Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Onko tämä nyt toimittajan tietämätön ilmaisu, vai totuus ostosiemenen laadusta?
https://yle.fi/uutiset/3-10161709?origin=rss
Vaikka tämän ryhmän jäsenistä useimmat taitavat tehdä klapinsa enemmän pro-luokan vehkeillä, niin maltti ja järki ovat aina hyödyllisiä.
https://yle.fi/uutiset/3-10082124?origin=rss
Vähän ihmetyttää tuo hinnoittelu toisinaan.
Esim tuo, kohta 40-vuotias Sampo 35, hintaa 5000 e ..
https://www.ss.com/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/harvesters/combine-harvesters/bolgin.htmlTuossa taas vähän eri luokan kone, NH CX820, parisen tuhatta kelatuntia, 62 000 e:
https://www.ss.com/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/harvesters/combine-harvesters/bxmcki.htmlMinusta Sampo on vähän ylihintainen ? Onko tuollaisille vielä jossain kova kysyntä?
Pitäisi tässä fiksailla kaverin vanhan Ford viis'tonnisen polttoainepuolta. Vehkeeseen on lisäilty kaikenlaisia polttoainepuolen rakennelmia ja tehty systeemiin muutoksia, mm. polttoainekäyttöinen hytin ilmalämmitin. Systeemissä ei ole tällä hetkellä edes hanaa, sekin pitäisi lisätä johonkin järkevään paikkaan, alkuperäinen on paitsi rikki niin lähes luoksepääsemättömässä paikassa, kiitos ek:n ja muiden rakenteluiden.
Vaan millä palikoilla noita putkia kannattaisi vedellä ja mistä niitä saisi? Pitäisi kuitenkin saada liitettyä tankin, suodattimien ym. alkuperäisiin kierteisiin ja liittimiin jne.
Ihan letkulinjalle en halua lähteä. Tuli jo hupimielessä mieleen että paineilmapuolen nailonputket ja tökättävät liittimet olisivat hirmu käteviä, olisi valmista kulmaa ja haaraa ja palikkaa, mutta ne eivät varmaankaan kestä polttoainetta :-(
Löytyykö alkuperäisen tapaisia metalliputkia yhteensopivin osin jostakin? Käyköhän jarruputkien osat, niitä ainakin olisi tarjolla ja putkeakin metritavarana, työkaluineen. Ei varmaankaan käy.
Eipä ole ennen tullut vastaan tämmöistä(kään) tarvetta.
Mullahan on siis muinainen puolihinattava DVL-498H. Jossa on se vika että sen siipimalli ( V ?) tekee sen verran ahtaan vaon että nykyaikaiset rengasleveydet - edes 600 - eivät oikein sovi sen kanssa samalle pellolle. Rengas survoo puolet edellisestä viilusta alleen ja lopputulos ei näytä oikein mukavalta. Kynnetty sitten vanhalla vetäjällä jossa kohtuullisempi rengasleveys.
Lainasin tuossa kaverin syysrypsityömaalla Agroluxeja joissa oli AX-siipi. Hyvin mahtui rengas ja jälki oli nättiä, niin matalaan kuin syväänkin. Mullalla ja savella.
Katselin myös että päällepäin ojas ja muukin tekniikka näyttää yhä aivan samanlaiselta. Esitteestä bongattuna myös uusien hinattavien mallien rakenne näkyy olevan hyvin pitkälle 1:1 tähän vanhaan verrattuna.
Eli voisikohan tuohon vanhaan auraan vaihtaa nuo uudemman tyypin siivet? Ja tietysti muut asiaan liittyvät kulutusosat.
Muuten tuo punainen MRT ei oikein vakuuttanut, tahtoo näköjään rungon etupään levyjen liitokset löystyillä, pultteja oli katkeillut ja keskityssädön vantin kiinnityskohta oli korjattu ja vahvistettu.
DVL:ssä ei ole ollut mitään tuollaista kiristely- tai korjaustarvetta.
Yritin tuossa saada vanhaa ruohonleikkuria käymään. Harrasteensa kullakin...
Kone on vanha 3,5 hp pystyakseli-Briggs. Tankin päällä oleva kaasutin, kalvo välissä.
Hukassa ollut kipuna palasi katkojaa kihnuttamalla.
Kalvon uusin (entinen oli aika venynyt koppura), purin kaasarin ja rassasin, puhalsin ja tarkistin jokaisen kanavan, reiän ja suuttimen.
Myös ne tankkiin menevät sihdillä varustetut 'imukärsät'. Joku hyvin pienikin reikä siellä on suuttimen alta kurkkuun.
Seosruuvi on kierros ja vartti auki kuten oletussäätö on.
Kone lähtee hyvin käymään ja tehot ovat tallella, mutta käy vain minuutin-pari, sitten sammuu melko nopeasti. Riittävästi nykimällä lähtee taas, vähäksi aikaa.
Jos odottelee puolisen tuntia niin sen jälkeen starttaa helpommin ja käy taas muutaman minuutin.
Voihan se tietysti olla hetkellinen kipunan puutekin - silloin vika lienee siinä magneeton käämissä.
Tyhmä Tyrväältä ei nyt keksi mitä siinä vielä pitäisi tehdä. Tankin korkin huohotinkin on auki.
Liippaanko viikatteen, hankinko lampaan vai käännynkö lähimmän Jacobsen-edustajan puoleen?
Luin aamupalalla TM:n käyttötestiraporttia, josta bongasin seuraavan:
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'
Kuulostaa aika ikävältä rakenteelta jos moottoriremonttia joskus haikailee takuuajan ulkopuolella. Ja minulle kyllä ihan uusi juttu.
Vaan ei kai mokomaan kukaan koneremppaa tee, ostaa vaan kokonaan uuden pirssin. Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa... rahalla hoituu. :-)
Tuollainen mylly löytyy siis ainakin nimihirviöstä "Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic".
Ihmettelin tuossa yhden otsikossa mainitun puimamasiinan tyhjennystorvea joka ei käänny kuin toiseen suuntaan... jos vaihtaa torven mg-venttilien kelojen johdot keskenään niin saa kääntymään siihen toiseen suuntaan. Luulin ensin että helppo juttu, nappula kahvasta rikki. Vaan nappula toimii, johdot ovat ehjät ainakin kahvasta seuraavalle liittimelle saakka. Myös kelat ja niiden johdot ovat toimivat. Torven suuntaventtilien karoja käsin painamalla ei tapahdu myöskään mitään.
Ilmeisesti se mikä toiselta nappulalta puuttuu on jokin ohjaus jonnekin muualle joka saisi pumpun antamaan kiertoon öljyä. Lienee joku vapaakiertoventtiili tms jossakin. Muut nappulat tuon ohjauksen ilmeisesti antavat. Typerää kun koneen mukana tulleessa - sinänsä runsaassa - kirjallisuudessa ei ole edes sähkö- tai hydrauliikkakaavioita; vian etsiminen on aika hankalaa ihan seuraa johtoa tai putkea periaatteella :-(
Johtoa ja liittimiä on sähköpuolella kuitenkin jo riittävä määrä vaikka ei mikään bitti-ihme vielä olekaan.
Kellään kokemusta tai ideaa?
Tänään yritin keksiä miten Syväsen Konepajan hinattavan hiekoittimen pyörien navat saa auki.
Siinä on ilmeisesti muovinen, noin 5 cm navasta ulospäin ulottuva, lähes lieriömäinen suojus. Suojuksen keskellä tyylitelty T-kirjain.
Pyörii nahkeasti paikoillaan mutta en keksinyt miten sen saa (ehjänä) pois. Lienee siellä joku helma syvällä urassa tms mutta isoilla pihdeilläkään vääntelemällä ei mitään ratkaisevaa tapahtunut ellei isoja naarmuja lasketa :-( Tuntui että lopulta menee kappaleiksi mutta ei silti irtoa.
Eli miten nuo saa auki - pientä ruuvaria väliin tunkemalla ja vääntämällä vai mikä lie oikea tapa? Se on kuitenkin hyvin tarkka ja tiukahko siihen navan uraan joten väliinkään on paha mitään saada.
Onko näillä eri (irkku?)laveteilla oleellisia laatueroja?
Näitä kun on Chieftain / Predator / JPM / .... ja kovasti samannäköisiä ovat.
Pitäisi alkaa noilla pellonreunoilla alkaa rajankäynti - eli palauttaa jako peltoon ja metsään. Päässeet pusikot lievästi ruokottomaan kuntoon.
Kokemusta / näkemystä Naarva E24:stä? Tuolla näyttelyssä mokomaa katselin, videollakin vaikuttaa toimivalta. Miten käytänössä?
Moottorisahakin löytyy juu mutta vanhalta alkaa lipsua motivaatio... työsarkaa tiedossa kilometritolkulla :-(
Kai ne joku Biowattikin kävisi nyrhimässä kun antaisi vaan luvan... sulan maan aikaan vaan survovat pellon pilalle.
Typerä kysymys, mutta onko tuo kanta tarkoitettu aivan tavalliselle 12-kulmahylsylle, vai onko noihin myös joku erikoisavain?
Hylsy käy kyllä kohtuu hyvin, hiukkasen ehkä väljä. On niin pienet nuo hampaat että paljoa ei tarvitse nuljaantua niin siihen ei käy mikään.
Kanta näkyy olevan hitusen kartiomainenkin.
Millä valmistajalla on vahvimmat kuusiokoloavaimet?
Ongelmana ovat metsänosturin kiinnityspultit, mutteripuolen avainväli on 36 mm ja kuusiokolo pultin toisessa päässä pultin paksuutta vastavaa luokkaa. Millejä siitä kuusiokolosta ei tässä nyt ole käsillä mutta ei siis aivan pienimmästä päästä.
Noiden kiristäminen kunnolla on ollut aina vähän ongelma, apuna on ollut niin lyöntilenkkiä kuin metri jatkovarttakin. Erityisesti vastaan pitäminen on ollut ongelma. Pakista löytyvä ½-tuuman kuusiotappihylsy toimisi muuten mutta vastaavat ½" vääntimet ovat liian hentoja, ja perinteinen L-muotoinen avain (laatu mallia IKH?) napsahti myös siitä mutkan kohdalta...
Nyt siellä on pari pulttia joiden kierre on kai hieman 'leikannut', pultit ovat löysällä mutta eivät mokomat liiku helpolla mihinkään suuntaan. Tietysti nuo pari voisi vaikka uhrata ja kuumentaa, mutta silti se kunnollisen kiristyksen ongelma jää. Pultit ovat 12.9 lujuutta että eivät kyllä veny eivätkä vanu, paukahtaen katkeavat jos liian tiukka paikka tulee. Kiristämällä en ole yhtään rikki saanut, leikkausvoimilla kylläkin kun niitä ei tahdo saada riittävän kireälle jotta nosturin jalusta ei liikahtelisi tuosta liitoksesta.
Jotenkin koko kuusiokolo tuntuu vähän ikävältä tuon kokoluokan pulteissa. Vaan noita lujia ei tainnut oikein olla saatavana perinteisellä kannalla johon löytyy riittävän järeät avaimet.
Harvemmin traktorikärryistä pyörät irtoilevat, mutta ei se näköjään mahdotonta ole:
http://tinyurl.com/knnua7tTaitaa olla jonkun pääsiäinen pilalla, onneksi ei sentään tullut henkilövahinkoja :-(
Onko kenellekään tuttu termi 'metal stitching' ?
Minulle oli aivan uusi juttu.. näkyvät korjaavan tuolla menetelmällä hyvinkin haastavia (kalliita/mahdottomia vaihtaa) kohteita.
Kuvia ja tietoa aiheesta esimerkiksi tuolta, tekniikka lienee kuitenkin sinänsä yleinen ja tunnettu. Ainakin joissakin piireissä.. jos puuhiin kuuluvat laivadieseleiden lohkojen korjaukset ym.
http://www.metalcrackstitching.com/Käyttääköhän täällä Suomessa joku em. menetelmää ?