Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]

Viestit - Pehtoori

Joskus tuosta asiasta myyntimiehen kanssa keskustelin. Prosentteja en valtrasta muista, mutta samalla laskentakaavalla tulimme siihen
n tulokseen, että kaikki suomessa myytävät traktorit ovat vähintään 30 % kotimaisia. Myyntiorganisaation kulut, palkat, myyntikatteet yms huomioiden. Kuten sitä valtrallakin lasketaan. Osistahan on iso osa samoja kuin muissakin traktoreissa.
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.

Rakeeteeltaaan neljää kymppiä kulkeva traktori voi olla rekisteröity liikenne- ta maataloustraktoriksi, mutta 50 kulkeva vain liikennetraktoriksi. On nimittäin niin, että maataloustraktorilla ei saa vetää yli 10 tonnin kärryä muussa kuin maatalouskäytössä tai sellaisessa käytössä jossa voi käyttää verotonta polttoainetta. Tommoisilla asiaa tuntemattoman poliisin henkilökohtaisilla mielipitet aiheuttavat vain sekaannusta. Eipä tuo toimittajakaan joka tuon jutun on kirjoittanutole paljon aiheeseen perehtynyt. Suomessa ei taida olla kuin yksi poliisimies joka hallitsee ko asiat - jossain tuolla pohjanmaan suunnalla. On kirjoittanut mm liikennelupakoulutuksen oppiaineistoa.
Siinä on asian ydin. Aika harva vakuutuksen ottaja lukee ne pienellä präntätyt tekstit. Ne ovat kuitenkin kaittein tärkeimpiä kohtia. Varsinaisessa tekstissä voidaan luvata korvata joku vahinko. Pienellä präntätyissä kohdissa kumotaan edellä esitetty niin, että jäljelle jää vain muutama korvattana asia.
Tämä koskee kaikkia vakuutuksia. Periaate tuntuu olevan se, että yhtiöllä on aina joku takaportti, josta vai päästä korvausvelvollisuudesta. Työkyvyttömyysasioissa tämä on tullut usein esiin. Vakuutettu on aina heikoimmassa asemassa. Yhtiöillä on vahva verkosto ja rahaa oikeudenkäynteihin.
Vakuutusala on kokonaisuudessaan hyvin tutkimatonta aluetta. Yhtiöillä on paljon taloudellista valtaa. Ne ovat suuria ilmoittajia. Siksi lehdistö varoo kirjoittamasta mitään kielteistä isoista ilmoittajista.
Vakuutusalan valvonta on maassamme alkuasteella. Ainoa pelastus taitaa olla paljon parjattu EU. Jos sietä käsin alkaa tulla valvontaa, niin se voisi auttaa. Maataloutta valvotaan EU:n taholta tarkasti. Tarkastajia on paljon. Nyt pitäisi vakuutusalakin saada samanlaiseen syyniin. Tällä hetkellä siellä pätee viidakon laki: vahvempi vakuutusyhtiö on aina oikeassa. Yksityisen ihmisen on lähes mahdoton lähteä käräjöimään suurta yhtiötä vastaan. Yhtiöt pelkäävät oikeuden ennakkotapauksissa antamia tuomioita, joissa asiakas voittaa. Siksi ne panostavat paljon siihen, että voittavat aina juttunsa.
Olen viime vuosien aikana perehtynyt aika paljon vakuutusalaan. Voin sanoa, että se on vahvasti hitsautunut yhteen. Isoissa asioissa yhtiöt vetävät aina yhtä köyttä. Vakuutetut ovat hajanainen porukka, jonka etuja ei valvo kukaan. Ei edes eduskunta halua tehdä tälle asialle mitään.


Vakuuttaminenhan on riskin siirtämistä vakuutusyhtiölle. Miksette kanna koko riskiä itse kun se tuntuu noin vaikealta. Eihän vakuuttaminen pääosin ole pakollista. Jos mökki on pankin niin sitten se on vakuutettava ne pitää omistaan huolen. Ja joitakin lakisääteisiähän on kun asianosaiset eivät kuitenkaan pysty aiheuttamaansa vahinkoa itse korvaamaan mm. liikennevakuutus jne.
Liikenneluvan varaisessa ajossa on aina vaatimuksena liikennetraktori!

Ok.

Voiko tuon liikennetraktorin polttoaineen lisämaksun maksaa samaan tapaan päivämaksuna?

Äkkiseltään ajateltuna aika paljon TODELLA laittomia kuljetuksia tapahtuu varmasti joka päivä Suomen maassa..  :P


Niin tai pikemmin käytännössä sama asia toisin. Vain maatalouden käytössä tai sellaisessa käytössä jota voit polttoaineverolain mukaan tehdä verottomalla polttoaineella, saat laillisesti vetää yli 10 tonnin kärryä traktorilla, joka ei ole rekisteröity liikennetraktoriksi.

Liikennetraktorin perään kytkettävä kärrykin pitäisi olla siihen käyttöön soveltuva.

On muuten melko monimutkainen leinsäädäntö.

Helpoin homma on hankkia liikennelupa, jos ajelet sitäsun tätä, niin ei tarvitse huolehtia kuin polttoainemaksusta. Niin ja pitihän siihen liikennetraktoriin se piirturikin hankkia traktoria luvallisessa liikenetteessä käytettäessä, vaikka omistaja ajaisi itse.
Olen hankkimassa jauhavaa viljankosteusmittaria. Kun tuota tarjontaakin on ja kokemuksia eri merkeistä vähälaisesti, tiedustelisinkin mahdollisia käyttäjäkokemuksia eri mittareista. Kiinnostus on herännyt Nuujan myynnissä olevaa Pfeuffer nimistä mittaria kohtaan. Mitä mieltä olette siitä? Muitakin saa suositella, ja niistä kokemuksia kertoa. Puristavat pikamittarit on kyllä tuttuja.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]