Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 24 25 [26]

Viestit - traktorikuski

Tuossa tuli 3 vuorokauden paussi yhden lohkon
kylvössä. Laskin sivusiirtymäksi noin 0,7 cm / tunti.
Tämä siis käytettäessä maanmittauslaitoksen ilmaista
korjauspalvelua.

Ehkä tämä ei kuulu threadiin mutta jos olisit odottanut kuukauden niin siirtymäksi olisi saattanut tulla 0,07 cm per tunti, tai sitten ei siirtymää ollenkaan. RTK-tarkkuudellakin siirtymää voi tulla puoli senttiä vuorokaudessa mutta silti ensi vuonna samaan aikaan absoluuttinen tarkkuus siinä tuuman sisällä.

Eli se virhe kasvaa kyllä kovemmalla vauhdilla mutta poikkoilee sinne tänne kolmen vuorokauden kuluessa joten "kokonaiskertymä" on sattumankauppaa nollan ja maksimaalisen absoluuttisen virheen välillä.
Eli tätä se Valmetin varaosavarmuus on. Moneenkaan muuhun traktoriin (ei varmaan edes kaikkiin Valtroihin) ei saa tuollaista kelaa erikseen varaosana (pitäisi ostaa koko venttiili tai muu vastaava kokonaisuus) mutta tähänpä traktoriin löytyy ja vielä valinnanvaraa.

En väittänytkään että traktorissa katastofia syntyisikään. Sekin riippuu koneesta.
Mutta auto ei liiku mihinkään, ajonesto kun kytkeytyy päälle se on siinä. Ei tietenkään koske niitä autoja mitä ei ole niin rakennettu. Mutta esimerkiksi 2000 luvun mersustakaan ei voi akkua irroittaa

Siis traktorissako sinusta voi syntyä katastrofi joillakin koneilla? Mitä tarkoitat sillä että riippuu koneesta?

2000-luvun mersun ajonesto menee päälle kun avaimen ottaa pois virtalukosta (vähän vanhemmissa joissa peilissä vilkkuledit, ajonesto kytkeytyy ovet kakella lukittaessa). Eli akkua ei tarvitse irrottaa ajoneston päälle kytkemiseksi. Vastaavasti ajonesto kytketyy pois päältä kun kääntää virrat päälle (oikealla avaimella) piste. Mitään tilatietoa ei häviä jos akun ottaa välillä irti tai jos akku pääsee tyhjenemään, esson baarin juttuja (viittaa korjaamokäsikirjan dokumenttiin jos olet edelleen eri mieltä).

Ihan eri juttu se että joissakin automalleissa SAM:it ("sulakeboksi") hajoaa helposti akun irrotuksesta, ei liity ajonestoon eikä muisteihin.
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa

Noin ne päävirtakytkimet toimii mutta ei siinä mitään katastrofia satu vaikka akun nyppää kokonaan irti. Kyllä ne eri purkkien muistit on nykyään EEPROM tai FLASH piirejä joissa tieto säilyy ilman sähköjäkin. Kellonajan joutuu asettamaan ymmärrettävästi jos akun irrottaa. Eipä juuri nykyradiostakaan häviä kanavamuistit vaikka sähköt katkaisee.

Olishan se mahdotonta jos traktori tai auto pitäisi aina kuskata huoltoon kun akku on päässyt tyhjenemään syystä tai toisesta.
Jontikkamiehiltä puuttuu huumorintaju kun merkki on heille uskonto. Huumorintaju kyllä itselläkin kovilla kun näin talvella tulee enimmäkseen ajeltua kellertävävanteisella Sontikalla (Traktoreista puuttuu etukuormaaja jota näin talvisin tarvitsen).

Jos pelaat paypalilla, huomaat että verottaja on aivan sekaisin.

En ole pelannut, olen vain käyttänyt PayPal:ia. Mutta kerro lisää, miksi PayPal sekoittaa verottajan, miksi ei normaali tilisiirto tai muu maksu? Eihän verottaja näitä ALV-maksuja selvittele toisten tiliotteita läpi käymällä vaan sen myyjän tekemän EU-kirjauksen pohjalta, jos vaivautuu.
Täällä menee jotenkin kommentit ristiin ja vastakommentit eri aiheisiin kuin lainaukset.

Aluksi oli kyse siitä voiko eBaystä ostaa tavaraa Y-tunnuksella maksamatta arvonlisäveroa. Vastaus on: "riippuu myyjästä", jotkut myy ja toiset ei.

Toinen keskustelu oli siitä miten se ilman alvia ostettu EU ostos merkitään kirjanpitoon. Siihen vastaus on että se merkitään oikealle EU-ostostilille jotta ALV-raporttiin tulee merkinnät oikein.
Ei tuo mille tahansa 0%-ALV tilille kirjaaminen voi olla oikein. Ainakin Tilituessa on oma tili muista EU-maista tehdyille ALV-0%  ostoille. Sille kirjaamalla ohjelma tekee automaattisesti ALV-lisäyksen ja poiston. ALV-maksujen osalta sama tilanne mutta ALV-ilmoitukseen tulee merkintä oikein "Tavaraostot muista EU-maista" kohtaan.

Ymmärtääkseni verottaja pystyy tuolla varmistamaan että Y-tunnusta ei ole käytetty väärin verottomien yksityisostosten tekoon muista EU-maista.
Mulla on ollut puhallinkone ja ymmärrän täysin Tumen linjan ja jopa kannatan sitä vahvasti.

Mitkäs puhallinkoneen suurimmat ongelmat on? Varmaan aiemminkin foorumilla keskusteltu, olisiko linkkiä asialliseen threadiin?

Taitaa nyt olla puurot ja vellit sekaisin ;- ) Nestekytkin ja hydrodynaaminen momentinmuunnin ei ole ollenkaan sama laite.

Just, vanhoissa Fendteissä oli juuri oikea momentinmuunnin hydraulisesti ohjatulla lukituksella. Näin ainakin niissä 61X sarjan traktoreissa joissa valurautainen nokka.

Momentinmuunnin toimii tyyypillisesti jotain 1:2 välityssuhteeseen asti eikä tehohävikkiä tule niin kuin jossain turbiinikytkimessä (jota ei ole tarkoitettukaan jatkuvaan voimakkaaseen luistatteluun, eikä sitä juuri tarviikaan luistatella pitkään).

Tuollainen momentinmuunnin tuntuu ajossa kuminauhalta, ihan niin kuin momentinmuunnillinen henkilöauton automaattivaihde. Ihmiskorvaa hämää se kun vauhti ei muutu samaa tahtia kuin moottorin kierrokset.

Sama tunne helposti varioissa jos/kun vaihteiston välitystä säädetään samaan aikaan moottorin kierroslukusäädön kanssa.

Kaasupolkimella liikkeelle lähtö ei edellytä mitään variovaihteistoa, ehkä vaan varioissa tuo toimi jo paljon vanhemmissa traktoreissa.

Kyllä se vario joka työssä on aika ehdoton jos vaan budjetti antaa myöden. Traktori itse laskee edullisimman moottorin kierrosluvun ja vaihteiston välityksen eikä sitä isoakaan peltoa yhtämittaisesti samalla nopeudella ajeta, tahtoo tulla kurveja päisteissä jne. Noista monivaihteisista varioista ei kyllä ole kokemusta, jos joutuu aluevaihdetta vaihtamaan kesken työn niin menee aika lailla koko varioajatus hukkaan.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Ruisku
: 21.11.17 - klo:20:03
- Puomin päissä suutinkohtaiset lohkot muutama suutin, jotta saadaan tarkkuutta epäsäännöllisillä
  peltovainioilla.


Onko ne epäsäännölliset lohkot aina sellaisia että vain reunoilta pitää sulkea suuttimia? Luulisi kiilojen olevan keskimäärin aika lailla samalla todennäköisyydellä mikä tahansa määrä suuttimia.

Jos lohkoautomaatio käyttää tavanomaista EGNOS tarkkuutta niin päätysuutin voi hyvin elää omaa elämäänsä vaikka ajaa suoraa lohkoa tarkalleen ajouria pitkin. RTK:lla sitten eri asia.
Sanokaa laadusta mitä tahansa, niin olisi kuitenkin paras, jos tämän saitin miehet ei Vallua pilkkaisi.

Kyllä valmettia sopii moittia ja pilkatakin. Naapurillakin pari joista vasta 10 000 h rikki ja ainakin toisesta oli jo laturi vaihdettu.

Jonnikkaa ei sovi pilkata, se kun on uskonto ja jumalanpilkka on täällä kielletty.

Sivuja: 1 ... 24 25 [26]