Sähköautoilun järkevyyteen tai hankaluuteen vaikuttaa kaksi asiaa:
- Saatko autoa ladattua kotona (riittävällä teholla, käytännössä 3x16A)
- Mikä on ajoprofiili
Ihan varmasti sellaiselle myyntiedustajalle, joka ajaa 500 km matkoja useamman kerran viikossa ainoa järkevä vaihtoehto on edelleen polttomoottoriauto, samoin joissakin tilanteissa maaseudulla. Toisaalta juuri maatiloilla pääsulakkeet varmasti kestävät hyvän kotilatausaseman, joten maatiloille sähköauto olisi monesti se kaikkein järkevin vaihtoehto. Toki hankintahinta on edelleen polttomoottoriautoa suurempi.
Parin vuoden kokemus lataushybridistä johti itsellä ratkaisuun, että nyt on muutama kuukausi odotettu tilauksessa olevaa täyssähköautoa. Mutta oma ajoprofiili ja päivittäiset matkat toimivat juuri erinomaisesti jo hybridillä, jolla ensimmäisten vajaan 40000km kulutus on ollut 1.1l/100km (95E) ja 14.8 kWh/100 km sähköä. Nykyisellä polttoaineen hinnalla 2.4 eur/l ja 12 snt/kWh säästö vaikkapa 6.5 l/100km kuluttavaan bensa-autoon on ihan mukava vähän yli 10 euroa/100 km. Hybridin hankintahinta toki on hieman kalliimpi, mutta niin on kyllä jälleenmyyntiarvokin, varsinkin nykyisin. Toki omat ajot sopivat lähes täydellisesti lataushybridin toimintaperiaatteeseen, kuin vain harvoilla pitkillä matkoilla ja kovimmilla pakkasilla tarvitsee turvautua bensaan. Yli täyssähköauton toimintamatkan meneviä päivämatkoja ei tule kuin muutamia vuodessa, niillä puolen tunnin pysähdys pikalaturilla ei kyllä ainakaan itseä huoleta yhtään.
Viimeistä kauppaa sähköautosta nyt ei enää puhtaasti säästöllä pysty perustelemaan, mutta toisaalta ei autoilun kuukausikulu kyllä enää nousekaan, vaikka auton hankintahinta vähän isompi olikin.
Tämäkin keskustelu on varmasti niitä, joissa ainoaa oikeaa vastausta ei ole. Selvää on kuitenkin se, että nykyiseen öljypohjaiseen liikenteeseen tulee muutos, ei välttämättä määräysten vaan hinnannousun kautta. Jos Venäjän öljyhanat oikeasti jossain vaiheessa menevät kiinni, niin nyt on nähty vasta ensimmäiset askeleet hinnannoususta. Suhteessa sähköauton energiakulu euroissa per kilometri on niin paljon pienempi, että 50% nousu energian hinnassa tuntuu paljon vähemmän kuin polttomoottoriautossa. En kyllä itsekään usko että akkusähkö on se lopullinen ratkaisu liikenteessä, kukaties seuraava tai sitä seuraava auto sitten käykin jo vedyllä...