mutta kun on niitettevänä se 300 hehtaaria ni alkaa kait istuminenkin maistua puulta..
En mä ole vielä sellaista traktorityötä löytänyt joka ei olisi pidemmän päälle alkanut maistumaan puulta. Tai oikeastaan mitään työtä..
Kun siirryin luomuun ja vln niitot/murskaukset tuli isossa mittakaavassa mukaan ohjelmaan niin kyselin sit vähän et millaisella kalustolla jne kannattaisi hommaan alkaa. Jokaisella tyylillä oli kannattajansa. Päädyin itse sit eka ajamaan yhden lohkon (5ha) caben piennarmurskaimella. Totesin heti et tää vie liikaa aikaa ja löpöä. Ostin sit 3,4m niittomurskaimen jolla ajoin ekan kesän muistaakseni. Löpöä ei mennyt enää niin paljoa ja nopeuttakin pystyi pitämään yllä mut silti tuntui et aikaa meni liikaa. Seuraavalle kaudelle hommasin sit reilun 9m perhosen. Joo olihan investointi kallis mut ei ole kyllä kaduttanut. Nyt menee joku 10ha tuntiin nurin ja päivässä ajaa sen 100ha eikä tule vielä oikein edes hiki. Vln kierrokseen kun varaa sen pari päivää koneiden kiinni laittoineen ja irrotuksineen. Ja saa pitää ihan ruokatauotkin niin tulee homma hoidettua. Kolme tai neljä niittokertaa ei vielä lohkaise kesästä ihan hirveästi niin ei tuo rasita hirveästi.
Tätä jos olisi jollain 3m niittokoneella alkanut ajamaan niin kopissa saisi asua koko kesän..

Eli kone vaadittavan työn mukaan on mun neuvo.