Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorin optimaalinen vaihto?  (Luettu 38848 kertaa)

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Koeajoin 7480 vt MF.Ilman mitään järjellisiä hankintaperusteluja sellainen vaan on saatava jonain päivänä.

On se vaan totta jumalauta niin hieno laitet.

Kateellisten panettelua jos siitä huonoa löytää.

Se on saatava.

Totta jumalauta.



Mother Fucker VT  8)  Totta Jumalauta
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Piti vielä palata tähän traktorin vaihtokeskusteluun. Tuolla aiemmin puhuttiin vaihdon syistä ja vastakkain oli järki ja tunne. Ainoana järkisyynä pidettiin hintaa/konekustannusta. Kukaan ei puhunut kuskin terveydestä. Jos Luoja suo ja EU sallii, niin itsekin tulen viettämään 5-8 vuotta elämästäni traktorin pukilla. Kyllä minä ainakin tulen kiinnittämään huomiota myös siihen, että minkälaisessa "katiskassa" aion tuonkin ajan viettää. Kannattavin yhdistelmähän olisi "mörkö" majuri ja karvalakki.

Noista ylimääräisistä hilanvitkuttimista traktoreissa, paljonhan niissä on aivan turhaa ja tarpeetonta. Niihin pätee kuitenkin aika usein sama toteamus kuin Ferrariin, sekin on turha kampe kaikkien niiden mielestä joilla sitä ei ole. ;D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Vanha kuutonen vei 12 motin pytyllä maantieajossa 50km/h ajonopeudella reilu 10L/h. Uusi tehokas nelonen imaisee 15L/h samalla tiinulla ja samalla ajonopeudella. Jälkeenpäin urakoitsija on hieman moittinut nelosen polttoaineen kulutusta, varsinkin nyt kun tuotteet on HALPOJA.. Kuitenkin tehoissa on eroja uuden ja vanhan koneen välillä vain n.20hv uuden nelosen hyväksi....

Voidaan vain kysyä kannattiko... Muuten tuo traktorien vaihto tai keräily on kunkin makuasia, jotkut laskee sen hyvinkin tarkkaan ja toiset ei laske juuri ollenkaan. Toiset tykkää maksaa mukavuudesta ja toiset tykkää pienistä pääomakuluista. Vanhakaan traktori ei aina automaattisesti tarkoita suuria korjauskustannuksia...
tethering holes to their concave windings

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Vanhakaan traktori ei aina automaattisesti tarkoita suuria korjauskustannuksia...


***Pitää paikkansa esim. M-F merkin kohdalla.
Kui mää ain olen paras?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Koeajoin 7480 vt MF.Ilman mitään järjellisiä hankintaperusteluja sellainen vaan on saatava jonain päivänä.

On juu saatava, mutta mulla on siihen ihan järjelliset perusteetkin.

On se vaan totta jumalauta niin hieno laitet.


ON!
tethering holes to their concave windings

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Piti vielä palata tähän traktorin vaihtokeskusteluun. Tuolla aiemmin puhuttiin vaihdon syistä ja vastakkain oli järki ja tunne. Ainoana järkisyynä pidettiin hintaa/konekustannusta. Kukaan ei puhunut kuskin terveydestä. Jos Luoja suo ja EU sallii, niin itsekin tulen viettämään 5-8 vuotta elämästäni traktorin pukilla. Kyllä minä ainakin tulen kiinnittämään huomiota myös siihen, että minkälaisessa "katiskassa" aion tuonkin ajan viettää. Kannattavin yhdistelmähän olisi "mörkö" majuri ja karvalakki.



Olen ehtiny istuu jo tähän mennessä muutaman vuoden siellä kuskin pallilla ja olen vain osittain samaa mieltä, sillä aina ja poikkeuksetta koneen hankinta on kompromissi! Hinta/Tunne ja terveys.
Jos terveys näkökohdat on huomioitu ja  persaus kestää merivettä kannattaa antaa valinta kriteerit Tunteelle.
Vrt. Valtaus, tonnin teeri, kasetti, hollanti, zemilja ja pelastus. Töräyksestä puhumatta tai muista pikku kilkkeistä.

Kyllähän se Valmet 6900 sarjan rankka rahtijuopottelu on ollu tierossa jo pian 15 vuotta. Kumma kun saavat tehdä vielä moottoreita! Vaikka eipä ole tainnu mennä Steyrin opit täysin ketuille! ;) ;)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Kumma kun saavat tehdä vielä moottoreita! Vaikka eipä ole tainnu mennä Steyrin opit täysin ketuille! ;) ;)

Niin kyllähän nuo uudet commonrailit tuntuu olevan ihan hyviä kapistuksia
tethering holes to their concave windings

saiski

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 76
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Koeajoin 7480 vt MF.Ilman mitään järjellisiä hankintaperusteluja sellainen vaan on saatava jonain päivänä.

On se vaan totta jumalauta niin hieno laitet.

Kateellisten panettelua jos siitä huonoa löytää.[/b][/b]

Oli allekirjoittaneellakin vt ajossa viime syksynä. Ei vaan soveltunu kynnöspellolle... Piti ihan lavettikyydillä palauttaa liikkeeseen, ku joku kannonpulikka tökkäs sähköjohtoja ja kone päätti siirtyä lepotilaan... Siksi ajelenkin valtralla!!! ;D



Mother Fucker VT  8)  Totta Jumalauta[/quote] ;D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Koeajoin 7480 vt MF.Ilman mitään järjellisiä hankintaperusteluja sellainen vaan on saatava jonain päivänä.

On se vaan totta jumalauta niin hieno laitet.

Kateellisten panettelua jos siitä huonoa löytää.

Oli allekirjoittaneellakin vt ajossa viime syksynä. Ei vaan soveltunu kynnöspellolle... Piti ihan lavettikyydillä palauttaa liikkeeseen, ku joku kannonpulikka tökkäs sähköjohtoja ja kone päätti siirtyä lepotilaan... Siksi ajelenkin valtralla!!! ;D

No siinähän ajelet. Ei kai se ketään haittaa, ei mua ainakaan. Ootetaan sitä Valtran portaatonta, josko jo kesällä tai syksyllä sais maistiaisia...
tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?


Oli allekirjoittaneellakin vt ajossa viime syksynä. Ei vaan soveltunu kynnöspellolle... Piti ihan lavettikyydillä palauttaa liikkeeseen, ku joku kannonpulikka tökkäs sähköjohtoja ja kone päätti siirtyä lepotilaan... Siksi ajelenkin valtralla!!! ;D

[/quote]

Kaikenlaiset läskipäät sitä luulee olevansa ihan vaikka mitä.Ei pidä kannokossa ajella.Istut vaan siellä 900 paalilangan kiristäjässä ja muljailet kantoja.Näin on kato.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?


No siinähän ajelet. Ei kai se ketään haittaa, ei mua ainakaan. Ootetaan sitä Valtran portaatonta, josko jo kesällä tai syksyllä sais maistiaisia...
[/quote]
Kumma hinku Suomalaisilla noihin hydraulimoottori vetoisiin traktoreihin! :) :)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
Hieno ja edistyksellinen hydrauliikka on hyvä. Mutta, Suomessa on olosuhteet sellaiset ettei pitkällä juoksulla ole mahdollista valmistaa sellaisia komponentteja jotka kestäisivät meidän ilmasto-olosuhteita ilman toimintähäiriöitä. Pahin häiriötekiä on öljyn epäpuhtaus ja seuravaksi tulee lämpötiloista johtuvat häiriöt. Pienet partikkelit kerääntyy karoihin vaikka öljyt vaihdetaan useasti. Nykykoneilla pitäisi vielä ostoöljyt suodattaa sellaisella keinomunuaisella. Myylukua en muista mutta metsäkone ja kaivinkone valmistajat käyttää suodattimia ennen öljyn laskemista koneen hydraulijärjestelmään. Tänäpäivänä pitää unohtaa se perinteinen "vitut, kyllä se siellä voitelee"- periaate. Erillaiset hydrauliikan toimintahäiriöt johtuu lähes 80 prosenttisesti öljyn epäpuhtauksista. Toinen syy on se ilmanlämpötilojen vaihtelu. Monellako on hydrauliikkaöljyissä lämmitin?? 25 asteen pakkasella pitäisi konetta käyttää ainakin 15min että öljyt kerkee notkistua. Kun kone lyödään kylmästä käymään on hydraulipumput kovilla kun öljyn voiteluominaisuudet ja virtaavuus ei ole ihan parhaimmillaan ollessaan samat ulkolämpötilan kanssa... Varsinkin metsäkoneurakoitsijoilla on tapana pamauttaa kone käymään ja samantien lähteä kaatohommiin... Myös letkurikot monesti johtuu sääoloista. Kesät kumi paahtuu auringossa ja talvella se kovettuu pakkasessa.
Melkein voisi sanoa että noi kaikki portaattomat ym. ovat seuraavan 10 vuoden päästä melkoisia huoltomiehen painajaisia...

Meni ehkä vähän aiheen sivusta mutta....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
toinen ääripää on tila jossa viljellään 80-luvun alkupuolen koneilla 120ha tilaa. Puimurikin on 70-luvun alkupuolelta. Traktoreita on tasan 2kpl.
Tässäpä mielenkiintoinen tarina, josta kiinnostaisi kuulla lisää. Mielestäni kaksi traktoria on tosi vähän. Moni viljatila tarvitsee kolme. Yksi äkeen, toinen kylvinkoneen ja kolmas täyttökärryjen eteen. Viimeksi mainittu voi olla sitten vaikka hytitön massikka, mutta kumminkin. Mitään kovin isoja koneita kyseisen tilan traktorit eivät voi olla. Puimuri voisi olla Clayson. Tuskin mikään sampo/massikka tulisi kysymykseen. Vanhoilla koneilla ajaminen vaatii paljon enemmän asennetta kuin uusien ostaminen. Uusi on aina helppo ratkaisu. Vanhan pitäminen vaatii sitkeyttä. Ympäristön sosiaalinen paine on kova. Vaatii vahvaa itsetuntoa kulkea omaa tietään.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
toinen ääripää on tila jossa viljellään 80-luvun alkupuolen koneilla 120ha tilaa. Puimurikin on 70-luvun alkupuolelta. Traktoreita on tasan 2kpl.
Tässäpä mielenkiintoinen tarina, josta kiinnostaisi kuulla lisää. Mielestäni kaksi traktoria on tosi vähän. Moni viljatila tarvitsee kolme. Yksi äkeen, toinen kylvinkoneen ja kolmas täyttökärryjen eteen. Viimeksi mainittu voi olla sitten vaikka hytitön massikka, mutta kumminkin. Mitään kovin isoja koneita kyseisen tilan traktorit eivät voi olla. Puimuri voisi olla Clayson. Tuskin mikään sampo/massikka tulisi kysymykseen. Vanhoilla koneilla ajaminen vaatii paljon enemmän asennetta kuin uusien ostaminen. Uusi on aina helppo ratkaisu. Vanhan pitäminen vaatii sitkeyttä. Ympäristön sosiaalinen paine on kova. Vaatii vahvaa itsetuntoa kulkea omaa tietään.

2 veljestä, ikää yli 60 vuotta, ei lapsia, puimuri Deuz-Fahr M900 ja rattoreina tietysti vanhoja Intikoita 955 ja 844....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Traktorin optimaalinen vaihto?
järkeviä veljeksiä, tuosta näkee että työt voi tehdä vaikkei aivan uusinta kalustoa olekaan. varmasti omillaan toimeentulevia ja kone kustannukset pienet. meilläkään ei ole kuin 2 traktoria joilla ajetaan enemmän lisäksi 3 veteraani traktoria jotka on lähinnä harrastuksena. apukoneina ei nuo 60-luvun koneet enää paljon muuhun käy. työntekijän kanssa ajetaan noilla kahdella joissa on ilmastoinnit ja mukavuudet kyllä se vaan jaksamista auttaa että on hyvät koneet ajaa. tuossa laskin että jos nyt lähtisin toista noista vaihtamaan tunteja vajaa 6000 koneen arvo olisi pudonnut 16000 euroa uudesta, aika hyvin pitää arvonsa taidan vielä ajaa pari vuotta. kun ei entisessäkään mitään vikaa ole.