pakko kommentoida kun on 15 vuoden kokemus kuorma-autosta maatilan kuljetuksiin, näin työntekijän kantilta arvioituna.
käytössä koukkuvaihtolava auto telivetoinen, löytyy viljalavaa, nosturilava, vesitankki. korvaa vähintään yhden traktorin ja 5-erilaista perävaunua.
Uskon että kuorma-auton ja lavojen hankinta hinta on rutkasti edullisempi kuin traktorin ja perävaunujen joiden kantavuus luokassa 17tn. Esim. viljalavat 3000€ kpl vastaava viljakärri varmasti 15000€.
autolla kuljetetaan apulannat ja siemenet pellolle ja nostetaan nosturilla kylvökoneeseen. nosturissa on kauko-ohjain jolloin helpoimmillaan kylvökoneen täyttö käy kylvökoneen päällä seisten, säkkien koukkaaminen koukkuunkin onnistuu useimmiten lavalle kiipeämättä. viljat kuljetetaan pellolta kuivurille, sanoisin ellei telivetoisella pääse viljakuormalla pois pellolta niin myös traktori ja kärry yhdistelmälläkin ollaan jo vaikeuksissa. kanttipaaleja nosturilavalla ja tarkoitukseen sopivalla kouralla. ym satunnaista kuljetusta.
polttoainetaloudessa kuorma-auto voittaa traktorin aina vaikka matka olisi kuinka lyhyt. Samoin ajomukavuudessa kuorma auto voittaa kiistatta.
Mielestäni kuorma-auto sopii erinomaisesti vähän isomman maatilan kuljetusratkaisuksi, varsinkin jos matka pelloille on pitkä. tällä seudulla kuorma-autoja alkaa löytyä n. 100ha viljatilolta ja sitä suuremmista.
Jotenkin näin minäkin kuvittelen asioiden olevan. Minkälaista autoa suosittelet noin niinkuin kokemuksesta edellä mainittuihin juttuihin. Onko käsitystä vakuutusmaksuista yms. joita pidetään kalliina, mutta joiden hintaa ei kukaan pysty sanomaan.
vakuutusmaksuista en pysty sanomaan koska en maksajan pallilla istu. remonteista sen verran että jos jotakin isompaa leviää kuten vaihteistosta telin nostosta tai akselistosta niin euroja palaa rajusti, 5000€ on kuin ovimaksu vasta. moottoripuoli on kyllä kestänyt hyvin , mitä ny jotain antureita menny.
kovin vanhaa en suosittele ostamaan, ruoste iskee joka paikkaan, se on mielestäni pahin vanhan kuormurin vihollinen 20 vuotiaat ovat lähes kautta linjan elämänsä lopussa. joku 5-10 vuoden ikäinen olisi sopiva, nopein arvonlasku jo takana. Nykyinen ajokki tuotu Espanjasta koska kotimaan tarjonta on melko suppeaa, sopivilla varusteilla autoa vaikea löytää. Ulkomailla tarjontaa paljon enemmän.
Vaijeri tai koukkuvaihtolava laitteet niin on lavan vaihto vain muutaman minuutin homma ja auto saadaan nopeasti muuttumaan kuljetustarpeen mukaan. vaijerilaitteilla saadaan parempi hyötykuorma johtuen alhaisemmasta omapainosta, tosin vaijerien pujotus vaatii ohjaamosta jalkautumisen.
Neljä vetävää pyörää olisi tietysti paras mutta kitkarullavedolla varustettu 2vetoinen auttaa kummasti pahimmissa paikoissa. napaperäisistä sanotaan että 2l/100km per napa kuluu enemmän polttoainetta kuin akseliperäisessä. Akseleita sitten sen verran kuin tarve vaatii. ohjaamoksi valittu matala jotta mahtuu vanhoista matalistakin ovista sisälle. merkkivalikoimasta Sisut Volvot ja Scaniat ovat suosituimpia maatiloilla.