Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokemuksia N103 Hitech5  (Luettu 99443 kertaa)

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Kokemuksia N103 Hitech5
Tervehdys palstalaiset. Piti tänne rekisteröityä, kaiketi johtuu lievästä hulluudesta ja masokismista, että antautuu ihan vapaaehtoisesti savolaisittain puuntakaa lyömiselle sillä erotuksella, että puu on jo kaadettu  :P . Mutta asiaan Saisiko ruohonleikkurin moottorista vinoilun lisäksi kokemuksia N103sta. Itselle tulee 90 metsähehtaarin harrastekäyttöön ja varusteita tuli ruksittua sen mukaan.

Vaihdossa menee 6300:nen. Enkä olisi vaihtanutkaan ellei tilanne olisi ollut se, että tuosta vm 1997 pelistä sain hyvitystä kaksi kertaa sen verran, mitä siitä maksoin käytettynä yhdeksän vuotta sitten. Toinen syy on ihan rahoituksellinen; metsässä moto kyllä teki aukkoa, mutta metsäyhtiöltä kun saa vielä melkein 1,5% enemmän rahalle korkoa kun Valtran rahoitus, niin saipahan alvitkin jätettyä poikimaan.

Joten vinoilun seassa olevista tiedonjyvistäkin olen kiitollinen, jos jaatte kokemuksia. Ja saatanpa itsekkin antaa takaisin samalla mitalla, joten pahoittelen jo etukäteen aiheuttamiani mielenterveydellisiä ongelmia. ;)

Viimeksi muokattu: 25.09.14 - klo:21:54 kirjoittanut jth1976

Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kyseisestä mallista ei omaa kokemusta, mutta kolmos-Valmeteilla sen verran paljon tullut ajettua yli 20v aikana että en ymmärrä miksi kolme sylinteriä olisi joku ongelma.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Eikös ole jo myöhäistä, jos vahinko on tapahtunut, eli kaupat tehty ;D Ei täältä ainakaan kukaan mitään tinaus ohjeita ole tainnut kysellä?
pessimisti ei pety!

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Eikös ole jo myöhäistä, jos vahinko on tapahtunut, eli kaupat tehty ;D Ei täältä ainakaan kukaan mitään tinaus ohjeita ole tainnut kysellä?

Enemmän taitaa olla kuitenkin noita heikkovirta murheita kuin tinausta, vai meinaatko, että insinöörit olis kehittynyt ja raudan määrää olisi vähennetty? Eipä taida olla pelkoa siitä, että suomalaiset insinöörit olisi viisastuneet saatikka pelkoa siitä, että isännät, jotka ovat tuttipullon lutkutuksesta lähtien katselleet auringonlaskua samoilta talon portailta, kehuisivat naapurin konetta. ;)

Joo ennen kauppojen tekoa tietysti piti suorittaa DD-vaihe, jossa ison painoarvon sai pitkän linjan valtran huoltomies, joka totesi, että nää nykyajan viat on siitä hyviä, että ne on sähköhärpäkkeiden vaihtoa pitkälti, mutta ne viat ovat hel****n vaikeita välillä löytää.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Eikös ole jo myöhäistä, jos vahinko on tapahtunut, eli kaupat tehty ;D Ei täältä ainakaan kukaan mitään tinaus ohjeita ole tainnut kysellä?

Enemmän taitaa olla kuitenkin noita heikkovirta murheita kuin tinausta, vai meinaatko, että insinöörit olis kehittynyt ja raudan määrää olisi vähennetty? Eipä taida olla pelkoa siitä, että suomalaiset insinöörit olisi viisastuneet saatikka pelkoa siitä, että isännät, jotka ovat tuttipullon lutkutuksesta lähtien katselleet auringonlaskua samoilta talon portailta, kehuisivat naapurin konetta. ;)

Joo ennen kauppojen tekoa tietysti piti suorittaa DD-vaihe, jossa ison painoarvon sai pitkän linjan valtran huoltomies, joka totesi, että nää nykyajan viat on siitä hyviä, että ne on sähköhärpäkkeiden vaihtoa pitkälti, mutta ne viat ovat hel****n vaikeita välillä löytää.
Pätee varmaan kaikkiin nykyaikaisiin rautakankea teknisempiin laitteisiin.
pessimisti ei pety!

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Ainakin alksarjojen moottorissa oli säädöt aika erikoiset, kaasu toimii ikäänkuin pienellä viiveellä, aika ärsyttävä ominaisuus. A93H:ssa on sama kolmipyttyinen kone ja on tuossa suhteessa kuin eri maailmasta, lähtee heti, kun kaasua painaa.
Jos metsäkäyttö on tärkein käyttömuoto, on tuo 93:n siihen kyllä soveltuvampi, huomattavasti kapeampi ja se vanha kunnon runkotankki. kaikenlisäksi taitaa olla yli kymppitonnin halvempi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Minkälaisella metsävarustuksella tämä kone tuli? Minusta toi 6300 olisi ollut paljon parempi metsäkäytössä, mutta onhan näissä uusissa koneissa puolensa.

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Minkälaisella metsävarustuksella tämä kone tuli? Minusta toi 6300 olisi ollut paljon parempi metsäkäytössä, mutta onhan näissä uusissa koneissa puolensa.
Lukot eteen, turbiini, lasikatto, valoja vähän lisää jne. En ottanut metsätankkia, koska uusi tankki on reilut 400 euroa ja metsätankki 1500. Huoltomieheltä kyselin, että montako tankkia on käynyt vaihtamassa metsässä; 0 kappaletta. Tosiaan omia metsiä ajelen, niitä on reilut 100 ha, joten kannot voi lyhentää sahalla ja huonoihin paikkoihin ei mennä, sitä varten on vinssi.

Portaita tietysti täytyy vähentää, mutta tankkia enemmän itse katselin akun olevan tulilinjalla.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Joo, samat perustelut olen kuullut minäkin. Toi metsätankin polttoainetilavuus on pienempi kuin normitankilla ja aika kolhon oloinen se on muutenkin. Mutta vahinkoriski on kyllä olemassa, mutta kokeilee miten menee.

firebird

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Otitko metsään sopivaa rengastusta vyörenkaat aika arkoja kannoille siis renkaan kuve

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65448
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
eikö tuota tankkia ole helppo suojata?  ei luulis olevan ylivoimainen jobi.                  tuo sähkövika vaan on siitä kiva että vaikka kone toimii niin joku hiton pikkunippeli estää koko koneen siirron sieltä metästä ja mukava syksyn räntäsateessa ettiä sitä jonnekin piilotettua nippeliä.          eikös noissa nykyisissä ole jo alustassakin joitain letkuja ja johtoja joita pitää varoa?                                                btw, ite ajelen 65-90 fiudella ilman suojuksia metässä ja ei ole pissapojan sähköistystä isompaa rempaa sattunnu kohalle, ain ni, keväällä polttoaineen paluuletku katkes, risuun mutta 24 vuotiaan letkut alkaa olla jo haperoita.               silmä ja järki päässä tollakin ajelee. ja sahahan kulkee aina keulalaatikossa mukana, tiukkaan paikkaan jos joutuu....

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Otitko metsään sopivaa rengastusta vyörenkaat aika arkoja kannoille siis renkaan kuve

2,5 bar painetta vyörenkaisiin ja kunnon mettäketjut,
Kestää kohtuudella, meneehän tökki metsäkoneen renkaastakin läpi
Jos on mennäkseen

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Otitko metsään sopivaa rengastusta vyörenkaat aika arkoja kannoille siis renkaan kuve

Renkaat menee todennäköisesti heti vaihtoon, ehkä jopa vanteetkin.  Tavallaan tulee ideologinen ajotapamuutos vanhaan. Sillä saattoi aina ajattaa korkean kohdan pyörän alle, kun pyörien linjalla ei ollut yhtään mitään matalalla (rappusista toinen askelma pois). Nyt akkukotelo ja tankki taitaa juuri ja juuri tulla pyörän linjalle, joten se on riskikohta. Vaikuttaisi ihan näin mutuna, että uudella turvallisinta on mitata etuakselilla mahtuuko alle ja jos mahtuu, niin korkea kohta menaa akselin alta, ei pyörän alla.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

JayZ

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
A93H:ssa on sama kolmipyttyinen kone

Ei oo. Ännässä on 33AWI moottori jossa on EGR. A-sarjan moottori 33CTA missä ei sen kummempia hienouksia ole (poislukien tietenkin commonrail systeemi)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Ei oo. Ännässä on 33AWI moottori jossa on EGR. Viime vuoden mallissa ei ainakaan vielä ollut kusisysteemiä, se kun ei ole pakollinen tuon teholuokan koneissa. Sen vielä toistan, että koneissa käyttäjän kannalta on aika paljon eroa. Kyllä ainakin viime vuoden malleja ovat itse lastuttaneet, kun kone on todella ärsyttävä liikeelle lähdettäessä. Kaverilla tämä N103, minulla A93H, kyllä N103:n omistaja on ollut pettynyt moottorin ominaisuuksiin, vääntöä kyllä löytyy, mutta muuten on sellainen hitaan hämäläisen kone. Odottelee moottoriohjaukseen uutta päivitystä Valtralta. Lastutusfirmoja kyllä löytyy korvausta vastaan, mutta taitaa takuu raueta, jos niiden palveluksia käyttää. Yhtenä erona moottoreissa on, että N103:n tyhjäkäynti on 500-600 r/min ja A93H.n 850 r/min, lieneekö tuo sitten syynä, että edellämainittu on surkea liikkeellelähdössä.