Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3

Aiheet - metsajussi

Luin aamupalalla TM:n käyttötestiraporttia, josta bongasin seuraavan:

'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Kuulostaa aika ikävältä rakenteelta jos moottoriremonttia joskus haikailee takuuajan ulkopuolella. Ja minulle kyllä ihan uusi juttu.
Vaan ei kai mokomaan kukaan koneremppaa tee, ostaa vaan kokonaan uuden pirssin. Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa... rahalla hoituu.  :-)

Tuollainen mylly löytyy siis ainakin nimihirviöstä "Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic".
Ihmettelin tuossa yhden otsikossa mainitun puimamasiinan tyhjennystorvea joka ei käänny kuin toiseen suuntaan... jos vaihtaa torven mg-venttilien kelojen johdot keskenään niin saa kääntymään siihen toiseen suuntaan. Luulin  ensin että helppo juttu, nappula kahvasta rikki. Vaan nappula toimii, johdot ovat ehjät ainakin kahvasta seuraavalle liittimelle saakka. Myös kelat ja niiden johdot ovat toimivat. Torven suuntaventtilien karoja käsin painamalla ei tapahdu myöskään mitään.

Ilmeisesti se mikä toiselta nappulalta puuttuu on jokin ohjaus jonnekin muualle joka saisi pumpun antamaan kiertoon öljyä. Lienee joku vapaakiertoventtiili tms jossakin. Muut nappulat tuon ohjauksen ilmeisesti antavat. Typerää kun koneen mukana tulleessa - sinänsä runsaassa - kirjallisuudessa ei ole edes sähkö- tai hydrauliikkakaavioita;  vian etsiminen on aika hankalaa ihan seuraa johtoa tai putkea periaatteella :-(
Johtoa ja liittimiä on sähköpuolella kuitenkin jo riittävä määrä vaikka ei mikään bitti-ihme vielä olekaan.

Kellään kokemusta tai ideaa?
Tänään yritin keksiä miten Syväsen Konepajan hinattavan hiekoittimen pyörien navat saa auki.
Siinä on ilmeisesti muovinen, noin 5 cm navasta ulospäin ulottuva, lähes lieriömäinen suojus. Suojuksen keskellä tyylitelty T-kirjain.
Pyörii nahkeasti paikoillaan mutta en keksinyt miten sen saa (ehjänä) pois. Lienee siellä joku helma syvällä urassa tms mutta isoilla pihdeilläkään vääntelemällä ei mitään ratkaisevaa tapahtunut ellei isoja naarmuja lasketa :-( Tuntui että lopulta menee kappaleiksi mutta ei silti irtoa.

Eli miten nuo saa auki - pientä ruuvaria väliin tunkemalla ja vääntämällä vai mikä lie oikea tapa? Se on kuitenkin hyvin tarkka ja tiukahko siihen navan uraan joten väliinkään on paha mitään saada.
Onko näillä eri (irkku?)laveteilla oleellisia laatueroja?

Näitä kun on Chieftain / Predator / JPM / .... ja kovasti samannäköisiä ovat.
Pitäisi alkaa noilla pellonreunoilla alkaa rajankäynti - eli palauttaa jako peltoon ja metsään. Päässeet pusikot lievästi ruokottomaan kuntoon.

Kokemusta / näkemystä Naarva E24:stä? Tuolla näyttelyssä mokomaa katselin, videollakin vaikuttaa toimivalta. Miten käytänössä?

Moottorisahakin löytyy juu mutta vanhalta alkaa lipsua motivaatio... työsarkaa tiedossa kilometritolkulla :-(

Kai ne joku Biowattikin kävisi nyrhimässä kun antaisi vaan luvan... sulan maan aikaan vaan survovat pellon pilalle.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Pultinkanta
: 07.05.15 - klo:12:26
Typerä kysymys, mutta onko tuo kanta tarkoitettu aivan tavalliselle 12-kulmahylsylle, vai onko noihin myös joku erikoisavain?

Hylsy käy kyllä kohtuu hyvin, hiukkasen ehkä väljä. On niin pienet nuo hampaat että paljoa ei tarvitse nuljaantua niin siihen ei käy mikään.
Kanta näkyy olevan hitusen kartiomainenkin.
Millä valmistajalla on vahvimmat kuusiokoloavaimet?

Ongelmana ovat metsänosturin kiinnityspultit, mutteripuolen avainväli on 36 mm ja kuusiokolo pultin toisessa päässä pultin paksuutta vastavaa luokkaa. Millejä siitä kuusiokolosta ei tässä nyt ole käsillä mutta ei siis aivan pienimmästä päästä.

Noiden kiristäminen kunnolla on ollut aina vähän ongelma, apuna on ollut niin lyöntilenkkiä kuin metri jatkovarttakin. Erityisesti vastaan pitäminen on ollut ongelma. Pakista löytyvä ½-tuuman kuusiotappihylsy toimisi muuten mutta vastaavat ½" vääntimet ovat liian hentoja, ja perinteinen L-muotoinen avain (laatu mallia IKH?) napsahti myös siitä mutkan kohdalta...

Nyt siellä on pari pulttia joiden kierre on kai hieman 'leikannut', pultit ovat löysällä mutta eivät mokomat liiku helpolla mihinkään suuntaan. Tietysti nuo pari voisi vaikka uhrata ja kuumentaa, mutta silti se kunnollisen kiristyksen ongelma jää. Pultit ovat 12.9 lujuutta että eivät kyllä veny eivätkä vanu, paukahtaen katkeavat jos liian tiukka paikka tulee. Kiristämällä en ole yhtään rikki saanut, leikkausvoimilla kylläkin kun niitä ei tahdo saada riittävän kireälle jotta nosturin jalusta ei liikahtelisi tuosta liitoksesta.

Jotenkin koko kuusiokolo tuntuu vähän ikävältä tuon kokoluokan pulteissa. Vaan noita lujia ei tainnut oikein olla saatavana perinteisellä kannalla johon löytyy riittävän järeät avaimet.
Harvemmin traktorikärryistä pyörät irtoilevat, mutta ei se näköjään mahdotonta ole:

http://tinyurl.com/knnua7t

Taitaa olla jonkun pääsiäinen pilalla, onneksi ei sentään tullut henkilövahinkoja :-(
Onko kenellekään tuttu termi 'metal stitching' ?

Minulle oli aivan uusi juttu.. näkyvät korjaavan tuolla menetelmällä hyvinkin haastavia (kalliita/mahdottomia vaihtaa) kohteita.

Kuvia ja tietoa aiheesta esimerkiksi tuolta, tekniikka lienee kuitenkin sinänsä yleinen ja tunnettu. Ainakin joissakin piireissä.. jos puuhiin kuuluvat laivadieseleiden lohkojen korjaukset ym.

http://www.metalcrackstitching.com/

Käyttääköhän täällä Suomessa joku em. menetelmää ?
Oireet:

- koneen käydessä tuntuu että painetta löytyy koko ajan niin A- kuin B-linjoistakin. Letkujen kytkentä hankalaa koneen käydessä.
- vuotavat todella reippaasti läpi. Eli sylinteri ei todellakan pysy yhtään paikallaan ilman erillistä lukkoventtiiliä.
- käytettäessä tuntuvat suhisevan ja pihisevän ylimääräisiä ja osa tuotosta voi olla hukassa.

Menevätkö nuo oikeasti noin järjettömän väljiksi vanhuuttaan, vai onko siellä esim. joku tiivisteongelma jonka pystyy korjaamaan?
En ole niitä vielä viitsinyt purkaa (ei oikein jaksa kiinnostaa...) mutta olisi kiva tietää ennalta että nakkaanko suoraan mäelle ja korvaan muulla lohkolla, vai kannattaako niitä sen enempää tutkia?

Sinänsä hassua että kaikki 3 tekevät tismalleen samaa. Luulisin että jos joku kara olisikin pilalla niin eivät kuitenkaan kaikki 3 samaan aikaan.
Mistähän saisi edullisesti noita jenkkimetsurien laippoja? Tarvetta olisi noin metriselle... kyseessä on kaverin teräketjuun perustuva spesiaali sahalaitos jossa tällä hetkellä on moton laippa, mutta haussa olisi ohuempi.

Jotain löysin kotimaastakin, mutta hinnat olivat moninkertaisia tuohon samanpituiseen motolaippaan nähden vaikka luulisi olevan toisinpäin. Lienee liian harvinainen kapistus täällä Suomessa.

Oregonin sivuja vähän kiertelin, mutta en oikein tullut hullua hurskaammaksi.
Mulla vielä käytössä reppumallin vanhan 950/12 Hardi... onko kukaan vaihtanut tuollaiseen hydraulista puomistoa?
Nykyinen puomi alkaa olemaan muutenkin jo aika kypsä, eikä kokonaan uusi ruisku taas muuten kiinnostaisi yhtään.

Kestääkö vanhan ruiskun runko tuollaisen puominvaihdon tuoman lisäpainon?
Esim Agropointilla noita hydropuomistoja näkyisi olevan.
Onko näille Soucy Trackeille täällä kotimaassa edustajaa? Olen noita traktori- ja puimuriversioita aina näyttelyissä nähnyt, mutta eipä ole tullut kysyttyä mistä ovat peräisin.

Muita vastaavia tekeleitä?

Kiinnostaisi vähän hinattavan härvelin pyörien korvaaminen jollain kantavammalla ratkaisulla, kun pyöriä ei voi leventää eikä korkeuttakaan paljoa muuttaa. Pyörissä ei ole vetoa, ja niitä käytetään pelkästään tasaisella pellolla. Kuormaa per tela olisi noin 4-5 t.
Tiellä ja siirtoajosssa mennään muilla konsteilla.

Kokemuksia?

Kääntäessä aiheuttavat varmaan melkoisesti vääntöä koneen rungolle, eli normaali pyörille suunniteltu ratkaisu ei riittäne.
Miten nuo muuten toimivat kun käännellään jyrkästi - pistävät lujasti hanttiin ja vääntävät maavallin siihen kiusaksi? Vai pitääkö olla vanha County edessä ettei tule kiusaustakaan kääntää tiukemmin, vain kaartaa loivasti..
Kasvintuotanto / Fusilade + MCPA ?
: 22.06.12 - klo:18:44

Voikohan noita sekoittaa?

Kysessä herne, jolle voisi ajaa MCPA:ta luokkaa max 0,3-0,4 l/ha ohdakkeille, ja Fusiladea juolalle.

Ymmärrettävästi mokomaa seosta ei löydy mistään sekoitustaulukosta :-(

Muutama päivä aiemmin ajettu Basagran SG, joka tehoaa hyvin valvattiin, mutta yllätys yllätys, ei lainkaan ohdakkeeseen :-(
Koneet, laitteet ja tekniikka / Semeato ?
: 18.05.12 - klo:23:08
Tuosta suorakylvöjutusta tuli taas mieleen.. minkälainen värkki on tuollainen Semeaton kone? Onko se nyt TD Tronic tms. Suomessa melkoisen harvinaisia, jälleenmyynti voi olla hankalaa.

Kuitenkin koneessa miellyttävät erityisesti yksinkertainen ja toimivalta näyttävä vannasratkaisu. Niveliä ja vipstaakeja ja kannatuspyöriä ei ole ylimääräisiä.
Muutamat muut ratkaisut poikkeavat paljon totutusta suomalaisesta tyylistä, mutta vaikuttaa periaatteessa vankalta laitteelta. Ainakin painoa on riittävästi, ellei liikaa. Luulisin kestävän hehtaareita, osat tukevia ja paljon valuja?
Nelimetristä ei taida olla valikoimassa.

Onnistuuko muokattuun kylvö - myös multamaalla? Käyttöominaisuudet muuten?

Loimaan koeruuduilla on tainnut pärjätä ihan hyvin, vaikka tuosta en paljoa perustakaan.

Yhden tavallisen kotimaisen jyräkombin olen ajamalla kesyttänyt, ja kestävyys ei ollut aivan odotettua luokkaa.
Sivuja: 1 [2] 3