Kilpailuvirasto on Laaksosen pyynnöstä poistanut paljon mustia kohtia päätösesityksestään.
Kannattaa lukea ja verrata Laaksosen selityksiä. Päätöksestä löytyy valmiit vastaukset.
Aika selvää tekstiä tavoitteesta on Laaksosen sähköpostissa.
Myös Valiossa laadittu strategia Arla Ingmanin syrjäyttämiseksi Suomen
perusmaitomarkkinoilta perustuu sille lähtökohdalle, että hintojen
laskeminen riittävän alas merkitsee sitä, että Arla Ingman tulee ennen pitkää
poistumaan Suomen markkinoilta. Valion toimitusjohtajan viestissä todetaan
muun muassa seuraavasti:
"- - Arlan Suomen maidon tilityskyvyn laskiessa hiljalleen aletaan Århusissa miettiä asiaa ja Ruotsin maidon siirto loppuu
varmasti, kun muutamia kuukausia siitä on saatu vähemmän
kuin jauheesta ja voista."
"- - Kun hinnat ovat pohjalla, alkaa sitten määrien kasvu, jonka
nopeus riippuu vain siitä, kuinka kauan muiden toimijoiden
housut kestävät. Meidän on varauduttava, että pohjilla junnataan jopa 18 kuukautta nykymäärillä ennen kuin rakenteet alkavat muuttua."
Laaksosen väitteesen voiton jaosta on vastattu että se on tuloverolain ja osakeyhtiölain vastainen
Jokainen voi helposti itse arvioida viranomaisen laskentakaavan oikeutta tai vääryyttä, miettimällä
seuraavia viranomaisen väitteitä:
- Valion tilityshinnassa ei ole osuustoiminnallista voitto-osuutta
254. Ottaen huomioon, että OYL 13. luvun säännösten mukaan yhtiön varojen
jakamisen tulee perustua lakiin ja muu liiketapahtuma, joka vähentää yhtiön
varoja tai lisää sen velkoja ilman liiketaloudellista perustetta, on laitonta varojenjakoa, Kilpailuvirasto ei pidä Valion esittämiä väitteitä tuottajahinnan sisältämistä nimenomaisista voitonjakoeristä uskottavina. Jos Valion esittämä väite pitäisi paikkansa, olisi yhtiö toiminut osakeyhtiölain vastaisesti.
255. Myöskään raaka-aineesta maksetun hinnan kohtelu tuloverotuksessa ei tue
näkemystä, jonka mukaan raaka-aineen hinta sisältäisi nimenomaisia voitonjakoeriä. Lähtökohtaisesti osakeyhtiön voitonjakokelpoiset varat ovat tuloveron piirissä. Kuten edellä on todettu, sekä kirjanpidon että verotuksen kannalta maitoraaka-aineen hankinta otetaan Valiossa huomioon
Maitoraaka-aineen hankinta on siten liikevaihdosta vähennettävä kuluerä, ei omistajille jaettava voitonjakoerä, josta olisi maksettu tulovero.
Mistähän seuraavakin lause on keksitty. ei löydy päätösesityksestä
- Valion ei ole pakko ottaa vastaan kaikkea omistajiensa lähettämää maitoa
Tässä on sotkeuduttu omiin selityksiin.
- Perusmaitojen valmistuksen yhteydessä syntyvän kerman arvo on hallinnollisesti määrättävä
prosenttiosuus (n. 22 %) tuottajahinnasta, ei sen todellinen markkina-arvo
541. Kilpailuvirasto myös huomauttaa, että Valion toimittamien selvitysten mukaan sen myymien rasvojen ja kermojen tuotot ovat kattaneet perusmaitojen myynnistä sille aiheutuneet tappiot. Näin ollen Valion on ollut jo saalistushinnoittelun aikana mahdollista kattaa perusmaitojen hinnoittelusta syntyvättappiot, mikä on osaltaan mahdollistanut muuttuvat kustannukset alittavan
hinnoittelun pitkän keston.
Laaksosen mainitsemaa teksiä ei löydy, mutta on tyly kommentti EU:n vapaakaupan vastaisesta toiminnasta.
- Ruotsalainen tuontimaito ei kilpaile Etelä-Suomessa suomalaisen perusmaidon kanssa, koska
ruotsalaista maitoa ei ole pakattu Ruotsissa eikä se siksi ole tuontiperusmaitoa
204. Menettelyn vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan korostaa entisestään
se, että se on osaltaan kohdistunut toisesta jäsenvaltioista peräisin olevaan
kilpailijaan ja raaka-aineen tuontiin. Valion kilpailunrajoituslain vastainen
menettely on alkanut, kun kilpailutilanne kotimaan markkinoilla aktivoitui
tanskalais-ruotsalaiseen meijeriosuuskunta Arla Foodsiin sulautuneen Arla
Ingmanin ryhdyttyä tavoittelemaan markkinaosuuden kasvua perusmaitojen
markkinoilla Suomessa tarjoamalla muun ohella vähittäiskaupalle Ruotsista
tuodusta maitoraaka-aineesta valmistettua perusmaitoa.
96
Valion menettelyn tarkoituksena on näin ollen osaltaan ollut estää toisesta jäsenvaltiosta peräisin
olevan raaka-aineen tuonti Suomen markkinoille sekä sulkea kotimaan
markkinat niin, ettei toisesta jäsenvaltiosta peräisin oleva kilpailija pysty
toimimaan markkinoilla kannattavasti.
540. Menettelyllään Valio on myös antanut markkinoille signaalin siitä, ettei se jätä
rankaisematta yritystä, joka yrittää tulla Suomen perusmaitojen markkinoille.
Tällä tavoin Valio osaltaan vaikuttaa potentiaalisten kilpailijoiden
kannustimiin laajentaa toimintaansa Suomeen.
566. Valion menettelyyn sisältyy myös piirteitä, jotka osoittavat
piittaamattomuutta lain sisällöstä. Kilpailuviraston hallussa oleva
asiakirjanäyttökin osaltaan osoittaa, että Valio ei ole liiketoiminnassaan
ottanut huomioon kilpailulainsäädännön ja siitä johtuvan erityisvastuun
asettamia rajoja määräävässä asemassa olevan yrityksen toiminnalle
markkinoilla. Valio ei ole asian selvittämisen yhteydessä tehnyt myöskään
toimenpiteitä rikkomuksen lopettamiseksi. Kilpailuvirasto ilmoitti Valiolle
maaliskuussa 2011 alustavan arvionsa siitä, että sen menettelyssä on kyse
määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Valiota kuultiin joulukuussa
2011 viraston päätös- ja seuraamusmaksuesitysluonnoksesta. Virasto on
lisäksi keväästä 2012 lähtien antanut Valiolle neuvontaa siitä, mitkä toimet
riittävät päättämään epäillyn rikkomuksen. Tästä huolimatta väärinkäyttö
jatkuu viraston tietojen mukaan edelleen.
Viimeksi muokattu: 09.02.13 - klo:09:29 kirjoittanut Pohjanpoika