Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa  (Luettu 34311 kertaa)

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Nii nii.

Samanikäisessä valmetissa jarrut ovat banjoputkissa sisällä, vaatii heti kaksi miestä jarruhihnojen vaihtoon tai nosturin. Nuffissa kolme ruuvia auki ja suojakotelo on poissa. Sitten keskimutteri auki ja jarrurumpu pois, hihnat ovat siinä äärellään. Eikä tarvitse puotella panjoja, poistaa pyöriä, lokasuojia tai mitään muutakaan.

Suorastaan Fendtastista jo v. 1947  8)
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3161
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Stadin Mersuliike ottaa 100 euroa tunnissa. Se on jo 1,66 euroa minuutissa, jos asentaja lorvii 5 minuuttia hän on jo tuhlannut asiakkaalta päivän lounaan hinnan.

Mielestäni kohtuuton hinta.

 Naapurin muutama vuotta vanhaan skodaan rupes sähköt temppuilla, merkkiliikeen tarjous oli jotai  3 tuhtta €. Kyseli ympäri jos joku vois tehä autolle jotain, auto tallinnaan ja auto oli korjattu tunnissa parilla kympillä, niiten merkkiliikessä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Olen osittain myös sitä mieltä että merkkiliikkeissä hinnottelu yläkanttiin, mutta kyllä tuo remontin teko vaatii myös ammattitaitoa ja näkemystä asiaan. Monikaan ei ajattele myöskään sitä että keskiverto korjaamossa täytyy olla melkosesti työkalua että perusremontitkin sujuu ongelmitta. Ja kyllä se osien purkaminen edestä että päästään kohteeseen vie melkein poikkeuksetta enemmän aikaa kuin itse remontti, niin se vaan nykysin on.

vms1: et varmaankaan ole kellottanut konepeiton irrotusta;) olen täysin varma siitä ettei ainakaan yksin onnistu, ainakaan jottei naarmuteta maalipintaa.

2 tunnin aikaraja osan kun osan irrotukseen on utopiaa.

Piti oikein kattoa tuon oman ännäläisen konepeiton irrotusta ja totesin että jos työvaiheet on etukäteen mietitty ja huoltomies lukee ne vaikka tietokoneen näytöltä niin ei ole homma eikä mikään irroittaa konepeitto.

Käytännössä siis homma toimisi vaikka niin että
- nosta konepeitto ylös ja kiinnitä hallinosturi alipainekupilla.
- irroita nousurajoitin ja kiristä hallinosturi
- irroita kaasujousien alapäät (niissä on tää ruuvarilla lähtevä pikalukko)
- irroita sähköjohdon pistoke koneen vasemmalta puolelta
- liitä pulttipyssyyn keskipitkä jatko ja 17mm hylsy ja avaa 2 saranan pulttia
- tee edellinen myös oikealla puolella
- nosta konepeitto suoraan ylös ja vie se paikkaan a1 esim

Tässä ei varmasti mene minuuttia mutta kaikki on siitä kiinni että onko työkalut helposti saatavissa ja onko työvaihe mietitty etukäteen.

Toi 2 tunnin aikaraja vaatii sitten jo paljon suunittelua ja hyvin nopeasti irroitettavia osakokonaisuuksia.

Perjaate pitäisi olla että peräreppu lähtee taaksepäin, hytti ylöspäin, vaihteisto alaspäin ja moottori eteenpäin. Sähkö, hydrauliikka, jäähdytysvesi jne pitäisi olla jokaisessa osakokonaisuudessa laipalla eli joka kulmasta mutterit auki niin kaikki osat olisi kerrasta irti. Sitten esimerkiksi moottori irti rungosta vaikka 6 pultilla niin koko moottoriyksikkö nousisi nosturilla pois ja moottorin remontin voisi suorittaa vaikka pöydällä (tai nostaa samanlainen mootori paikalleen ja päästää isäntä jatkamaan hommia. Muutaman päivän päästä huolto toisi korjatun koneen ja se vaihdettaisi alkuperäiseksi). Viimeinen on utopiaa mutta halutessa pitäisi olla ihan toteutettavissa. ja jopa kenttäolosuhteissa toteutettavissa hiiappiautolla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Autojen korjauksiin on tuollaisia yksityiskohtaisia ohjeita paljonkin, mutta ei juurikaan traktoreihin. Vesipumpun ja syylärin välinen putki oli itsellä uudesta koneesta rikki. Vaihtamiseen meni pari tuntia kun piti purkaa niin paljon ympäriltä. Aluksi näytti että 10 minuuttia ja homma tehty. Pelkästään nesteitten takaisin lasku vei sen 20 minuuttia.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Tämähän tuli juuri, hyvä esimerkki... melkein saatiin rahat pois kuleksimasta.


"Merkkikorjaamo arvioi, että takavilkkujen värin vaihto kustantaa jopa 6000 -10000 euroa, koska auton sähköjärjestelmään pitäisi tehdä huomattavia muutoksia.

...perheen uuden auton tarina sai onnellisen käänteen, kun puskaradion kautta löytyi amerikkalainen it-asiantuntija.

Asiantuntija teki netin välityksellä muutoksia auton tietotekniikkaan ja onnistui vaihtamaan auton takavilkkujen värin keltaiseksi. Hintaa hommalle kertyi 120 euroa."  :o :o :o :o


http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/06/ulkomailta-ostettu-auto-ei-aina-sujahda-suomen-rekisteriin-kivuttomasti
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Olen osittain myös sitä mieltä että merkkiliikkeissä hinnottelu yläkanttiin, mutta kyllä tuo remontin teko vaatii myös ammattitaitoa ja näkemystä asiaan. Monikaan ei ajattele myöskään sitä että keskiverto korjaamossa täytyy olla melkosesti työkalua että perusremontitkin sujuu ongelmitta. Ja kyllä se osien purkaminen edestä että päästään kohteeseen vie melkein poikkeuksetta enemmän aikaa kuin itse remontti, niin se vaan nykysin on.

vms1: et varmaankaan ole kellottanut konepeiton irrotusta;) olen täysin varma siitä ettei ainakaan yksin onnistu, ainakaan jottei naarmuteta maalipintaa.

2 tunnin aikaraja osan kun osan irrotukseen on utopiaa.

Piti oikein kattoa tuon oman ännäläisen konepeiton irrotusta ja totesin että jos työvaiheet on etukäteen mietitty ja huoltomies lukee ne vaikka tietokoneen näytöltä niin ei ole homma eikä mikään irroittaa konepeitto.

Käytännössä siis homma toimisi vaikka niin että
- nosta konepeitto ylös ja kiinnitä hallinosturi alipainekupilla.
- irroita nousurajoitin ja kiristä hallinosturi
- irroita kaasujousien alapäät (niissä on tää ruuvarilla lähtevä pikalukko)
- irroita sähköjohdon pistoke koneen vasemmalta puolelta
- liitä pulttipyssyyn keskipitkä jatko ja 17mm hylsy ja avaa 2 saranan pulttia
- tee edellinen myös oikealla puolella
- nosta konepeitto suoraan ylös ja vie se paikkaan a1 esim

Tässä ei varmasti mene minuuttia mutta kaikki on siitä kiinni että onko työkalut helposti saatavissa ja onko työvaihe mietitty etukäteen.

Toi 2 tunnin aikaraja vaatii sitten jo paljon suunittelua ja hyvin nopeasti irroitettavia osakokonaisuuksia.

Perjaate pitäisi olla että peräreppu lähtee taaksepäin, hytti ylöspäin, vaihteisto alaspäin ja moottori eteenpäin. Sähkö, hydrauliikka, jäähdytysvesi jne pitäisi olla jokaisessa osakokonaisuudessa laipalla eli joka kulmasta mutterit auki niin kaikki osat olisi kerrasta irti. Sitten esimerkiksi moottori irti rungosta vaikka 6 pultilla niin koko moottoriyksikkö nousisi nosturilla pois ja moottorin remontin voisi suorittaa vaikka pöydällä (tai nostaa samanlainen mootori paikalleen ja päästää isäntä jatkamaan hommia. Muutaman päivän päästä huolto toisi korjatun koneen ja se vaihdettaisi alkuperäiseksi). Viimeinen on utopiaa mutta halutessa pitäisi olla ihan toteutettavissa. ja jopa kenttäolosuhteissa toteutettavissa hiiappiautolla.
Eiköhän tuo onnistune vaikka paikalla jos asiakas on valmis siitä maksamaan, ei kukaan sulle tarjoa tuommosta palvelua jos nyttenkin "normi" huolto/remontti hinnat tuntuu kalliilta.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Olen osittain myös sitä mieltä että merkkiliikkeissä hinnottelu yläkanttiin, mutta kyllä tuo remontin teko vaatii myös ammattitaitoa ja näkemystä asiaan. Monikaan ei ajattele myöskään sitä että keskiverto korjaamossa täytyy olla melkosesti työkalua että perusremontitkin sujuu ongelmitta.

Nää argumentit on niin kuultu ja kannattaa harkita kahdesti ennen kuin niitä käyttää. Ilmiö tulee parhaiten esiin ehkä raktorikorjaamossa jossa asiakas ajaa sinne halliin sen koneensa. Käytännössä hyvin todennäköiseti isännältä löytyy lähes vastaava työkaluarsenaali kotohallista joka nyt vaan pitää olla jotta hätätapauksissa saadaan jotain korjattua viikonloppusin ja iltaisin kun paikat hajoaa. Lisäksi käytössä on hyvin usein huoltoauto. Jos miettii osaamistasoa niin sillä viljelijällä on vähintään sama tietomäärä viljelyksestä kuin huoltomiehellä huollosta. Sitten kun tämä viljelijä lähtee raktorillaan töihin niin hänellä menee polttoainetts 30 litraa tunnissa ja konekin kuluu silmissä. Pitää muistaa arvonalenema ja esimerkiksi rengaskuluma ja lisäksi tulee vahinkorikkoutumisia. Kuitenkin huolto ottaa sen 70 tunnissa ja isännälle on hyvä jos saa 60 pelkälle raktorille. Työn tekijänä on molemmissa tapauksissa työntekijä.

Kaikkihan sen kait tietää että oikea ongelma on eli tietenkin se firma joka ottaa välistä sen 30 koska huoltohalli pyörii varmaan 40 euroon tunnilta huoltomiestä kohti.

Sitten toinen ja paljon vaikeammin todennettavissa oleva asia on varaosien ja esimerkiksi öljyjen hinnat. Epäilisin että niissä on viellä enemmän ilmaa välissä mutta sitä on vaikeampi todentaa. Ja yhä edelleen vertailukohta on oma toimiala.

Viimeksi muokattu: 30.11.14 - klo:09:49 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Olen osittain myös sitä mieltä että merkkiliikkeissä hinnottelu yläkanttiin, mutta kyllä tuo remontin teko vaatii myös ammattitaitoa ja näkemystä asiaan. Monikaan ei ajattele myöskään sitä että keskiverto korjaamossa täytyy olla melkosesti työkalua että perusremontitkin sujuu ongelmitta. Ja kyllä se osien purkaminen edestä että päästään kohteeseen vie melkein poikkeuksetta enemmän aikaa kuin itse remontti, niin se vaan nykysin on.

vms1: et varmaankaan ole kellottanut konepeiton irrotusta;) olen täysin varma siitä ettei ainakaan yksin onnistu, ainakaan jottei naarmuteta maalipintaa.

2 tunnin aikaraja osan kun osan irrotukseen on utopiaa.

Piti oikein kattoa tuon oman ännäläisen konepeiton irrotusta ja totesin että jos työvaiheet on etukäteen mietitty ja huoltomies lukee ne vaikka tietokoneen näytöltä niin ei ole homma eikä mikään irroittaa konepeitto.

Käytännössä siis homma toimisi vaikka niin että
- nosta konepeitto ylös ja kiinnitä hallinosturi alipainekupilla.
- irroita nousurajoitin ja kiristä hallinosturi
- irroita kaasujousien alapäät (niissä on tää ruuvarilla lähtevä pikalukko)
- irroita sähköjohdon pistoke koneen vasemmalta puolelta
- liitä pulttipyssyyn keskipitkä jatko ja 17mm hylsy ja avaa 2 saranan pulttia
- tee edellinen myös oikealla puolella
- nosta konepeitto suoraan ylös ja vie se paikkaan a1 esim

Tässä ei varmasti mene minuuttia mutta kaikki on siitä kiinni että onko työkalut helposti saatavissa ja onko työvaihe mietitty etukäteen.

Toi 2 tunnin aikaraja vaatii sitten jo paljon suunittelua ja hyvin nopeasti irroitettavia osakokonaisuuksia.

Perjaate pitäisi olla että peräreppu lähtee taaksepäin, hytti ylöspäin, vaihteisto alaspäin ja moottori eteenpäin. Sähkö, hydrauliikka, jäähdytysvesi jne pitäisi olla jokaisessa osakokonaisuudessa laipalla eli joka kulmasta mutterit auki niin kaikki osat olisi kerrasta irti. Sitten esimerkiksi moottori irti rungosta vaikka 6 pultilla niin koko moottoriyksikkö nousisi nosturilla pois ja moottorin remontin voisi suorittaa vaikka pöydällä (tai nostaa samanlainen mootori paikalleen ja päästää isäntä jatkamaan hommia. Muutaman päivän päästä huolto toisi korjatun koneen ja se vaihdettaisi alkuperäiseksi). Viimeinen on utopiaa mutta halutessa pitäisi olla ihan toteutettavissa. ja jopa kenttäolosuhteissa toteutettavissa hiiappiautolla.
Eiköhän tuo onnistune vaikka paikalla jos asiakas on valmis siitä maksamaan, ei kukaan sulle tarjoa tuommosta palvelua jos nyttenkin "normi" huolto/remontti hinnat tuntuu kalliilta.

Nykyään joku moottorin vaihto on ihan liian monimutkainen homma siihen nähden että se kannattaisi tehdä turhaan.

Itse en välttämättä kritisoi huollon hintaa vaan enemmänkin että koen että en saa yksikkökulua vastaavaa palvelua kun varsinkin joudun vertaamaan omaan toimialaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Sitten ne kaikki joiden mielestä huolto/oikein remontti on arvokasta. Niin hommatkaas kaikki tarvittava työkalut eivät muuten ole ihan ilmaisia ??? Sitten puratte sen muutaman vuoden vanhan koneenne vaikka moottorin tai ehkäpä vaihteiston. Siihen pajan laatteelle ja kokoatte sen kasaan ja katotte että toimii kunnolla. Sitten kattotte paljonko meni aikaa. Tarvittiinko ehkä jotain erikois taitoja/työkaluja. Jos kaikki oli itsellä eikä mikään ollut hankala toteuttaa ja aikaakin meni vähemmän kuin korjaamolla. Niin eimuutakun korjaamo pystyyn ja teette halvemmalla. Leipä tulee olemaan silti leveämpi mitä maantonkimisessa tai paska häntien kanssa vääntämisessä ::)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Sitten ne kaikki joiden mielestä huolto/oikein remontti on arvokasta. Niin hommatkaas kaikki tarvittava työkalut eivät muuten ole ihan ilmaisia ??? Sitten puratte sen muutaman vuoden vanhan koneenne vaikka moottorin tai ehkäpä vaihteiston. Siihen pajan laatteelle ja kokoatte sen kasaan ja katotte että toimii kunnolla. Sitten kattotte paljonko meni aikaa. Tarvittiinko ehkä jotain erikois taitoja/työkaluja. Jos kaikki oli itsellä eikä mikään ollut hankala toteuttaa ja aikaakin meni vähemmän kuin korjaamolla. Niin eimuutakun korjaamo pystyyn ja teette halvemmalla. Leipä tulee olemaan silti leveämpi mitä maantonkimisessa tai paska häntien kanssa vääntämisessä ::)

Tottakai vaatii työkaluja ja taitoja sekä erikoisosaamista mutta ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että sitä tarvitaan joka alalla. Koneen korjaus kun ei ole mitään rakettitiedettä vaan ihan perus ruuvausta oikeassa järjestyksessä. Kun omaa alaa katsoo niin kaikki toiminta menee niin äärimilleen niin epäilen että huollossakin olisi aika katsoa peiliin että voiko jotain tehdä toisin. Itse en pidä välttämättä ongelmallisena sitä palvelevaa huoltomiestä koska epäilen että heidän palkka ei ole mitenkään ruhtinaallinen ja yleensä tekevät sen mihin annetut edellytykset yltävät. Itse pidän enemmänkin ongelmallisena heidän työnantajaa joka ei anna mietityt ohjeet työvaiheisiin sekä asialliset tilat. Lisäksi vetää välistä todella rankasti. Mun mielestä esimerkiksi hulto pitäisi toteuttaa tietokoneen ohjeiden mukaan huoneessa mihin työkavereilla ei ole asiaa. Työrupeama olisi pari tuntia ja sitten vartin kahvitauko sos tiloissa. Kaikki tehtäisi enalta annettujen ohjeiden mukaan. Veikkaisin että kaikki öljynvaihdot olisi mahdollista tehdä parissa tunnissa. Sitten jäisi viellä 6 tuntia remontteihin mikä tänäpäivänä tarkoittaa rikkinäisten osien vaihto .
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Sitten ne kaikki joiden mielestä huolto/oikein remontti on arvokasta. Niin hommatkaas kaikki tarvittava työkalut eivät muuten ole ihan ilmaisia ??? Sitten puratte sen muutaman vuoden vanhan koneenne vaikka moottorin tai ehkäpä vaihteiston. Siihen pajan laatteelle ja kokoatte sen kasaan ja katotte että toimii kunnolla. Sitten kattotte paljonko meni aikaa. Tarvittiinko ehkä jotain erikois taitoja/työkaluja. Jos kaikki oli itsellä eikä mikään ollut hankala toteuttaa ja aikaakin meni vähemmän kuin korjaamolla. Niin eimuutakun korjaamo pystyyn ja teette halvemmalla. Leipä tulee olemaan silti leveämpi mitä maantonkimisessa tai paska häntien kanssa vääntämisessä ::)

Siinä on aikalailla koko asia kirjattuna kuten itsekin asiasta ajattelen, tässä muutaman kuukauden kun on tullut opiskeltua maatalouskonehuoltoa ja korjausta niin ei se ihan niin helppoa aina ole kuin elokuvissa, aina on joku paikka jumissa ja sen ehjänä irroittamiseen menee joskus aikaa yllättävän paljon, huolellinen kokoonpano ottaa myös omansa. Uusissa koneissa pitää vaikkapa venttiilien säätöä varten purkaa niin montaa palikkaa pois tieltä että menee jo siinä valmistelevassa työssä enemmän aikaa kuin vaikkapa 90-luvun Valmetissa koko hommaan kaikkineen.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Kaikissa traktoreissa pitäis olla oikea runko niin ei menis katkaisuun aikaa.

Tosin eihän niitä traktoreita missä on runko tarvis koskaan katkaista kun ei ole sellaisia vikojakaan 8)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65935
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
kuinka monen sotkan huollassa laitetaan uusi roppu öölin vaihton yhteydessä?   itelle tuli yllärinä et joka kerta pitäis vaihtaa uusi kun entinen ei käy paikallleen jonkin pinnoitteen takia!   just joo!  ja taas kymppi kilahtaa tililtä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
kuinka monen sotkan huollassa laitetaan uusi roppu öölin vaihton yhteydessä?   itelle tuli yllärinä et joka kerta pitäis vaihtaa uusi kun entinen ei käy paikallleen jonkin pinnoitteen takia!   just joo!  ja taas kymppi kilahtaa tililtä.
Ainaki se tiiviste pitäis vaihtaa joka kerta. Olikohan jontikkaan joku 3€.
Merkkihuollossa sitä ei kyllä oltu vaihdettu vaikka 7 kertaa oli öljyt vaihdettu ::)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20040
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kohtuuttomat työaikamenekit konekorjauksissa
Niin, ja sen välikäden osuus on osakeyhtiöiden
kyseessä ollen mahdollista nähdä tilinpäätöstiedoista.
Etsiskelin tusinan verran konekorjaamoita.

Liikevoitto % 2.5% :sta maksimissaan 30:een, mitä löysin.
Yleisimmin alle 10%. Jos löysää rahaa on liikkeellä, jokainen
kynnelle kykenevä varmasti hyökkää tienaamaan.

Eli jokin ei muka-kalliiden korjaamoiden yhtälössä täsmää, kun ei
laajempaa joukkoa ihmisiä helppo raha kiinnosta.

Ainahan voi palkata verokirjalle sen oman koneen korjaajan.
Jää välikädet pois, ja voi harjoitella lukitsemaan huoltomiehen
pleksikuutioon ja kellottamaan kahvitaukoja.  ;)

-SS-