Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.
Kone ns.ykköskone jolla pääasiassa vedetään isohkoa vaunua. Junkkarin 16tn alustalle laitettu 13m3 kuorma-auton soralava ja maastot todella mäkiset.
Voimaa sais olla enemmän mutta mukavammin se sitä kärriä kuitenkin vetää kun 6550 tai sitä ennen siinä käytössä ollut 655t.
Kone 50 lootalla koppi ja aisajousilla. Mukavasti ja tasaisesti kulkee eikä näillä sorateillä juuri ole tullut etujousitusta ikävä. Tosin kyllä se seuraavaan varmaan jousia sitten katsellaan.
Aika paljon myös etukuormain käyttöä johon mielestäni soveltuu aika hyvin. Painosuhde kohdallaan kun rehun irroituksessa käytän Stollin 2 metrin kahmarikauhaa ja rehu tuoreena tehty laakasiiloon. Siilolta navettaan noustaan lyhyt ja jyrkkä mäki peruuttamalla eikä siinäkään tunnu perä nousevan vaikka ei kone kunnolla kulje siinä tyhjänäkään takaveto päällä. Nyt 80kg vannepainoja /puoli joka varmaan vähän auttaa.
Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".
Koppijouset liian herkät ylöspäin kun soraa mättää epätasaisella alustalla ja isolla yleiskauhalla. Takapuolituntuma kärsii kun tuntuu että meinaa heittä ratinpäälle mahalleen vaikkei takapyörät edes irtoaisi maasta. Ei tosin ole ongelma siinä pihapyörityksessä.
Ohjaamossa ei juuri yhtään säilytystilaa ja kaikki tavarat pyörii lattialla.
Ne ulkopuolisen hydrauliikan venttiilin on laitettu sen verta V mäisesti että letkut joutuu käytännössä asentamaan/irroittamaan 1-2 lohkon vasemmalta ja 3-4 lohkon oikealta.
Parkki- vilkku varren muovi on hajonnut vaan kerran vaikka mökkiläisellä on niin pienet tilustiet ja koneet että joutuu nuohoomaan kaikki puskan reunat.
Vikoja.
Suurin vika ollut 4 vaihtee syncro joka oli mystisesti hajonnut ulkomaanmatkani aikana. Teetti töitä mokoma aika paljon kun joutuivat purkamaan koko koneen yhden muuteman kympin osan takia. Lasku oli useita tonneja.
Syyläri vuotaa vähän niinkuin kaikissa muissa samaa ikäluokkaa olevissa Valtroissa.
Nyt keväällä sen valjastin 3 metrin VM eteen ja siinä oikein hyvä vehje mutta penteleen ilmastointi oli purkanut kylmät talvella. Saadaan varmaan viilennys kuntoon kunhan kylvö urakat on siellä suunnassa missä huoltomiehetkin.
Plussaa.
Käteen sopiva ja miellyttävä yleiskone.
Turbiinikytkin: ehdottoman hyvä varuste ei varmaan osaa enää ajaa koneella jonka saa sammumaan vaihteella..
Lähes viaton ollut.
Voisin suositella mekaanisesta hallintalaitteista pitävälle tälläistä.
Ei taida lähteä talosta ihan hetkeen ainakaan vaihtamisen ilosta. Ostaisin vieläkin.