Itsellä pellot silleen että melkein joka paikkaan pääsee autolla ja moneen paikkaan myös kärryllä. Korttiin pitäisi olla riittävä kun eihän omiin ajoihin sentään ammattipätevyyksiä tarvita. Kuitenkin aika suuri ajansäästö jos joka kuormalla likkuu se reilu 30 tonnia ja Maks vauhti on siellä 80 kieppeillä. Toi traktorilla rullaaminen kun ei noin rahtaus mielessä ole kovin mielekästä.
Kuinkakovan kallis tollanen on pitää jos laskee hankintahinnaksi vaikka joku 40 tonnia. Eli vakuutukset, verot, katsastukset ym.
No eikös tuo 30 tonnia melkein liiku jo nykyisilläkin traktoreilla? Kulkevat kohta 60km/h ja osa jopa 80km/h. Melkein järkevämpi ostaa tuolainen nopea traktori kuin kuorma-auto tai yhdistelmä. Paskan ajossa tai viljan ojossa menee, mutta paalin ajo alkaa jo tuntua työläältä. Pitäs olla hiabi nostelemaan paalia kyytiin, vai meinasitko lavetilla vetää sen etukuormain traktorin pellolle?
Kait sitä tukkinosturi pitäisi olla millä ne paalit noukkisi kyytiin jos ei sitten sitä raktoria sinne pellolle veisi.
Sekin on aika utopiaa että raktorilla pääsisi ikinä niihin vauhteihin ja tehokkuuteen mitä autolla pääsee. Jo rengastus rajoittaa menemisiä tiellä raktorilla kun niillä pitää kuitenkin myös pellolla päästä kulkemaan. Samoin aika usein hyötykuorma jää aika mitättömäksi jos pitää laillisin vehkein haluaa kulkea. Varsin rajut laitteet on jo jos 20 tonnia saa hyötykuormaa matkaan.
Yllättävän monella ruppee muuten olemaan autoa käytössä.