Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra n-sarja.  (Luettu 34669 kertaa)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Valtra n-sarja.
Pidetään tämä ketju n1x1 koneille, eli versu/direct 1x3 koneet eri ketjuun(helpottaa etsimistä). Oma koneeni on -07 n121 hitech. Kokemuksia on nyt 4500h edestä.
Useimmiten valtra on tuhti120 maansiirtokärrin, metsäkärrin tai jonkun muun kärrin edessä, johtunee siitä että on varustettu puutavarakuormaimella.

Viat.
Koppi on ahdas kääntymiseen, istuin pääsee käännön aikana osumaan nostolaitteen katkaisimen nurkkaan joka lopulta hajoaa(se nurkka missä katkaisin on, ei itse katkaisin).
takasivuikkunoita kaipaan(ei ilmastointia).
Kyyti on aika ikävää(50kmh+ei mitään jousia)
Huoltoystävällisyys ok, mutta etenkin perä/hyd öljyn tarkistukseen kaipaisi tarkistus lasia..
Hyd kärrin jarruventtiili saisi olla tukevammin kiinni(vanha isäntä tykkää jättää letkut kiinni joten löystyy kopin alta liitos). Myöskään push-pull liittimet ei päästä letkuja koska liittimet ei ole traktorissa suoraan konetta kohti..
Etu vilkku/parkki, ei helv.. Eikö voi sijoittaa yhtään suojempaan? Rakenne on muovirimpula huonekaluputken päässä, pelkät oksat jo  riittää muovi rimpulan särkemiseen.

Remontit.
Hyd.painesuodinkotelo halkesi ilman ulkoista osumaa.
Ei muita remontteja(on toki ollut mutta kuski syynä, ei kone).
Kääntösäde on pidetty vakiona, jäykältä tuntuu.
Kysymyksiä?
Lisään tietoa jos muistuu jotain.

Viimeksi muokattu: 19.05.13 - klo:09:43 kirjoittanut ktm87

jaana30v

  • Vieras
Vs: Valtra n-sarja.
Viimeisen päälle nuukailua jos -07 koneessa ei ilmastointia  ::)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra n-sarja.
Viimeisen päälle nuukailua jos -07 koneessa ei ilmastointia  ::)
vanhan isännän viimeinen ostos. "ei lämmin luita riko" tulee kyl ilmastointi varmaan jossain vaiheessa jos ei vaihdu sitä ennen, nyt näyttää kyl siltä että ei mitään syytä vaihtaa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Valtra n-sarja.
Kyllä sitä turhempiakin koneita tai varusteita osteaan kuin ilmastointi. Kyllä tällä yli kolmenkymmenen vuoden uralla on niin paljon tullut kärsittyä hytin kuumuudesta, että  ensimmäinen ja ehdoton varuste traktoriin on nimenomaan ilmastointi.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra n-sarja.
Kyllä sitä turhempiakin koneita tai varusteita osteaan kuin ilmastointi. Kyllä tällä yli kolmenkymmenen vuoden uralla on niin paljon tullut kärsittyä hytin kuumuudesta, että  ensimmäinen ja ehdoton varuste traktoriin on nimenomaan ilmastointi.
kyllä. Ilmaistuin ja ilmastointi, siit lähtee varustelu.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Valtra n-sarja.
Micro$oft sanoisi, että ahdas koppi ei ole vika vaan ominaisuus ;D

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Valtra n-sarja.
Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.
Kone ns.ykköskone jolla pääasiassa vedetään isohkoa vaunua. Junkkarin 16tn alustalle laitettu 13m3 kuorma-auton soralava ja maastot todella mäkiset.
Voimaa sais olla enemmän mutta mukavammin se sitä kärriä kuitenkin vetää kun 6550 tai sitä ennen siinä käytössä ollut 655t.

Kone 50 lootalla koppi ja aisajousilla. Mukavasti ja tasaisesti kulkee eikä näillä sorateillä juuri ole tullut etujousitusta ikävä. Tosin kyllä se seuraavaan varmaan jousia sitten katsellaan.
Aika paljon myös etukuormain käyttöä johon mielestäni soveltuu aika hyvin. Painosuhde kohdallaan kun rehun irroituksessa käytän Stollin 2 metrin kahmarikauhaa ja rehu tuoreena tehty laakasiiloon. Siilolta navettaan noustaan lyhyt ja jyrkkä mäki peruuttamalla eikä siinäkään tunnu perä nousevan vaikka ei kone kunnolla kulje siinä tyhjänäkään takaveto päällä. Nyt 80kg vannepainoja /puoli joka varmaan vähän auttaa.

Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".
Koppijouset liian herkät ylöspäin kun soraa mättää epätasaisella alustalla ja isolla yleiskauhalla. Takapuolituntuma kärsii kun tuntuu että meinaa heittä ratinpäälle mahalleen vaikkei takapyörät edes irtoaisi maasta. Ei tosin ole ongelma siinä pihapyörityksessä.
Ohjaamossa ei juuri yhtään säilytystilaa ja kaikki tavarat pyörii lattialla.
Ne ulkopuolisen hydrauliikan venttiilin on laitettu sen verta V mäisesti että letkut joutuu käytännössä asentamaan/irroittamaan 1-2 lohkon vasemmalta ja 3-4 lohkon oikealta.
Parkki- vilkku varren muovi on hajonnut vaan kerran vaikka mökkiläisellä on niin pienet tilustiet ja koneet että joutuu nuohoomaan kaikki puskan reunat.

Vikoja.
Suurin vika ollut 4 vaihtee syncro joka oli mystisesti hajonnut ulkomaanmatkani aikana. Teetti töitä mokoma aika paljon kun joutuivat purkamaan koko koneen yhden muuteman kympin osan takia. Lasku oli useita tonneja.
Syyläri vuotaa vähän niinkuin kaikissa muissa samaa ikäluokkaa olevissa Valtroissa.
Nyt keväällä sen valjastin 3 metrin VM eteen ja siinä oikein hyvä vehje mutta penteleen ilmastointi oli purkanut kylmät talvella. Saadaan varmaan viilennys kuntoon kunhan kylvö urakat on siellä suunnassa missä huoltomiehetkin.

Plussaa.
Käteen sopiva ja miellyttävä yleiskone.
Turbiinikytkin: ehdottoman hyvä varuste ei varmaan osaa enää ajaa koneella jonka saa sammumaan vaihteella..
Lähes viaton ollut.

Voisin suositella mekaanisesta hallintalaitteista pitävälle tälläistä.

Ei taida lähteä talosta ihan hetkeen ainakaan vaihtamisen ilosta. Ostaisin vieläkin.  ;D

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra n-sarja.
itsellänikin taitaa vuotaa, pitäs tarkistaa nestetasoa taas, tuo on kyllä totta tuo lokeroitten puut on kyl tympeä.. sinne kyl taitaa istuimen taakse sopia työkalupakki jos ei ole kääntymistarvetta..

Väsynyt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
  • Enemmän nopeasti
Vs: Valtra n-sarja.
Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.
Kone ns.ykköskone jolla pääasiassa vedetään isohkoa vaunua. Junkkarin 16tn alustalle laitettu 13m3 kuorma-auton soralava ja maastot todella mäkiset.
Voimaa sais olla enemmän mutta mukavammin se sitä kärriä kuitenkin vetää kun 6550 tai sitä ennen siinä käytössä ollut 655t.

Kone 50 lootalla koppi ja aisajousilla. Mukavasti ja tasaisesti kulkee eikä näillä sorateillä juuri ole tullut etujousitusta ikävä. Tosin kyllä se seuraavaan varmaan jousia sitten katsellaan.
Aika paljon myös etukuormain käyttöä johon mielestäni soveltuu aika hyvin. Painosuhde kohdallaan kun rehun irroituksessa käytän Stollin 2 metrin kahmarikauhaa ja rehu tuoreena tehty laakasiiloon. Siilolta navettaan noustaan lyhyt ja jyrkkä mäki peruuttamalla eikä siinäkään tunnu perä nousevan vaikka ei kone kunnolla kulje siinä tyhjänäkään takaveto päällä. Nyt 80kg vannepainoja /puoli joka varmaan vähän auttaa.

Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".
Koppijouset liian herkät ylöspäin kun soraa mättää epätasaisella alustalla ja isolla yleiskauhalla. Takapuolituntuma kärsii kun tuntuu että meinaa heittä ratinpäälle mahalleen vaikkei takapyörät edes irtoaisi maasta. Ei tosin ole ongelma siinä pihapyörityksessä.
Ohjaamossa ei juuri yhtään säilytystilaa ja kaikki tavarat pyörii lattialla.
Ne ulkopuolisen hydrauliikan venttiilin on laitettu sen verta V mäisesti että letkut joutuu käytännössä asentamaan/irroittamaan 1-2 lohkon vasemmalta ja 3-4 lohkon oikealta.
Parkki- vilkku varren muovi on hajonnut vaan kerran vaikka mökkiläisellä on niin pienet tilustiet ja koneet että joutuu nuohoomaan kaikki puskan reunat.

Vikoja.
Suurin vika ollut 4 vaihtee syncro joka oli mystisesti hajonnut ulkomaanmatkani aikana. Teetti töitä mokoma aika paljon kun joutuivat purkamaan koko koneen yhden muuteman kympin osan takia. Lasku oli useita tonneja.
Syyläri vuotaa vähän niinkuin kaikissa muissa samaa ikäluokkaa olevissa Valtroissa.
Nyt keväällä sen valjastin 3 metrin VM eteen ja siinä oikein hyvä vehje mutta penteleen ilmastointi oli purkanut kylmät talvella. Saadaan varmaan viilennys kuntoon kunhan kylvö urakat on siellä suunnassa missä huoltomiehetkin.

Plussaa.
Käteen sopiva ja miellyttävä yleiskone.
Turbiinikytkin: ehdottoman hyvä varuste ei varmaan osaa enää ajaa koneella jonka saa sammumaan vaihteella..
Lähes viaton ollut.

Voisin suositella mekaanisesta hallintalaitteista pitävälle tälläistä.

Ei taida lähteä talosta ihan hetkeen ainakaan vaihtamisen ilosta. Ostaisin vieläkin.  ;D
Tarkista kopin etunurkan kumityynyt että on kireällä....

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1213
Vs: Valtra n-sarja.
Kääntösäde on pidetty vakiona, jäykältä tuntuu.

Omassa traktorissani kääntösäde ainakin oli ihan älyttömän loiva, ja ruuvasin kääntymisen rajoittimia pienemmälle lähes ensitöikseni. Niitä ei kai ole tehtaalla varsinaisesti säädetty ollenkaan, tai ainakin laitettu tosi varman päälle...


"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68193
Vs: Valtra n-sarja.
mutta ottaako ne konepeiton sivupeltejä enää mukaan kääntäessä kuten ennen kun rajoittimia hiemankin käännetty?

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Valtra n-sarja.
Mulla ei ole kääntyviä etulokasuojia vaan kiinteet kovahkoa muovia olevat niin ne ainakin tapaa tossa meidän koneessa koneen kylkiin kiinni ja on siellä jo alkava (2cm) halkeamat. On sitä tietysti voinut entinen omistaja rajoittimia ruuvata. Tiedä häntä mutta enempää ei raaski kääntymään laittaa.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra n-sarja.
Btw juurikin tuota käännetyt hyd liittimet ominaisuutta kehuttiin mönkijäviestissä aikanaan kun ohjaa letkut aisan molemmin puolin.. Ei kyllä ikinä tule letkut aisan sivuilla roikkumaan..

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra n-sarja.
N-sarjan jarrut ruvennut oireilemaan, ei pidä, puoltaa ja on tehottomat/raskaat käyttää.. Mikähän lie vikana? Joko ovat loppu 4500h?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Valtra n-sarja.
N-sarjan jarrut ruvennut oireilemaan, ei pidä, puoltaa ja on tehottomat/raskaat käyttää.. Mikähän lie vikana? Joko ovat loppu 4500h?

Kärryis jarrut?