Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niittokoneista  (Luettu 14884 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Niittokoneista
^
Tuo mun kuhuni ostettiin vuonna -83. Oli olovonansa kova kone siihen aikaan. Toki toimiva oli edellinenkin, eli jf:n kela murskain 1.5m työleveydellä. Mutta noita heinän pätkiä ei saanut seipäille. Kuuluisa sade kesä -74 oli tuon murskan, ruletti haravan ja kovapaalaimen ensi kesä. Ja siihen aikaan kuivaheinä oli se pop juttu. En toki itte muista tuosta ajasta vielä juuri mitään. Mutta kuullut olen  ;D

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä tossa ihmetellyt kun tilanpidon aloittaneena jaksoi rähjätä,  reilu 600 ha kesässä 3,2 niittomurskaimella.

Nyt 5 ha on jo tuskainen urakka yhdellä istumalla

Cutana

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Tuo mun kuhuni ostettiin vuonna -83. Oli olovonansa kova kone siihen aikaan. Toki toimiva oli edellinenkin, eli jf:n kela murskain 1.5m työleveydellä. Mutta noita heinän pätkiä ei saanut seipäille. Kuuluisa sade kesä -74 oli tuon murskan, ruletti haravan ja kovapaalaimen ensi kesä. Ja siihen aikaan kuivaheinä oli se pop juttu. En toki itte muista tuosta ajasta vielä juuri mitään. Mutta kuullut olen  ;D
Minä muistan,eka paalauskesä meillä ja naapureilla. Vicon 160cm niittokone,ihana kammilla ylös veivattava, Färendlose ketjuharavalla koitettiin käännellä,joku hyppivä massikan paalain. Jossakin välissä niitä paalattiin ja sitte taas sato,paaleja kanneltiin pystyyn korkeammille kohti.
Seivästysmiehet myhäili että paskahommaa tuo paalaaminen ;D

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
muistan tuo kesän kun velkeri tuli..   ja kuin oli juhlaa tehä kuivaa heinää,   jota tehty vielä vuosia tuonkin jälkeen..   sormipalkilla heinät nurin ja se ketjuharava sit töissä jonkin aikaa kunnes löyty ryskyn ruletti...

velkeri lähti viikolla uuteen paikkaan töihin..   ei sillä enää vuosiin ite tehny kuin pienen määrän pehkupaaleja..  ja nekin nyt pyöröllä..    jatkossa en sit tiijä onko sillekään enää mitään tarvetta..   huokaus!

Töveli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Terälapun saa huonolla tuurilla menemään takarenkaaseen, siksi välttäisin lieriötä.
Ähäkutti. https://www.youtube.com/shorts/E4qsCIuKbKM

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Kyllä tossa ihmetellyt kun tilanpidon aloittaneena jaksoi rähjätä,  reilu 600 ha kesässä 3,2 niittomurskaimella.

Nyt 5 ha on jo tuskainen urakka yhdellä istumalla

Niittokone pitää olla niin leveä ettei v1tuta lähteä heinän kaatoon.  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
taitaa olla pikkasen hankalaa kun kattoo nuita pohojanmaan laakeita aakeita.   onko 50 metristä niittokonetta?

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
taitaa olla pikkasen hankalaa kun kattoo nuita pohojanmaan laakeita aakeita.   onko 50 metristä niittokonetta?

No ei nyt ihan 50 meetristä mut tämmöseen etukone vastapainoksi ja sopiva Ventti väliin ni alkaa jo tunnissakin jotain tapahtumaan:

https://www.kuhn.com/en/hay-forage/mowers/disc-mowers/mounted-triple-disc-mowers/gmd-15030
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...