Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvilaatu-kesälaatu  (Luettu 65212 kertaa)

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D
   ;D ;D Kovat on murheet...     Varasto parhaimmillaan 40 mottia.    Koneiden vuosittainen
kulutus reilu 10 mottia.       Ensi kesää ei enää pärjätä sillä 44 - 55 sentin pöllööljyllä.
Säiliöt kaikki kunnossa.       Nii juu ja kuivuri lämpee rypsiöljyllä.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Tike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Toholammillta Sieviin päin 5km oli joku tod. näköisesti kesäpööllä urheileva kummajainen saanut Valmettinsa hyytymään tielle. Traktori oli juuri päässyt kaistalle mutta kärry oli vielä liittymän puolella! Ja mikäpä parasta, juuri mäen nyppylän taakse. Onneksi oli ollut kolmio matkassa. Toivottavasti ei kukaan keksi rysäyttää...

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kaikissa koneissa TB:n kesälaadut tankeissa, tosin terästettynä LE -firman BTU polttoaineen
lisäaineella.        Desilitra sataan litraan nostaa pakkaskestävyyttä 10 celsiusastetta.

Seitsämän vuoden kokemuksella voin kertoa että lisäaine tosiaan toimii.
Lisäksi tankissa oleva "kosteus" muuttuu käyttökelpoiseen muotoon eikä häiritse suodattimia.
Joka vuosi näihin aikoihin ollaan ainetta lisäilty tankkeihin. 

Halpaahan tuo aine ei ole, mutta säästää isommalta vitutukselta kun kovilla pakkasilla suodattimia
ei tarvitse räplätä.           Lisäksi saa ajaa vanhoja 50 sentin hintaisia kesälaatuja pois
rauhallisin mielin.    :)


Voihan sen noinkin tehdä, jos vanhemmat koneet tai tilillä katetta. Lisäaineella vedet tankista ja suodattimista mukaan, kommee raili kiittää käyttäjäänsä. Oisko vielä kalliimpia ehdotuksia? :D
   Sulla taitaa olla omakohtaisia kokemuksia pumppujen kiinnileikkaamisista...

Niinkuin Sirkussonni kertoi nesteen kuravetestä, niin ei kahden käden sormet riitä, kun tiedän
sillä kuravedellä pumppuja kiinnileikkautuneen.

En taas tiedä yhtään tapausta, että polttonesteen lisäaineiden ja säiliöiden huolenpidon takia
pumppuja olisi kiinnileikannut.   

Vai onko kalliimpia ehdotuksia ?     8)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D
   ;D ;D Kovat on murheet...     Varasto parhaimmillaan 40 mottia.    Koneiden vuosittainen
kulutus reilu 10 mottia.       Ensi kesää ei enää pärjätä sillä 44 - 55 sentin pöllööljyllä.
Säiliöt kaikki kunnossa.       Nii juu ja kuivuri lämpee rypsiöljyllä.  :)


Niin, 10.000 litraa saa varastoida tilalla ilman huoltamolupia.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D
   ;D ;D Kovat on murheet...     Varasto parhaimmillaan 40 mottia.    Koneiden vuosittainen
kulutus reilu 10 mottia.       Ensi kesää ei enää pärjätä sillä 44 - 55 sentin pöllööljyllä.
Säiliöt kaikki kunnossa.       Nii juu ja kuivuri lämpee rypsiöljyllä.  :)


Niin, 10.000 litraa saa varastoida tilalla ilman huoltamolupia.

Niin mutta jos omistaakin useampia tiloja....   
Eikös tuo ole itse asiassa kiinteistökohtainen??  Saisin kuivurinkin säiliön isomman laittaa, jos sijoittaisin sen tien toiselle puolen, eri kiinteistölle??  Sitten tietysti vuokratilalle kymmenentonnia, kyllä näitä keksii....

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: talvilaatu-kesälaatu
   Noh,kaveri just soitti oli jäänyt ferkulla tielle sadan metrin oäähän koyitielle vaikka oli löpöt vaihtanut mut ei putsaria..

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tuosta varmuudesta mitä laatua on saanut, meinas puinti aikaan tb;n autokuski tuodessaan, että nyt saat sitten tosi kesälaatua, elä yritä ajella tällä talvella, mutta vaasan varastoila ei ole riittävästi säiliötä, joten talvella tilattu välilaatu on sattuneesta syystä talvilaatua, vaikka papereissa lukis mitä ;D

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kesällä (huhti-loka/marraskuu) käytetään kesälaatua ja tankataan farmarista, jos ei ole mennyt tyhjäksi ja uutta ei ole vielä tullut. Talvella tankataan talvilaatua paikalliselta huoltamolta, kulutus on noin 5-6 tankillista/talvi.

Tänään siirryttiin talveen. Ykköstraktorin tankki oli lähes tyhjä ja se tankattiin huoltiksen talvilaadulla.

Kakkostraktorin tankki ei ollut yhtä tyhjä, joten tuli kiusaus ajaa sieltä kesälaatua pois ja tasailla ojamaita. Hyytyi kolme (3) kertaa ennen kuin olin mittarin vieressä tankkaamassa talvilaatua ja jäänestoa. Joskus on harmittanut enemmänkin mutta harvoin.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 562
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sama jäpitys tästäkin joka syksy, juupas eipäs, so what  :P
Tässä on se suola että nää jotka väittävät ajavansa kesäpööllä paukkupakkasilla ovat valehtelijoiden klubin kermaa. Kiva havainnoida kuinka ihmisissä tyhmyys tiivistyy. ;D ;D ;D
Skännä se taas jauhaa p*skaa tapansa mukaan. On täysin mahdollista ajaa kesälaadulla esim. -25°C lämpötilassa oikein varustetulla dieseltraktorilla. Bosch rivipumppu ja suodin sekä kaihdin jäähdyttimen edessä, traktorissani on  em. varusteet vakiona. Vajaan tunnin kevyen lumenlykkimisen jälkeen polttoaineputket ja suodattimen kylki olivat kättä lämpöisemmät, pakkasta -9,6°C ja jonkimoinen viimakin käy.

Ei se ongelma sitten enää tulekaan, kun kone on lämmin, vaan se ensimmäinen 5-10 minuuttia. Tai se puolentunnin kahvitauko tai muu pyssäys siinä viimassa. Siinä jos aineet niissä pilliputkissa kylmettyy, niin siinä istuu ja suodattimenvaihtajaa vituttaa.
Täysin kirkasta oli elokuussa toimitettu kesälaatu (samepiste -1?) 8 tuntia kylmässä hallissa seisoneen koneen tankissa, ulkolämpötila -10°C. Eikä pieni sameus ole kokemuksen mukaan käyntiä haitannut. Suodatin on tuohon koneeseen helppo vaihtaa, kiertää vanhan pois ja uuden tilalle, ei tarvitse käsiään liata.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D
   ;D ;D Kovat on murheet...     Varasto parhaimmillaan 40 mottia.    Koneiden vuosittainen
kulutus reilu 10 mottia.       Ensi kesää ei enää pärjätä sillä 44 - 55 sentin pöllööljyllä.
Säiliöt kaikki kunnossa.       Nii juu ja kuivuri lämpee rypsiöljyllä.  :)


Niin, 10.000 litraa saa varastoida tilalla ilman huoltamolupia.

Niin mutta jos omistaakin useampia tiloja....   
Eikös tuo ole itse asiassa kiinteistökohtainen??  Saisin kuivurinkin säiliön isomman laittaa, jos sijoittaisin sen tien toiselle puolen, eri kiinteistölle??  Sitten tietysti vuokratilalle kymmenentonnia, kyllä näitä keksii....

Ei mene läpi ainakaan virallisesti. Se hän on eri asia jos unohtaa kertoa lupaa hakiessa että tuolla kuusen takana on viellä pari kolmen tonnin säiliötä. Sanktiota voi odotella sitten jos jostainsyystä narahtaa mutta niin kait tulee kaikesta muustakin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

[PeX]

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mun mielestä on turha ruveta säästeleen talvipolttoaineen hankinnassa. Kerran erehdyttiin ottamaan kesäainetta liian myöhään kesäaikaan. Oli kovat luulot että sen kerkeis käyttää pois ennen talvea. Kuis kävikään. Syksyllä ensin rupes kaivuri hyytyileen. Siihen vaiheltiin parit suodattimet ja diesel100:sta lyötiin tankkiin kaveriksi. Temput loppu vasta sitte ku saatiin talvilaatua tankkiin. Valtra toimi huomattavasti pitempään ongelmitta. Kerkes jopa muille kehua kuinka hyvin valtra toimii kesälaadulla, no problem. Sitte alko kuitenki ne saakelin ongelmat. Tämän jälkeen ei oo otettu riskejä polttoaineen suhteen, vaan tilattu hyvissä ajoin talvilaatua. Oli nimittäin sen verran työläs kokeilu että saa jäädä viimeseksi..

Duracelpupu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kyllä tuo vanha ursus kulki viellä iha hyvin (kuha sen sai eka käyntii  ;D ), vaikka ulkona -12'C ja tankki puolillaan joskus kesällä tankattua löpöä.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kyllä tuo vanha ursus kulki viellä iha hyvin (kuha sen sai eka käyntii  ;D ), vaikka ulkona -12'C ja tankki puolillaan joskus kesällä tankattua löpöä.

 Joskus jouluaattona vaihtelin aika reippaassa viimassa polttissuodattimia laakasiilon rintuuksessa ja notkeempaa ainetta tankkiin, koneoppikoulutoveri kyseli jotain ennakoivasta huollosta...just tuli häiriötä nmt-linjaan...

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tää käy talviurheilusta, toiset taikinoi kesälaadun kans ainiaan, joka paikka vaatteineen haisee löpölle vielä uutenavuotena, toiset pistää sillä aikaa saunan lämpimäksi ja ottaa totin joka on varmasti talvilaatua ja katsoo talviurheilut telkkarista...
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.