Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämpöä:maalämpö vai hake?  (Luettu 54972 kertaa)

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Lainaus

Ei liity tähän mutta kuitenkin; tiedän tapauksen jossa rakennettiin isohko okt, jossa maalämpö, 3m3 varaaja ja halkopannu. Noh, maalämmöllä mentäisiin ja klapeilla säästöä. Kävi niin että maalämmön kaikki energia meni varaajan lämmittämiseen eikä riittänyt, jos haluttiin lämmintä vettä piti etukäteen lisälämmittää klapeilla.

Jotakin vikaa oli tuossa toteutuksessa. Täällä on maalämpö yhdistetty 3m3 varaajaan eikä ole ongelmia lämmön riittämisessä. 5 asteen pakkasiin asti riittää pelkkä yösähkö maalämpöpumpun pyörittämiseen. Kovemmilla pakkasilla käytetään päivälläkin. Sähkön tarve on pienempi kuin mitä kauppiaat laskelmissaan esittivät. Ison varaajan järkevyys maalämmön yhteydessä on sinänsä kyseenalainen, kun yösähkön hintaetu on pienentynyt viime vuosina.

Lentäjä

  • Vieras
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Ison varaajan järkevyys maalämmön yhteydessä on sinänsä kyseenalainen, kun yösähkön hintaetu on pienentynyt viime vuosina.

Ja myös siksi että lämpöpumpun hyötysuhde ns. lämpökerroin pienenee maksimilämpötilan kasvaessa. Eli mitä kuumemmaksi varaajaa lämmitetään, sitä huonommalla hyötysuhteella lämpöpumppu toimii.

Vesikiertoinen lattialämmitys ja pieni varaaja on paras lämpöpumppusysteemin taloudellisuuden kannalta

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Lainaus
Tällä juttusarjalla kukaan hakeintoilija ei ole maininnut, että risuillakin on korjuukustannus sekä haketuskustannus, jotka eivät ole kertainvestointi.

Tänä päivänä bioenergia on niin kova sana että (elinvoimaisella) maaseudulla löytyy haketusurakoitsija 50 km säteellä lähes joka paikasta. Jotta he saisivat hypetyksen aikaansaaneen investoinnin maksettua täälläpäin hakettavat muutamalla €:lla kuution. Eli omakotitalon tarvitsema reilut 50 m3 vuodessa hakettaa alle 200 sadalla. Ja jos puhtaana käteen ostaa 50 m3, kustannus tänä päivänä reilut 10€/kuutio eli yhteensä 500€. Kuten alussa mainitsin, metsänomistaja ei koskaan tule saamaan itselleen palkkaa energiapuusta, joten yhtä hyvin se korjuutyö voi laittaa omaan lämmitykseen. Kuitenkin täytyy kalustoa olla rankojen, halkopuiden, massapuun ja tukkien korjuun. Ainakin minä sahaan tukkipuuta itse, massaksi menee vain se joka pakosta ei mahdu hakkuriin ja rangat kerään ja (nykyään) aion hakettaa. Ihan turhaan myyn eteenpäin massapuuna 30€/m3 josta 1/3 veroa, käteen jää työt ja purilan siirto, joka on työlästä suhteessa sen arvoon. Tottakai hake on työläämpi kuin maalämpö, mutta jos itse tekee jonkin verran metsähommaa niin se tulee kaupan päälle. Jos ei ikinä itse ole puita hakannut ja prosessori korjaa niin silloin on jo liian myöhäistä ruveta hakelämmittäjäksi.

Lainaus
Entä varaaja, olisiko 3000 litrainen sopiva jos kattila on 20-40kW luokkaa? Onko jotain erityistä huomioitavaa ennen käytetyn varaajan ostamista?


Ei liity tähän mutta kuitenkin; tiedän tapauksen jossa rakennettiin isohko okt, jossa maalämpö, 3m3 varaaja ja halkopannu. Noh, maalämmöllä mentäisiin ja klapeilla säästöä. Kävi niin että maalämmön kaikki energia meni varaajan lämmittämiseen eikä riittänyt, jos haluttiin lämmintä vettä piti etukäteen lisälämmittää klapeilla. Taisi lisäksi olla automatisoitunut niin "hyvin", että kun varaaja oli lämmin, maalämpöä ei tietenkään tar*****, mutta sen jäähdyttyä maalämpö rupesi vain lämmittämään varaajaa, ja talossa ei ollut tietokaan hienosta järjestelmästä. Käsittääkseni isäntä oli itse sen "suunnitellut". Olisi ilmeisesti pitänyt olla kaksi toisistaan riippumattomampaa järjestelmää tms.

        Tuossa jutussa nyt kiertää kovin pieniä summia. Ennenkuin pienpuurisut ovat tienvarressa tai pihalla valmiina haketusta varten  on kulunkeja syntynyt melkoinen kukkarollinen. Kyllä minä pidän hikipisaroitani  palkan arvoisina.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
        Tuossa jutussa nyt kiertää kovin pieniä summia. Ennenkuin pienpuurisut ovat tienvarressa tai pihalla valmiina haketusta varten  on kulunkeja syntynyt melkoinen kukkarollinen. Kyllä minä pidän hikipisaroitani  palkan arvoisina.

Hakelatvojen kerääminen aukolta urakoitsijan toimesta,100€. Haketus,134m3 vajaa 3.5€/m3,ajo kotiin 3 traktoria noin 2h per kone. Suoranaiset kulut siis noin 600€,yli vuoden hakkeet omaan käyttöön kun hakeranka kuin ruutia,osan sain myydäkin a´12€/m3+alv. Puhdasta riihikuivaa rahaa paloi vuoden hakkeiden tekemiseen noin 300€,ja omaa aikaa 2 tuntia + pakollinen kahvittelu päälle,hikeä ei saanut aikaiseksi millään ;D

Kuvaa uskottomille hakkeen teon helppoudesta ;D



Viimeksi muokattu: 08.01.08 - klo:22:29 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Juu tollasta toimintaa se on. Itellä kans aina porukalla haketellaan ja parannellaan maailmaa ku on osuuskunta. Millanen hakkuri tolla on tossa valturan perässä ja kauanko kuormaa joutunee ootteleen? Ja onko seula kones vai työntääkö takkapuut samalla. Onkos toi Doitsi muuten agrotron 165.7 ku näyttää nii pitkältä?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Hakkuri omatekoinen,mika muistaa paremmin mikä rumpu. Joutuuhan tuossa oottelemaan aika kauan,kauemmin ku 1350JF:n torven alla eli useamman minuutin,menisköhän parikymmentä minuuttia kuorman tekoon,170tuhti :) Hiukan vallu ähkäsee kun puuta menee melkoisella vauhdilla. 
Tekee hiton hyvää haketta kun terät kunnossa,säätötulen 40KW pikkustokeri oli mulla tuolloin ja muillakin pikkustokereita joille hakettaa säännöllisesti. Foresteri tekee tikkupskaa tohon verrattuna,vaikka pikkuseulalla ja terävät terät.
Teutsi on 140.7

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
        Tuossa jutussa nyt kiertää kovin pieniä summia. Ennenkuin pienpuurisut ovat tienvarressa tai pihalla valmiina haketusta varten  on kulunkeja syntynyt melkoinen kukkarollinen. Kyllä minä pidän hikipisaroitani  palkan arvoisina.

Hakelatvojen kerääminen aukolta urakoitsijan toimesta,100€. Haketus,134m3 vajaa 3.5€/m3,ajo kotiin 3 traktoria noin 2h per kone. Suoranaiset kulut siis noin 600€,yli vuoden hakkeet omaan käyttöön kun hakeranka kuin ruutia,osan sain myydäkin a´12€/m3+alv. Puhdasta riihikuivaa rahaa paloi vuoden hakkeiden tekemiseen noin 300€,ja omaa aikaa 2 tuntia + pakollinen kahvittelu päälle,hikeä ei saanut aikaiseksi millään ;D

Kuvaa uskottomille hakkeen teon helppoudesta ;D





               *Tuossa kuvassa näyttäisi olevan 200.000 ögön vehkeet. Ja sitten ne muut valmetit kuskeineen, jotka ovat parhaillaan liikenteessä. Mitähän muuta vehkeet tekevät kuitatakseen olemassaolonsa.  Sitten purut kipataan 50.000 ögön liiteriin odottelemaan savuksi muuttumista. Niin ja sitten tieteski siellä liiterissä on 40.000 ögön  kuormaaja odottelemassa nostelemista. Luulen, että jossain vaiheessa tulee hiki, ainakin tuskanhikin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
               *Tuossa kuvassa näyttäisi olevan 200.000 ögön vehkeet. Ja sitten ne muut valmetit kuskeineen, jotka ovat parhaillaan liikenteessä. Mitähän muuta vehkeet tekevät kuitatakseen olemassaolonsa.  Sitten purut kipataan 50.000 ögön liiteriin odottelemaan savuksi muuttumista. Niin ja sitten tieteski siellä liiterissä on 40.000 ögön  kuormaaja odottelemassa nostelemista. Luulen, että jossain vaiheessa tulee hiki, ainakin tuskanhikin.

Ei lähe noi kamppeet kahella sadalla tuhannella mutta eipä noita koneita tuota vallua ja hakkuria lukuunottamatta ole tuohon hommaan tarkoitettukaan. Eikä liiteriä saa 50 000ögöllä kun sillä muutakin käyttöä,kuormaaja sentään halvempi nykyarvoltaan;D

Ei mulle noista tuskan hikeä tuu,missään vaiheessa. Tärkeintä se mitä jää viivan alle kaikkien harrastusten jälkeen kun pankki vie omansa,välillä saa tapahtua mitä vain ;D

Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:20:43 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?


Ei lähe noi kamppeet kahella sadalla tuhannella mutta eipä noita koneita tuota vallua ja hakkuria lukuunottamatta ole tuohon hommaan tarkoitettukaan. Eikä liiteriä saa 50 000ögöllä kun sillä muutakin käyttöä,kuormaaja sentään halvempi nykyarvoltaan;D



       *Taitaa  suoranaiset 600 ögöä olla viivan alla satua, kun tunnustat vehkeetkin kalliimmaksi.  Milläs matematiikalla siellä päin lasketaan. Meillä on käytössä 'Ojalan laskuoppi'.

MJ

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Minkä ikäinen merkkinen kattila rupes vuotaan? Sisältyykö tuohon 4-5000 eur minkä kokoinen stokeri, entä kattila?
Arimaxin 25 alkoi vuotaa, ikää suunnilleen samaiset 25 vuotta.  Hintahaarukka kysytty vain alustavasti Ala-Talkkarin n. 40 kW:n systeemiin, muitakin ehdokkaita varmasti tulee.  Ja tuo hinta on kattilan lisäksi, mutta jos tuohon hintaan saisi stokerin+kuljettimen+siilon, kokonaishinta ostamani kattilan kanssa jäisi reilusti alle 10k€.
***keneltä otit tarjouksen kun mulle tarjosivat 16k:n hintaan.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?

       *Taitaa  suoranaiset 600 ögöä olla viivan alla satua, kun tunnustat vehkeetkin kalliimmaksi.  Milläs matematiikalla siellä päin lasketaan. Meillä on käytössä 'Ojalan laskuoppi'.
[/quote]

Mitäs väliä koneiden hinnalla on siihen millä hinnalla tehdään töitä per yksikkö,yksiköitä riittävästi tunnissa niin siitähän syntyy tulosta? Ei oo mun hakkurikamppeet kuvassa. "Ojalan laskuoppi" mullakin käytössä,ainakin tähän saakka pelannut ihan hyvin  ::)  Omia koneita ollut käytössä ko. hakkeiden tekemisessä kuin kolme traktoria ja kärryä pari tuntia,mitään niitä ei ole hankittu hakkeenajoa varten. Kaikki muu ko. työssä hoitui urakoitsijoiden toimesta, hakkuusta haketukseen...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Nää valinnathan on tilakohtaisia..jos jostakusta tuntuu maalämpö hyvältä niin ok.

Mä kannatan haketta,hakkeen teossa saa noita xxxögön maatalousvehkeitä työllistettyä yksityispuolelle.

Tää on tämmöistä...

Saskia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Minkä ikäinen merkkinen kattila rupes vuotaan? Sisältyykö tuohon 4-5000 eur minkä kokoinen stokeri, entä kattila?
Arimaxin 25 alkoi vuotaa, ikää suunnilleen samaiset 25 vuotta.  Hintahaarukka kysytty vain alustavasti Ala-Talkkarin n. 40 kW:n systeemiin, muitakin ehdokkaita varmasti tulee.  Ja tuo hinta on kattilan lisäksi, mutta jos tuohon hintaan saisi stokerin+kuljettimen+siilon, kokonaishinta ostamani kattilan kanssa jäisi reilusti alle 10k€.
***keneltä otit tarjouksen kun mulle tarjosivat 16k:n hintaan.

Paikallisessa arkimarketissa viime keväänä tuollaista hintaa ala-talkkarista puhuttiin, pannu piti ottaa paikallisesta lvi-likkeestä kun tehdas ei myynyt suoraan.
Emme elä tehdäksemme työtä, vaan teemme työtä voidaksemme elää.....

Lentäjä

  • Vieras
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Paikallisesta lvi putkasta tuli tällainen tarjous.. Miltä hinnat vaikuttaa? Puukattila olisi tarkoitus vaihtaa öljypannun tilalle. Hormillekin olisi samalla hyvä tehdä jotain, löytyisiköhän mistään 120*250mm sisäputkea? Oon katellut että pyöreää tai 120*160 ovaalia putkittajat tarjoavat..

- Arimax 35+ 3650;-
- 3000 L akvaterm-varaaja 2250;-
- 300 L kalvopaisunta-astia 350;-
- dn 32 hanatuote-latauspaketti 295;-
- hinnat sis. ALV 22%

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Lämpöä:maalämpö vai hake?
Juu tollasta toimintaa se on. Itellä kans aina porukalla haketellaan ja parannellaan maailmaa ku on osuuskunta. Millanen hakkuri tolla on tossa valturan perässä ja kauanko kuormaa joutunee ootteleen? Ja onko seula kones vai työntääkö takkapuut samalla. Onkos toi Doitsi muuten agrotron 165.7 ku näyttää nii pitkältä?

***siinä on heinolansahakoneiden 900mm halkaisijan teollisuus rumpu, 4 teräpaikkaa mutta 2 terää käytössä. syöttöaukko on 700mm leveä ja n. 500-700mm korkea? tuplakuulalaakerit rummulla.
heittosiivikko eri akselilla hihnavälityksellä.
syöttörullia pyörittää sisunvetomoottorit.
seula saman tapanen kun foresterissa ja jenzissä.
kaiken kaikkiaan ihan asiallinen hakkuri. urakoitsija on sen itse tehnyt.
valmetissa on 400hv tehoa.