Olen osittain myös sitä mieltä että merkkiliikkeissä hinnottelu yläkanttiin, mutta kyllä tuo remontin teko vaatii myös ammattitaitoa ja näkemystä asiaan. Monikaan ei ajattele myöskään sitä että keskiverto korjaamossa täytyy olla melkosesti työkalua että perusremontitkin sujuu ongelmitta. Ja kyllä se osien purkaminen edestä että päästään kohteeseen vie melkein poikkeuksetta enemmän aikaa kuin itse remontti, niin se vaan nykysin on.
vms1: et varmaankaan ole kellottanut konepeiton irrotusta;) olen täysin varma siitä ettei ainakaan yksin onnistu, ainakaan jottei naarmuteta maalipintaa.
2 tunnin aikaraja osan kun osan irrotukseen on utopiaa.
Piti oikein kattoa tuon oman ännäläisen konepeiton irrotusta ja totesin että jos työvaiheet on etukäteen mietitty ja huoltomies lukee ne vaikka tietokoneen näytöltä niin ei ole homma eikä mikään irroittaa konepeitto.
Käytännössä siis homma toimisi vaikka niin että
- nosta konepeitto ylös ja kiinnitä hallinosturi alipainekupilla.
- irroita nousurajoitin ja kiristä hallinosturi
- irroita kaasujousien alapäät (niissä on tää ruuvarilla lähtevä pikalukko)
- irroita sähköjohdon pistoke koneen vasemmalta puolelta
- liitä pulttipyssyyn keskipitkä jatko ja 17mm hylsy ja avaa 2 saranan pulttia
- tee edellinen myös oikealla puolella
- nosta konepeitto suoraan ylös ja vie se paikkaan a1 esim
Tässä ei varmasti mene minuuttia mutta kaikki on siitä kiinni että onko työkalut helposti saatavissa ja onko työvaihe mietitty etukäteen.
Toi 2 tunnin aikaraja vaatii sitten jo paljon suunittelua ja hyvin nopeasti irroitettavia osakokonaisuuksia.
Perjaate pitäisi olla että peräreppu lähtee taaksepäin, hytti ylöspäin, vaihteisto alaspäin ja moottori eteenpäin. Sähkö, hydrauliikka, jäähdytysvesi jne pitäisi olla jokaisessa osakokonaisuudessa laipalla eli joka kulmasta mutterit auki niin kaikki osat olisi kerrasta irti. Sitten esimerkiksi moottori irti rungosta vaikka 6 pultilla niin koko moottoriyksikkö nousisi nosturilla pois ja moottorin remontin voisi suorittaa vaikka pöydällä (tai nostaa samanlainen mootori paikalleen ja päästää isäntä jatkamaan hommia. Muutaman päivän päästä huolto toisi korjatun koneen ja se vaihdettaisi alkuperäiseksi). Viimeinen on utopiaa mutta halutessa pitäisi olla ihan toteutettavissa. ja jopa kenttäolosuhteissa toteutettavissa hiiappiautolla.