Lataatko oman sähköautosi pikalatauksella vai hitaasti . Käsittääkseni hidas lataus ei vaadin kuin yhden 16 a sulakkkeen .
Hitain on erityishidas, vajaa 2 kW eli 10 A sulake tavallisessa 1-v-pistorasiassa riittää.
Nopeampi kotiolojen lataus on vajaa 7 kW ja siihen tarvitaan 3 x 16 A pistorasiasta kaksi vaihetta.
Nämä kaksi tapaa käyttävät autossa ns. Type 2 liitintä.
Useimmiten on tuossa hitaimmassa, mutta jos on hieman tiukempi aikataulu (illalla lähes tyhjä ja aamulla aikaisin pitäisi olla taas täysi) niin sitten tuohon nopeampaan.
Maailmalla DC-pikalatureista auto ottaa minkä akun statuksen perusteella parhaaksi näkee, Leaf enimmillään noin 50 kW. Silloin käytössä on auton DC-liitin eli tässä tapauksessa ns ChaDeMo-liitin. Riisipussissa on siis rinnakkain 2 eri liitintä, tuo Type 2 verkkosähkölle ja sitten ChaDeMo DC-pikalatureille.
Verkkosähkön tapauksessa auto tasasuuntaa ja tekee itse sopivan latausjännitteen ja tehon, DC:n tapauksessa laturi muodostaa auton toiveen mukaista korkeamman jännitteen tasavirtaa ja -tehoa. Menee kai jonnekin 600 V paikkeille korkeimmillaan.
Nykyään yleisemmäksi liittimeksi Euroopassa muodostuu ns. CCS-liitin jossa ajoneuvossa on samassa fyysisessä liittimessä niin hitaammat AC-lataukset kuin nopea DC-pikalatauskin.
Lataus on sikäli kahden kauppaa että auto ja laturi neuvottelevat keskenään siitä mikä on sopiva latausteho. Laturi kertoo ensin mihin se kykenee, ja jos se on auton mielestä liikaa niin sitten auto osaa rajoittaa tehoa alaspäin. On kotilatureita joissa voi nappulasta valita suurimman annetun tehon, riippuen millainnen sähköverkko kulloinkin on tarjolla.
Tuo Nissani on siitä tyhmä että se ei osaa verkkosähköstä Type 2:lla ottaa enempää kuin sen noin 7 kW, on autoja jotka huolivat 22 kW jos vaan laturi kertoo sellaiseen pystyvänsä. Ja tuohon 7 kW:kin tarvitaan joko 32 A liittymä (ottaa vain yhdestä vaiheesta!) tai fiksumpi laturi joka yhdistää 2 vaihetta (jollainen tuli hankittua).
Alussa homma vaikuttaa jotenkin sekavalta, mutta loppujen lopuksi se on hyvin looginen systeemi. Samaa ei voi sanoa maailmalla eri latausoperaattoreiden (latausasemien) kirjavista maksukäytännöistä :-(