oliko osat kuin kalliit? ja paljon vei remppa aikaa? pitäs tuohon omaan valuun kait tehä moinen että kulkis taas... kun ei kolmella vetävällä taho....
Osat tuohon oli kai jotain 3500-4000, konehan ei siis ole minun, kunhan lupasin autella. Siinä tuli kaikki liikkuvat osat uutta paitsi vetoakselit ja planeettapyörästöt. Tapaus oli vähän täystuho, lautaspyörän pultit löystyneet, katkenneet, pätkiä pyörinyt välissä ja lopun voinee arvata. Sinänsä esim niissä lukon levyissä ei ollut mitään mitattavissa olevaa vikaa mutta tulihan nyt uudet laitettua. Saman paksuisia olivat niin uudet kuin vanhatkin. Lukon rakenne on muttunut, vanhassa oli ne kuulat vetarin hammaspyörärakennelmassa. Uudemmassa ei vastaavaa kuulahimmeliä ole.
Remonttia on tehty pikkuhiljaa, tunteja ei ole ylös laitetettu, osatkaan eivät tulleet kerralla oikein (puuttui / vääriä) mutta työläs projekti se on. Ja tarkkana saa olla. Vähän erikoisempaa työkaluakin saa olla, mm pinioniakselin mutterin kiristykseen ja säätöön. Itse puuhasin sorvin ja jyrsinkoneen vierellä useammankin kerran, apuvälineitä tuli kehitettyä niin vetoakselien puslien vaihtoon, mainittuun mutteriin kuin joidenkin laakerien asennukseenkin. Laakerimomentteihin riittää naru ja kalavaaka, välykseen heittokello ja hammaskosketuksen lopputarkistukseen kaavausväri. Seuraava olisi jo paljon helpompi ja nopeampi :-)
Myös ronski momenttiavain on tarpeen, taisi olla poskilaakereiden pesien pultit 260 Nm jos oikein muistan. No vaikka metrin varsi ja em. vaaka toimivat myös.
Tuossa on samalla vaihdettu sitten napojen isot laakerit ja stefat sun muuta, kunnostettu ohjaussylinteriä, vaihdettu raidepäät jne samalla.
Jos ei ole saman tyyppisistä rempoista kokemusta niin ensimmäiseksi harjoituskohteeksi tuota ei kannata ottaa.Oli välillä jo konstit vähissä ...
Tietysti jos ei ole muuta vikaa kuin se lukon toiminta niin pääsee paljon vähemmällä. Esim sitä pinionia ei silloin tarvitse ollenkaan purkaa eikä säätää uudelleen.
Nuo kitkalukot taitavat olla usein vähän sellaisia että niillä on oma tahto joka tahtoo vältellä kunnon lukitsemista.