Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valmetin 05 sarja! Hyvät JA Huonot puolet sekä muut seikat!  (Luettu 109134 kertaa)

realisti

  • Vieras
4200-sarja ei ole täällä oikein "huudossa" joten täältä saa samaan rahaan ihan hyviä koneita joilla ei olla rymytty lepikoissa. 5100-sarjan hinnat alkaa Euroopassa n.10 000€:stä mutta sillä ei vielä kovin hyvää saa. Hyvät maksaa n.15000€-20000€.

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
sanoppa hintaa kohtuu kunnossa olevalle 6400 tms etukuormain koneelle ? :D sanotaan että alle kahen kympin rakkori hakusessa... :-\

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Sigen etuakseli oli jo ainakin 90 vuoden mallissa.

realisti

  • Vieras
Niin paljon yksilöstä kiinni, mutta sellainen 17-25000€. Vuosimalli, varustelu, tunnit yms. Vaikuttaa valtavasti.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 551
Siis kertokaa, mikä on -05 sarja? Onko ne jotain niitä keltaisia rumiluksia jotain 705 vai mitä ne on? Mitä kokoluokkaa?

***** nää valmetin sarjamerkinnät on niin hämäriä että ei niistä pysy perillä. Ainoat joiden kokoluokan jotenkin tajuaa on nämä 8450 ja 8950 tyyliset, miksi niitä sanotaan?

Sulla on näköjään aukko sivistyksessä ;- )

realisti

  • Vieras
-05 sarja on siitä kurja että suomi-ruotsi-Norja akseli ostaa kaikki tanskan-Saksan-hollannin ehjät yksilöt, tänään just juttelin puhelimessa hollannin kauppiaan kanssa, ja arveli kannan olevan enää muutamia satoja yksilöitä. 6000- ja 8000-sarjan hyviä koneita löytyy vielä vuosia tuolta suunnalta.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5489
Siis kertokaa, mikä on -05 sarja? Onko ne jotain niitä keltaisia rumiluksia jotain 705 vai mitä ne on? Mitä kokoluokkaa?

***** nää valmetin sarjamerkinnät on niin hämäriä että ei niistä pysy perillä. Ainoat joiden kokoluokan jotenkin tajuaa on nämä 8450 ja 8950 tyyliset, miksi niitä sanotaan?

Sulla on näköjään aukko sivistyksessä ;- )
Joo siis nyt hoksasin, jos tollanen 655 on -05 sarjaa niin oonhan mä sellasella hiukka ajellutkin ;D Ja noita 705:sia just punasena on joka toisessa talossa halkokoneen edessä.

Joku väitti vasta että valmetilla on kaikkein selkeimmät mallisarjat ;D

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Kyseiseen kamppeeseen kun saisi vielä autocontrollin niin olisi sopiva nurkkakone.

On muuten itsellä Autocontrollin jälkiasennus juuri menossa. Tosin palaneeseen koneeseen eli muutakin tekemistä riittää.. Asennuksesta tulee kyllä kuvat ja tekstit nettiin kunhan valmistuu.

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
minnehän mahtaa projeti tietoja ja kuvia ilmestyä ? 8) voisi vilkuille kun tulee..

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
minnehän mahtaa projeti tietoja ja kuvia ilmestyä ? 8) voisi vilkuille kun tulee..

Itse koneen korjaaminen on jo aloitettu niin oikeassa elämässä kun dokumentoinninkin kannalta. Korjauksen eri vaiheet tulevat tämän sivun alalaitaan, kohtaan Valtra 915:

http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Kyllä täytyy Juubille nostaa hattua, aika projektosin olet hankkinut ja vieläpä melko nykyaikaisen teknisen härvelin, eli osaa on mitä tarkastella ennen toimintaa...

Ja sivustosi on mitä parhain, tuohon pitäisi monen harrastajan pyrkiä, ottaa purkaessa kuvia ja jakaa tietotaitoa muillekkin! 

Mut jos saan pyytää, niin saisko mm. varaosa ja laakerinumerot yms. tekstiin mukaan (osa tok jo olikin, mutta ei kaikki).
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Uudemmat musta hyttiset ovat erittäin varmoja pelejä.

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Kahdesta -05 sarjalaisesta on omakohtaisia kokemuksia, ensimmäinen ostettiin uutena vuonna 90, joka oli takapotku 605. Se vaihtui joskus 2000 luvun alussa reilut 2000h ajettuna, -91 malliseen reilut 4000h ajettuun, nelivetoiseen 805:seen, nykyään tunteja noin 7000.
605:seen ei taidettu koko aikana tehdä juuri mitään remonttia jos nyt ei hytin kaasujousia ja puhaltimen moottoria lasketa.

805:seen on tehty meillä jonku verran remonttia, ensimmäisellä omistajalla oli kai mennyt pelkillä huolloilla
* Pikavaihde, ensin kiehutti peräöljyt aina maantiellä ajaessa, kunnes vuoden/parin päästä syyllinen löytyi kun hidas puoli alkoi luistaa .. vaikka aina käytetty kytkimen kautta
* Kytkin (vanhassakin oli vielä pintaa, mutta ennakoivasti ek:n asennusta ajatellen)
* Pitkä pääakseli joka pyörittää hydrauliikkaa ja ulosottoa, boorit oli kuluneet (huomattiin kytkinrempan yhteydessä)
* Ja nyt ennen joulua korkkas sylinteriputkien alapäästä o-renkaat ja päästi vedet öljyn sekaan. Tässäkin oli putket vielä kahdella uralla&o-renkaalla vaikka kolmeuraiset putket pitäisi vaihtua 03/-90.
* Sitten ne perus hytin kaasujouset, joista on aina joku mykkänä ja hytin tuulettimen moottori.

Muutenhan nuo on kyllä varmoja vehkeitä, eikä noista meilläkään sattuneista remonteista tyyppivikoja ole kuin kaksi viimmeistä kohtaa. Voimaakin tuntuu kestävän järkevällä käytöllä ihan ok, 605:sessa oli noin 100hp ja nykyisessä ~140 + polttoainetta menee käsittämättömän vähän "nykyvehkeisiin" verrattuna. Raktorinahan se on jo vanha, hidas hydrauliikka, meluisahko hytti, huonot jarrut, tehoton nostolaite, yms mutta nyt hyvin rempattuna, siistikuntoisena ja pikkasen paranneltuna taitaa ainakin meillä pysyä vielä pitkään apukoneena. Kuva ois kiva

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Kokemusta kolmesta eri koneesta.
605-4 vm89 guicke 520 nokalla. "vesirengas remontti" moottoriin, turbo, vesipumppu, kytkinasetelma räjähti melko uutena + möhemmin vaihdettu kytkinlevy, vaihteiston pääakselin lukitus kiristetty, jarrusylinterit. Pois lähties tunteja +10000h
705-4 vm90 moottorista venttiilinvälykset pariin kertaan kadonnu ilmeisesti liian kovan syötön/lämmön seurauksena, kytkin. Tunteja +8500h
805-4 vm85 koneremontti (kiitos farmoilin paskaöljylle) ja samas yhteydes kolmannet o-renkaat sylinteriputkiin, kytkin, carraaron etuakselista lähti etupyörä napoineen karkuun kun kuori halkes olkatapin ympäriltä, eräänä syksynä peräöljynvaihdos imusihti täynnä rautaa mutta toimii ok.. seuraavana keväänä maakuormaa ylämäkeen pakittaes meni vaihteisto jumiin ja syyksi paljastu karonnu laakerointi pakkirattaalta. tunteja pois lähties +10000h
Ja kaikista sitte näitä normi juttuja. laturia, lämppärin moottoria, kaasujousia ja hydepumpulta painesuodattimelle menevä rautaputki

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Kyllä täytyy Juubille nostaa hattua, aika projektosin olet hankkinut ja vieläpä melko nykyaikaisen teknisen härvelin, eli osaa on mitä tarkastella ennen toimintaa...

Ja sivustosi on mitä parhain, tuohon pitäisi monen harrastajan pyrkiä, ottaa purkaessa kuvia ja jakaa tietotaitoa muillekkin! 

Mut jos saan pyytää, niin saisko mm. varaosa ja laakerinumerot yms. tekstiin mukaan (osa tok jo olikin, mutta ei kaikki).

Kiitoksia kommentista! Varaosa- ja laakerinumerot pyrin kyllä laittamaan esille uusien osien kohdalta. Joku osa jää kyllä väkisinkin erittelemättä. Joskus on remontin kanssa niin kiirekkin että hyvä kun ehtii kuvat napsia.