Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valman viesti  (Luettu 24165 kertaa)

antti-x

  • Vieras
Vs: Valman viesti
Valion tavoitteena on 85%perusmaidoissa (koska sillä on 85% raakamaidossa), nyt sillä on alle 50%. Aivan sama vaikka olisi 110%, tavoitteet on vain tavoitteita. Ja kun tavoitteisiin päästään, asetetaan uusia tavoitteita. Valion tavoite on aika epärealistinen, sillä ei taida edes olla sellaiseen kapasiteettia eikä mitään järkeä rakentaa lisäkapasiteettia.

Sen sijaan Arla on luultavasti jo päässyt 30% tavoitteeseensa ainakin jos kyse on perusmaidosta. Mutta se vain lisää hönkää, koska ei se 30% ole mikään itseisarvo jos tappiota pukkaa. Tavoite on kasvaa isoksi ja toisaalta yrittää vähentää maitojauheen ja teollisuusvoin tuotantoa esim. myymällä Suomeen ainakin vähän jauhetta paremmalla katteella juustoa ja ruotsin maitoa.

edit:

Ja pointtina siis se, että markkinoilla ei kannata reagoida mihinkään "30% markkinaosuus" julistuksiin, vaan siihen mitä vastapeluri kaikella todennäköisyydellä hakee. Eli Arlan tapauksessa mahdollisimman isoa siivua. Mielellään kaikki.

Viimeksi muokattu: 08.02.13 - klo:20:13 kirjoittanut antti-x

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Valman viesti
Valion tavoitteena on 85%perusmaidoissa (koska sillä on 85% raakamaidossa), nyt sillä on alle 50%. Aivan sama vaikka olisi 110%, tavoitteet on vain tavoitteita. Ja kun tavoitteisiin päästään, asetetetaan uusia tavoitteita. Valion tavoite on aika epärealistinen, sillä ei taida edes olla sellaiseen kapasiteettia eikä mitään järkeä rakentaa lisäkapasiteettia.

Sen sijaan Arla on luultavasti jo päässyt 30 %tavoitteeseensa ainakin jos kyse on perusmaidosta. Mutta se vain lisää hönkää, koska ei se 30% ole mikään itseisarvo jos tappiota pukkaa. Tavoite on kasvaa isoksi ja toisaalta yrittää vähentää maitojauheen ja teollisuusvoin tuotantoa esim. myymällä Suomeen ainakin vähän jauhetta paremmalla katteella juustoa ja ruotsin maitoa.

Kumpi om tiatoo ja kumpi arvausta? ;)

antti-x

  • Vieras
Vs: Valman viesti


Kumpi om tiatoo ja kumpi arvausta? ;)

Molemmat on tietoa, koska kukaan ei halua tehdä loputtomiin tappiota ihan vaan johonkin naurettavaan prosenttilukuun hirttäytyen. Se on vaan tiettyjen kätyreiden käsien pesua, edes Arla ei viitsi aiheesta puhua mitään.

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valman viesti
Kerro nyt Antti hyvä. Ensin sanotaan että maito voidaan antaa kauppaa vaikka ilmaiseksi, lisäarvotuotteet on se jolla raha tehdään. Sitten kuitenkin tapellaa kynsi hampain, jopa mahdollisesti lakia rikkoen, maitopurkkien markkinaosuudesta. Ei oikein mene näin tyhmän kalloon????
"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: Valman viesti
No ei sitte tullut mieleen, että on se maito jotenkin saatava pois käsistä...

antti-x

  • Vieras
Vs: Valman viesti
Kerro nyt Antti hyvä. Ensin sanotaan että maito voidaan antaa kauppaa vaikka ilmaiseksi, lisäarvotuotteet on se jolla raha tehdään. Sitten kuitenkin tapellaa kynsi hampain, jopa mahdollisesti lakia rikkoen, maitopurkkien markkinaosuudesta. Ei oikein mene näin tyhmän kalloon????

En ole Valion hallinnossa, joten paha sanoa mitään varmaa. Mutta veikkaisin että maitopurkki on mainos. Iso Valion mainos keskellä ruokapöytää, jolla mainostetaan Valiota. Sen kermaa, juustoja, olojogurtteja yms. Vähän niinkuin Arlan purkki on mainos jolla mainostetaan tanskalaista juustoa. Valion maitopurkkihan vaihtaa ulkoasua kuin paitaa samaan aikaan kun Oivariini-purkki säilyy samana. Tämä johtuu siitä että sen ei ole tarkoitus olla ensisijaisesti tunnistettava hyvän katteen tuote, vaan Mainos. Kun maitopurkit katoavat jostain kaupasta, koko valion läsnäolo hupenee merkittävästi (maitopurkkirivistöhän kattaa huonosta katteestaan huolimatta about puolet maitotuote-osastosta) ja pirkan maitoa ostava kuluttaja blokkaa koriin puolihuomiossa myös pirkan kermaviilin ja pirkan edamia.

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valman viesti
Mainos ja Mainos. Viime syksynä Mainos ja Media julkaisi bränditutkimuksen joka yllätti jopa mainosihmiset. Valion tunnetuin brändi ei ollut Valio, ei Oltermanni, ei Koskenlaskija, ei Hyvä Olo-tuotteet eikä mikään mitä Valio oikeasti mainostaa. Vaan tunnetuin oli VALIO VOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

mah

  • Vieras
Vs: Valman viesti
Koskenlaskija; Parasta ennen, timanttista juustoa.. :-X

Pohjanpoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 423
Vs: Valman viesti
Kilpailuvirasto on Laaksosen pyynnöstä poistanut paljon mustia kohtia päätösesityksestään.
Kannattaa lukea  ja verrata Laaksosen selityksiä. Päätöksestä löytyy valmiit vastaukset.

Aika selvää tekstiä tavoitteesta on Laaksosen sähköpostissa.

 Myös Valiossa laadittu strategia Arla Ingmanin syrjäyttämiseksi Suomen
perusmaitomarkkinoilta perustuu sille lähtökohdalle, että hintojen
laskeminen riittävän alas merkitsee sitä, että Arla Ingman tulee ennen pitkää
poistumaan Suomen markkinoilta. Valion toimitusjohtajan viestissä todetaan
muun muassa seuraavasti:
"- - Arlan Suomen maidon tilityskyvyn laskiessa hiljalleen aletaan Århusissa miettiä asiaa ja Ruotsin maidon siirto loppuu
varmasti, kun muutamia kuukausia siitä on saatu vähemmän
kuin jauheesta ja voista
."
"- - Kun hinnat ovat pohjalla, alkaa sitten määrien kasvu, jonka
nopeus riippuu vain siitä, kuinka kauan muiden toimijoiden
housut kestävät. Meidän on varauduttava, että pohjilla junnataan jopa 18 kuukautta nykymäärillä ennen kuin rakenteet alkavat muuttua."

Laaksosen väitteesen voiton jaosta on vastattu että se on tuloverolain ja osakeyhtiölain vastainen

Jokainen voi helposti itse arvioida viranomaisen laskentakaavan oikeutta tai vääryyttä, miettimällä
seuraavia viranomaisen väitteitä:
- Valion tilityshinnassa ei ole osuustoiminnallista voitto-osuutta

254. Ottaen huomioon, että OYL 13. luvun säännösten mukaan yhtiön varojen
jakamisen tulee perustua lakiin ja muu liiketapahtuma, joka vähentää yhtiön
varoja tai lisää sen velkoja ilman liiketaloudellista perustetta, on laitonta varojenjakoa, Kilpailuvirasto ei pidä Valion esittämiä väitteitä tuottajahinnan sisältämistä nimenomaisista voitonjakoeristä uskottavina. Jos Valion esittämä väite pitäisi paikkansa, olisi yhtiö toiminut osakeyhtiölain vastaisesti.
255. Myöskään raaka-aineesta maksetun hinnan kohtelu tuloverotuksessa ei tue
näkemystä, jonka mukaan raaka-aineen hinta sisältäisi nimenomaisia voitonjakoeriä. Lähtökohtaisesti osakeyhtiön voitonjakokelpoiset varat ovat tuloveron piirissä. Kuten edellä on todettu, sekä kirjanpidon että verotuksen kannalta maitoraaka-aineen hankinta otetaan Valiossa huomioon
Maitoraaka-aineen hankinta on siten liikevaihdosta vähennettävä kuluerä, ei omistajille jaettava voitonjakoerä, josta olisi maksettu tulovero.

Mistähän seuraavakin lause on keksitty. ei löydy päätösesityksestä

- Valion ei ole pakko ottaa vastaan kaikkea omistajiensa lähettämää maitoa

Tässä on sotkeuduttu omiin selityksiin.

- Perusmaitojen valmistuksen yhteydessä syntyvän kerman arvo on hallinnollisesti määrättävä
prosenttiosuus (n. 22 %) tuottajahinnasta, ei sen todellinen markkina-arvo
541. Kilpailuvirasto myös huomauttaa, että Valion toimittamien selvitysten mukaan sen myymien rasvojen ja kermojen tuotot ovat kattaneet perusmaitojen myynnistä sille aiheutuneet tappiot. Näin ollen Valion on ollut jo saalistushinnoittelun aikana mahdollista kattaa perusmaitojen hinnoittelusta syntyvättappiot, mikä on osaltaan mahdollistanut muuttuvat kustannukset alittavan
hinnoittelun pitkän keston.

Laaksosen mainitsemaa teksiä ei löydy, mutta on tyly kommentti EU:n vapaakaupan vastaisesta toiminnasta.

- Ruotsalainen tuontimaito ei kilpaile Etelä-Suomessa suomalaisen perusmaidon kanssa, koska
ruotsalaista maitoa ei ole pakattu Ruotsissa eikä se siksi ole tuontiperusmaitoa

204. Menettelyn vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan korostaa entisestään
se, että se on osaltaan kohdistunut toisesta jäsenvaltioista peräisin olevaan
kilpailijaan ja raaka-aineen tuontiin. Valion kilpailunrajoituslain vastainen
menettely on alkanut, kun kilpailutilanne kotimaan markkinoilla aktivoitui
tanskalais-ruotsalaiseen meijeriosuuskunta Arla Foodsiin sulautuneen Arla
Ingmanin ryhdyttyä tavoittelemaan markkinaosuuden kasvua perusmaitojen
markkinoilla Suomessa tarjoamalla muun ohella vähittäiskaupalle Ruotsista
tuodusta maitoraaka-aineesta valmistettua perusmaitoa.
96
Valion menettelyn tarkoituksena on näin ollen osaltaan ollut estää toisesta jäsenvaltiosta peräisin
olevan raaka-aineen tuonti Suomen markkinoille sekä sulkea kotimaan
markkinat niin, ettei toisesta jäsenvaltiosta peräisin oleva kilpailija pysty
toimimaan markkinoilla kannattavas
ti.

540. Menettelyllään Valio on myös antanut markkinoille signaalin siitä, ettei se jätä
rankaisematta yritystä, joka yrittää tulla Suomen perusmaitojen markkinoille.
Tällä tavoin Valio osaltaan vaikuttaa potentiaalisten kilpailijoiden
kannustimiin laajentaa toimintaansa Suomeen.



 
 
566. Valion menettelyyn sisältyy myös piirteitä, jotka osoittavat
piittaamattomuutta lain sisällöstä. Kilpailuviraston hallussa oleva
asiakirjanäyttökin osaltaan osoittaa, että Valio ei ole liiketoiminnassaan
ottanut huomioon kilpailulainsäädännön ja siitä johtuvan erityisvastuun
asettamia rajoja määräävässä asemassa olevan yrityksen toiminnalle
markkinoilla. Valio ei ole asian selvittämisen yhteydessä tehnyt myöskään
toimenpiteitä rikkomuksen lopettamiseksi. Kilpailuvirasto ilmoitti Valiolle
maaliskuussa 2011 alustavan arvionsa siitä, että sen menettelyssä on kyse
määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Valiota kuultiin joulukuussa
2011 viraston päätös- ja seuraamusmaksuesitysluonnoksesta. Virasto on
lisäksi keväästä 2012 lähtien antanut Valiolle neuvontaa siitä, mitkä toimet
riittävät päättämään epäillyn rikkomuksen. Tästä huolimatta väärinkäyttö
jatkuu viraston tietojen mukaan edelleen.

Viimeksi muokattu: 09.02.13 - klo:09:29 kirjoittanut Pohjanpoika

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Valman viesti
Kenttäoikeudessa olis aikanaan Arlan kätyrit pitäny hoidella
ettei tämmösiä sotkuja olis tullu  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Valman viesti
Lainaus laksosen valma kirjeestä;   ""Valion kilpailijoiden mielestä Valiolla on ”vientivastuu” eli heillä olisi ”oikeus” kuoria Suomen
markkinalla kermat päältä Valion siihen puuttumatta.""



Muistaakseni vuosikaudet mm. "ojala" on melskannut saitilla valion HOITAMASTA VIENTIVASTUUSTA, siis valiolaiset ovat ITSE puhuneet valion vientivastuusta.

Miten tämä on kääntynyt kilpailijoiden aiheuttamaksi vientivastuuksi ?


1995 vuonna liityttiin EU:hun ja markkinoiden piti vapautua. 18 vuotta tämän jälkeen valion tj:n mukaan Suomen markkinoiden pitäisi kuulua edelleen valion hallintaan.

Miksi Suomen kuuluttua 15 vuotta euroopan vapaakauppa-alueeseen ulkomaisen kilpailijan tultua, ainoaksi mahdollisuudeksi nähdään tuotteiden hinnan lasku ?

Missä tuolloin luurasi paljon kehuttu vahva VALIO BRÄNDI ?



Hattua nostan laksoselle,  taitavasti osaa selittää asiat omille "joukoilleen" parhainpäin ja vielä uskottavasti.

Maailma on vaan muuttunut.



Kenttäoikeudessa olis aikanaan Arlan kätyrit pitäny hoidella
ettei tämmösiä sotkuja olis tullu  :P

Kun ei asiaa enää ole vajotaan tuollaiselle kätyri-tasolle.

Viimeksi muokattu: 09.02.13 - klo:00:02 kirjoittanut ilkka

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Valman viesti
Mielestäni melko epä-managementtimäistä yrittää kilpailla hinnalla paaaljon isompaa toimijaa vastaan  :P
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Pohjanpoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 423
Vs: Valman viesti
Hattua nostan laksoselle,  taitavasti osaa selittää asiat omille "joukoilleen" parhainpäin ja vielä uskottavasti.

Ei niissä selityksissä ole päätä ei häntää. Kuten Eljas aiemmin sanoo Laaksonen kehui voivansa antaa purkkimaidon ilmaiseksi.
Seuraavassa lauseessa selittää että markkinaosuus on välttämätön. Kamala tappio kun menetetään markkinaosuutta.
Jos maito annetaan ilmaseksi pois niin se menetetään. Kun menetetään markkinaosuutta maito voidaan myydä toisena tuotteena.
Sokea kanakin ymmärtää kumpi on edullisempaa, muttei valiolainen hallintohenkilö

Hallinto käy nostamassa kokouspalkkiot ja vakuuttaa uskoaan Laaksoseen vielä markkinaoikeuden tuomion  jälkeenkin.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Valman viesti
Maailma olisi hyvä ja tasapuolinen jos olisi 1 meijeri, 1 lihatalo, 1 konekauppa ja 1 rehutehdas. Tällöin hinta olisi aina oikein kaikille, kaikki olisivat onnellisia.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

mah

  • Vieras
Vs: Valman viesti
Kerro nyt Antti hyvä. Ensin sanotaan että maito voidaan antaa kauppaa vaikka ilmaiseksi, lisäarvotuotteet on se jolla raha tehdään. Sitten kuitenkin tapellaa kynsi hampain, jopa mahdollisesti lakia rikkoen, maitopurkkien markkinaosuudesta. Ei oikein mene näin tyhmän kalloon????

En ole Valion hallinnossa, joten paha sanoa mitään varmaa. Mutta veikkaisin että maitopurkki on mainos. Iso Valion mainos keskellä ruokapöytää, jolla mainostetaan Valiota. Sen kermaa, juustoja, olojogurtteja yms. Vähän niinkuin Arlan purkki on mainos jolla mainostetaan tanskalaista juustoa. Valion maitopurkkihan vaihtaa ulkoasua kuin paitaa samaan aikaan kun Oivariini-purkki säilyy samana. Tämä johtuu siitä että sen ei ole tarkoitus olla ensisijaisesti tunnistettava hyvän katteen tuote, vaan Mainos. Kun maitopurkit katoavat jostain kaupasta, koko valion läsnäolo hupenee merkittävästi (maitopurkkirivistöhän kattaa huonosta katteestaan huolimatta about puolet maitotuote-osastosta) ja pirkan maitoa ostava kuluttaja blokkaa koriin puolihuomiossa myös pirkan kermaviilin ja pirkan edamia.
Höpö, höpö, sanon minä. Maitopurkki on tuote, jolla tehdään mahdollista tulosta. Sekin nyt on kakkapuhetta tai muunneltua totuutta, että sitä ilmaiseksi kannattaisi antaa kaupalle. Samoin kuin se, että Suomessa pakattu tuontimaito on vain pisara meressä. Jos kyseinen irtomaito tuotaisiin vaikka juustona tai jugurttina, olisi merkitys olemattomampi. Maitosota käydään aina juuri purkkimaidoilla, koskapa on suurien volyymien tuote ja edullinen valmistaa, lisäksi nimenomaan juuri se tuote, jolla pitäisi tulos tehdä. Sillä saa nopeasti aikaan pahaa jälkeä, puolin ja toisin. Onhan ingmanarlakin keskittänyt tuotantonsa juuri tuoretuotepuoleen Suomessa.