Täällä Varsinaisessa suomessa, saven keskellä, on 50 hehtaarin tiloja joilla on vähintään 5 traktoria. Vuosimalleja 70-,80-,90-, ja 00- luvuilta. Esimerkkinä yksi tila jonka oli pakko saada uusi roitsi (2007), mettää meni kyseisellä summalla nurin... Silti peltokalut on vielä 90-lukulaisia ja huomattavasti liian pienia sinne 140hv luokkaan... 3 siipiset kvernerit ja 4.5m äes. Mutta kun se piti saada se roitsi... Vastaavasti toinen ääripää on tila jossa viljellään 80-luvun alkupuolen koneilla 120ha tilaa. Puimurikin on 70-luvun alkupuolelta. Traktoreita on tasan 2kpl. Tämän tilan isäntä kommentoi kerran traktorien vähyyttä seuraavasti: Jos talossa on 2 kuskia, miksi pitää olla 6 traktoria?.... Samanlaista viljaa hekin tuottavat, erona on että koneille ei tulee enää paljon kustannuksia hehtaarille. Eikä ne pahemmin koskaan ole telakallakaan olleet. Renkaita on vaihdettu ja jotain muita pienia remontteja jotka tekevät lähes kaikki itse.
Ymmärrän hyvin että "täpinöinti" on tämän päivän sana ja jokainen ostaa mitä haluaa. Kannattavimmat traktoriostot tehtiin 90-luvun loppupuolella. Sillon kun kone maksoi 250tmk saa siitä vaihossa vielä tänäpäivänä sen 25-35te, riippuen tietenkin kunnosta ja tunneista. Mutta jos hehtaareita on 50 ja traktoreita 5,, ei niitä tunteja kerry paljoa jos kaikilla tasaisesti ajelee...
Polttoaineen kulutuksesta vielä. 80 ja 90 luvun kuutoset ovat hyvinkin suuriruokaisia.....
Paikallinen urakoitsia vaihtoi erään merkin 6 mukisesta 4 mukiseen. Pääasiassa hän ajelee keväisin ja syksyisin 12 kuution pissipytyllä erillaisia lantoja. Talvisin aurailee jne.. Vanha kuutonen vei 12 motin pytyllä maantieajossa 50km/h ajonopeudella reilu 10L/h. Uusi tehokas nelonen imaisee 15L/h samalla tiinulla ja samalla ajonopeudella. Jälkeenpäin urakoitsija on hieman moittinut nelosen polttoaineen kulutusta, varsinkin nyt kun tuotteet on HALPOJA.. Kuitenkin tehoissa on eroja uuden ja vanhan koneen välillä vain n.20hv uuden nelosen hyväksi....