Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Kuinkas hyvin hinattavalla pääsee pehmoisessa paikassa? Reppuruiskussa kun kaikki paino on vetävillä pyörillä, ei ole eteneminen vielä pysähtynyt, vaikka syvälläkin on käynyt.
Joskus irroitin simultasta sokan piensiemenlaatikosta, kun ei tarvinnut heinänsiementä kylvää. Seuraavaksi kun oli heinänsiemenen vuoro, oli säiliö melkein tyhjä. Piensiemen laatikko ainakin pyörii kitkallakin, lannoite ja siemenpuoli voi olla pyörimättäkin.
Kyllä ne kaikki hienoudet (automaattiohjaus ja muu automatiikka) varmaan kivoja on, mutta vaikea niitä on kannattaksi saada, varsinkin jos pankkitili ei anna myöden.
Ajourissa on varmasti järkeä, kunhan sopii ruiskun leveyteen. Toistaiseksi olen pärjännyt ajo-opastimella.
Itse ajelen korjaamattomalla signaalilla ajo-opastimella. Ei siihen voi luottaa, mutta käännöksissä auttaa oikealle uralle ja kiiloissa voi edes vähän arvioida lohkon sammutuskohtia. Hyvänä päivänä korjaamaton signaali pysyy 20 cm sisällä tuntejakin, ja kerran siirtyi 2 m kun ajoi 3 ha lohkon kerran ympäri.
Ei sitä yli 20m puomia tarvi mihinkään persreikään lykätä 
Siinähän se ongelma onkin, kun ahtaammissa paikoissa 12 m puomi on ahdas ja väljimmissä paikoissa saisi olla 100 m puomi.
Hinattavaa olen olen oletuksena pitänyt hankalana, vaikka en ole ikinä semmoisella ajanut. Onko kellä kokemusta, miten hinattava käytännössä taittuu pieneen pussinperään.
Joskus olen huvikseni ajatellut että mitähän syntyisi jos laittaisi Ison reppuruutan jonkin tuollaisen apuakselin päälle.. luultavasti ei mitään järkevää.
Noita teki täällä kotimaassakin joku, jäänyt mieleen nimi Pellonpekko mutta google ei löytänyt mitään.
Jaa se olikin Pellonpecco.
http://www.pellonmetalli.fi/wp-content/uploads/2009/11/IMG_4138.jpg
Ainakin pyörät on vähän vääränlaiset, aisaohjaus puuttuu ja ruisku jää täyttö- sun muita käyttäjän toimenpiteitä ajatellen turhan korkealle.
Hinattavan ongelma on ahtaasa paikassa peruuttelu.
Ajokone se olla pitää. Otetaan hinattava ruisku pultataan mettäkoneen runkonivel ruiskun ja traktorin väliin ja otetaan etuakseli pois tarpeettomana. Muistan hämärästi nähneeni tuollaisen virityksen jossain. Tuosta tulee runko-ohjattu, nelipyöräohjattu olisi tietty parempi, ohjaavalla taka-akselillä lisää ketteryyttä.
http://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/esite-amazon-ruiskut-uf.pdf
UF 901, 15 m Q-plus, 713 kg
UF 1201, 18 m Super-S, 1350 kg
UF 1200 peruskone ja 15 m Q-puomin 501 kg:sta puuttuu siis vielä jotain komponentteja.
Tuolla suomeksi sivut 144 - 149. Vähän eri painolukemia, mutta idea on sama.
http://et.amazone.de/files/pdf/mg584.pdf
Nuotten perusteella hankkijan sivuilla olevat painot ovat lähellä oikeaa koko koneen painoksi.
Niin jos ei valitse hydraulisesti nippuun meneviä puomeja ja niputtaa käsin.
Sivulla 149 on nippuunmenevien puomien painot.
UF 1200 peruskone 274 kg + 15 m Q-puomi hydraulikäännöllä 198 + 29 kg = 501 kg.
Hankkijan sivuilla Amazone UF 1201 15 m Q-Plus-puomistolla 368 kg. Mistähän tuo paino on arvottu.
Tuolla suomeksi sivut 144 - 149. Vähän eri painolukemia, mutta idea on sama.
http://et.amazone.de/files/pdf/mg584.pdf
Nuotten perusteella hankkijan sivuilla olevat painot ovat lähellä oikeaa koko koneen painoksi.
Ehdottomasti hinattava. Kulkee pienemmälläkin traktorilla, eikä tule suuria akselipainoja.
Vielä kun laittaa GPS lohkoautomatiikan on tyytyäisyys taattu pitkäksi aikaa.
Ja muuta merkkiä kun Amazone ei kannata edes harkita.
Hinattava ehdottomasti, jos vain hyviä isoja lohkoja.
Pienille vuokramaille ei sitten isolla hinattavalla enää mennä.
Kahta ruiskua ei viitsi pitää.
Amazone UF 1201 15 m Q-Plus-puomistolla tyhjäpainoa 368 kg, Amazone UF 1501 18 m Super-S-puomistolla tyhjäpainoa 508 kg.
Ei tuossa nyt kovin paljon tyhjäpaino nouse. Toki raskaampi puomisto on kauempana.
Nuo siis puomin painot, vai puuttuuko ykkönen edestä?
Hankkijan sivuilta katsoin ''Paino säiliöt tyhjänä'', eihän tyhjä muovipönttö paljon paina.
Katsoin jostain saksankielisestä manuaalista, nuo on peruskoneen painot ilman puomistoa.
Puomisto painaa leveydestä riippuen 415-611kg
Tuolla, sivut 46-47 
http://et.amazone.de/files/pdf/mg3167.pdf
En tuota tarkemmin ajatellut, mutta vähän kevyeltä kyllä kuulostikin.
Amazone UF 1201 15 m Q-Plus-puomistolla tyhjäpainoa 368 kg, Amazone UF 1501 18 m Super-S-puomistolla tyhjäpainoa 508 kg.
Ei tuossa nyt kovin paljon tyhjäpaino nouse. Toki raskaampi puomisto on kauempana.
Nuo siis puomin painot, vai puuttuuko ykkönen edestä?
Hankkijan sivuilta katsoin ''Paino säiliöt tyhjänä'', eihän tyhjä muovipönttö paljon paina.
Amazone UF 1201 15 m Q-Plus-puomistolla tyhjäpainoa 368 kg, Amazone UF 1501 18 m Super-S-puomistolla tyhjäpainoa 508 kg.
Ei tuossa nyt kovin paljon tyhjäpaino nouse. Toki raskaampi puomisto on kauempana.
Mitä se 900-litran ylö painaa? Siinähän on vieläpä puomistokin aika hippoinen.
Kyllä se varmaan alle 300 kg jää. Puomit voi olla 50 kg.
Amazone UF 1201 15 m Q-Plus-puomistolla tyhjäpainoa 368 kg, Amazone UF 1501 18 m Super-S-puomistolla tyhjäpainoa 508 kg.
Ei tuossa nyt kovin paljon tyhjäpaino nouse. Toki raskaampi puomisto on kauempana.
Ylön pönttö ei ole erityisen litteä verrattuna esim Amazonen pönttöön, 10 cm painopisteen etäisyydessä tekee jo paljon.
Tästä päästäänkin kysymykseen, minkä kokoisia pönttöjä Valtra 900 / A95:n perään on onnistuneesti laitettu?
Myönnetään, tuo 21 m on vähän toiveajattelua. 15 m on ihan realistinen, 18 m mahdollinen. Painopiste ratkaisee.