Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tien hoito  (Luettu 2286 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72406
Vs: Tien hoito
varsinkin huurteisella asvaltilla tuon vr kansan ajon huomaa hyin.   vain kaks raitetta molempiin suuntiin ja tosiaan siinä hieman sivussa on niiin hiljaista ajella..      ja ensilumen satettua huomaa kuin hyin joku tekee ajolinjat.    lähellä varalaskupaikka ja siinä on lääniä ettiä linjaa.   ja kun yks auto ajelee hieman seilaten ni jo loputkin ajelee sit samoja raiteita.      monasti tuota naureskellu että ei kaista enää riitäkään..

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 417
Vs: Tien hoito
Käsittääkseni nykyään ajetaan traktorilanalla kustannus syistä saadaan tasoitettua pinta mutta kuopat jää piiloon koska pitäisi terän kulkea kuopan pohjan tasalta ja lanalla tasoitella irronnut sora  muotoon  mutta ei saisi mennä koskemaan itse tienrunkoon, eli tehdään töitä lanalla tasoitellaan näyn vuoksi pahimmat kuopat jotka tulevat esiin seuraavan sateen jälkeen, kyllä lanallakin saisi tasoitettua jos on kunnon säädettävät järeät mallit ja ajetaan useasti ennen kuin menee liian huonoksi, luultavasti on puutetta pinta murskeesta jota tasoitella, karhulla saisi parempaa jälkeä myös talvella polanteen tasoitellussa   

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72406
Vs: Tien hoito
noin se menee.   itellä tuo mopo veturina ja joskus saattaa yksinkertaisesti loppua pito kun menee montun pohjan mukaan mutta sit ajetaan pari kertaa lisää..    mutta pitää kait olla joku ajatuskin millainen tien profili pitäis olla..   ajetaan sit karhulla tahi lanalla..         ja alusterällä meilläpäin ajetaan polanteita ja on riittänny siihen kun ei lasketa polanteita liiaksi tulemaan..              mutta monasti kelien vaihtellessa taajaan ja kun autot ajelee vain yksiä raiteita, tulee haasteeksi nuo reunojen murskeet.    niille ei taho saaha oikeaa polannetta jotta ei auralla ajelis metikköön..   pitäis oikeiastaan laittaa pyörät myös auraan mutta ei ihan jaksa kun on jo vanha sekä kulunut rote..   reunatassu kuluu kolme kertaa nopsempaan kuin keskitien tassu.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9174
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Tien hoito
varsinkin huurteisella asvaltilla tuon vr kansan ajon huomaa hyin.   vain kaks raitetta molempiin suuntiin ja tosiaan siinä hieman sivussa on niiin hiljaista ajella..      ja ensilumen satettua huomaa kuin hyin joku tekee ajolinjat.    lähellä varalaskupaikka ja siinä on lääniä ettiä linjaa.   ja kun yks auto ajelee hieman seilaten ni jo loputkin ajelee sit samoja raiteita.      monasti tuota naureskellu että ei kaista enää riitäkään..
Kesäkelilläkin, vaikka ei olisi huurteista, niin pyrin ajamaan muualla kuin raiteissa. On rengasääniä vähemmän.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Kehveli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: Tien hoito
Täällä päin puuttuu lanauskerrokset,lanatessa vain kivet paukkuu.Hallinnoivan mestarin palkkakustannuksella saisi varmaan reilu kahdeksankymmentä kasetillista mursketta.Destian omistuspohja on ulkomainen,joten välittäminen tiestöstä on heikkolaatuista ja valvova viranomainen on täysin hampaaton.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8807
Vs: Tien hoito
Tuossa kommunismissa on tärkeintä, ettei kellään ole parempaa tietä.  ::)
Elyssä pitäisi laittaa työt kiertoon: Maataloustarkastajista tietarkastajia ja päinvastoin.
Mielenkiintoista kun Elyn pitäisi suitsia vieraslajeja ja erityisesti lupiinia on erityisesti Elyn hoitamien teiden varsilla ja niiden torjumiseksi ei tehdä yhtään mitään.
Mystinen kesälaatumies

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6200
Vs: Tien hoito
Mielenkiintoista kun Elyn pitäisi suitsia vieraslajeja ja erityisesti lupiinia on erityisesti Elyn hoitamien teiden varsilla ja niiden torjumiseksi ei tehdä yhtään mitään.
No ihan samaa olen miettinyt. Oikein pukki kaalimaan vartijana jos vanhaa sanontaa saa käyttää.
Toinen paikka missä lupiini saa rehottaa vapaasti on ratavarret, valtion instanssin hoidossa olevia alueita nekin.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3131
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Tien hoito
Kuluminen olisi tasaisempaa jos jokainen ajelisi kaistalla sen mukaan mikä on kuskin poliittinen suuntaus: oikeistolaiset ajelisi kaistan oikeaa reunaa,vasemmistolaiset kaistan vasenta reunaa ja kepulaiset  siinä kaistan keskellä. ;D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5076
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tien hoito
Kesäkelilläkin, vaikka ei olisi huurteista, niin pyrin ajamaan muualla kuin raiteissa. On rengasääniä vähemmän.

Niin minäkin. Tämä ongelma koskee tosin vain meitä joilla ei ole riittävän premium-tasoista autoa. Paremmissa peleissä kun ei rengasäänistä juuri huomaa missä ajelee, kokemusta on.

Karheaksi kuluneissa urissa renkaat kuluvatkin paljon nopeammin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72406
Vs: Tien hoito
ja kun nykyautot alkaa olla jo kohta kuorma-autojen painoluokissa niin renkaita harrastavat asentavat hankkii aika paljon jo kesäaikoina.   muutamiin autoihin jo kahet renkaat kesässä...   mutta kovin harva ajelee käyttäen tietä hyäkseen.   net raiteet on niiiin ihqua ajella.. 

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
Vs: Tien hoito
sateella kyllä on kiva ajella niissä urissa, vaikka olis uudehkotkin kumit, melkosesti se vesi ohjattavuuteen vaikuttaa.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2303
Vs: Tien hoito
Mutta eikö se vesikelillä ole taloudellista ajaa niissä raiteissa? Vai viekö veden poisto enemmän energiaa kuin matalampi kitka? Järkevyys on sitten eriasia

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72406
Vs: Tien hoito
miten tuo on ummarrettava?  ite ajelen just raiteen vieressä ettei tartte sitä roiskutusta kärsiä..

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2303
Vs: Tien hoito
Niin minäkin ja varmasti kaikki suht järkevät niin tekee. Mietinkin sitä että viekö se enemmän vai vähemmän polttoainetta ajaa niissä vetisissä ja karheissa urissa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5076
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tien hoito
Yleensä märällä tiellä ajaminen vie enemmän energiaa kuin kuivalla. Sähköautoilijat tämän hyvin tietävätkin selvinä numeroina.
Kitkalla ei tuossa juuri ole merkitystä sillä normaalissa ajossa kyseessä on vierintäkitka eikä liukukitka ja vierintäkitkaa vesi renkaan alla ei vähennä. Renkaan ja tienpinnan laadusta johtuva ajovastus koostuu lähinnä renkaan elämisestä ja muodonmuutoksista, ja näihin ei kosteus juuri vaikuta.

Ja mitä syvemmässä vesikerroksessa kahlataan niin sitä enemmän energiaa tarvitaan. Huomaahan sen kun ajaa lätäkköön, vähän on kuin jarrua painaisi. Ylimääräisen veden poistaminen tai siirtäminen renkaan alta/alla vaatii aina energiaa.