Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa  (Luettu 20540 kertaa)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Porotaloushan on tappiollista, mistä ne rahat konemyyjän marmoritiskille kannetaan? 150 euron ruoka-avustuksiakaan ei joka kunta anna.  ???


"...joten jokainen lihakilo tuotti tappiota 8,2 euroa." :o

http://www.luke.fi/tiedote/poronlihan-tuottaminen-maksaa-maltaita/

Koneillahan ne tappiot tehdään, alasta riipumatta. Aina ne konemyyjät on lainaa antanut.
Ihme hommaa tuo porotalouskin, muka erittäin raskaasti tappiollista ja ei sitten kuitenkaan. No, tästä lähtien tietää miten suhtautua alalta kuuluviin valituksiin elinkeinon tilasta.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Puputtaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Allekirjoittanut kaipaisi hieman kommentteja ja neuvoja kokeneemmilta etukuormaintraktorien käyttäjiltä.

Eli hakusessa olisi noin 100 - 120hv (4-syl.) nelivetotraktori.

Käyttö olisi peltotyöt, lumityöt (piha-alue ja 5-30km metsätietä) ja elukojen (poro) ruokintahommat etukuormaajalla. Käyttömäärä olisi arviolta 200-400h vuodessa.

Tähän mennessä olen katsellut lähinnä John Deeren traktoreita. 6020 ja 6030 sarjaa näyttää olevan kohtalaisesti tarjolla, näissä käyttötunteja on noin 2000h-5500h. Onko esim. nuo 5500h ajetut vielä harkitsemisen arvoisia koneita? Olettaen tietysti, että huollot on tehty ajallaan.

Muitakin merkkejä saa ehdotella. Huoltoliikkeistä sen verran, että lähimpään korjaamoon taitaa olla se +100km, oli merkki mikä vain  ::)

Budjetti olisi noin 30000€-50000€ alvittomana. Vaihdossa ei ole antaa mitään konetta.
Tuohon budjettiin voisi melkeinpä saada uuden/esittely 5610 Massikan.  ::) Toki jos ehdoton vaatimus on 4-pyttyä, niin 5611-5612 olisi sitten sopiva. Uudessa on aina myös uuden takuu.

Parempaa Ek-konetta saa hakea ja peltotyötkin onnistuu hyvin. On vähäruokaisempia kuin Valtran ännäläiset, vaikka moottori onkin sama.  ::)

E: 5611 47900€ alv 0% ja 5613 56900€ alv 0%. Luultavasti halvemmallakin voisi lähteä.  ???

www.konekesko.com/fi-FI/Uutiset-ja-kampanjat/Kampanjat/2014/Massey_Ferguson_5600-kampanja/

Ei tuo 4-sylinteriä ole aivan välttämätön. Oli lähinnä sen takia ko 6-pyttysissä nousee jo paino sen verran isoksi, eikä ne taida olla niin ketteriäkään mitä nämä pienemmät.

Minkä verran nämä massikat kuluttaa löpöä esim lingotessa? Keli ja linko tietenki vaikuttaa asiaan, mutta osaattako sanoa keskimäärin? Onko 3 ja 4 pyttysillä kulutuksessa kuinka eroa?

Olishan uusi aina uusi, pitää tutkia noiden massikoiden hintapolitiikkaa noissa 3-pyttysissä kuormaajan kanssa.

Onko noissa 2000-luvun massikoissa joku vaihteisto/moottorimalli jota kannattaisi välttää?

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Mielestäni kaikki 2000 luvun massikat on hyviä vaihteistoltaan ja moottoriltaan. Ne susi malli oli silloin 1990 luvun tienoilla. Joku 5455 tai vastaava vois olla hyvä vaihtoehto.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Itte jos olisin tuoreahkoa ek konetta hankkimassa, niin ehdottomasti enstöikseen saastevehkeet lähtis huisvithuun ja kunnon ohjelma sisään. Siitä se säästö alkaisi kun ei poltettaisi turhaan kallista polttoainetta.

Joku etukuormaimella ja turbiinikytkimellä varustettu ännäläinen kannattaa käydä koeajamassa, tiiä vaikka miellyttäis. Toki ei nuo 20 ja 30 sarjan sontareetkään mitään huonoja ole ajella ja nyykkärit ja massikat ym. vinkuintian tuotteetkin on ihan näppäriä nykyään. Kottaraisenpönttö kopissa saattaa lapin kesässäkin tareta ajella.

Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:21:52 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Itte jos olisin tuoreahkoa ek konetta hankkimassa, niin ehdottomasti enstöikseen saastevehkeet lähtis huisvithuun ja kunnon ohjelma sisään. Siitä se säästö alkaisi kun ei poltettaisi turhaan kallista polttoainetta.

Joku etukuormaimella ja turbiinikytkimellä varustettu ännäläinen kannattaa käydä koeajamassa, tiiä vaikka miellyttäis. Toki ei nuo 20 ja 30 sarjan sontareetkään mitään huonoja ole ajella ja nyykkärit ja massikat ym. vinkuintian tuotteetkin on ihan näppäriä nykyään.

 Kakskytä sarjassa ei oo alunpitäenkään mitään ylimääräisiä kilistimiä. Orgis sähkö ek-kahva hyvä.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Kuormainkoneena 6 pyttyinen aina pidempi kuin nelikko, eli pidemmät aisat ja hontelompi kuormain juuri pidempien aisojen vuoksi.Kuormainkoneessa kiinnittäisin huomion vaihteiston ominaisuuksiin, eli helppoon edes takaisin vaihtamiseen eri nopeusalueilla.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Lainaus
ei poltettaisi turhaan kallista polttoainetta

Polttoöljyn kulutuserot ovat nykyään niin pienet että se on yhdentekevää jos kone vie litran enemmän tai vähemmän tunnissa noilla ajomäärillä. Yksi boksi kun hajoo niin siinä menee 3 vuoden löpöerotus varasosatiskille. 3% korko 40k€ on jo 4€ tunnille (300h/a) eli pääoman kustannusten pienentäminen on tärkeämpi kuin polttoöljyn hinta, jos ei ole varaa.
Toki vähemmän on vähemmän mutta lähes kaikilla samat g/kWh nykyään. Helpoin tapa säästää polttoöljyä on käyttää vähemmän tehoa ja antaa työn ottaa vähän enemmän aikaa.

Uudempaa Massikkaa en huolisi talvipainotteiseen ajoon; se on kuin stout - pimeä, huurteinen ja kylmä.
Muuten siinä kyllä olisi oikeat ominaisuudet; sähkövaihteet ja -suunnanvaihto sekä riittävä hydrauliikka sähköohjauksella.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Allekirjoittanut kaipaisi hieman kommentteja ja neuvoja kokeneemmilta etukuormaintraktorien käyttäjiltä.

Eli hakusessa olisi noin 100 - 120hv (4-syl.) nelivetotraktori.

Käyttö olisi peltotyöt, lumityöt (piha-alue ja 5-30km metsätietä) ja elukojen (poro) ruokintahommat etukuormaajalla. Käyttömäärä olisi arviolta 200-400h vuodessa.

Tähän mennessä olen katsellut lähinnä John Deeren traktoreita. 6020 ja 6030 sarjaa näyttää olevan kohtalaisesti tarjolla, näissä käyttötunteja on noin 2000h-5500h. Onko esim. nuo 5500h ajetut vielä harkitsemisen arvoisia koneita? Olettaen tietysti, että huollot on tehty ajallaan.

Muitakin merkkejä saa ehdotella. Huoltoliikkeistä sen verran, että lähimpään korjaamoon taitaa olla se +100km, oli merkki mikä vain  ::)

Budjetti olisi noin 30000€-50000€ alvittomana. Vaihdossa ei ole antaa mitään konetta.
Tuohon budjettiin voisi melkeinpä saada uuden/esittely 5610 Massikan.  ::) Toki jos ehdoton vaatimus on 4-pyttyä, niin 5611-5612 olisi sitten sopiva. Uudessa on aina myös uuden takuu.

Parempaa Ek-konetta saa hakea ja peltotyötkin onnistuu hyvin. On vähäruokaisempia kuin Valtran ännäläiset, vaikka moottori onkin sama.  ::)

E: 5611 47900€ alv 0% ja 5613 56900€ alv 0%. Luultavasti halvemmallakin voisi lähteä.  ???

www.konekesko.com/fi-FI/Uutiset-ja-kampanjat/Kampanjat/2014/Massey_Ferguson_5600-kampanja/

Ei tuo 4-sylinteriä ole aivan välttämätön. Oli lähinnä sen takia ko 6-pyttysissä nousee jo paino sen verran isoksi, eikä ne taida olla niin ketteriäkään mitä nämä pienemmät.

Minkä verran nämä massikat kuluttaa löpöä esim lingotessa? Keli ja linko tietenki vaikuttaa asiaan, mutta osaattako sanoa keskimäärin? Onko 3 ja 4 pyttysillä kulutuksessa kuinka eroa?

Olishan uusi aina uusi, pitää tutkia noiden massikoiden hintapolitiikkaa noissa 3-pyttysissä kuormaajan kanssa.

Onko noissa 2000-luvun massikoissa joku vaihteisto/moottorimalli jota kannattaisi välttää?
Tuota linkouksen polttoainekulutusta en nyt muista, mutta kun lasketaan keskikulutus tuntia kohden nyt 1400h ajettuna, niin on kulutus 5.4l/tunti. Saastevehkeitä näissä on vain egr, Dyna6:sta on kuulunut ristiriitaista tietoa, mutta Dyna4 on vaihteistona varma. Massikoissa on nykyään samat moottorit kuin Valtroissa, 3-pyttyisessä 3.3l moottori ja 4-pyttyisessä 4.4(vai 4.5?). Kulutuseroista 3 ja 4-pyttyisen välillä en osaa sanoa, mutta uskaltaisin lotota että 3-pyttyinen kuluttaa vähemmän.

Ehdottomasti kannattaa ottaa tuo Quicken kuormain, niin saat "vaihdevivun" ja ek:n ohjausvivun samaan tikkuun.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Lainaus
ei poltettaisi turhaan kallista polttoainetta
Uudempaa Massikkaa en huolisi talvipainotteiseen ajoon; se on kuin stout - pimeä, huurteinen ja kylmä.
Muuten siinä kyllä olisi oikeat ominaisuudet; sähkövaihteet ja -suunnanvaihto sekä riittävä hydrauliikka sähköohjauksella.
Ulkoa vai sisältä pimeä? Valotehoa ulkopuolelle löytyy ainakin riittävästi ja kaikki tärkeät namiskat sisällä on valaistu. Huurteet ja kylmyys ei ole ongelmia, kun varustaa traktorin hytin lattiaan tulevalla lämmityspömpelillä. Toki jos on suihkumärkä tukka niin ikkunat huurtuu.  ;D

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Mielestäni kaikki 2000 luvun massikat on hyviä vaihteistoltaan ja moottoriltaan. Ne susi malli oli silloin 1990 luvun tienoilla. Joku 5455 tai vastaava vois olla hyvä vaihtoehto.
Ekat viistonnarit on ihan paskoja. Just noita kylmiä ja pimeitä.
Tää siis ainakin aikana ennen Dyna-4.

Uusissa on sitten noi lisälämppärit ja varmemmat systeemit muutenkin.

Ostaisin 6x30 jontikan noilla kriteereillä.

klapikalle

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Valtaa hitec tai metso, tolla hinnalla voisi löytyä erittäin vähänajettu yksilö. Ei parhaimmillaan ek traktorina,  vaatii runsaasti takavannepainoja. Muuten olisi sopiva pohjoisen olosuhteisiin, hyvä käynnistyvyys ja lämmityslaite. Helpokäyttöinen ja toimintavarma.

Jd hyvä vaihtoehto myös, sopiva painonjakauma ek käyttöön,  nopea hydrauliikka, Mukava ohjaamo.


5000h ajettu traktori voi olla vielä erittäin hyvä ja palvella toisen mokoman huolloilla ja pikku korjauksia,  tai sitten ihan rikki joka puolelta, ulkonäkö tai huoltokirja ei välttämättä kerro paljoakaan.  Ovat yksilöitä.



Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:23:40 kirjoittanut klapikalle

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Ukkeleilla hirveästi taas ajatuksia kun päästään väittelemään traktoreista   ;D

Sit kun väitellään taloudesta niin mykkäkoulu alkaa  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
talous nyt on mitä on..   mutta ite en ainakaan ottais paljon ajettua nyykkäriä ek koneks kun siinä ei taho riittää tehoja edes uudehkona mutta tuo lämpö ja lasien sulana pysyminen voi alkaa kiinnostaa jos talvet alkaa olla pohosessa samanmoisia kuin täällä etelässä... kosteita ja lauhoja .              nyy ei ainakaan takaikkunaa pidä puhtaana ja se on joskus kuormatessa ikävä piirre.                         tietääkö joku onko markkinoilla edullisia puhaltimia joilla tuon onkleman sais hittoon?        aika iso lasi ja sitten kun huurteessa niin harmittaa....

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Lainaus
Ulkoa vai sisältä pimeä?

Sekä että. Osasta hallintalaitteista puuttuu taustavalaistus ja sen sijaan katossa on surkea hätäratkaisu-tuikku joka peilaa ikkunoihin. Vyötärö- ja sivuvalaistus etuviistoon puuttuu vakiona pienemmissä malleissa. Etuajovalot ovat aika vaatimattomat vaokeilaltaan. Uudesta X600-sarjasta ei kokemuksia, mutta tuskin tuleekaan.

Lainaus
varustaa traktorin hytin lattiaan tulevalla lämmityspömpelillä

Naurettava ratkaisu. Aina edessä tilaa viemässä ja työkalut/pakit ei sovi oikealle puolelle. Sadan tonnin kone ja joku hemmetin kamiina törröttää lattialla kuin venäläisessa puolivalmisteessa. Täysmoka suunnittelijoilta.
Muut valmistajat näyttävät kyllä osaavan suulakkeiden asennuksen myös hytin alaosaan.

fenu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: Käytettyä etukuormaintraktoria hankkimassa
Mielestäni kaikki 2000 luvun massikat on hyviä vaihteistoltaan ja moottoriltaan. Ne susi malli oli silloin 1990 luvun tienoilla. Joku 5455 tai vastaava vois olla hyvä vaihtoehto.
Ekat viistonnarit on ihan paskoja. Just noita kylmiä ja pimeitä.
Tää siis ainakin aikana ennen Dyna-4.

Uusissa on sitten noi lisälämppärit ja varmemmat systeemit muutenkin.

Ostaisin 6x30 jontikan noilla kriteereillä.
Konekko on ihan paska jos siinä ei ole tarpeeksi lisävaloja ja se ei ole se kaikista lämpymin malli? Jos siinä ei egr vielä ylikuumenna konetta?
Ite haukkuisin sellaista konetta ihan paskaksi jos siinä olis koneessa vaikka kansivikoja, tai vaihteistovikoja. Kuitenkin jotain ongelmia jotka estää työnteon ja ja sen vuoksi kaikki haluaa eroon tällaisesta yksilöstä. Itsellä ei tule pimeässä ajettua vuodessa kymmentäkään tuntia. Kesällä aina valoa ja talvella kone hommat ehtii tehdä päivälläkin. Valtran n sarja varmasti hyvä kans noihin töihin.