Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 64430 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-opastimet
Joku aistirajoitteinen tarvii apulaitteen alle 15 metrin työlaitteella,?

Invaliidi tai muuten vaan händikäppi????

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Ajo-opastimet
Joku aistirajoitteinen tarvii apulaitteen alle 15 metrin työlaitteella,?

Invaliidi tai muuten vaan händikäppi????

No ne on vaan apuvälineitä, helpottamassa elämää.
Näytti sullakin traktori olevan kylvökoneen edessä, mitä sillä tekee?.  Kun hevonenkin voi sitä vetää.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ajo-opastimet
anteeksi että kysyin.

Anteeksi että vastasin.
Nothing is Something Worth Doing

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.

AgOpen wikissä olen käynyt mutta sieltä en löydä yhtään ainoata hydrauliikkakaaviota, vain muutaman kuvan ohjausventtiileistä. Sähköpuoli on siellä kunnossa mutta hain oppimateriaalia sille hydrauliikalle (mistä edes tunnistaa open/closed centre vaihtoehdot saatikka merkkikohtaiset letkutukset).

TheCombineForum hylki jo vuosia sitten sähköpostiosoitettani tai jostain muusta syystä ei hyväksynyt rekisteröintiäni. Pitää ehkä taas selvittää asiaa. Kirjautumattakin saa sisällöstä käsityksen, yhtään vanhan Valtran hydrauliikkaohjetta en kyllä löytänyt.  :)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Ajo-opastimet
Joku aistirajoitteinen tarvii apulaitteen alle 15 metrin työlaitteella,?

Invaliidi tai muuten vaan händikäppi????

No ne on vaan apuvälineitä, helpottamassa elämää.
Näytti sullakin traktori olevan kylvökoneen edessä, mitä sillä tekee?.  Kun hevonenkin voi sitä vetää.


No juu se on vähän siitä kiinni kuinka paljon tykkää päällekkäin ajosta. Jos on esim. syysviljoja joita keväällä lannoittelee niin eipä ajourat oikein vielä näy. Itsellä menisi ainakin arpomiseksi, että mistä olen ajanut. Samoin joku ruiskutus sänkipellolla. Muissa hommissa en tuota niin tarpeelliseksi ole kokenut.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
Joku aistirajoitteinen tarvii apulaitteen alle 15 metrin työlaitteella,?

Invaliidi tai muuten vaan händikäppi????

Vieroksuin tätä foorumia vuosia juuri sen takia että täällä on niin paljon täysin asiatonta kirjoittelua. Ajankulunsa kullakin mutta jos pystyy ajamaan kylvökonetta tuuman tarkkuudella kilometrin siivun samalla kun 90% ajasta katsoo taaksepäin konetta vahtien niin kannattaisi vain olla tyytyväinen kykyihinsä, ei se tarkoita että muut olisi ihan avuttomia vaikka samaan eivät ilman apulaitteita pystykään. Kumma että Murtolassa ei foorumi täyty jaskanjauhannalla...

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet

anteeksi että kysyin.

Kuitenkin sateliitit tuottaa vain absoluuttista paikkatietoa ja sitäkin niin huonosti/epäluotettavasti ettei sillä pärjää. Esimerkiksi tieliikenteen sovelluksissa ongelmana on vaadittavan tarkkuuden saavuttaminen luotettavasti juuri absoluuttisesta paikkatiedosta eli vaaditaan tätä suhteellista paikkatietoa mm tietöstä, esteistä, muusta liikenteestä ym. Jos tieliikenteen paikkatietovaatimus on alle 10 cm tarkkuus, niin taitaa se maataloudessa olla myös lähellä sitä ainakin kylvötöissä. Siihen tällä sateliittipaikannuksella ei tulla luotettavasti ja ilmaiseksi yksin pääsemään.

Mitä taas tulee tukiasemiin ja kiintopisteisiin.... tukiasema mahdollistaa koneen hallinnan kokonaan etänä eli siellä voi olla "renkitraktori" isännän apuna ilman kuskia. Puimurin tyhjennykset voi hoitaa ohjaamalla kärryt putken alle automaattisesti, äes etenee kylvökoneen edellä tai jyrätraktori seuraa kylvintä ilman kela-miestä. Kiintopiste taas voi olla ekohajoava bambukeppi, jonka päässä on transbonderi... laitetaan kylvön yhteydessä kolme/lohko ja unohdetaan sinne. Auttavat suhteellisen paikan määrittämisessä ellei halua rakennella pellon laitaan kiinteitä rakennelmia. -90 luvulla raksamiehillä ei ollut kahta lasermittaa työkalupakissa, nyt on jokaisella... paikan määritys on suhteellisen yksinkertaista nykyvälineillä. Nyt meillä käytetään paukkuja ehkä vääriin paikkoihin tavoittelemalla tätä paikantamista lähtökohtana kaupalliset sateliitteihin perustuvat absoluuttiset paikannusratkaisut. Kuten ilmeístä, niin meille parhaiten sopivat edulliset ratkaisut puuttuu kokonaan.

Lue ihan ajan kuluksi tämä ministeriön paperi: Satelliittinavigointijärjestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa - toimenpideohjelma 2017-2020... siinä mm mainitaan että:Suomessa peltolohkot ovat pieniä ja tällä hetkellä peltotöitä avustavat ajo-opastimet ja niihin saatavat korjauspalvelut aiheuttavat merkittäviä kustannuseriä.
 https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0ahUKEwjl8N_LmrPbAhVIEJoKHTfRChoQFghXMAc&url=https%3A%2F%2Fwww.lvm.fi%2Flvm-site62-mahti-portlet%2Fdownload%3Fdid%3D247241&usg=AOvVaw2ZJ0CvHDetFUI8945Ufu9u

Aina vaikeata tulkita onko kyseessä puhdas trollaus vai ei mutta rivien välistä tulkitsin että olisit oikeasti tämän mielipiteen takana. Vaikka itsellä jo ikää onkin, en muista 90-luvun "paikannuskeppejä" joilla pääsisi senttitarkkuuteen (lähes) ilmaiseksi. Oikeastaan en halua kysyä mistä tarkemmin oli kyse.

Autonomiset ajoneuvot on yhtä mahdollisia GNSS-paikannuksella kuin transpondereita sisältävillä aurakepeillä levitettynä pitkin maasota, jätetään se keskustelusta pois. Nykyinen paikannustarkkuus oman opastimen ruudulta luettuna on tyypillisesti 0,006 metriä, siihen muita virheitä päälle niin pysytään siellä tuuman sisällä hyvinkin. Ei onnistu ilmaiseksi mutta ei ne aurakepitkään ilmaiseksi maastoon ilmesty ja jonkun pitää niille kertoa tarkka paikka, muuten ei kauheasti auta jos tiedetään että aurakepistä kilometri itään on iso kivi tiellä.

Kannattaa luoda uusi business jos uskoo että nykyistä GNSS-paikannusta edullisemmin pystyy tuottamaan tarkan paikkatiedon eri käyttötarkoituksiin.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Ajo-opastimet
Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.

AgOpen wikissä olen käynyt mutta sieltä en löydä yhtään ainoata hydrauliikkakaaviota, vain muutaman kuvan ohjausventtiileistä. Sähköpuoli on siellä kunnossa mutta hain oppimateriaalia sille hydrauliikalle (mistä edes tunnistaa open/closed centre vaihtoehdot saatikka merkkikohtaiset letkutukset).

TheCombineForum hylki jo vuosia sitten sähköpostiosoitettani tai jostain muusta syystä ei hyväksynyt rekisteröintiäni. Pitää ehkä taas selvittää asiaa. Kirjautumattakin saa sisällöstä käsityksen, yhtään vanhan Valtran hydrauliikkaohjetta en kyllä löytänyt.  :)
Jontikkaan laitoin vaan vaijerikäyttösen ek-hytraulilohkon kylkeen yhen uuen sähkökäyttösen lohkoviipaleen lisää. Siitä vastusvastaventtiilien kautta putkitus ohjausylinterin letkuihin. Simppeli juttu. Hytrauliikkaa ohjaa 10v vanha laite on/off-periaatteella.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-opastimet
Joku aistirajoitteinen tarvii apulaitteen alle 15 metrin työlaitteella,?

Invaliidi tai muuten vaan händikäppi????

No ne on vaan apuvälineitä, helpottamassa elämää.
Näytti sullakin traktori olevan kylvökoneen edessä, mitä sillä tekee?.  Kun hevonenkin voi sitä vetää.

Tämä oli suuri kunnia kun majoria joku kutsui traktoriksi.

Joku aistirajoitteinen tarvii apulaitteen alle 15 metrin työlaitteella,?

Invaliidi tai muuten vaan händikäppi????

Vieroksuin tätä foorumia vuosia juuri sen takia että täällä on niin paljon täysin asiatonta kirjoittelua. Ajankulunsa kullakin mutta jos pystyy ajamaan kylvökonetta tuuman tarkkuudella kilometrin siivun samalla kun 90% ajasta katsoo taaksepäin konetta vahtien niin kannattaisi vain olla tyytyväinen kykyihinsä, ei se tarkoita että muut olisi ihan avuttomia vaikka samaan eivät ilman apulaitteita pystykään. Kumma että Murtolassa ei foorumi täyty jaskanjauhannalla...

Mitä sää sinne taakse noin kauheesti kattelet???

Eiks eteenpäin pruukata kattella???

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

alpo10

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet

anteeksi että kysyin.

Kuitenkin sateliitit tuottaa vain absoluuttista paikkatietoa ja sitäkin niin huonosti/epäluotettavasti ettei sillä pärjää. Esimerkiksi tieliikenteen sovelluksissa ongelmana on vaadittavan tarkkuuden saavuttaminen luotettavasti juuri absoluuttisesta paikkatiedosta eli vaaditaan tätä suhteellista paikkatietoa mm tietöstä, esteistä, muusta liikenteestä ym. Jos tieliikenteen paikkatietovaatimus on alle 10 cm tarkkuus, niin taitaa se maataloudessa olla myös lähellä sitä ainakin kylvötöissä. Siihen tällä sateliittipaikannuksella ei tulla luotettavasti ja ilmaiseksi yksin pääsemään.

Mitä taas tulee tukiasemiin ja kiintopisteisiin.... tukiasema mahdollistaa koneen hallinnan kokonaan etänä eli siellä voi olla "renkitraktori" isännän apuna ilman kuskia. Puimurin tyhjennykset voi hoitaa ohjaamalla kärryt putken alle automaattisesti, äes etenee kylvökoneen edellä tai jyrätraktori seuraa kylvintä ilman kela-miestä. Kiintopiste taas voi olla ekohajoava bambukeppi, jonka päässä on transbonderi... laitetaan kylvön yhteydessä kolme/lohko ja unohdetaan sinne. Auttavat suhteellisen paikan määrittämisessä ellei halua rakennella pellon laitaan kiinteitä rakennelmia. -90 luvulla raksamiehillä ei ollut kahta lasermittaa työkalupakissa, nyt on jokaisella... paikan määritys on suhteellisen yksinkertaista nykyvälineillä. Nyt meillä käytetään paukkuja ehkä vääriin paikkoihin tavoittelemalla tätä paikantamista lähtökohtana kaupalliset sateliitteihin perustuvat absoluuttiset paikannusratkaisut. Kuten ilmeístä, niin meille parhaiten sopivat edulliset ratkaisut puuttuu kokonaan.

Lue ihan ajan kuluksi tämä ministeriön paperi: Satelliittinavigointijärjestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa - toimenpideohjelma 2017-2020... siinä mm mainitaan että:Suomessa peltolohkot ovat pieniä ja tällä hetkellä peltotöitä avustavat ajo-opastimet ja niihin saatavat korjauspalvelut aiheuttavat merkittäviä kustannuseriä.
 https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0ahUKEwjl8N_LmrPbAhVIEJoKHTfRChoQFghXMAc&url=https%3A%2F%2Fwww.lvm.fi%2Flvm-site62-mahti-portlet%2Fdownload%3Fdid%3D247241&usg=AOvVaw2ZJ0CvHDetFUI8945Ufu9u

Aina vaikeata tulkita onko kyseessä puhdas trollaus vai ei mutta rivien välistä tulkitsin että olisit oikeasti tämän mielipiteen takana. Vaikka itsellä jo ikää onkin, en muista 90-luvun "paikannuskeppejä" joilla pääsisi senttitarkkuuteen (lähes) ilmaiseksi. Oikeastaan en halua kysyä mistä tarkemmin oli kyse.

Autonomiset ajoneuvot on yhtä mahdollisia GNSS-paikannuksella kuin transpondereita sisältävillä aurakepeillä levitettynä pitkin maasota, jätetään se keskustelusta pois. Nykyinen paikannustarkkuus oman opastimen ruudulta luettuna on tyypillisesti 0,006 metriä, siihen muita virheitä päälle niin pysytään siellä tuuman sisällä hyvinkin. Ei onnistu ilmaiseksi mutta ei ne aurakepitkään ilmaiseksi maastoon ilmesty ja jonkun pitää niille kertoa tarkka paikka, muuten ei kauheasti auta jos tiedetään että aurakepistä kilometri itään on iso kivi tiellä.

Kannattaa luoda uusi business jos uskoo että nykyistä GNSS-paikannusta edullisemmin pystyy tuottamaan tarkan paikkatiedon eri käyttötarkoituksiin.
eli et lukenut tuota linkkiä... käsittääkseni näitä ministeriössä kirjoittaa oikeat asiantuntijat, jotka tuossa totesivat että "aiheuttavat merkittäviä kustannuseriä"... kuka nyt mitäkin pitää merkittävänä kuluna ja mihin verrataan?

0,006 m on varmaan riittävä tarkkuus, mutta oleellisempi tieto on esimerkiksi ojan pientareen mutkitteleva linjaus, edellinen kylvökoneen ajolinja, pellolla oleva pintakivi tai sähkötolppa... nämä sille opastimelle pitää jotenkin antaa, muuten se ohjaa ojaan, kylvää päällekkäin tai törmäilee. Jos esim lohko ensin ajetaan ympäri, niin sitten sitä koordinaattipaikkaa ei tarvita vaan riittää suhteellinen paikka siihen ajojälkeen. Suhteelliseen paikan määrittämiseen käyvät nämä merkityt kivet ja sähkötolpat mainiosti.

Näkemysero paikannusjärjestelmien paremmuudesta ja tarpeesta johtunee siitä, että mulla kokemukset on muualta kuin agrisovelluksista ja ajalta, jolloin sateliitteja ei oikein voinut edes ajatella käytettäväksi, vieläkin ovat helppoja häiritä tai manipuloida. Automaattiautoilun varmaan suurimpia haasteita on varmistaa saatavan paikannusdatan oikeellisuus ja toimitusvarmuus... voi olla että niitä aurauskeppejä tarvitaan silti :)

 

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19860
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ajo-opastimet
Sitten kun ruiskut ja lietevaunut ylittävät 50 tonnia kokonaispainoltaan, pelloille tehdään ja perustetaan rautatieraiteet. Ajo-opastimet ovat silloin vanhentunutta tekniikkaa.

-SS-

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
Mitä sää sinne taakse noin kauheesti kattelet???

Eiks eteenpäin pruukata kattella???

Meillä useimmat työkoneet on traktorin takana ja niiden tarkkailu ei onnistu eteenpäin katselemalla. Muut foorumilaiset tämän varmaan ymmärsivätkin.  ;)

eli et lukenut tuota linkkiä... käsittääkseni näitä ministeriössä kirjoittaa oikeat asiantuntijat, jotka tuossa totesivat että "aiheuttavat merkittäviä kustannuseriä"... kuka nyt mitäkin pitää merkittävänä kuluna ja mihin verrataan?

0,006 m on varmaan riittävä tarkkuus, mutta oleellisempi tieto on esimerkiksi ojan pientareen mutkitteleva linjaus, edellinen kylvökoneen ajolinja, pellolla oleva pintakivi tai sähkötolppa... nämä sille opastimelle pitää jotenkin antaa, muuten se ohjaa ojaan, kylvää päällekkäin tai törmäilee. Jos esim lohko ensin ajetaan ympäri, niin sitten sitä koordinaattipaikkaa ei tarvita vaan riittää suhteellinen paikka siihen ajojälkeen. Suhteelliseen paikan määrittämiseen käyvät nämä merkityt kivet ja sähkötolpat mainiosti.

Näkemysero paikannusjärjestelmien paremmuudesta ja tarpeesta johtunee siitä, että mulla kokemukset on muualta kuin agrisovelluksista ja ajalta, jolloin sateliitteja ei oikein voinut edes ajatella käytettäväksi, vieläkin ovat helppoja häiritä tai manipuloida. Automaattiautoilun varmaan suurimpia haasteita on varmistaa saatavan paikannusdatan oikeellisuus ja toimitusvarmuus... voi olla että niitä aurauskeppejä tarvitaan silti :)

Luin linkin takaa tekstin mutta löytyihän se pari kertaa tuosta viestistäsikin jo. Tätä selvästikin turha jatkaa mutta laittaisitko faktaa niistä transponderkeppien kustannuksista verrattuna tässäkin threadissä mainittuihin GNSS-paikannusvaihtoehtoihin! En väittänyt että satelliittipohjainen ratkaisu olisi ilmainen, väitin että se keppisysteemikään ei ole ilmainen ja väitin että satelliittipohjainen toteutus senttitarkkuudelle on niitä keppejä edullisempi jos pitää useampi neliömetri kattaa.

Autot ei oikein tähän threadiin kuulu mutta minun autoni ajaa kaistaa pitkin itsekseen (lain salliman ajan) eikä käytä siihen minkäänlaista paikannusta, mm. mainitsemiesi kriteereiden takia.

Satelliittipaikannuksen häirintä laajalla alueella on vaikeata, yhtä vaikeata kuin transponderkeppien häirintä eli jätettäiskö tämäkin aihe keskustelun ulkopuolelle. Häirinnän iskiessä on paljon vakavampia ongelmia mietittäväksi.

Pieni vinkki absoluuttisesta paikkatiedosta: jos kiven ja traktorin absoluuttinen paikka tiedetään niin tiedetään myös niiden suhteellinen sijainti toisiinsa nähden. Toiseen suuntaan homma ei toimi eli absoluuttinen paikannus RTK-tarkkuudella osaa kaiken sen suhteellisen paikannusjutun ja sen lisäksi paljon muuta. Ne suhteelliset paikkatiedot ei ilmaannu itsekseen siinä transponderkeppiratkaisussakaan. Absoluuttinen paikkatieto syntyy RTK:lla helpommin kuin se suhteellinen tieto transpondereilla.

Kaupoille kiitos asiatekstistä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-opastimet
Mää kuulisin mielelläni lisää että mitä työkonetta täytyy tuijottaa taaksepäin 90% eteenpäin ajettavasta ajasta?

Onko kylvökone Juko kun täytyy vahtia koko ajan ettei osat varise.... 🤔
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Ajo-opastimet
Mää kuulisin mielelläni lisää että mitä työkonetta täytyy tuijottaa taaksepäin 90% eteenpäin ajettavasta ajasta?

Onko kylvökone Juko kun täytyy vahtia koko ajan ettei osat varise.... 🤔
Emmäkään Jukoa ihan noin tiiviisti seuraa taaksepäin katsomalla. Eikä siitä oo varissu mitään. Paitti yks jakoavain putosi, mutta sen olinkin jättäny aisan päälle tai johonkin. Joskus tulee vähän taajempaa vilkuiltua, että pyörii neet joiden pitäisikin. Aina ei oo pyöriny...
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Ajo-opastimet
Mää kuulisin mielelläni lisää että mitä työkonetta täytyy tuijottaa taaksepäin 90% eteenpäin ajettavasta ajasta?

Onko kylvökone Juko kun täytyy vahtia koko ajan ettei osat varise.... 🤔

Enimmäkseen sinne oli tänä keväänä katsella, kun ei pölyn seasta mitään nähnyt. Antaa se mahdollisuuden muihin toimiin, jos kone menee luotettavasti eteenpäin, oikeaan suuntaan vielä. Aihe kiinnostaa, varsinkin jos hinnat alkavat olla järkevällä tasolla.
pessimisti ei pety!