Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3

Aiheet - metsajussi

Onko se nyt joku uusi helvatan direktiivi että metsäkoneenkin pitää piipata ajaessaan / peruuttaessaan?

Noin 200 metrin päässä ajokone on muutaman päivän keräillyt energiapuita sun muita, ja siellä ylempänä mäen päällä kun se ajelee niin tässä pihassa kuulostaa aivan siltä kuin se piipitin olisi 5 metrin päässä. Tuota kun tunnin-pari pihalla puuhatessaan joutuu kuuntelemaan niin tulee mieleen hakea teippiä tai sivuleikkurit... hulluksi tulee. Piip piip piip..

Ekana aamuyönä luulin että mitä kummaa kun roska-auto peruuttelee ympäri oma pihaa... oli jäänyt tuvan ikkuna auki ja ääni oli tosi voimakas. Mutta tuo ajokonehan se siellä vaan naapurin metsää keräilee.

Olen kyllä sitä mieltä että jos ei lähestyvästä Ponssen möyrystä ymmärrä olla jäämättä alle niin ei tuo piipitinkään taida sitten auttaa.
Onko hyvää ideaa tai tietoa muovitettujen rehupaalien nosteluun sopivasta riippuvasta työlaitteesta nosturiin?

Pitäisi  nostella niin että paalit pysyvät päädyllään, siis pystyssä ja saa tehtyä/purettua pinoa ilman suurempia ilmavälejä.

Googlauskaan maailmalta ei tuonut oikein hyviä valmiita ratkaisuja. Ek:n pihdistä voisi tietysti viritellä siirtämällä nostokohdan painopisteen kohdalle siihen yläpuolelle.
Olen myös jossain nähnyt sellaisen jossa oli 3 toisiaan lähestyvää sormea pystyssä mutta en enää mistään edes kuvaa löytänyt.
Onko kellään kokemuksia tuosta Rotecin isommasta pöydästä + kahvoista?

Miten lähelle menee oikeaa ammattilaatua?
Valittelin tuossa kaverille että en ole löytänyt mieleistä vetäjää metsäkärryn eteen.
Kaveri siihen että laita käytetty länkkäri ilman kaivutekniikkaa ja muuta tarpeetonta.

Jäin vähän ideaa miettimään. Olisihan sellaisessa
- ergonomia, ohjaamo ja taka-ajosysteemit kohdillaan
- hydrauliikassakin löytyy
- runko taatusti kestää, 4wd-voimansiirtokin ellei ole valmiiksi hajalla
- panssaroinnit, vankat renkaat valmiina
- voisi valita maun mukaan linkku tai perinteinen
- kohtuulllisen edullisia jos (tarpeettoman) kaivulaitteen ei tarvitse olla hyvässä kunnossa

Sanokaapas arvon raatilaiset että mitä tuossa on niitä miinuspuolia?
Miten  nuo on yleensä rekisteröity - traktoriksi vai joksikin työkoneeksi? Saako jollakin ilveellä tieliikenteeseen laillisesti kärryä perään?
Vekottimella pitäisi kuitenkin pystyä ajamaan myös tiellä, toisinaan kuormankin kanssa.

Tiedän että esim Nisula tekee kyllä uusista motoja.

On tässä ährätty ja tuhrattu otsikon mukaisten laakereiden vaihdossa. Tällä hetkellä kohlimet ovat kärryn lavalla mutta akselit vielä puimurissa paikoillaan.
Kohlinten irrotus ja kiinnitys sinne etummaiselle akselille ei ole ihan niitä väljimpiä puuhia mitä tähän mennessä on vastaan tullut :-(
Laakerit itsessään ovat kammenkauloilla kätevästi halkaistuilla kartioholkeilla, mutta systeemin kiinnitys itse kohlimeen on /c:stä.
Sellainen pellissä hahlossa oleva lukkokulmilla oleva kupukantainen ylipitkä pultti jossa umpimetallinen lukkomutteri pöpertyneessä kierteessä, paikassa jossa edes mutteriin ei mitenkään tahdo edes päästä käsiksi.
Homman kruunasi se että parista oli kai jo tehhtaalla pilattu kierteet ja niihin oli laitettu sitten sen lukkomutterin lisäksi toinen mutteri päälle varmistukseksi. Ainakin maalit oli päällä molemmissa. Sellaiset olivat hieman työläitä saada pois.

Onneksi sentään elevaattoreita ei ilmeisesti tarvitse irrottaa pois tieltä ellei kohlinakselin hihnapyörän puoleista runkolaakeria halua vaihtaa.

Onhan tuo itsehillintää ja sisua kasvattanut melkein yhtä paljon kuin erästä uloketta otsaan :-|
Onko tämä nyt toimittajan tietämätön ilmaisu, vai totuus ostosiemenen laadusta?

https://yle.fi/uutiset/3-10161709?origin=rss
Vaikka tämän ryhmän jäsenistä useimmat taitavat tehdä klapinsa enemmän pro-luokan vehkeillä, niin maltti ja järki ovat aina hyödyllisiä.

https://yle.fi/uutiset/3-10082124?origin=rss
Vähän ihmetyttää tuo hinnoittelu toisinaan.

Esim tuo, kohta 40-vuotias Sampo 35, hintaa 5000 e  ..
https://www.ss.com/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/harvesters/combine-harvesters/bolgin.html

Tuossa taas vähän eri luokan kone, NH CX820, parisen tuhatta kelatuntia, 62 000 e:
https://www.ss.com/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/harvesters/combine-harvesters/bxmcki.html

Minusta Sampo on vähän ylihintainen ? Onko tuollaisille vielä jossain kova kysyntä?
Pitäisi tässä fiksailla kaverin vanhan Ford viis'tonnisen polttoainepuolta. Vehkeeseen on lisäilty kaikenlaisia polttoainepuolen rakennelmia ja tehty systeemiin muutoksia, mm. polttoainekäyttöinen hytin ilmalämmitin. Systeemissä ei ole tällä hetkellä edes hanaa, sekin pitäisi lisätä johonkin järkevään paikkaan, alkuperäinen on paitsi rikki niin lähes luoksepääsemättömässä paikassa, kiitos ek:n ja muiden rakenteluiden.

Vaan millä palikoilla noita putkia kannattaisi vedellä ja mistä niitä saisi? Pitäisi kuitenkin saada liitettyä tankin, suodattimien ym. alkuperäisiin kierteisiin ja liittimiin jne.
Ihan letkulinjalle en halua lähteä. Tuli jo hupimielessä mieleen että paineilmapuolen nailonputket ja tökättävät liittimet olisivat hirmu käteviä, olisi valmista kulmaa  ja haaraa ja palikkaa, mutta ne eivät varmaankaan  kestä polttoainetta :-(

Löytyykö alkuperäisen tapaisia metalliputkia yhteensopivin osin jostakin? Käyköhän jarruputkien osat, niitä ainakin olisi tarjolla ja putkeakin metritavarana, työkaluineen. Ei varmaankaan käy.

Eipä ole ennen tullut vastaan tämmöistä(kään) tarvetta.



Mullahan on siis muinainen puolihinattava DVL-498H. Jossa on se vika että sen siipimalli ( V ?) tekee sen verran ahtaan vaon että nykyaikaiset rengasleveydet - edes 600 - eivät oikein sovi sen kanssa samalle pellolle. Rengas survoo puolet edellisestä viilusta alleen ja lopputulos ei näytä oikein mukavalta. Kynnetty sitten vanhalla vetäjällä jossa kohtuullisempi rengasleveys.

Lainasin tuossa kaverin syysrypsityömaalla Agroluxeja joissa oli AX-siipi. Hyvin mahtui rengas ja jälki oli nättiä, niin matalaan kuin syväänkin. Mullalla ja savella.
Katselin myös että päällepäin ojas ja muukin tekniikka näyttää yhä aivan samanlaiselta. Esitteestä bongattuna myös uusien hinattavien mallien rakenne näkyy olevan hyvin pitkälle 1:1 tähän vanhaan verrattuna.

Eli voisikohan tuohon vanhaan auraan vaihtaa nuo uudemman tyypin siivet? Ja tietysti muut asiaan liittyvät kulutusosat.
Muuten tuo punainen MRT ei oikein vakuuttanut, tahtoo näköjään rungon etupään levyjen liitokset löystyillä, pultteja oli katkeillut ja keskityssädön vantin kiinnityskohta oli korjattu ja vahvistettu.
DVL:ssä ei ole ollut mitään tuollaista kiristely- tai korjaustarvetta.

Yritin tuossa saada vanhaa ruohonleikkuria käymään. Harrasteensa kullakin...

Kone on vanha 3,5 hp pystyakseli-Briggs. Tankin päällä oleva kaasutin, kalvo välissä.
Hukassa ollut kipuna palasi katkojaa kihnuttamalla.

Kalvon uusin (entinen oli aika venynyt koppura), purin kaasarin ja rassasin, puhalsin ja tarkistin jokaisen kanavan, reiän ja suuttimen.
Myös ne tankkiin menevät sihdillä varustetut 'imukärsät'. Joku hyvin pienikin reikä siellä on suuttimen alta kurkkuun.
Seosruuvi on kierros ja vartti auki kuten oletussäätö on.

Kone lähtee hyvin käymään ja tehot ovat tallella, mutta käy vain minuutin-pari, sitten sammuu melko nopeasti. Riittävästi nykimällä lähtee taas, vähäksi aikaa.
Jos odottelee puolisen tuntia niin sen jälkeen starttaa helpommin ja käy taas muutaman minuutin.
Voihan se tietysti olla hetkellinen kipunan puutekin - silloin vika lienee siinä magneeton käämissä.

Tyhmä Tyrväältä ei nyt  keksi mitä siinä vielä pitäisi tehdä. Tankin korkin huohotinkin on auki.

Liippaanko viikatteen, hankinko lampaan vai käännynkö lähimmän Jacobsen-edustajan puoleen?

Luin aamupalalla TM:n käyttötestiraporttia, josta bongasin seuraavan:

'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Kuulostaa aika ikävältä rakenteelta jos moottoriremonttia joskus haikailee takuuajan ulkopuolella. Ja minulle kyllä ihan uusi juttu.
Vaan ei kai mokomaan kukaan koneremppaa tee, ostaa vaan kokonaan uuden pirssin. Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa... rahalla hoituu.  :-)

Tuollainen mylly löytyy siis ainakin nimihirviöstä "Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic".
Ihmettelin tuossa yhden otsikossa mainitun puimamasiinan tyhjennystorvea joka ei käänny kuin toiseen suuntaan... jos vaihtaa torven mg-venttilien kelojen johdot keskenään niin saa kääntymään siihen toiseen suuntaan. Luulin  ensin että helppo juttu, nappula kahvasta rikki. Vaan nappula toimii, johdot ovat ehjät ainakin kahvasta seuraavalle liittimelle saakka. Myös kelat ja niiden johdot ovat toimivat. Torven suuntaventtilien karoja käsin painamalla ei tapahdu myöskään mitään.

Ilmeisesti se mikä toiselta nappulalta puuttuu on jokin ohjaus jonnekin muualle joka saisi pumpun antamaan kiertoon öljyä. Lienee joku vapaakiertoventtiili tms jossakin. Muut nappulat tuon ohjauksen ilmeisesti antavat. Typerää kun koneen mukana tulleessa - sinänsä runsaassa - kirjallisuudessa ei ole edes sähkö- tai hydrauliikkakaavioita;  vian etsiminen on aika hankalaa ihan seuraa johtoa tai putkea periaatteella :-(
Johtoa ja liittimiä on sähköpuolella kuitenkin jo riittävä määrä vaikka ei mikään bitti-ihme vielä olekaan.

Kellään kokemusta tai ideaa?
Tänään yritin keksiä miten Syväsen Konepajan hinattavan hiekoittimen pyörien navat saa auki.
Siinä on ilmeisesti muovinen, noin 5 cm navasta ulospäin ulottuva, lähes lieriömäinen suojus. Suojuksen keskellä tyylitelty T-kirjain.
Pyörii nahkeasti paikoillaan mutta en keksinyt miten sen saa (ehjänä) pois. Lienee siellä joku helma syvällä urassa tms mutta isoilla pihdeilläkään vääntelemällä ei mitään ratkaisevaa tapahtunut ellei isoja naarmuja lasketa :-( Tuntui että lopulta menee kappaleiksi mutta ei silti irtoa.

Eli miten nuo saa auki - pientä ruuvaria väliin tunkemalla ja vääntämällä vai mikä lie oikea tapa? Se on kuitenkin hyvin tarkka ja tiukahko siihen navan uraan joten väliinkään on paha mitään saada.
Onko näillä eri (irkku?)laveteilla oleellisia laatueroja?

Näitä kun on Chieftain / Predator / JPM / .... ja kovasti samannäköisiä ovat.
Sivuja: 1 [2] 3