Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 17

Viestit - farmeri

ite en niiin hirmusti tuossa kattois sitä 50 laatikkoa hyäksi.    aika kiikku on noin lyhkäsellä akselivälillä ja alkaa ponppiin herkästi noissa vauhtissa.    ainakii mitä nuita lyhkäsiä pikkukoneita ajellu piristettynä.
Eihän tuo akseliväli kovin lyhkänen edes ole, saman verran mitä 1- ja 2 sarjan ännäläisissä. Tuommoinen 1- sarjan ännä menee ihan ok nätisti 50kmh ilman etuaksilajousiakin tiellä joka näyttää lähes yhtä reikäiseltä kuin ukrainan tiet.
"Kannattaa miettiä et jos on useampi traktori mihin koneeseen laite laitetaan kiinni. Trimblen siirtäminen on ainakin yhtä helvettiä. Nuukana kun en ostanut kuin yhden johtosarjan niin ei sitä kesken kiireiden viitsi alkaa siirtämään. Trimble osas kyl rahastuksen et johtonipulla oli ihan suolanen hinta. "

Paljonkohan tuolla siirtosarjalla on trimblessä hintaa? Tässä miettinyt että nyt olisi rattirengin aika, eivät ainakaan kovin helpolla halpene lähiaikoina. Punninnut sekä FJ dynamicsia että trimbleä, perussetin hinnassa ei juuri eroa. Fj:ssä maksaa siirtosarja vähän yli tonnin, sinänsä ihan siedettävä kun ottaa huomioon että vain silloin ohjauksesta saa täyden hyödyn irti. Trible taitaa osata rahastuksen hieman paremmin, mutta järjestelmä on helpommin laajennettavissa esim. ulkopuolisilla ohjausnapeilla ja sähköisellä ohjausventtiilillä. Ohjausventtiliäkin kun harkitsen, ei tarvitsisi vaihtaa valmettiin vakiorattia lumitöihin ja syksyn kärryralliin. Vaan ei kai tuon trimblen ratin irrotuskaan mikään mahdoton savotta luulisi olevan?
En muista siitä on niin monta vuotta aikaa. Ei siihen mitään erillistä siirtosarjaa ole vaan tarkoitin toista johtosarjaa. Jos nyt siis olisi toinen johtosarja ja lisäksi rattirenkille kiinnike rattipylvääseen ja antennille oma johto joka koneeseen niin siirrettäväksi jää ratinpyörittäjä, kallistusanturi boksi, itse opastin ja antenni. Kallistusanturi on tarkka sijoitukseltaan tai niin ainakin sanotaan. Ei se nyt ylitsepääsemätön homma ole mut jos ajattelee et esim. Päivisin kylvää tai muokkaa ja iltasin/öisin/aamuisin käy ruutalla niin ei sitä viiti joka päivä ees taas siirrellä. Jos on pelkkä opastin niinnsen siirtäminen on simppelimpi. Johtoja murto osa ratinpyörittäjään verrattuna.

Niinkuin aiemmin kirjoitin niin jontikalla on kallistusanturi antennin kanssa samassa. Sen vuoksi antenni fyysisesti isompi. Kun kyselin niin muistaakseni aika suuri määrä johtoja oli vähemmän kuin trimblessä mut voin muista väärinkin.

Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.

Joo ei nyt ihan päivittäin ole tarkoitus vaihtaa eri koneeseen. Lähinnä ajattelin keväälle kylvöihin, kesäksi siirtäisi niittotraktoriin jossa saisi olla aina syysmuokkauksille asti. Talveksi siirtää laitteisto varastoon lumitöitä haittaamasta ja keväällä taas kylvötraktoriin kiinni. Eli 2-3 vaihtoa vuosi, ei nyt kuvauksen perusteella mikään mahdoton homma ole sadepäivän täytehommana. Ruiskutuksiin saa kelvata ikivanha Leica, ajaa melko karkealla tarkkuudella asiansa tuossa hommassa. Suurin hyöty nurmilla/ kesannoilla ruiskuttaessa sekä viskalla ajaessa. Nopeusmittarina myös hyvä kun ruiskutustraktorin varustukseen ei kuulu sellaista :o
"Kannattaa miettiä et jos on useampi traktori mihin koneeseen laite laitetaan kiinni. Trimblen siirtäminen on ainakin yhtä helvettiä. Nuukana kun en ostanut kuin yhden johtosarjan niin ei sitä kesken kiireiden viitsi alkaa siirtämään. Trimble osas kyl rahastuksen et johtonipulla oli ihan suolanen hinta. "

Paljonkohan tuolla siirtosarjalla on trimblessä hintaa? Tässä miettinyt että nyt olisi rattirengin aika, eivät ainakaan kovin helpolla halpene lähiaikoina. Punninnut sekä FJ dynamicsia että trimbleä, perussetin hinnassa ei juuri eroa. Fj:ssä maksaa siirtosarja vähän yli tonnin, sinänsä ihan siedettävä kun ottaa huomioon että vain silloin ohjauksesta saa täyden hyödyn irti. Trible taitaa osata rahastuksen hieman paremmin, mutta järjestelmä on helpommin laajennettavissa esim. ulkopuolisilla ohjausnapeilla ja sähköisellä ohjausventtiilillä. Ohjausventtiliäkin kun harkitsen, ei tarvitsisi vaihtaa valmettiin vakiorattia lumitöihin ja syksyn kärryralliin. Vaan ei kai tuon trimblen ratin irrotuskaan mikään mahdoton savotta luulisi olevan?
Hemmetin kinukit pilaa kaiken nykytouhuillaan. Blaupunktikin näköjään pilattiin kiinaan sekoamisella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Blaupunkt

Tehdäänkö tuosta geestä mitään Suomessa?
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.

Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti,  eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi.  Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Millaasilla hevosvoimilla on porukat vetäny potila 5m äestä 5 piikkirivillä. Nyt tuntuu ettei 6 mukinen turbotettu case jaksa vetää oikein sitä, vakiona 120hp mutta hieman kutiteltu. Nopeutta jaksaa pitäö yllä 8.5kmh asti ilman että alkaa vedättämään. Äestyssyvyys 3cm pintaan
Itsellä kanssa 5 metrin potila, joku sph se taitaa olla vuosituhannen vaihteesta. Vakiona 100 heppainen ja noin 140 heppaiseksi piristetty MX maxxum hinasi aikanaan tuota ihan hyvin 10 kilometriä tunnissa ja syvyyttä 4-5 senttiä. Toki kevyttä hietaista maata. Valtran 141 vakio ännäläinenkin tuota hinaa ihan hyvin, kunhan ei latalla liikaa ahnehdi.
Täälläpäin ainaski eräs isäntä hinasi yhden vuoden 4 metristä vihriää junkkaria jollakin viritetyllä 10- sarjan nelipyttysellä. Tuossa tosin etukuormaaja taisi olla. En tosin tiedä oliko säiliöt täynnä.
Varmaan ihan toimiva, ei kokemusta tuosta peltotuesta. Softsalon tilituki pro:ta käytän ja se on ainakin ihan käteenkäyvä ohjelma. Ei luultavasti kovin suurta eroa tuohon viljelysuunnitteluohjelmaan. Itsellä Wisu käytössä, ei sekään täydellinen ole mutta pidän käytön selkeydestä ja 2020-luvulle päivitetystä käyttöliittymästä.
Yhdellä tutulla oli 6400:sta jokin rele pompannut paikoiltaa kojelaudan sisältä aiheuttaen juuri kuvatunlaisen vian. Rele paikalleen ja meno jatkui. Sulakkeethan on nopea tarkistaa ensinmäisenä ja vaihtaa jos palaneet. Samalla katsoa näkyykö irtonaisia releitä.
Viljakas- konttikuivuri voisi olla kova sana. Hinnasta en tiedä, mutta aika vaivaton asentaa lähes mihin vain. Tuohonkin kai saa jonkun lisälämpölähteen liitettyä tarpeen mukaan. Pohjoisessa kylmäilmakuivaus on riski, ellei lisälämpöä ole tavalla tai toisella saatavilla tarpeen vaatiessa. Konttikuivuri on myös helppo purkaa ja myydä pois jos viljely ei jossain vaiheessa enää jatkukkaan, eikä laitteisto jää mätänemään nurkkiin kuten se aijemmin mainittu kaappikuivuri. Vaunukuivurissa kanssa sama homma. Öljyllä sitä ei liene kannata nykytilanteessa enää laittaa toimimaan, saisikohan vaunukuivuriin modattua hakelaitteita kuinka helposti?

Itsellä vähän samanlainen tilanne, lähistöllä olisi pari välttävää kuivuria mahdollisesti vuokrattavissa. Öljyvehkeitä molemmat. Toisaalta taas tuollainen vaunu- /konttikuivuri omalla tontilla olisi helpompi valvoa ja vaihtaa eriä jne. Lämmönlähde on tässä maailmantilanteessa se suurin kysymys, öljylaitteisto ei ole kovin pitkänäköinen ratkaisu.

Varastointi on sitten ihan oma lukunsa, siilo ainoa oikeasti hyvä ratkaisu. Nekään mitään ilmaisia ole.
Periaatteessa hinta millä itse lähtisit ajamaan miinus oma työ ja polttoainekustannus. Esimerkkinä 70€/h - oma työ 16€/h - pö 30-50€. Tietysti vähän koneen kokoluokasta riippuen, pienen takapotkun ja 1050 Fentin vuokra on hieman eri tasoa. Jostain n.150 heppasesta koneesta pitäisin järkevänä vuokrana 20-30€ tunnilta. Pelkät traktorin kiinteät kulut huoltoineen, vakuutuksineen jne. ovat 10-15€ tunnilta.

Jostain pienestä traktorista  täyttökärryn eteen, lantasäkkien nosteluun tms. veloittaisin varmaan jotain päivävuokraa tai vaihtokauppaa.
Mikseiköhän koko säiliötä voisi tehdä happo/ruostumattomasta teräksestä? Perunan istutuskoneissahan on happoterästä säiliöt, ei ruostu. Onhan ainakin väderstadilla jo muovisäiliöllä olevia koneita, ei hullu ratkaisu sekään. Toki happoja kestävät teräkset ovat nyt kohtuu arvokkaitakin. Tuo vantaiden materiaaliparannus auttaisi paljon, mutta silloin menisi vähemmän varaosia...
Tuo ykkösautomatiikka voisi alkaa toimia paremmin jos teetättää/tekee pakoille jonkinmoisen kalibroinnin? Omassa hitech3 Valtrassa tuo ykkösautomaatti toimii kuin ajatus, vaihtaa pehmeästi, huomaamattomasti ja nopeasti. Kuorman kanssa ja ilman.
Se on vähän hankalampi juttu sitten se :-(
Tietysti sitä keinua VOI hiukan jatkaa jos telin viitsii purkaa, käytettävissä on hyvä saha ja sopivaa lisämateriaalia. Ja osaa hitsata sen yhä suoraksi.
Tulee samalla hiipivä teli jos etupuolta hiukan jatkaa .
Homman järkevyyteen en osaa ottaa kantaa. Rahaa hommaan ei paljoa mene mutta pientä puuhaa riittänee päiväksi.

Mä jouduin yhteen teliin vaihtamaan navan kun entinen vääntyi laakerien kohdalta.
Palkin jatkaminen olisi ollut helppo duuni veraattuna tuon hyvin vahvasti tuetun navan korvaamiseen uudella.

Ei ole mitään kivoja hommia nuo napojen vaihtamiset. Telin jatkamista kannattavammaksi voi hyvin äkkiä tulla koko telin tekeminen uudestaan OIKEASTA raudasta. Sen verran hupi kuitenkin loppupelissä on. Sitten olisi varmaan ikuinen kärry omiin ajoihin. Samaan remonttiin sitten toisellekkin akselille jarrulliset navat. Onpa tuossa kevättöissä aikaa pohdiskella eri vaihtoehtoja uuden kärryn, telien rakennuksen ja rengasvaihtoehtojen välillä.
Ottavatko isommmat lavaan kiinni telin keinuessa? Olisiko mahdollista rajoittaa keinuliikettä hitusen? Vai ottavatko jo keinuakseliin?
Jos lavaan  niin laittaa telirungon ja kärryn rungon väliin rotipalaa  - mikäli  telirunko on pulteilla kiinni niin silloin ei ole paha rasti hiukan korottaa.

Ei ne todennäköisesti lavaan ota kiinni, se ongelma on helposti korjattavissa. Ottavat mittausteni mukaan nimittäin kiinni toisiinsa, se on vähän vaikeampi saada korjattua. Yllättävän lyhyt näyttää olevan akseliväli viron poikien tuotteessa.
Nokialla on ainakin ollut 700/35r22.5 joka pitäisi sopia samoin 560/45r22.5 pitäisi mennä kuorin renkaan paikalle

Ei ne vaan sovi, 2 senttiä liian korkeat ;D  Nykyiset kuorkin rattaat on tosiaan 19,5 vanteella olevat, mitä ainakin jossain laveteissa yms. matalissa kärryissä on. Huomattavasti matalammat verrattuna normaaliin 22.5 tuumaseen kuorkin rattaaseen. 600 millisiä tosiaan haaveilin, joutunee 500 millisiin tyytymään, kun 600 milliset on kaikki 22.5 vanteella. Vaan onko noissa missään 13-tonnisissa vaunuissa isompia renkaita kuin 500 milliset? Kantavatko riittävästi, jos ei nyt ihan vesimärässä mudassa ajele?
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 17