Kasvintuotanto / Vs: tos maksu
: 15.12.25 - klo:11:45
Miten lie säilyy valtion varmuusvarastoissa siemenvilja jos muutaman
Vuoden vanhaa eli onkohan itävyyttä tosipaikan tullen
Vuoden vanhaa eli onkohan itävyyttä tosipaikan tullen
Menee ehkä vähän off-topic, mutta henkisesti ollaan samassa jamassa: haussa olisi noin 100 hp (tai 100+) takapotku. Käyttö olisi lähinnä äkeen/kultivaattorin vetoa sekä niittomurskaus/paalaus. Takaset olisi tarkoitus vaihtaa moderneihin, vähintään 600 mm leveisiin matalapainerenkaisiin.
Tavoitteena olisi saada vain edullista veto/ulosottovoimaa. Huippunopeudella ei niin väliä, kuljetuksiin talossa on nopeampia. Mahdolllisimman vähän sähköisiä tai hydraulisia hienouksia, koska edullisuus. Takapotku riittää näihin, on pienillä lohkoilla vielä ketterämpi. Ja se hinta. Ehkä takapotku on ollut kevyemmässä käytössä kuin nelikko. Peltorit on talossa.
Tähän asti olen bongannut mm. otsikon CaseIH:n, Fordin 7xxx-8xxx, Fiat 90/100/110-90, MF 26x0, mutta lista ei varmaankaan ole täydellinen. JD:n jätin listasta pois; yksi lievästi hydrauliongelmainen kävi jo kokeilussa, mutta korjauttaminen olisi maksanut enemmän kuin koneesta maksoin ja hukkasin sen eteenpäin.
Löytyykö listaan jatketta - ja sitten suosituksia tai haukkuja saa laittaa!?
******** yksilöitähän nuo vanhemmat koneet on, ja varaosien saatavuuteen
Kannattaa kiinnittää huomiota+ purkuosien saatavuuteen.
Kyllähän kultivaattorin vedossa nelikko olis omiaan.
Niin sitä itselläkin vaihtui viimeiset takapotkut nelikkoihin,
Ei sillä ykspyörävetoisella päässyt mihinkään , kun nelikkoihin tottunut,
Vieläkö Ruotsista saatavilla vanhoja Volvon takapotkuja, vai joko on hiinnakkaita
Kulttitraktoreita.
mistähän tänäpäivänä saabi kuivaa haketta? täälläpäin on kaikki puutavara aika märänoloista. ihmettelin tuossa mennä viikolla kun käviväöt hakettamassa kasan joka oli kerätty kuukaus takasin kerätystä 3 kuukautta sitten hakatusta metsästä. oli aika vihreetä tavaraa seassa.. ja nyt on sekin aukko jo mätästetty, mutta ei sentäs vielä istutettu. aika nopsaa touhua, melkein jatkuvaa kasvatusta.
meneekö tuollainen märkä hake isommissa laitoksissa jonkinlaisena tasaajana? kun turvetta ei kait nykyään kovinkaan paljon polteta.
Isoissa laitoksissa menee, jossa on savukaasupesurit.
Lainausjos
Neliskanttinen syöttöruuvin putki, ilmeinen takapalovaara.Mihin tämä perustuu? Eihän vilja pala/ syty kovin herkästi?
Kanttisen syöttöputken nurkkiin jää helpommin ilmatilaa ja jos kannen tiivisteet valskaa tai on oikein kuivaa poltettavaa niin saattaa takapalo hiipiä säiliöön helpommin.Tuo kanttinen putki on käytössä vanhemmissa vehkeissä,nykyään puolipyöreät tai pyöreät.Turha sun mulle on esitelmöidä takapalosta![]()
Kysymys oli miten viljan käyttö lisää takapalo riskiä? Käsittääkseni jopa tilkitsee hakkeeseen jääviä koloja ja pienentää takapalon riskiä. Onko joku muka saanut viljalla takapalon aikaiseksi?
No on kerran tullut takapalo stokerin säiliöön saakka, onneksi lievä kytöpalo,
Voi helkkari sitä hajua ja savua, lievä lämpöisyyttä säiliössä,
Ei vielä onneksi palanut maalit, maxi mallin 10 motin säiliö, onneksi tiivis,
Niin tukehtui , ja vettä, sitä sai painaa kannen raosta säiliöön.
Tuo neliskanttinen putki suhteellisen väljä suhteessa ruuviin, vilja kun käyttäytyy
Erilailla kun hake, syöttöputken yläosa tyhjä, ja kun #suora# yhteys palopäästä
Stokerin säiliöön savukaasuilla, eipä se muuta tarvi takapaloon.
Luovasti vaihtaa nimitystä välillä niin samalla kasvustolla saattaa päästä viellä tovin. Jos on mahdollista niin näillä hinnoilla ei minusta kannata hätäillä satokasvin kanssa. Riippuu tietysti monesta asiasta miten kannattaa toimia.
No sepä juuri.
vihantavilja, ei sadonkorjuuta, katkaisee nurmivuodet
Tarkoitus oli laittaa viljalle mutta nyt ei vilja enää niin houkutakkaan. Päin vastoin laitan muutaman muutaman hehtaarin lisää VLNa. Ekana vuonna ilmoittaa riistapelloksi ja parikolme seuraavaa VLN.
onks noilla eri osastoilla kaljapaikka? ite en ole käyny noilla vuosikymmeneen mutta kait tuokin mahollista...
takahuoneessa…… siellä ne paremmat tarjoilut on…….
Monta osaa pystyy myös korjaamaan tai tekemään kokonaan uuden jos on tekijä jolla on työstökoneita ja kokemusta.
Hankalimpia ovat voimansiirron rattaat ja isommat kokonaisuudet, esim seulaston runko, kyllä niillekin tekijä tai korjaaja löytyy jos ei muu auta. Joku kohlinakseli tai vaihdelaatikon kuoret taas löytyy varmasti perkaamolta kun sellainen ei normaalisti hajoa.
Kuljetin- ja muut ketjut ketjut ovat metritavaraa, akseleita syntyy sorvilla, laakerit enimmäkseen standardeja, hydrauliikkaa voi korjata tai korvata... sähköosat voivat olla hankalia jos on jotain älyyn viittaavaa. Vanhemmissa ei sellaisia onneksi ole. Kuluneita kohtia voi täyttöhitsata ja koneistaa uudelleen mittoihin jne.
Vaivannäköä ja osaamista sellainen vaatii ja remontti vie paljon enmmän aikaa kuin valmiin osan nouto tiskiltä.
Purkupörssistä löytyy uustuotanto/ tarvikeosaa melko kattavasti.
Kelavariaattori valuosat 680 heikkoja, onneksi 600 kelavariaattori
Vahvempi, niin purkuosana löytyy.