Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvilaatu-kesälaatu  (Luettu 65284 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sama jäpitys tästäkin joka syksy, juupas eipäs, so what  :P
Tässä on se suola että nää jotka väittävät ajavansa kesäpööllä paukkupakkasilla ovat valehtelijoiden klubin kermaa. Kiva havainnoida kuinka ihmisissä tyhmyys tiivistyy. ;D ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Johan tuo kesälaatu hieman yskitti kun piti kylmästä startittaa konetta. Sitten kun pääsi liikkeelle niin välillä sammuili ja savuja puski. Tankki täynnä niin ei auta ei.
Juurikin tuossa pistin joulukuun kynnöt alkuun. Tankissa syyskuun lopulla tilattua NEOT-kesälöpöä. Vähän hirvitti, kun illansuussa oli jo -10 pakkasella, nyt näyttää alle -13 C. Piti oikein tarkistaa mitä tuolle luvataan tuoteselosteessa: same -5, suodatettavuus -15. Eli rajoilla mennään, näinköhän arvaa huomenna edes yrittää starttaamista?

Sängen päällä on nyt 15 cm pakkaslunta, joten kyntökeli vaan paranee. Tai paremminkin nyt vasta tuli ensimmäiset kyntökelit maanpinnan jäätymisen kautta.

Uskaltaako jotain Diesel 100 laittaa commonrail-koneeseen, ja onko sillä edes mitään merkitystä same/suodatettavuuden suhteen?

Commonrail ja kesälaatu ja diesel 100. No joo.

Ei teillä halvempia huveja olisi.

Miten olis pumpata tankista soosit edes osiksi siihen kesäpöösäiliöön ja laittaa talvipöötä. Vaikeeta.
On se vaan kiva tuiskussa peräpellolla kyntövaossa kone kallellaan tehdä sama ja hohhailla täällä, että tulikohan vahinkoja.
Mulla on tuo ikä ohi, kun on pelleilly tarpeeks.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Johan tuo kesälaatu hieman yskitti kun piti kylmästä startittaa konetta. Sitten kun pääsi liikkeelle niin välillä sammuili ja savuja puski. Tankki täynnä niin ei auta ei.
Juurikin tuossa pistin joulukuun kynnöt alkuun. Tankissa syyskuun lopulla tilattua NEOT-kesälöpöä. Vähän hirvitti, kun illansuussa oli jo -10 pakkasella, nyt näyttää alle -13 C. Piti oikein tarkistaa mitä tuolle luvataan tuoteselosteessa: same -5, suodatettavuus -15. Eli rajoilla mennään, näinköhän arvaa huomenna edes yrittää starttaamista?

Sängen päällä on nyt 15 cm pakkaslunta, joten kyntökeli vaan paranee. Tai paremminkin nyt vasta tuli ensimmäiset kyntökelit maanpinnan jäätymisen kautta.

Uskaltaako jotain Diesel 100 laittaa commonrail-koneeseen, ja onko sillä edes mitään merkitystä same/suodatettavuuden suhteen?

Commonrail ja kesälaatu ja diesel 100. No joo.

Ei teillä halvempia huveja olisi.

Miten olis pumpata tankista soosit edes osiksi siihen kesäpöösäiliöön ja laittaa talvipöötä. Vaikeeta.
On se vaan kiva tuiskussa peräpellolla kyntövaossa kone kallellaan tehdä sama ja hohhailla täällä, että tulikohan vahinkoja.
Mulla on tuo ikä ohi, kun on pelleilly tarpeeks.
++++++++

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Nesteen eväs on omasta mielestä ollut aina laadullisesti hyvää(ei muuten erota muutakun talvella)

Neste on ollut toimittajana aina silloin, kun on tuotu kuravettä farmarin pohjalle, ja näin on käynyt keskimäärin kerran vuodessa......

Teboilin tavarassa ei ole huomauttamista koskaan ollut, ja myöskin sakkautuu paljon myöhemmin kuin nesteen vesisekoitteet. Jos vaan saan valita toimittajan, niin kyllä ekaksi toveribensalta otetaan...

Onko ST-1 tavarasta minkälaisia kokemuksia ??

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sama jäpitys tästäkin joka syksy, juupas eipäs, so what  :P
Tässä on se suola että nää jotka väittävät ajavansa kesäpööllä paukkupakkasilla ovat valehtelijoiden klubin kermaa. Kiva havainnoida kuinka ihmisissä tyhmyys tiivistyy. ;D ;D ;D
Skännä se taas jauhaa p*skaa tapansa mukaan. On täysin mahdollista ajaa kesälaadulla esim. -25°C lämpötilassa oikein varustetulla dieseltraktorilla. Bosch rivipumppu ja suodin sekä kaihdin jäähdyttimen edessä, traktorissani on  em. varusteet vakiona. Vajaan tunnin kevyen lumenlykkimisen jälkeen polttoaineputket ja suodattimen kylki olivat kättä lämpöisemmät, pakkasta -9,6°C ja jonkimoinen viimakin käy.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Nesteen eväs on omasta mielestä ollut aina laadullisesti hyvää(ei muuten erota muutakun talvella)

Neste on ollut toimittajana aina silloin, kun on tuotu kuravettä farmarin pohjalle, ja näin on käynyt keskimäärin kerran vuodessa......

Teboilin tavarassa ei ole huomauttamista koskaan ollut, ja myöskin sakkautuu paljon myöhemmin kuin nesteen vesisekoitteet. Jos vaan saan valita toimittajan, niin kyllä ekaksi toveribensalta otetaan...

Onko ST-1 tavarasta minkälaisia kokemuksia ??
St-1:n ainetta tuli silloin, kun sitä sähköyhtiö myi (ei, sitä ei saanut henkilökuntahintaan). On tullut Ojalastakin samaa joskus. Nesteeltä varmaan sitä ennen, ei kaikkea muista...

Nykyisin Teboilista eikä ongelmia. Ei tosin ollut noiden edellistenkään kanssa. Kesälaatuna ostettu oli ainakin ihan saman väristä kuin yleensäkin kun äsken tankasin pienkuormaajaa kanisterista.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sama jäpitys tästäkin joka syksy, juupas eipäs, so what  :P
Tässä on se suola että nää jotka väittävät ajavansa kesäpööllä paukkupakkasilla ovat valehtelijoiden klubin kermaa. Kiva havainnoida kuinka ihmisissä tyhmyys tiivistyy. ;D ;D ;D
Skännä se taas jauhaa p*skaa tapansa mukaan. On täysin mahdollista ajaa kesälaadulla esim. -25°C lämpötilassa oikein varustetulla dieseltraktorilla. Bosch rivipumppu ja suodin sekä kaihdin jäähdyttimen edessä, traktorissani on  em. varusteet vakiona. Vajaan tunnin kevyen lumenlykkimisen jälkeen polttoaineputket ja suodattimen kylki olivat kättä lämpöisemmät, pakkasta -9,6°C ja jonkimoinen viimakin käy.

Ei se ongelma sitten enää tulekaan, kun kone on lämmin, vaan se ensimmäinen 5-10 minuuttia. Tai se puolentunnin kahvitauko tai muu pyssäys siinä viimassa. Siinä jos aineet niissä pilliputkissa kylmettyy, niin siinä istuu ja suodattimenvaihtajaa vituttaa. Jos kone lähtee lämpimästä tallista, käy koko ajan, eikä pyssäystä tule, talliin suoraan kuumana, niin antaa mennä vaan, mutta ihan kuinka tykkää....
Voishan tietysti kalvaa suodattimesta paperit pois, niin sitten ei menis kovemmallakaan pakkasella tukkoon!!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sama jäpitys tästäkin joka syksy, juupas eipäs, so what  :P
Tässä on se suola että nää jotka väittävät ajavansa kesäpööllä paukkupakkasilla ovat valehtelijoiden klubin kermaa. Kiva havainnoida kuinka ihmisissä tyhmyys tiivistyy. ;D ;D ;D
Skännä se taas jauhaa p*skaa tapansa mukaan. On täysin mahdollista ajaa kesälaadulla esim. -25°C lämpötilassa oikein varustetulla dieseltraktorilla. Bosch rivipumppu ja suodin sekä kaihdin jäähdyttimen edessä, traktorissani on  em. varusteet vakiona. Vajaan tunnin kevyen lumenlykkimisen jälkeen polttoaineputket ja suodattimen kylki olivat kättä lämpöisemmät, pakkasta -9,6°C ja jonkimoinen viimakin käy.
Joo, ihan varmaan jos mielikuvitus riittää moiseen. Voihan sitä kuvitella auraavansa lunta -25asteen pakkasessa vaikkei kone liikukaan kun steariinia pöö-järjestelmä täynnä....

Voi halvattu teitä pöljiä.... ;D ;D ;D

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JoHaRa

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sama jäpitys tästäkin joka syksy, juupas eipäs, so what  :P
Tässä on se suola että nää jotka väittävät ajavansa kesäpööllä paukkupakkasilla ovat valehtelijoiden klubin kermaa. Kiva havainnoida kuinka ihmisissä tyhmyys tiivistyy. ;D ;D ;D

Viime syksynä oli TÄSMÄLLEEN sama väittely, pitäisi ihan tarkistaa onko mielipiteitä vaihtunut  :P

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kyllähän dieselkoneet kierrättää tankin lämpöiseksi, jos haluaa aina konetta käyttää.
Mutta tuo Teboil on legendaa, olen testannut. Toveriajat ovat jo vuosia takanapäin.
Nykyään ihan sama mitä käyttää, voi tulla samasta sammiosta aivan hyvin. Nesteellä suodatettavuus tosin ilmoitettu vielä huonommaksi oikealla kesäpööllä.

Tässä TB Moottorikesälaatu aikataulutettuna:

Samepiste
Grumlings temperatur
Cloud point
oC (1.5.-31.8.) 0
(1.9.- 30.4.) -5
<0
-6
EN 23015
D 5773
Suodatettavuus
Filterbarhetstemperatur
CFPP
oC (1.5.-31.8.) -10
(1.9.- 30.4.)-15
< -10
< -15
EN 116
Setaani-indeksi
Cetanindex
Cetane index
46,0 54,0 EN ISO 4264
Setaaniluku
Cetantal
Cetane number
51,0 53,0

Nimimerkki; En enää tyhjennä tankista sohjoa.
Tänään tosin tankkasin eka kertaa talvidieseliä pickuppiin, lämpöisestä lähdin tankki tyhjänä.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kaikissa koneissa TB:n kesälaadut tankeissa, tosin terästettynä LE -firman BTU polttoaineen
lisäaineella.        Desilitra sataan litraan nostaa pakkaskestävyyttä 10 celsiusastetta.

Seitsämän vuoden kokemuksella voin kertoa että lisäaine tosiaan toimii.
Lisäksi tankissa oleva "kosteus" muuttuu käyttökelpoiseen muotoon eikä häiritse suodattimia.
Joka vuosi näihin aikoihin ollaan ainetta lisäilty tankkeihin. 

Halpaahan tuo aine ei ole, mutta säästää isommalta vitutukselta kun kovilla pakkasilla suodattimia
ei tarvitse räplätä.           Lisäksi saa ajaa vanhoja 50 sentin hintaisia kesälaatuja pois
rauhallisin mielin.    :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kaikissa koneissa TB:n kesälaadut tankeissa, tosin terästettynä LE -firman BTU polttoaineen
lisäaineella.        Desilitra sataan litraan nostaa pakkaskestävyyttä 10 celsiusastetta.

Seitsämän vuoden kokemuksella voin kertoa että lisäaine tosiaan toimii.
Lisäksi tankissa oleva "kosteus" muuttuu käyttökelpoiseen muotoon eikä häiritse suodattimia.
Joka vuosi näihin aikoihin ollaan ainetta lisäilty tankkeihin. 

Halpaahan tuo aine ei ole, mutta säästää isommalta vitutukselta kun kovilla pakkasilla suodattimia
ei tarvitse räplätä.           Lisäksi saa ajaa vanhoja 50 sentin hintaisia kesälaatuja pois
rauhallisin mielin.    :)


Voihan sen noinkin tehdä, jos vanhemmat koneet tai tilillä katetta. Lisäaineella vedet tankista ja suodattimista mukaan, kommee raili kiittää käyttäjäänsä. Oisko vielä kalliimpia ehdotuksia? :D

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D

Oli naapurikylässä muutama vuosi sitten vielä 9 penninkin polttoöljyä talon säiliössä,oli ostettu kun talo tehty joskus 60-luvulla mutta taloa lämmitetty puilla

Köntys

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kaverille yx entinen ammattiautoilija käski kaataa benziiniä hyytyneen riisseli-rattorin tankkiin, oli kuulemma ennenvanhaakin tehty aina noin ::). Kaveri ei laittanut, vaan kokeili muita konsteja. Onko kellään tommosia kokemuksia bensan lorautteluista diisseliin? Itse en kokeilisi, mutta jos täällä olisi joku rohkia :-\ ;)