llakin pystyy saavuttamaan 40 km/h kierroksia ollessa noin 2450 Lisäksi saa vauhtia pidettyä tuossa 40 km/h on sitten tyhjä traktori tai metsäkärrinostureineen perässä. En ole alamäessä kokeillut D4:lla mitä tapahtuu, kun nopeus saavuttaa 43 km/h, veikkaan että ei mitään muuta kuin vauhti vain kiihtyy. Nyt D5:llasahan vauhti ei nouse tuosta, ellei kyse ole aivan jyrkästä alamäestä.

Eli jos kone saisi kiertää vapaasti ylöspäin tuosta 2100 kierroksesta D5:lla nopeuden ollessa alle 43 km/h niin väitän, että mäet menisivät paljon jouhevammin.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5

Eli jos kone saisi kiertää vapaasti ylöspäin tuosta 2100 kierroksesta D5:lla nopeuden ollessa alle 43 km/h niin väitän, että mäet menisivät paljon jouhevammin.

Sittenhän kone olisi viidenkympin malli?
On mullakin Deutsissa sama juttu, toiseksi suurimmalla pikavaihteella ottaa enemmän kierroksia kuin suurimmalla vaihteella, menee toiseksi suurimmallakin noin 45km/h. Mulla ois päinvastainen toive, saisi rajoittaa kierroksia vaikka kahdella suurimmalla vaihteella ts. harvemmat välitykset jotta kulkisi 50 pienemmillä kierroksilla. Jaksaa kyllä mennä 50, kunhan on sopiva vaihde ja voima riittää, tuolla rajoituksella ole mitään merkitystä huippunopeuteen, on kuormaa tai ei... ::)

Tuo edellä kerrottu portaattomien nopeus pienillä kierroksilla kyrsii kun sellaista ei ole :) 195 Puma meni 50km/h 1440 rpm, hiukan huijaamalla, sivistynyttä matkantekoa.

Viimeksi muokattu: 03.04.15 - klo:21:27 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Eiköhän tuo ole käytännössä viidenkympin malli, mutta viherpiipertäjien takia ei sellaista ole tuosta edes saatavilla. Vähän sama miksi syö omaa p******sa, vielä toistaiseksi.  Jos kerran tuosta samasta kolmipyttysestä koneesta on revitty Linnavuoressa jo tovi myös 150 kaakkia niin voima ei lopu, jos vain saa riittävästi puhdasta ruokaa.

Tietysti eihän kukaan konserniin sidoksissa oleva voi sanoa yhtään mitään, kuten ei autojenkaan puolella.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

puu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Eli jos kone saisi kiertää vapaasti ylöspäin tuosta 2100 kierroksesta D5:lla nopeuden ollessa alle 43 km/h niin väitän, että mäet menisivät paljon jouhevammin.
[/quote]
     
-Mitä tässä nyt väännetään selvää asiaa?Sama ajaa sitte ne mäet sillä D4llä jos kerta haluaa että 5:llakaan ei kulkisi kovempaa? Eihän tämä tietenkään voi välitystä kuorman mukaan muuttaa,ei  ole portaaton kyseessä. Ja alueen vaihto varsin helppoa, kaasua löysää ja painaa nappia.Ei tarvi keppejä meloa. Ota huomioon että turbiinikytkin haukkaa osan tehoa.

Ei kuorma-autossakaan ole kuin  n.1300 r/min  80 vauhissa, kyllä sekin mäessa  tiputtaa kierroksia helposti, pienempää pykälää ja matka jatkuu.Minusta on oikein hienoa että traktorimaailmassakin on opittu että ei ole järkeä kun 40km/h ajo tiellä vaatii 2500 kierrosta!!! Eikä 103 ole ns.liikenneperää,niissä on vielä nopeammat välitykset,.piste.

Viimeksi muokattu: 04.04.15 - klo:08:36 kirjoittanut puu

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kuorma-autoissa rajoitetaan nopeutta, ei kierroksia. Eiköhän tuo asia nyt tule jossakin vaiheessa kesää kokeiltua.  Toinen asia; onko jollakin kokemuksia Etukuormaajan joystikilla ohjattavista lisähydraulilohkoista taakse? Kannattaako tehdä toinen eteen taakse ja toinen sivuttain toimivaksi vai painonapilla vaihdettavaksi sivuttain molemmat? Mietin, että jos kauhan ylös-alas pitäisi sinällään niin jos tulee ahdas paikka, saa etukuormaajaa nostettua ja laskettua. Ja peukalolla helppo painaa jos tarvitsee esim. murskaimen sivuttaissiirtoa käyttää noston ja laskun sijasta.

Entä minne olette taakse sijoittaneet suunnanvaihtajan vivun?
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kuorma-autoissa rajoitetaan nopeutta, ei kierroksia. Eiköhän tuo asia nyt tule jossakin vaiheessa kesää kokeiltua. 

Hä?

Sama asiahan tässäkin, ainoastaan suurimmalla vaihteella tarve rajoittaa kierroksia. Kuorma-autossa enemmän niitä vaihteita, jolla sallittu nopeus ylittyy, traktoreissa yleensä se yks. Jos niitä olisi enemmän, niitäkin rajoitettaisiin. Nopeuttahan traktorissakin rajoitetaan, ja kummassakin koneessa se tehtävä kierroksia rajoittamalla :-X Jollei näin tehtäisi, seuraava vaihe olisi luistattaa kytkintä, ellei portaaton vaihteisto ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)