Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakseli ja kitkalukko  (Luettu 18968 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10954
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kurvaavat, ei kääntyvät etupyörät.

Ja saattaahan siinä olla vähän tehoton tehostinkin kuormaukseen.
Ei, kyllä tunne oli lukon päällä olosta johtuvaa, tai ainakin tuntui siltä.

No voihan siellä toki olla jotain vikaakin. Meni mulla fiiusta takapään lukko päälle vaikka en painanut. Tosiasiassa tapit tai jotkut katkes ja jumitti, mutta käyttäytyi kuin lukko päällä. tuolla näytti olevan juttua etupään toiminnasta (jopa ilman maksumuuria) https://www.koneviesti.fi/maatalous/c0a64d62-4a9b-432c-8d1a-68d1ee8329c0

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
^
Mielenkiintoinen oli tuo mun V 6400 ajaa etuveto päällä takavuosina. Ihan siis kauhea, kun etupyörät alkoi olla finaalissa. Tänä talvena uusilla pyörillä paljon parempi. Oma fiiatti 30 laatikolla (34) , joten sen ajomukavuus ei ole tuollaillla tullut esiin. Isä pyhkäisi aikoinaan Valtralla 500m matkalla kaks kertaa ojaan , kun ei tajunnut että menis paremmin ilman etuvetoa. Nelivetohan se ei ole  8)
Mihinkäs tämä perustuu? Ei ole autossa edessä minkäänlaista lukkoa, ajan ja  ohitan sillä mieluummin liukkaalla kuin vajakilla, veti mistä päästä tahansa ;D
Ei varmaan ollut etu pyörien pyörimis nopeus synkassa taka pyörien kanssa koska olivat kuluneet ?

Luulin tuon olevan selvää sen kummemmin enää selvittämättä. eihän sillä lukolla ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan etupyörät jarrutti takapyöriin nähden. Tämän uskon olevan syyn siinä vesikeli jäätikön fiiatiskin. Eihän se lukko fiiatiskaan aiheuta ongelmia, sillä antaa kyllä renkaan pyöriä toista enemmän vapaalla. Joten se "hitaampi" vetävä etupyörä jarrutti nopeampaan takapyörään nähden. Massikan huolto epäili jo mun mystisen vian syyksi tuota renkaiden epäsuhtaakin, sillä siinäkin tr nytkähtää kun napsauttaa nelivedon päälle. Vaikka renkaat on ihan oikealla suhteella, mutta kun se eturengas vaan kuluu nopeampaa kuin takarengas, koska pyöriihän se useamman kierroksen kuin takapyörä  ::)

Monessa vehkeessä etupää on ihan tahallaan välitetty  vetämään hivenen nopeammin kuin takapää. Tämä siksi että loivemmat käännökset menevät silloin suuremmin puskematta kun etupyörät kuitenkin kulkevat hieman pidemmän reitin. Etupään kuluessa nopeusero vähenee kunnes lopulta kääntyy toisinpäin.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Sittenhän on vielä uudet Fendtit joissa on etu ja takapäälle omat portaattomat yksiköt ja molempien päiden kitikaaliyksiköille on opetettu vähintään tämä perus ympyrän kaks kertaa pii koo per Cee Ceen vai miten se meni jotta ei mutkille ajettaessa vastusta ja kai jonkinlainen kääntymis avustinkin on vetosuhteita vekslaamaalla.
Että Rahalla ratkee tämäkin  :o

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Sittenhän on vielä uudet Fendtit joissa on etu ja takapäälle omat portaattomat yksiköt ja molempien päiden kitikaaliyksiköille on opetettu vähintään tämä perus ympyrän kaks kertaa pii koo per Cee Ceen vai miten se meni jotta ei mutkille ajettaessa vastusta ja kai jonkinlainen kääntymis avustinkin on vetosuhteita vekslaamaalla.
Että Rahalla ratkee tämäkin  :o

On kyllä hieno idea ja systeemi. Ja köyhälle kallis :-(

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3341
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Eikö noi napavetoiset mettäkoneet yleiseti on just säätö miten jaetaan öljyt ja runkonivelessa anturi joka tietää miten jaetaan

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Eikö noi napavetoiset mettäkoneet yleiseti on just säätö miten jaetaan öljyt ja runkonivelessa anturi joka tietää miten jaetaan
Isot tai normaalin kokoiset ovat yleensä kardaaneilla vaikka hydrostaatti sen voiman tekeekin. Hydrauliikalla on kyky tasata automaattisesti ja päästää voima ulos mistä helpommin pääsee, sitten jos "lukko" päällä ajetaan tarvittanko sitten jotain kuvailemasi kaltaista ::) Runko ohjattu nyt muutenkin kääntyy sivistyneemmin.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Eikö noi napavetoiset mettäkoneet yleiseti on just säätö miten jaetaan öljyt ja runkonivelessa anturi joka tietää miten jaetaan
Isot tai normaalin kokoiset ovat yleensä kardaaneilla vaikka hydrostaatti sen voiman tekeekin. Hydrauliikalla on kyky tasata automaattisesti ja päästää voima ulos mistä helpommin pääsee, sitten jos "lukko" päällä ajetaan tarvittanko sitten jotain kuvailemasi kaltaista ::) Runko ohjattu nyt muutenkin kääntyy sivistyneemmin.

Juu yleensä se 'viimeinen metri' voimansiirrossa on ihan perinteisiä akseleita, hammasrattaita / ketjuja. Yksi ainoa hydrostaatti pyörittää jakovaihteistoa tms josta sitten mekaaninen jako joka puolelle. ProSilva taitaa olla niitä harvoja joissa on/oli (?) omat hydrauliset pyörämoottorit.

Jos runko-ohjatun nivel on suurinpiirtein akselien puolivälissä niin etu- ja takapään välille ei käännöksessä tosiaan synny mitään nopeuseroa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27804
  • vastustan
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Sittenhän on vielä uudet Fendtit joissa on etu ja takapäälle omat portaattomat yksiköt ja molempien päiden kitikaaliyksiköille on opetettu vähintään tämä perus ympyrän kaks kertaa pii koo per Cee Ceen vai miten se meni jotta ei mutkille ajettaessa vastusta ja kai jonkinlainen kääntymis avustinkin on vetosuhteita vekslaamaalla.
Että Rahalla ratkee tämäkin  :o

On kyllä hieno idea ja systeemi. Ja köyhälle kallis :-(
eikös john deerellä ollu jotain malleja missä etupää veti hydraulisesti, muistelin vaan kun ihmettelin kun nelivedon eturenkaat ja sitä john deerelle tyypillistä maata hipovaa kardaania ei näkynyt :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
juuu, tutulla tuollanen ja nauro et välillä etuveto toimii ja välillä ei mut hyä oli ajaa..    se miksi ei toiminut jatkuvasti oli mysteeri huollolle...   ja ihmettelen miks tuo ei levinny muille merkeille...   joku onkelma kait??

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
juuu, tutulla tuollanen ja nauro et välillä etuveto toimii ja välillä ei mut hyä oli ajaa..    se miksi ei toiminut jatkuvasti oli mysteeri huollolle...   ja ihmettelen miks tuo ei levinny muille merkeille...   joku onkelma kait??
Ei sen aikaiset hydraulimoottorit olleet riittävän hyviä. Lypsyukko tuossa mainitsi jotai oikeasta nelivedosta, jenkkien mielestä vain runko-ohjatut samankokoisilla renkailla ovat oikeita nelivetoja muut vaan apuvetoja. Tavallaan ryssien neliveto akseli on nerokas, miksei länsimaissa ole sitten systeemiä kopioitu?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4954
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
juuu, tutulla tuollanen ja nauro et välillä etuveto toimii ja välillä ei mut hyä oli ajaa..    se miksi ei toiminut jatkuvasti oli mysteeri huollolle...   ja ihmettelen miks tuo ei levinny muille merkeille...   joku onkelma kait??
Ei sen aikaiset hydraulimoottorit olleet riittävän hyviä. Lypsyukko tuossa mainitsi jotai oikeasta nelivedosta, jenkkien mielestä vain runko-ohjatut samankokoisilla renkailla ovat oikeita nelivetoja muut vaan apuvetoja. Tavallaan ryssien neliveto akseli on nerokas, miksei länsimaissa ole sitten systeemiä kopioitu?

Jos tarkoitat sitä Belkun tapaista pystyakselivetoa niin on se ainakin paljon kalliimpi valmistaa kun niitä kartiopyöräpareja pitää olla kaksin kappalein, laakereineen kaikkineen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
juuu, tutulla tuollanen ja nauro et välillä etuveto toimii ja välillä ei mut hyä oli ajaa..    se miksi ei toiminut jatkuvasti oli mysteeri huollolle...   ja ihmettelen miks tuo ei levinny muille merkeille...   joku onkelma kait??
Ei sen aikaiset hydraulimoottorit olleet riittävän hyviä. Lypsyukko tuossa mainitsi jotai oikeasta nelivedosta, jenkkien mielestä vain runko-ohjatut samankokoisilla renkailla ovat oikeita nelivetoja muut vaan apuvetoja. Tavallaan ryssien neliveto akseli on nerokas, miksei länsimaissa ole sitten systeemiä kopioitu?

Jos tarkoitat sitä Belkun tapaista pystyakselivetoa niin on se ainakin paljon kalliimpi valmistaa kun niitä kartiopyöräpareja pitää olla kaksin kappalein, laakereineen kaikkineen.
Sitä juuri, ei tarvita murrosniveliä, rajaton kääntökulma, hyvä maavara. Jokuhan siinä on kun ei länsimaissa käytetä, ehkä vaikea tehdä hyvin.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
luulis jonkun etelä-amerikan halpamaan voineen tuollasen kasata mut ei kait kelpaa liian ryssäntapasena euroopalle..        muistelen jossain ruiskutraktorissa tuollasen nähneen...    riittävällä maavaralla..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Nykyään halutaan kuitenkin isot etupyörät. Eipä oo kyllä yhtään nivelristikkoa hajonnut.
Mystinen kesälaatumies

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27804
  • vastustan
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
juuu, tutulla tuollanen ja nauro et välillä etuveto toimii ja välillä ei mut hyä oli ajaa..    se miksi ei toiminut jatkuvasti oli mysteeri huollolle...   ja ihmettelen miks tuo ei levinny muille merkeille...   joku onkelma kait??
Ei sen aikaiset hydraulimoottorit olleet riittävän hyviä. Lypsyukko tuossa mainitsi jotai oikeasta nelivedosta, jenkkien mielestä vain runko-ohjatut samankokoisilla renkailla ovat oikeita nelivetoja muut vaan apuvetoja. Tavallaan ryssien neliveto akseli on nerokas, miksei länsimaissa ole sitten systeemiä kopioitu?

Jos tarkoitat sitä Belkun tapaista pystyakselivetoa niin on se ainakin paljon kalliimpi valmistaa kun niitä kartiopyöräpareja pitää olla kaksin kappalein, laakereineen kaikkineen.
Sitä juuri, ei tarvita murrosniveliä, rajaton kääntökulma, hyvä maavara. Jokuhan siinä on kun ei länsimaissa käytetä, ehkä vaikea tehdä hyvin.
perustuuko tuo belkun lukkoautomatiikka juuri tuohon pystyakseliosuuteen vai onko sen sielu toteutettavissa myös uoraan akseliin :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...