Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Aiheet - metsajussi

Koneet, laitteet ja tekniikka / Semeato ?
: 18.05.12 - klo:23:08
Tuosta suorakylvöjutusta tuli taas mieleen.. minkälainen värkki on tuollainen Semeaton kone? Onko se nyt TD Tronic tms. Suomessa melkoisen harvinaisia, jälleenmyynti voi olla hankalaa.

Kuitenkin koneessa miellyttävät erityisesti yksinkertainen ja toimivalta näyttävä vannasratkaisu. Niveliä ja vipstaakeja ja kannatuspyöriä ei ole ylimääräisiä.
Muutamat muut ratkaisut poikkeavat paljon totutusta suomalaisesta tyylistä, mutta vaikuttaa periaatteessa vankalta laitteelta. Ainakin painoa on riittävästi, ellei liikaa. Luulisin kestävän hehtaareita, osat tukevia ja paljon valuja?
Nelimetristä ei taida olla valikoimassa.

Onnistuuko muokattuun kylvö - myös multamaalla? Käyttöominaisuudet muuten?

Loimaan koeruuduilla on tainnut pärjätä ihan hyvin, vaikka tuosta en paljoa perustakaan.

Yhden tavallisen kotimaisen jyräkombin olen ajamalla kesyttänyt, ja kestävyys ei ollut aivan odotettua luokkaa.
Leikin tuossa hiukan huoltomiestä ja avitin naapuria puimakoneen laakeriremontissa. Isompi hihnankiristyspyörä kyseessä. 2 laakeria rinnan ja kuulien poistuttua takaisin luontoon tappiin jäljelle jääneet sisäkehät tolkuttoman tiukassa. Ja luonnollisesti niin, että ulosvetäjän kynsiä ei saa mihinkään kiinni.

Olen tottunut tuollaiset pistämään alasimelle ja sitten pajavasaralla kunnon pusu. Yleensä karkaistut sisäkehät joko hajoavat (sirpalevaara!) tai sitten ainakin katkevat niin että irroitus helpottuu kertalaakista. Mutta mitä tekevät nämä: ovat niin pehmeää tavaraa että niittaantuvat vaan kuin mikä tahansa patarauta, ja menevät muodostaan. Piti sitten rälläköidä ne poikki, toinen oli hyvin hankala pikkuruisesta laikan jämästä huolimatta. Laakeri on olaketta vasten ja akseliin hitsattu lattarautakin on siinä ihan vieressä. Kolmas keino olisi sitten ollut hitsata suoraan kehään tai lämmittää muuten.

Rälläkän kipunatkin oli kuin olisi säilykepurkkia työstänyt. Ei juuri zipunaa lentänyt, pehmeetä oli.

Mutta asiaan, eipä voi antaa kovin korkeaa arvosanaa laakerien laadusta.Ilmankos hajosivatkin. Toivottavasti tärkeämmissä kohdissa laakerit on valittu jollain muulla perusteella kuin ilmeisesti halvin maailmalta löydetty....

Sivuja: 1 2 [3]