Vapaa sana / Kesko
: 11.03.13 - klo:18:01
Lieköhän se tuo Halmesmäkikään palkkansa ansainnut. Ei oikein haluttaisi tuollaista rahoittaa.
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?
Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.
Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?
Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn.Kovat on murheet... Varasto parhaimmillaan 40 mottia. Koneiden vuosittainen
kulutus reilu 10 mottia. Ensi kesää ei enää pärjätä sillä 44 - 55 sentin pöllööljyllä.
Säiliöt kaikki kunnossa. Nii juu ja kuivuri lämpee rypsiöljyllä.
Rohkenen olla erimieltä!
Alla olevan, kyselystä poimittu, kysymys ainakin koskee jokaista viljan viljelijää! Kyllä, kaiken muun päälle meillä on kotikutoisesti rakennettu lisäkustannuksia tuovia toimenpiteitä ja vaatimuksia:
"Koetteko tuotteidenne olevan heikommassa kilpailuasemassa vastaaviin ulkomaisiin tuotteisiin nähden erityisesti Suomen ympäristölainsäädännön tai muun lainsäädännön takia?"
*Nitraattidirektiivi on voimassa koko unionissa, sen sijaan fosforin käytölle ei aseteta rajoituksia missään muussa maassa.
Tuo on tuota MTK-propagadaa.
Tanskassa on tiukemmat rajat. Esim Briteissä ei saa levittää mitään fosforia ei edes lantaa jos maan fosforiarvot on ylhäällä.
Tanskassa ja Ruotsissa on lannan syyslevitys kielletty.
Ruotsissa ei saa käyttää kasvunsääteitä tulevaisuudessa kuin rukiille.
Tällä ympäristöpuolella me emme ole nähneet vielä mitään, verrattuna siihen mitä tulossa ja valmistelussa on tulevalle kaudelle. Ja ilman korvausta.
Meikäläisen nyykkäriin tuon iskran laitto merkkikorjaamo. Jostai syystä eivät laittanu alakuperäsossaa
Claas 48:n omistajana täytyy ihmetellä, että miten siitä yleisestä räminästä ja rällätyksestä pystyy erottamaan noinkin pikkuvikaiselta vaikuttavan laakerin vinkumisen. Laakerihan on voideltava, liiallinen rasvaaminen saattaa aiheuttaa lämpenemistä. Omaan ryskään on laakerit vaihdettu edellisen omistajan aikana about 1300 tunnin kohdalla kun akseli oli katkennut. Vanhoissa laakerissa ei asentajan mukaan ollut mitään vikaa. Onko laakeri toiselta vai molemmilta puolilta avonainen? Yksi- vai kaksirivinen? Pesitkö rasvat pois ja tutkit laakerin kunnon?Muutaman minuutin vinkuminen alkaa kun laittaa koneiston käyntiin ja loppuu pätkittäin. Selvästi lämpimämpi kuin olkikelan laakeri vastaavassa ajassa. Kokenut asentaja vaihtoi viimeksi, asennusvirhettä en ensimmäiseksi epäilisi kun itte kattelin vierestä. Lähinnä mietin voisko ulkokehä pyöriä pätkän aikaa mukana, akselissa ei viime vaihdossa näkynyt vikaa.
Pitäis.
Juu niin pitäis.
Muutenkin toiseen suuntaan tullessa jälki on rikkovaa ja rumaa, niinkuin aurat ei tulis suoraan, mut sit toiseen suuntaan jälki on hyvää, silloin on siirtovantti oikein.
V*****u kun välillä oikein v*****aa
Ei saa jättää putkea päältä näkyviin. Vesi nostaa putkenpään pystyyn.
Nimimerkillä 40 cm rumpua leikkasin moottorisahalla täydenvirtauksen aikaan kun oli pää noussut pystyyn.