Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakseli ja kitkalukko  (Luettu 17583 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4878
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Etuakseli ja kitkalukko
Tuossa ollan yhtä Carraroa kasattu, paljon uutta osaa.
Säätöjenkin kanssa on nysvätty riittävästi.

Kuinka tiukasti pitävä paketti siitä lukosta kuuluu uusilla levyillä jne tulla? Tuntuu että koottuna se murikka on pöydällä kovin yhtä puuta, irtonaisilla vetoakseleilla väännettynä. Levyt uitettiin kyllä öllössä, ohjeen mukaan. Tuntuisi että käännöksessä ottaisi kovasti vastaan, antaisiko ollenkaan periksi.
Uudet levyt on myös mitattu ja ohjeen mitoissa olivat.

Entinen rakenne oli niillä kuulasysteemeillä, nämä uudet osat ovat erilaiset ja ilman kuulia, sekin aiheutti vähän ihmettelyä. Kuulemma rakennetta on muutettu .

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3319
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
https://entragroup.ru/carraro

Tuossa valtavasti varaosa kirjoja, ennen kun sattumanvaraisesti  etit, käy kattoo ne numerot tyypikivlvestä.

Toi jm osat, häneltä sain korjaus oppaan mun yhteen projektiin, kysy häneltä.

Jotain opus videoita spekseineen kuinka tiukaan tai toleranssit on tuubissa myös

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4878
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
https://entragroup.ru/carraro

Tuossa valtavasti varaosa kirjoja, ennen kun sattumanvaraisesti  etit, käy kattoo ne numerot tyypikivlvestä.

Toi jm osat, häneltä sain korjaus oppaan mun yhteen projektiin, kysy häneltä.

Jotain opus videoita spekseineen kuinka tiukaan tai toleranssit on tuubissa myös

Osat on myyjän valitsemat, alkuperäistä Carraroa oikeaan vehkeeseen ja ohjeetkin lienevät ihan oikeat ja viralliset. Mittoineen, välyksineen ja momentteineen Tosin pari Case 1893 tms erikoistyökalua puuttuu, olisivat helpottaneet ja nopeuttaneet hommaa paljon.  Mutta niitä ei tunnu olevan edes pienemmillä huolloilla.

Lähinnä ajattelin että jos jollain on vastaavasta 'perstuntumaa' että osaisi arvostella omaa suoritustaan...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71100
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
oliko osat kuin kalliit?   ja paljon vei remppa aikaa?    pitäs tuohon omaan valuun kait tehä moinen että kulkis taas...   kun ei kolmella vetävällä taho....

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4878
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
oliko osat kuin kalliit?   ja paljon vei remppa aikaa?    pitäs tuohon omaan valuun kait tehä moinen että kulkis taas...   kun ei kolmella vetävällä taho....

Osat tuohon oli kai jotain 3500-4000, konehan ei siis ole minun, kunhan lupasin autella. Siinä tuli kaikki liikkuvat osat uutta paitsi vetoakselit ja planeettapyörästöt. Tapaus oli vähän täystuho, lautaspyörän pultit löystyneet, katkenneet, pätkiä pyörinyt välissä  ja lopun voinee arvata. Sinänsä esim niissä lukon levyissä ei ollut mitään mitattavissa olevaa vikaa mutta tulihan nyt uudet laitettua. Saman paksuisia olivat niin uudet kuin vanhatkin. Lukon rakenne on muttunut, vanhassa oli ne kuulat vetarin hammaspyörärakennelmassa. Uudemmassa ei vastaavaa kuulahimmeliä ole.

Remonttia on tehty pikkuhiljaa, tunteja ei ole ylös laitetettu, osatkaan eivät tulleet kerralla oikein (puuttui / vääriä) mutta työläs projekti se on. Ja tarkkana saa olla. Vähän erikoisempaa työkaluakin saa olla, mm pinioniakselin mutterin kiristykseen ja säätöön. Itse puuhasin sorvin ja jyrsinkoneen vierellä useammankin kerran, apuvälineitä tuli kehitettyä niin vetoakselien puslien vaihtoon, mainittuun mutteriin  kuin joidenkin laakerien asennukseenkin. Laakerimomentteihin riittää naru ja kalavaaka, välykseen heittokello ja hammaskosketuksen lopputarkistukseen kaavausväri. Seuraava olisi jo paljon helpompi ja nopeampi :-)
Myös ronski momenttiavain on tarpeen, taisi olla poskilaakereiden pesien pultit 260 Nm jos oikein muistan. No vaikka metrin varsi ja em. vaaka toimivat myös.
Tuossa on samalla vaihdettu sitten napojen isot laakerit ja stefat sun muuta, kunnostettu ohjaussylinteriä, vaihdettu raidepäät jne  samalla.

Jos ei ole saman tyyppisistä rempoista kokemusta niin ensimmäiseksi harjoituskohteeksi tuota ei kannata ottaa.Oli välillä jo konstit vähissä ...
Tietysti jos ei ole muuta vikaa kuin se lukon toiminta niin pääsee paljon vähemmällä. Esim sitä pinionia ei silloin tarvitse ollenkaan purkaa eikä säätää uudelleen.

Nuo kitkalukot taitavat olla usein vähän sellaisia että niillä on oma tahto joka tahtoo vältellä kunnon lukitsemista.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10798
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Ei kait kitkalukko koskaan ole kuin kolmiveto. Toki on sellaisiakin jotka kehuvat, mutta kun eivät ole muuta kokeneet  ;D Mulla tuo V6400 on ihan onnetoon, kun etuakselissa on kallistuksen rajoittimet ek:n ja 28" pyörien takia. On ku kulkukoira etupyörä ilmas. Takapään lukko auttaa jotain ja joskus, ei toki siihen maassa olevaan vetämättömään etupyörään.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8727
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
On se kitkalukkokin hyvä kun on joskus ajanut kokonaan lukotontakin konetta. Etukuormaajakoneessa kitkalukko ihan hyvä kun kytkettävä tulisi kytkettyä vasta kun ei liiku. Uusimmilla varmaankin pystyisi kuormaamaan automaattiasennossa. Kolmessa uusimmassa on kytkettävä lukko etuakselissa ja erityisesti kynnössä on hyvä.
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7350
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
oliko osat kuin kalliit?   ja paljon vei remppa aikaa?    pitäs tuohon omaan valuun kait tehä moinen että kulkis taas...   kun ei kolmella vetävällä taho....
Mistä päättelet että ei toimi? Toinen etupyörä kokonaan ilmassa ei vedä toinenkaan, kitkaa on oltava sillä toisellakin, sellainen on toimivakin kitkalukko.
pessimisti ei pety!

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Kolmivetojahan on kaikki  jos toinen etunen on ilmassa,ja nelivetoja jos kaikki pyörät maassa,fysiikan lait ei muutu miksikään etes huoltoaseman pöydässä  :P
Mutta joo ehdottomasti paras ja kannatan hydraulisesti kytkettävä levylukko,ne kun on sopivasti rajattuja ettei paikkoja saa rikki.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7350
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Saiskohan kitkalukkoa päivitettyä sigeen levylukoksi? Jossain uudemmissa kaiketi on?
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10798
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Sanotahankohan tuota fiatagrin lukkoa automaattiseksi hammaslukoksi. Ei tartte nappia ettiä, sillä molemmat etupyörät vetää aina. "Pyörii vapaasti esim ulkokurvissa, mutta ei anna periksi vetosuunnassa". Toki tuollainen nappula hammaslukkokin on ihan ok, kunhan osaa ennakoida tai pitää automaatilla esim kynnöllä. Silti ääni fiatagrille. Kitkalukossa mää en näe mitään hyvää. "Vedon" näkee vaan jyrrästyksenä käännyttäes pihas.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7350
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Sanotahankohan tuota fiatagrin lukkoa automaattiseksi hammaslukoksi. Ei tartte nappia ettiä, sillä molemmat etupyörät vetää aina. "Pyörii vapaasti esim ulkokurvissa, mutta ei anna periksi vetosuunnassa". Toki tuollainen nappula hammaslukkokin on ihan ok, kunhan osaa ennakoida tai pitää automaatilla esim kynnöllä. Silti ääni fiatagrille. Kitkalukossa mää en näe mitään hyvää. "Vedon" näkee vaan jyrrästyksenä käännyttäes pihas.


Miksi lukkoa pitää käyttää pitävällä pinnalla pihassa? Tiukan paikan tullen siitä Fiiatista menee vetoakseli poikki vai mikä sieltä hajoaa, minkä ymmärtää koska kaikki voima on mahdollista ajaa sen yhden vetoakselin kautta, liukkaalla kaikki pyörät sutii tyhjää ja se etunen nappaa kiinni, rasitus on valtava. Kyllä sen kytkettävän levylukon pitäisin parhaana, toki normi maatalouskäytössä kitkalukko lienee aivan riittävä.
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10798
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Eihän se fiiatin lukko pihassa jurrasta , vaan ne kitkalukko vehkeet.  Ne taitaa jurrastastaa vaikka veto ei oo edes päällä.

40 vuotta täyttää fiiatin akseli ilman remonttia ens kuus. Kumpa kaikki kestääs yhtä hyvin.

Ja mitä tarkoittaa normi maatalouskäyttö. Traktori on jossain "vesivaos" tietä aurates ja tien puoleinen etupyörä pyörii jäätiköllä ja toinen jarruttaa siellä vaon pohjas lumikos. Lähes sama jos samaan paikkaan ajaa takavedolla. Vedetään pois sellaisilla joissa kaikki pyörät vetää  :D

Viimeksi muokattu: 18.02.25 - klo:22:21 kirjoittanut lypsyukko

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4878
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Belkuissa taisi edesä olla joku sellainen ovela automaattinen mekaaninen lukko. Muistan että se jotenkin vähän kolahtaa ja sitten molemmat etuset pyörii?

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3319
Vs: Etuakseli ja kitkalukko
Noi carrarot mikä mulla ollut nytten huollossa, niin purkaa niin paljon että saa sen keski luukun auki, koko perä on siihen pultattu. Siiheen pääsee meko yksinkertaisilla työkaluilla vielä. Sen voi kantaa autoon ja viedä pajaan jolla sitten ne vehkeet ja purkanu ennenkin.

Oksa, kysyin mitä vaihto osat perä muokaus alkuperäis osilla ihan erilisellä hydraulisesti hammaslukoliseen perään maksaa, 3500 ja alvi, siinä hinnassa vain ne osat jotka eri kun on oikee lukko. Ei sisällä pinjoni ja iso pyörä, laakerit ja tiivisteet tai edes työ.

Ja noi eri lukot sahan ostetua vaikka mihin autoon jälkiasenetaviksi, mutta ei carraroon tai muihin hd juttuihin.