Eli jos kone saisi kiertää vapaasti ylöspäin tuosta 2100 kierroksesta D5:lla nopeuden ollessa alle 43 km/h niin väitän, että mäet menisivät paljon jouhevammin.
Sittenhän kone olisi viidenkympin malli?
On mullakin Deutsissa sama juttu, toiseksi suurimmalla pikavaihteella ottaa enemmän kierroksia kuin suurimmalla vaihteella, menee toiseksi suurimmallakin noin 45km/h. Mulla ois päinvastainen toive, saisi rajoittaa kierroksia vaikka kahdella suurimmalla vaihteella ts. harvemmat välitykset jotta kulkisi 50 pienemmillä kierroksilla. Jaksaa kyllä mennä 50, kunhan on sopiva vaihde ja voima riittää, tuolla rajoituksella ole mitään merkitystä huippunopeuteen, on kuormaa tai ei...
Tuo edellä kerrottu portaattomien nopeus pienillä kierroksilla kyrsii kun sellaista ei ole
195 Puma meni 50km/h 1440 rpm, hiukan huijaamalla, sivistynyttä matkantekoa.