Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5

Viestit - klapikalle

trelle kannattava ostos jo pääasiassa peltoajoa. vanhenee nopeasti, eli siis tulee haavoja jokapuolelle rankaaseen. myös runkoja pettänyt. mukava tie ajossa, talvipito myös hyvä. hyvä kyntörengas.  nykyaikainen rangas joka sallii painneen tiputtamisen alas pelokäytössä. jos pääasiallinen käyttö muuta kuin peltoajoa, joku edullisempi rengas tulisi ennemmin mieleeni hankkia.
Ikinä ei tukijalka ole päässyt renkaaseen ottamaan ainakaan
Evin ratkaisussa ,aisa on liian lyhyt jos näin käy tai tukijalat on rakennettu liian eteen.
Aisa pitää olla pokattu ,muuten on edessä ongelmia.
Kun traktori on kärryssä kiinni pitää kärryn rungon olla etupäästä vähintään samassa tasossa kuin takapää.
Vuodesta 82 ollut joka kuormaimessa pumppuvarustus ja juuri tuo voa pumppu enkä kulumaa ole huomannut.
Pumppua ei saa laittaa jäykästi esim.työntövarren korvakkeeseen  hakaukseen vaan Valtrassa pumppu on vapaasti akselin päässä ja pyörimisen esteenä pumpussa on pultattu rauta joka nojaa voa akselin suojuksen yhteen pitempään kiinnityspulttiin joka on oikealla ylhäällä takaa katsottuna.Pultti on varustettu holkilla johon pumpun rauta nojaa.Kierroksiahan tuo pumppu ei paljoa tarvitse max 1200
moottorissa,pumppu 47 L/min.

Laittaisitko kuvan ratkaisustasi?   
http://aijaa.com/w8RHst
http://aijaa.com/RdM8cs
http://aijaa.com/INJMKd

Oniarin heikko kääntöpää, tyyppikilpi ja risukuorma.

Vinkki. Kannattaa katsoa tarkkaan noita käännön hammastangon välyksensäätö "ruuveja"  yhden kierteen tiedän korkanneen hyvin vähillä käyttötunneilla.
Voi olla että vähän painitaan eri kastissa kun äkkiseltään laskin että pellolle päin tulee ajettua sellaiset 3000 tonnia lantaa ja pellolta päin sitten yli 2000 tonnia rehua. Sen lisäksi sitten nimellisiä määriä viljaa ( muutama sata kuutiota) ja kaikki kylvötarpeet mitkä ei oikeasti ole kauhean ihmeelliset ja kuivikeoljet..

niin kait noi määrät on vähän niin että kannattaa pohtia että viittiikö itte ajella vai antaako urakoitsijalle. Vähän mitä viittii mutta aika paljon sitä liikuteltavaa tulee.
vastausta kuormurin hankintaan ei löydy tältä palstalta, jokaisen kuljetustarpeet, etäisyydet, tuotantosuunnat ym ihan erilaisia. Veikkaan että harvalla tilalla kannattaa hankkia omaa. Jos on oma/pankin vehje, niin siinä pitää olla palkkakuski ja jokaiselle päivälle ajoa. Jos taas itse meinaa sesonkiaikaan vaan pyöritellä rattia, niin onnistuuko se?

Monissa isoissakin firmoissa logistiikka ulkoistettu, siinä hyvänä puolena on ettei tartte maksaa kuin toteutuneista rahdeista. Maatilalla varsinaiseen ydinbisnekseen eli peltoviljelyyn kuormuri ei sovi kun taas traktorilla voi hoitaa sitäkin
kuorma-auto ottamassa telakaivinkoneen aseman edelläkävijän sumboolina :) ;) :D ;D

jos näin ajatellaan niin voihan sen traktorikuljetuksenkin yhtä hyvin ulkoistaa.  Vaikka naapurille jolla kuitenkin on sitä joutoaikaa tuoda kärryä puimurin torven alle silloin kun itse haluan.
pakko kommentoida kun on 15 vuoden kokemus kuorma-autosta maatilan kuljetuksiin, näin työntekijän kantilta arvioituna.

käytössä koukkuvaihtolava auto telivetoinen, löytyy viljalavaa, nosturilava, vesitankki.  korvaa vähintään yhden traktorin ja 5-erilaista perävaunua.
Uskon että kuorma-auton ja lavojen hankinta hinta on rutkasti edullisempi kuin traktorin ja perävaunujen joiden kantavuus luokassa 17tn. Esim. viljalavat 3000€ kpl vastaava viljakärri varmasti 15000€. 

autolla kuljetetaan apulannat ja siemenet pellolle ja nostetaan nosturilla kylvökoneeseen. nosturissa on kauko-ohjain jolloin helpoimmillaan kylvökoneen täyttö käy kylvökoneen päällä seisten, säkkien koukkaaminen koukkuunkin onnistuu useimmiten lavalle kiipeämättä. viljat kuljetetaan pellolta kuivurille, sanoisin ellei telivetoisella pääse viljakuormalla pois pellolta niin myös traktori ja kärry yhdistelmälläkin ollaan jo vaikeuksissa.  kanttipaaleja nosturilavalla ja tarkoitukseen sopivalla kouralla. ym satunnaista kuljetusta.

polttoainetaloudessa kuorma-auto voittaa traktorin aina vaikka matka olisi kuinka lyhyt. Samoin ajomukavuudessa kuorma auto voittaa kiistatta.

Mielestäni kuorma-auto sopii erinomaisesti vähän isomman maatilan kuljetusratkaisuksi, varsinkin jos matka pelloille on pitkä. tällä seudulla kuorma-autoja alkaa löytyä n. 100ha viljatilolta ja sitä suuremmista.
Jotenkin näin minäkin kuvittelen asioiden olevan. Minkälaista autoa suosittelet noin niinkuin kokemuksesta edellä mainittuihin juttuihin. Onko käsitystä vakuutusmaksuista yms. joita pidetään kalliina, mutta joiden hintaa ei kukaan pysty sanomaan.

vakuutusmaksuista en pysty sanomaan koska en maksajan pallilla istu. remonteista sen verran että jos jotakin isompaa leviää kuten vaihteistosta telin nostosta tai akselistosta niin euroja palaa rajusti, 5000€ on kuin ovimaksu vasta. moottoripuoli on kyllä kestänyt hyvin , mitä ny jotain antureita menny.

kovin vanhaa en suosittele ostamaan, ruoste iskee joka paikkaan, se on mielestäni pahin vanhan kuormurin vihollinen 20 vuotiaat ovat lähes kautta linjan elämänsä lopussa. joku 5-10 vuoden ikäinen olisi sopiva, nopein arvonlasku jo takana. Nykyinen ajokki tuotu Espanjasta koska kotimaan tarjonta on melko suppeaa, sopivilla varusteilla autoa vaikea löytää. Ulkomailla tarjontaa paljon enemmän.

Vaijeri tai koukkuvaihtolava laitteet niin on lavan vaihto vain muutaman minuutin homma ja auto saadaan nopeasti muuttumaan kuljetustarpeen mukaan. vaijerilaitteilla saadaan parempi hyötykuorma johtuen alhaisemmasta omapainosta, tosin vaijerien pujotus vaatii ohjaamosta jalkautumisen.

Neljä vetävää pyörää olisi tietysti paras mutta kitkarullavedolla varustettu 2vetoinen auttaa kummasti pahimmissa paikoissa. napaperäisistä sanotaan että 2l/100km per napa kuluu enemmän polttoainetta  kuin akseliperäisessä. Akseleita sitten sen verran kuin tarve vaatii.  ohjaamoksi valittu matala jotta mahtuu vanhoista matalistakin ovista sisälle.  merkkivalikoimasta Sisut Volvot ja Scaniat ovat suosituimpia maatiloilla.
Tällainen oli joskus aiheena mutta ei oikein silloin kiinnostanut.

Nyt kuitenkin asia käväisi mielessä että olisihan tuollainen aika kätevä. Melko edukkaitahan noi on ja sitä rahdattavaa rupee oleaan aika paljon. Mitä mieltä olette. Onko tollainen auto kärryineen kasvavan karjatilan tulevaisuuden hankintalistalla.

itte aattelin siis vaikka jotain 4 akselista autoa vaijerilaitteilla ja perään kolmiakselista kärryä. Päälle sitten rahtilavat ja lietekipot. kyydissä liikuisi niin paalit, viljat, lietteet ja koneet.
Sää oot lukenu uusimman kooämmän sillä silmällä....

Juu legendaarisella Jeesuksella ( liittyy lausahdukseen hänen opiskelupaikassaan) oli eturivin viljelijänä komia yhdistelmä viljan kuskaukseen. Varsin järkevä siinä ja monella muullakin on.

Eiköhän ole parempi et unohdetaan ne kuormurit ja päistetiet sekä noihin liittyvät vaihtolavat...

Ajetaan rattoria jossa perässä tulee kärryt, ne kastemadotkin tykkää....

Voi olla että vähän painitaan eri kastissa kun äkkiseltään laskin että pellolle päin tulee ajettua sellaiset 3000 tonnia lantaa ja pellolta päin sitten yli 2000 tonnia rehua. Sen lisäksi sitten nimellisiä määriä viljaa ( muutama sata kuutiota) ja kaikki kylvötarpeet mitkä ei oikeasti ole kauhean ihmeelliset ja kuivikeoljet..

Matkat ei ole kovin ihmeelliset mutta kuitenkin nytkin kuskataan sen 10 kilsaa kotia ja tuskin matkat ainakaan lyhenee.
Voi olla et painit vielä kuitenkin sellasessa sarjassa et kuorma-auto kannattaa pitää sielä hautomossa vaan ja antaa isojen poikien ajella...


Taitaapi olla että skn painii ihan omassa sarjassaan ja hyvä niin.
pakko kommentoida kun on 15 vuoden kokemus kuorma-autosta maatilan kuljetuksiin, näin työntekijän kantilta arvioituna.

käytössä koukkuvaihtolava auto telivetoinen, löytyy viljalavaa, nosturilava, vesitankki.  korvaa vähintään yhden traktorin ja 5-erilaista perävaunua.
Uskon että kuorma-auton ja lavojen hankinta hinta on rutkasti edullisempi kuin traktorin ja perävaunujen joiden kantavuus luokassa 17tn. Esim. viljalavat 3000€ kpl vastaava viljakärri varmasti 15000€. 

autolla kuljetetaan apulannat ja siemenet pellolle ja nostetaan nosturilla kylvökoneeseen. nosturissa on kauko-ohjain jolloin helpoimmillaan kylvökoneen täyttö käy kylvökoneen päällä seisten, säkkien koukkaaminen koukkuunkin onnistuu useimmiten lavalle kiipeämättä. viljat kuljetetaan pellolta kuivurille, sanoisin ellei telivetoisella pääse viljakuormalla pois pellolta niin myös traktori ja kärry yhdistelmälläkin ollaan jo vaikeuksissa.  kanttipaaleja nosturilavalla ja tarkoitukseen sopivalla kouralla. ym satunnaista kuljetusta.

polttoainetaloudessa kuorma-auto voittaa traktorin aina vaikka matka olisi kuinka lyhyt. Samoin ajomukavuudessa kuorma auto voittaa kiistatta.

Mielestäni kuorma-auto sopii erinomaisesti vähän isomman maatilan kuljetusratkaisuksi, varsinkin jos matka pelloille on pitkä. tällä seudulla kuorma-autoja alkaa löytyä n. 100ha viljatilolta ja sitä suuremmista.



veikkaan että 370€
kertahinnoittelulla mennään. siihen pyritään että 85€ jäisi tunnille + alv vähintään.  lisäksi jonkinlainen takuu hinta vaikka lunta ei sataisikaan varmistaa kiinteiden kulujen kattamisen huonona lumitalvena.

kalustona traktori, nokalla etukuormain, ja 320levee nivelaura.

vanhoilla ja edullisilla koneilla tätä pystyy tekemään, tosin en ole rikastunut mutta menetetystä vapaa ajasta saa kohtuullisen korvauksen.
jos uutta haluat ni eteläsuomen koneet kohtuuhintaisia.

ite ostin pari vuotta sitten vähän käytetyn metsäpaketin vastaavasta kokoluokasta ja olen ollu tyytyväinen. hintaa oli n. puolet uuden vastaavan paketin hinnasta.

käyteyn ja kohtuuhintaisen löytäminen on vaikeaa, menevät pahimmillaan kaupaksi  samana päivänä kun tulevat myyntiin. vuoden verran selasin joka päivä netistä ilmoituksia ennen ku tärppäsi.

nimenomaan risunajoon jota ajan eniten, on  nokan kuormaimissa letkut  sijoitettu jakapaikassa kulkemaan puomin päällä eikä sivulla. erittäin tärkeää koska risut tarttuvat letkuihin helposti. tiheillä harvennuksilla myös hyvä jos vahingossa nojaa puuhun ni ei sitte ole letku siellä puun ja puomin välissä.

lisää kyseisestä asiasta seuraavan linkin kautta
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=49974.msg863299#msg863299
paras kone
- stihl fs 450 raivaussaha vm2000.   15 vuotta käytössä ja vasta tänävuonna tuli ensimmäinen vika, lakkasi käymästä oli tulppa sökö. ihmekkös tuo kun oli vielä alkuperäinen. joka vuosi hehtaarista kolmeen taimikon hoitoa tai raivausta sekä lisäksi kesäisin siimaleikkuuta pahimmillaan useampi hehtaari vuodessa. 
useimmiten valmistajat ilmoittavat traktorin painon alakanttiin.

jd 6210 etukuormaajalla n.6tn
jd 7930 etunostolaitteella n.9tn
 
Valtaa hitec tai metso, tolla hinnalla voisi löytyä erittäin vähänajettu yksilö. Ei parhaimmillaan ek traktorina,  vaatii runsaasti takavannepainoja. Muuten olisi sopiva pohjoisen olosuhteisiin, hyvä käynnistyvyys ja lämmityslaite. Helpokäyttöinen ja toimintavarma.

Jd hyvä vaihtoehto myös, sopiva painonjakauma ek käyttöön,  nopea hydrauliikka, Mukava ohjaamo.


5000h ajettu traktori voi olla vielä erittäin hyvä ja palvella toisen mokoman huolloilla ja pikku korjauksia,  tai sitten ihan rikki joka puolelta, ulkonäkö tai huoltokirja ei välttämättä kerro paljoakaan.  Ovat yksilöitä.



Kertaa ajo lautasmuokkaimella ennen äestystä helpottaa paljon, mieluiten carrierilla. Tiivistää maata sopivasti ettei traktorin pyöränkohdat erotu niin paljoa


löytyy sekä husqvarnoja ja stihl saha, sekä raivurit molempia merkkejä. tasatahtiin molemmman merkkisiä sahoja saa korjaamolle viedä. husqvarnan saha sopii paremmin meikäläisen lapaseen.

seuraavan moottorisahan hankinnan koittaessa tulee hq 550 tai 560 korvaamaan 346xpg:n tai stihl 201sähkösäädöillä korvaa ms200:n.

tänävuonna hankittu hq543xp on käyttöominaisuuksiltaan ollut odotusten mukainen, kuten ammattisahan kuulluukin olla, kestävyydestä ei vielä voi sanoa mitään, mutta 10-15 vuoden aktiivipalvelusaikkaa odotan siltä.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5