Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokemuksia N103 Hitech5  (Luettu 99492 kertaa)

penayk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Ei kuulu lingosta, otin lingon toisesta koneesta justiinsa irti...

Huoltomies taisi sanoa että rallatus olisi turbiinillisten ongelma. Olikohan se nimetään riukuakseli josta se ääni tulee. On pitempi kuin ilman turbiinia olevassa ja pääsee värisemään enemmän.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Radiota kovemmalle, auttaa moneen rämpimään ja kitinään niin autossa kuin traktorissakin

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
onko valtuissa vieläkii se riukuakseli  ?    itellä 605ssa uusittiin kytkimen kanssa tuo kun oli poorit pikkasen kulunna...   luulis tuon olevan historiaa....

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Ei kuulu lingosta, otin lingon toisesta koneesta justiinsa irti...

Huoltomies taisi sanoa että rallatus olisi turbiinillisten ongelma. Olikohan se nimetään riukuakseli josta se ääni tulee. On pitempi kuin ilman turbiinia olevassa ja pääsee värisemään enemmän.
Ei akseli mitään ääntä pidä, saattaa edes auttaa jos joustaa sopivasti. Hammaspyörät ovat todennäköisin äänilähde.
Sopivan kevyt kuorma, nivelakselin kulma, sopivat välykset rattaissa. Kokeile laajakulma niveltä.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
eiks se lisää ääntä kun kuormaa enemmän..   ainakii 605 ääntää just tuon kanssa muuten on aika hiljanen..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
eiks se lisää ääntä kun kuormaa enemmän..   ainakii 605 ääntää just tuon kanssa muuten on aika hiljanen..

Yleensä

raskaampi tasainen kuorma  --> laulaa tai vollottaa tasisesti. Voi olla kovaa ja korkealta suorahampaisilla rattailla.
kevyt tai kokonaan puuttuva kuorma  --> kaikenlaista sekalaista sälinää ja vaihtelevaa rallatusta

Molemmat äänimaailmat voivat olla normaaleja. Jos käyttäytyminen yllättäen muuttuu entisestä niin se voi kertoa orastava viasta.
Toisissa merkeissä ja malleissa ulosotto on aina lähes äänetön, toisissa kuulostaa heti uutena siltä että kohta jotain hajoaa :-)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
mut jos välystä jo vanhastaan ni kait tuossa paljon kuormasta kiinni...?      valumöntti on aika äänetön pienellä kuormalla mut välyksiä alkaa vaikuttaa isolla kuormalla...   hyä tuota claasin paalainta vetäessä;   huomaa milloin paali valmis.   melu lisääntyy..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
mut jos välystä jo vanhastaan ni kait tuossa paljon kuormasta kiinni...?      valumöntti on aika äänetön pienellä kuormalla mut välyksiä alkaa vaikuttaa isolla kuormalla...   hyä tuota claasin paalainta vetäessä;   huomaa milloin paali valmis.   melu lisääntyy..

Toki möly lisääntyy ja terävöityy väännön kasvaessa, mutta mitään epämääräistä sekameteliä ei pitäisi tulla.

Ilman kuormaa toiset voimanotot rallattavat epämääräisesti ja epätasaisesti. Kuorman alla sitten 'suoraa huutoa' :-)
Hiukan kärsineet laakerit eivät ainakaan vähennä äänen tuottoa kuorman alla jos hammaskosketus menee hitusenkin vääräksi.

Yhdestä ei-tutusta koneesta soitin joskus jo huoltomiehelle kun ajoin lietevaunua hetken takalasi auki. Yllättävän kova rattaiden rollotus kun ääni vielä heijastui siitä vaunun etupäädystä takaisin kohti kuskia. Huoltomies sanoi että laita lasi kiinni tai Peltorit päähän...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
ite aina ihmetelly kuin moni ajaa koneen kanssa,  paalain, niittokone tms. takalasi  auki.    sehän on kuin kaikukammio koppi kun takalasi auki.   jo kyntäessä laukaisin piytää semmosen äänen että ei peltorit auta.    itellä nuo takalasit aina kiinni mut muita räppänöitä sit auki tilanteen mukaan.   juuri nuo rattaitten välykset on rallattavia ja taajuus kun vaihtelee kierroksien mukanaan niin on kuin yle suomea kuuntelis..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
ite aina ihmetelly kuin moni ajaa koneen kanssa,  paalain, niittokone tms. takalasi  auki.    sehän on kuin kaikukammio koppi kun takalasi auki.   jo kyntäessä laukaisin piytää semmosen äänen että ei peltorit auta.    itellä nuo takalasit aina kiinni mut muita räppänöitä sit auki tilanteen mukaan.   juuri nuo rattaitten välykset on rallattavia ja taajuus kun vaihtelee kierroksien mukanaan niin on kuin yle suomea kuuntelis..

Vanhemmissa vehkeissä koppi (ei ohjaamo...) on paljon hiljaisempi takalasi avoinna. Samoin kesällä viileämpi jos ei ole (toimivaa) ilmastointia... ja aina se klasi ei pysy päivää niin puhtaana että siitä näkisi edes kunnolla läpi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
itellä nuo värkit ollu vm 1984 ja nuorempia ja lasit paikoillaan ja ilmastointia ei ole kuin kahessa uutemmassa ollu..  ja voiphan sen lasin pyyhkästä silloin tällöin näkyvyyttä parantaan.             toinen mukava nuissa nykykoneissa missä letivalot.   talvellapa sit ei näekään mikä menee etellä;   takavaloja ei ole eikä muutakaan kertomassa mihin on menossa.   tänään just ajelin lumivaltran perässä ja ei kyllä mitään havaintoa mihin meni milloinkin,   kuin vasta oli kääntynyt..

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Kanssa herättää hämmästystä tuo takaikkuna auki ajo. Vahvasti korreloi ikkunan auki pitäminen siihen kuinka usein se hajoaa🤣🤣🤣. Mutta kukin tyylillään

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Tykkään ajella takalasi auki ! Ja kun se on aina auki niin sen päälle laskee pöly ja moska, niin sen läpi ei nää mitään. Ja harvoin noita lasia menee. Kait kolme koko harraste urani aikana ja kaikki eri vehkeistä. Muita lasia on mennyt tuplasti enemmän, vaikka ovat olleet kiinni.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
Riippuu aika paljon vehkeestä.
Vm 2000 on ehdottomasti hiljaisempi kaikki räppänät kiinni. 80-luvun pelissä taas juuri toisinpäin, jää sellainen jatkuva kumina pois, pystyy ajamaan ilman luurejakin kun ei kone muuten ole pahaääninen.

Mä en kyllä pysty pahimmilla kesähelteillä ajamaan täyttä päivää ilman ilmastointia niin että kaikki luukut ovat kiinni. Tulee perin huono olo ja väsyy aivan tolkuttomasti.
Välillä kokeillut.. ehkä se on vanhuuden heikkoutta. Pöyhiessä oli paras kun jätti etuoven narulla 10 cm raolleen ja takalasi auki ja antoi satunnaisten tuulenhenkäysten käydä. Ei tuntunut edes työltä eikä pahemmin tullut hikikään :-) Joskus ajanut avomallilla, siinä saa olla tarkkana ettei polta itseään auringossa.
Toisessa vanhassa on ollut kattoluukku ja lasi auki jos homma ei ole pölyävää.

Mutta AC-vehkeet ovat tätä päivää, tuo em. oli poikkeustilanne. Ilmastoinnin kanssa visusti reiät kiinni.

Laseja on mennyt tasan yksi kun rakkaalta vaimoltani vähän lipsahti metsänosturin ja häkkyräisen raidan kanssa.
Joku juontovinssihän se on ollut perinteinen lasinrikkoja. Tai sellainen nostolaitteissa oleva suursäkkinostin missä on pitkä puomi pystyssä.

Mutta jokainen saanee ajaa ihan niinkuin haluaa, vaikka sitten aatamin asussa ...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Kokemuksia N103 Hitech5
On noissa hyttien lämpötiloissa mahdottomia eroja, siis näissä vanhoissa muka tiiveissä ja ilman ilmastointia olevissa.

Mielestäni viilein on Fiatagrin ja Fordin hytit mistä on kokemusta ja ehdottomasti keltaisten Valmettiin hytit kuumimpia, kuten kaikkien Valmettien hytit. Fiiatissa on tuo salpa jolla saa ovet rakoselleen.