Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 94

Viestit - Peltola

Jos kolmosen pikavaihde kurisee luistamisen takia, on se sen menoa. Kolmonen sipaisee ensin tyhjää.  Imusiivilä paljastaa parhaiten tuossa vaiheessa, että siellä on jo pakan kulutuspinnan paloja. Joku kahdeksasta? pinnasta jo mennyt. Yli viis tonnia kannattaa remonttiin varata. Täytyy olla jo jonkunlainen seppä että kannattaa itse tehdä. Väärinasennus räjäyttää paikat.
Pikavaihteet saa säädettyä vaihtamaan pehmeästi, mutta luistamisen lisääminen vähentää kestoa.
Valtran XT60+ öljy vaihtaa terävämmin kuin esim Agrol Hybran Plus G2.
Metsätalous / Vs: Miksi puu ei kallistu
: 11.04.22 - klo:20:09
NYT ALKAA TAPAHTUA.

Jos venäjän raja pysyy kiinni, niin kuitupuut on kaikki vähintään 5 euroa enemmän ensi syksynä ellei hölmöillä myymällä samaan hintaan. Nyt on jo energian kiintohinta ohittanut havukuidun ja koivukuitua ei tämän talven hinnalla kannata myydä. Vaan kuivattaa laanissa  kesän ja siitä saa enemmän syksyllä. Tukki nousee samalla karkuun, mutta kuidulla nähdään nousu eka kertaa sitten euron.
Metsätalous / Vs: Miksi puu ei kallistu
: 12.03.22 - klo:11:00
Tässä aikaisemmin tilanne oli, että Suomen puusta 1/3 tuli yhtiöiden metsistä, 1/3 sopimusasiakkailta ja 1/3 vähän villeimmiltä yksittäisiltä puunmyyjiltä. Reilun kymmenen prosentin tuonnilla säädeltiin tarve tasapainoon. Ei ollut väliä mitä tuontipuu maksoi, kunhan 90% kotimaisen puun hinta pysyi vakaana (alhaalla). Sopimusasiakkaat uskoivat saavansa huippuhinnan, jos hinnat nousee esim. syksyllä. Mutta juuri siksi hinnat eivät koskaan nousseet (älä sano, että sait viime vuonna 2021 hyvän lisätilin, se ei ollut kuin murusia edellisistä syistä).
Tämä meno jatkuu, sopimusasiakkaat pilaavat markkinaehtoisen hinnan, ja MTK ym. ovat hiljaa "kartellin" pelossa. Kilpailuvirasto on suitsinut niin Valion kuin puumarkkinatkin.
 Upm:n lakko sotkee nyt ja Jämsänkoski laitetaan kiinni ay-pomoille vastauksena.
Ollaan me huonoja kaupankävijöitä, ei muuta kun riidellään keskenämme ja hävitään edelleen koko inflaatiovauhti. Euroon siirtymisen jälkeen on jo puolet hinnasta (kun otetaan verot huomioon) sulanut pois ja koko ajan menee lisää, kun inflaatio alkoi laukkaamaan.
Kuka alkaisi yhteiseksi äänitorveksi, Tiirolakin hiljaa??
Ajat huononee ,panokset kovenee. Varaudu huonoihin aikoihin EMP-pulssin kestävä työkone. Multi-power,3-tieventtiili hydrauliikalle.

https://huutokaupat.com/3348743/massey-ferguson-165-1970
Hollannissa oli maidon hinta jo 50snt. Että varmaan tuontia ollut. Suomessa tietenkin hinta laskee, kun venäjän vienti tökkää kokonaan.
Uskon että vaihderattaista tuleva metalli riittää mäntäpumpulle ja tarkalle multipowerille tuhoksi. Että öljynvaihto voi olla ajankohtainen sillä, jolla moinen kone vielä on.
Kuivanako ajoit?

Ei varmaan. Hankkijan Universal (!) öljyt, ehkä joskus karttunut kosteutta? Aikaahan tuosta on. Nuorena noilla ajettiin kesät talvet. Talvella mm. vinssi puomilla kuormaimena. Ei viittis enää. Nivelaisa nostolaitteessa meni hangessa yllättävän hyvin.
Tuollainen kiinalainen halppis minulla.

https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/mutterinvaannin-1-2300nm-pulttipyssy-raskaan-sarjan-laadukas-vaannin/p/6430032153810/

Tarvii tosiaan hurjasti ilmaa. Pyörii vain pienen hetken normiletkulla. Ja isoakin 4kW kompuralla odoteltava välillä. Mutta pultit aukeavat, kun on naapurin ukko pitämässä kankea välissä ettei mutteri pyöri joutavaa. Ja jos ei aukea niin polttaa mutterin pois. Suosittelen joka tapauksessa uusia pultteja.
Milwaukeen 1/2" 1700 Nm akkupyssy ampuu uuden pultin aika sopivaan kireyteen. Kun metrisellä varrella koettaa, niin momentti jo sopiva. Samoin auki pyöritys onnistuu, kun norsupyssyllä ottaa alkuun.  Mutta Milwaukeen sähköt ei ole kestänyt noissa, takuuseen laitettu kahdesti, kun on lakannut pyörimästä. Nyt takuu ohi, kevennettävä käyttöä.
Kiinalaisia voimahylsyjä ja parempiakin nylppääntyi useita perusketjujen vaihdossa.
Seitsemän multipowertraktorin omistanut. Kaikki toimivat loistavasti. Huoltomies neuvoi pitämään perässä öljyä niin paljon kun sisällä pysyy, silloin voitelu toimii mp-vipu alhaallakin.

Kaksi multipoweria olleena: Molempiin remontti, toinen tuli kohtuuttoman kalliiksi, koska akseleita ja pati ratasta uusittiin. Hydraulipumppu kahdesti, purattaa koko vaihdelaatikon. Jos perään syntyy metallia, niin mahdoton putsata muuten kuin purkamalla kaikki pois. En ole mistään konekaupasta huojentunut niinkuin satasarjalaisten lähdöstä. Ja se tapahtui ensimmäisen puukauppani aikaan. Tehtiinhän noilla liian pitkään liian isoja hommiakin. Ohjaustehostin kanssa ihan sökö systeemi. 4-pyttynen Perkins hyvä.
Ps. Kasa perän/multipowerin kuluneita osia, saa ilmaiseksi. Ei niillä kyllä mitään tee. Kun akseli kuluu, ei uusikaan tiiviste pidä painetta.
Olen ihmetellyt noita rumpuja jäässä. Mutta pari oli nyt itselläkin ennen tätä valtavaa lumentuloa. Putkien alapäät oli kummassakin yläntämällä tukossa. Pelkällä terävällä kangella aukesi molemmat, kun rumpuun ei ollut kokonaan jäässä kuin 30 cm. Hyvin sai hakattua alapään auki, tulopää on yleensä hieman alempana, veden alla ainakin osittain.

Ot...yhellä kamraatilla mega valtun moottorirempan töiden osuus about 8000€.


Ei liity laskunopeuteen tämä. Vaihtokoneen saa tuolla hinnalla. Megavaltraa yksinkertasempaa ei ole. Kannattaa hommata ilmainen korjaamokäsikirja ja tehä ihan ite, jos ei muita korjaamoja ole tarjolla. Kaikkiin muihin samankokoisiin kuutoskoneisiin Valtra helpoin..
EU aikoo kieltää jonain vuonna polttomoottorit ja samalla uudet kaasuautot. Suomessa sekavaa, kaasulla ajo ainakin vielä halvempaa. Biokaasun jakelussa on vain katkoksia ja säiliötä ei ole saanut aina täyteen. Muunnettuun autoon kannattaa jättää siksi alkuperäinen iso bensatankki.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/497f6ca0-40af-456a-8266-011a4404cf81

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d04e16c0-d247-4df6-9bd5-db80fd3a63ab
Wieskasta ei ole kukaan vielä maininnut. Tänä vuonna ollut helppo lumi tähän asti. Tänäänkin vetäsin rekkatiet 10cm just nollakelilla, kun lumi juuresta vähän pöllysi vielä. Nyt plussalla eikä aamuksi tarvii aurata paria kolmea senttiä. Vetäsin kuumapesurilla siivet puhtaiksi, jos tiistaina tulee ongelmaksi asti lunta ja on plussalla. Lunta, räntää tai vettä. Silloin ei sammutella linkoa samanlailla ja vedellä kaikkia pihoja puhtaaksi asti vaan pääväylät jatkuvasti edeten. Wieskassa heiluvat lavat ja aikalailla maassa kiinni ja siivet kiiltävällä maalilla niin toimii paremmin kuin kaikki entiset. Alueaura jäi parin metrin hankeen ja toivoin etten tarvitsisi pakolla tänä vuonna. Yhdessähän nuo sitten aina toimii, alueauralla tulee vain niin armottomat penkat ettei joka tielle sovi lumi mitenkään.
Niin ja ota syöttöpumpun lätkästä kuva ja googlaile pumpun tarkalla mallilla, niin tietoa voi löytyä. Pumpun tiedot tarvitset ennenkuin soittelet mihinkään kuitenkin,
Otappa vähän selvää, onko sama syöttöpumppu, suutinkärjet ja turbo kuin 135:ssa. Jos on, niin syöttöä isontamalla homma hoituu. Tarvittaessa suuttimien tai kärkien vaihtoa. Myös ajoitus muuttuu syöttöä isontamalla, se on vähän hankalampi homma. Jos koneessa on lisäteho-ominaisuus (kun voimanulosotolle menee tietty osuus), voi tilanne olla vaikeampi.  Jos suutinkärjet ovat liian pienet, syöttöpumppu rasittuu syötön nostolla.
Jos ei mitään käsitystä edelläolevista, pyydä ammattilaista avuksi.
Akaan Dieseliltä on saanut neuvontaa ja osia. Asentajat sitten erikseen.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 94