Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Näinhän se on. Kyllä metsänmyyjän pitää itse tietää, onko metsässäsi (päätehakkuu) tukkipuusaanto 80% vai 92%. Sen mukaan lasket tilin tukille (esim 88€/m3 ja kuitu mitä on). Sitä vertaa kokorunkohinnoitteluun. Jos kokorungolla saa paremman hinnan, niin miksei.
On sitten ostajan asia, jos yllättäen 88€:n tukkia kannattaa laittaa paperiksi. Se vain osoittaa, eträ tukin ja kuidun hinnan keinotekoinen eriyttäminen on edelleen voimissaan.
Ledi-putkia on hyvin monen laatuisia ja tehoisia. Meillä navetan "vesitiiviit" kuoret oli hyviä, poistettiin 30 metrin matkalta kaikki kuristimet ja laadukkaat putket, valoteho kasvoi hurjasti verrattun 2x58wattisiin. Mutta sähkönkulutus ei pudonnut kuin kolmasosan tjsp. Lämmintä tilaa jäi yli 300m2 siihen.
Suuren maailman meininkiä. On maitotankki sisällä ja pihalla. Mutta muutenhan tekstistä ei saa selville yhtään mitään. Runko on laho ja hapokasta kertyy. Mistä lie kirjoittaa hän. Mä jo hetken luulin , että sen väliseinän runko on niin laho, että sitä ei saa rikkoa. Lisäksi joku päivä sitten se oli särkemäs lypsykonetta ja nyt se lypsykoneikko on yhä sillä seinällä, jossa runko on laho.
Ihan samaa ajattelin. Kuulin/luin jutun juuri noin. Aikanaan kun savolaiset tuli meille urakoimaan, sain eka jouluna lahjaksi savon sanakirjan. Sopimusneuvotteluissa se ei auttanu, ku ei tienny onko hinta nyt riittävä. Vastauksesta en ymmärtänyt mitään ja löin homman sitten lukkoon. Suullisesti. Parhaat työmiehet ikinä olivat. Kaupunkien läheltä sellaisia ei löydy. Mutta Lypsyukko ei voi nimimerkkisä takia tehäkkään Oksia. Ei voi palotella ikinä tankkiaan.
Olipa hyvä, että MF 5400 vetolevy vika jurina jupina tärinä löytyi. Kehtaako tuollaisen "vianetsinnän" hintaa laittaa tänne?
Mulla irtos aikanaan Valtra 8550 HT hitsattu painolevy vauhtipyörästä riukuakselille. Reikä oli akselia isompi, ja niin paino sai aikaan outoa tärinää. Onneksli sitten kuulin kun sammuttaessa limppu pyöri hetken pidempään kytkinkopassa. "Turha" kytkimen katkaisu hitekissa ei ollutkaan turha, kun oli neulalaakeri ihan kuiva ja sökö. Olisi siellä sorvannut aikansa.
Ilman pikaliitintä tuo onkin, mutta turhaa supparia ennen kantta. Salhydro tarjosi noita kohtuuhintaan verrattuna muihin..
""Traktorikäytössä tarkoittaa vähintään ¾" linjaa, mielellään ilman pikaliitintä. Jos liitin pitää olla niin laittaisin 1" liittimen. Eikä siis mielellään enää traksan oman lohkon kautta palauttaen.""
Kiitos hyvistä vinkeistä. Etukuormaajassa nuo on joka toiminnossa. Täytyypä ensi huollossa (omassa sellaisessa lämpöisessä) avartaa tuota vapaata paluuta suoraan tankkiin. Siellä on vähän turhia nippoja kanteen menossa, ja pistää isomman letkunkin.
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwEMulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
Tulikos eilen ja tänään tuulenkaatoja vähän, paljon tai merkittävästi?
Meillä sen verran jonkun kuorman saa ajaa, ja joutuu myymään.
"Missä sitä pitäisi oikein rypeä, että ratkaisevaksi tuloo tr renkaan kulutuspinnan korkeus."
Jotkut tykkää rypeä joka päivä paaleja ja sontaa puolen metrin liejussa. Eivät viitti laittaa kulku-uriakaan kuntoon. Lälli työntyy kasvattamoonkin.
No, käyttävät kuitenkin kuivikkeita kiitettävästi
Eilen oli halvimmillaan, meidän tasolla 1,26, yöllä tullut nousua. Euroopan hinta noussut maltillisen 2snt, vaikuttaa 2-3snt täällä. Voi taas nousta tai laskea.
Eikä autossa arvo säily, paitsi Kuplassa. Käyttöarvon tietää vain itse, kun ovat kunnossa, ja millä vain voi lähteä pidempäänkin reissuun.
taijat tykätä vanhoista koslistas? ja nuin niiten arvo säilyypi jotenkin hyin. ja sekös harmittaa toisia..
Ei nyt ihan koslia, vaan mukavia laatuautoja työhön ja vapaa-aikaan. Käteisellä hankittuja sekä uutena että käytettynä. Kaikki kunnossa, uudet iskarit esim. halpoja, jotta ajomukavuus säilyy. Jos autoa pitää hitsata, se lähtee vaihtoon tai paaliin..
Mulla uusin pyhäauto, jota entinen omistaja pesetti aina pesulassa. Oli ajettu 180tkm, kun heivattiin minulle ja täysin ympäri pienillä naarmuilla, myös tuulilasi. Asui kuratien varrella ja pesetti harjapesussa ilmeisesti usein. Nyt 260tkm, yhden hipaisun takia pieni maalaus vakuutukseen, niin maksoin vähän lisää myös koko kylkien ja konepellin lisäksi.
Jos auto on suolassa, kun tulen kotio, huuhtaisen nappaskengillä kuumapesurilla alle 5 min ja talliin. Jos märässä kunnon kurassa, sama juttu.
Pesu ämpärisienellä tosi nopea (n 10min) kotona kun kuumavesipesurista kääntää tulemaan ensin vaahdon auton pintaan ja lopuksi huuhtoo. Vaatii vain pesurin olon valmiudessa lämpösessä ja mukavan paineletkukelan (15m). Säästön lisäksi ei tarvii jonottaa ja maksaa pesurille. Autoista osa 20-30v vanhoja, joissa ei ole juuri ruostetta. Eli ruostesuojaan aina silloin tällöin. Vehkeet siihenkin nosturilla valmiina, ei ole ajasta kiinni, jos auto käy muusta syystä nosturilla.
Olen kokeillut jyrsinturpeen polttoa hakkeen seassa riittävästi. Stokeripolttimissa jyrsinturpeesta saatu teho on olematon. Vaikka turpeessa on yli Mega kuutiossa, ei stokeri saa siitä mitään irti. Turve lentelee kipinöinä eikä pala mitenkään järkevästi, että siitä saisi mitään lämpöä. Vähemmällä ilmalla se ei pala myöskään "kasana". Palaturve onkin sitten aivan eri asia, siitä saatu teho on hurja.
Kymmeneen vuoteen en ole nuohonnut kattilaa, kun on Heizomat. Investointi on ollut erittäin kannattava ja aika lailla täysin ilman vikoja. Pikkukattila käy nytkin tehokäyntiä 70% käyntiajasta. Hyvä täysin kuiva hake ja pannuhuoneella ei tarvii käydä kuin harvoin.