Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe aurinkopaneelit  (Luettu 23035 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: aurinkopaneelit
sa nählä kuin paljon maksavat sähköstä huomenna ku paistaa ja tuuloo pirusti ja on vielä lämminkii,   sortsikelit jatkuuuu!

Oomin tarjous 24kk sopimuksesta n. 30 sent. Toistaiseksi n 40sent. Ihanan kallista ... taitaa meikeläinenkin seurata pörssiä vuodenvaihteen jälkeen :)

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Vs: aurinkopaneelit
Paska homma on se, että Kiina tekee orjatyövoimalla nämä tuotteet.

HS 15.2.2021
LÄHES kaikkien Suomessakin myytävien aurinkopaneelien raaka-aine on todennäköisesti valmistettu osin Kiinan Xinjiangissa, jossa jopa miljoona uiguuria on suljettu keskitysleireille.

Tuore raportti kytkee aurinkopaneelien raaka-aineen suurimmat kiinalaistuottajat Xinjiangissa pakkotyötä teettäviin tahoihin.

AURINKOPANEELIT valmistetaan useimmiten monikidepiistä, joka on halvin valmistusmenetelmä. Monikidepiin tuotantoa on siirtynyt 2010-luvulla voimakkaasti Kiinaan ja Kiinassa Xinjiangiin.

Neljä viidestä maailman suurimmasta monikidepiitehtaasta sijaitsee uutistoimisto Bloombergin mukaan nyt Xinjiangissa, jossa tuotetaan yli 40 prosenttia maailman monikidepiistä.

Alihankintaketjujen takia kuluttajan on käytännössä mahdotonta välttää riskiä siitä, että aurinkopaneelin raaka-aine olisi valmistettu osaksi Xinjiangissa pakkotyövoimalla.

Ainakin 95 prosenttia EU:ssa myydyistä aurinkopaneeleista on tehty monikidetekniikalla, ja Suomessa suhdeluku on suunnilleen sama. ”Tarkkoja lukuja ei ole, mutta osuus saattaa olla noin 90 prosenttia”, sanoo Aurinkoteknillisen yhdistyksen toiminnanjohtaja Christer Nyman.

Suomessa on aurinkopaneeleita valmistavia yrityksiä, mutta niidenkin komponentit tulevat yleensä Kiinasta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: aurinkopaneelit
mutta aatelkaas mikä olisi maailman tilanne jos EI OLISI noita totalitaarisia maita.     mikä voima olisi saanut ihmiset laittaamaan paneleita tahi myllyjä ja mistä niitä olisi saatukaan moisia määriä?   ei paljon pellepelottomien autotalleista riittäisi maailmalle teknolokiaa.         piilevyt ja muu mikro tuloo nyt aika pieneltä alueelta maailmassa.    ja kuin helppo esim. pohos-korean olis pistää maailma ns. polvilleen!!             markkinatalous kuitenkin lännessä ajaa vain ihmisille lisää vapaa-aikaa ja tuottavuus on mitä nyt sattuu olemaan..

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: aurinkopaneelit
Kun useat asiat alkoivat muuttua paskaksi, ihmettelin onko tässä järkeä.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009174740.html

Nyt myös viisaat ihmiset ovat alkaneet miettiä riippuvuutta Kiinasta.

Ostat Airamin LED-lampun 3 vuoden takuulla. Se ei kestä koskaan kolmea vuotta, mutta takuun hoitamiseksi joutuu tekemään niin paljon ylimääräistä byrokratiaa, että uuden lampun saa halvemmalla.

Mielenkiintoista onkin, kuinka nämä uskontopaneelijärjestelmät toimivat kymmenen vuoden kuluttua. Jos paneelin pitäisi toimia 20-vuoden päästä, aika näyttää kuinka käy. Eikä lestat tähän paneelin valmistukseen mitenkään liity, mutta pitää aina muistuttaa että he ovat vaarallisen järjestäytynyttä porukkaa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: aurinkopaneelit
Onhan se tavallinenkin kiinalainen vailla ihmisoikeuksia vaikka uiguurit vielä heikommassa asemassa ovatkin. Jonkin yksinkertaisen käsityötä vaativan homman teettäminen ehkä taloudellisista syistä länsifirmoille järkevää vaikka sekin halvempaa nykyään muualla kuin Kiinassa mutta miksi suomalaisen pumppufirman (Sveitsiläisessä omistuksessa tosin) kannattaa teettää ydinvoimalan pumppu "halvalla" Kiinassa? Vähän halvempia vaikkapa autojen anturit joissa nyt koronan aikaan saanto-ongelmissa ihan roskaa joukossa. Mikä on lopullinen hinta kun se autoon vaihdetaan tehtaan piikkiin jälkikäteen?

Eipä Suomessa vaan kukaan enää viitsi tehdä perusteollisuutta kun pitkän pennin saa makoillenkin. Tämä uusi ohjelma voisi olla pelastus kun nuoret otetaan kaduilta rötöstelemästä jo 16 vuotiaina opiskelemaan teollisuuteen ja saavat heti palkkaakin! Vähän Saksan malliin, säästetään ne valtavat julkiset kulut kun pakkokoulutetaan porukkaa jolla ei ole mitään motivaatiota. Jospa onnistuisi valmistuksen siirtäminen enenevässä määrin kotimaahan.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12038
Vs: aurinkopaneelit
... uusi ohjelma voisi olla pelastus kun nuoret otetaan kaduilta rötöstelemästä jo 16 vuotiaina opiskelemaan teollisuuteen ja saavat heti palkkaakin! Vähän Saksan malliin, säästetään ne valtavat julkiset kulut kun pakkokoulutetaan porukkaa jolla ei ole mitään motivaatiota.
Arvaa miltä se kännykän jatkuva räpeltäminen 700 t€ koneen liukuhihnan vieressä näyttää. ;D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: aurinkopaneelit
Arvaa miltä se kännykän jatkuva räpeltäminen 700 t€ koneen liukuhihnan vieressä näyttää. ;D

No se konehan lähettää mahdolliset virheilmoitukset juuri siihen kännykkään... josta ne voi kätevästi swaipata pois häiritsemästä.
Eihän siinä normaalisti muuta tekemistä olekaan kun automaatio jyrää.
Ja voihan ne virheilmot vaihtoehtoisesti jakaa tiktokkiin... 
:D

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: aurinkopaneelit

Arvaa miltä se kännykän jatkuva räpeltäminen 700 t€ koneen liukuhihnan vieressä näyttää. ;D

Siinä on kyllä aito ongelma opettaa nykynuoriso irrottamaan katse hetkeksi kännykästä. Mutta jos jo 16 vuotiaasta opettaa että töitäkin kuuluu tehdä niin voisi olla jotain toivoa. Kohta peruskoulutusta venytetään varmaan 25 vuoteen ja huomataan että tilanne vain pahenee eikä korjaannu. Ei Suomen talous sillä korjaannu että kaikille annetaan korkeakoulun tutkintotodistus vaikka tuskin AMK:ssa vielä oppivat lukemaan. Opetusministeri vähän tulkitsee tilastoja väärin kun katsoo kuinka vanhemmat korkeakoulutetut työllistyy.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: aurinkopaneelit

Noista sähköautoista en oikein näe sähkön hintahuippujen tasaajiksi. Nykyiset useimmat antaa yksivaiheista virtaa eli ei oikein sovi talon varavirtalähteeksikään ellei jatkojohdoilla kytke pakastimia tms. kriittistä. Akku sähköauton mukana on suhteettoman kallis kuluttaa jatkuvassa hintapiikkien tasaamisessa, siihen varmasti parempi joku tuollainen Cactosin ratkaisu.

Piti tähän vielä hiukan palata.
Sähkön saaminen autosta ulospäin vaatii väliin oman laitteensa, esim 2-suuntaisen latauslaitteen. CCS-vehkeistä mulla ei ole tietoa, mutta ainakin Nissan käyttää ChaDeMoa tuohon toimintaan.

Oma riisinkeitin näkyy ohjekirjan mukaan auton puolesta tukevan erilaisia V2X-toimintoja, sopivalla lisävehkeellä varustettuna:

V2G autosta verkkoon
V2H ja V2B autosta kotiin tai rakennukseen
V2L autosta suoraan kuormaan
V2V autosta toiseen autoon.

Ymmärtääkseni lisälaitteen invertteristä saa ulospäin esim 20 kW 3-vaihesähköä.
Jos tässä teknistä mielenkiintoa riittää niin pitää vähän selvitellä lisää... ymmärsin että tällä hetkellä autonvalmistajan hyväksymiä lisälaitteita on Aasian ulkoopuolella vasta 1.

Homman järkevyydestä tai muusta en osaa sanoa mitään, ainakin edes-taas latailussa hyötysude ei liene hirmu hyvä ja akkukin kuluu. Toisaalta jos tuolla näppärästi korvaa vaikka 5000 e aggreegatin niin saahan se vähän vaikka kuluakin.

Täydennys: tuossa mm. hommaan sopivia laitteita, nämä siis vain ChaDeMo. CCS:ään hommaa totetutetaan hiukan hitaammin mutta tulossa on.

https://www.chademo.com/products/products_type/v2g

Viimeksi muokattu: 20.11.22 - klo:11:09 kirjoittanut metsajussi

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12038
Vs: aurinkopaneelit
Se ei siis olisi hyvä ajatus pitää ok-taloa verkossa halvat yöt ja viikonloput ja päiväksi käännetään vaihtokytkimestä ja poltetaan mobiilin akkua (silloin, kun sellainen on kotona) ? Esim. puulämmitteisessä talossa (klapi, pelletti, hake) sähkönkulutus ei ihan päätä huimaa, mutta sekin lisäsatanen näkyy joka laskussa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: aurinkopaneelit
Se ei siis olisi hyvä ajatus pitää ok-taloa verkossa halvat yöt ja viikonloput ja päiväksi käännetään vaihtokytkimestä ja poltetaan mobiilin akkua (silloin, kun sellainen on kotona) ? Esim. puulämmitteisessä talossa (klapi, pelletti, hake) sähkönkulutus ei ihan päätä huimaa, mutta sekin lisäsatanen näkyy joka laskussa.

Tarkan laskelman tekeminen on aikas hankalaa, liikaa muuttujia joita joutuu lähinnä arvaamaan. Luulisin kuitenkin että muutaman kymmenen lataus/purku-syklin käyttö ei akun kannalta merkitse mitään mainittavaa. Sitten jos noita tulee satoja tai peräti tuhansia niin voi jo näkyä akun käyttöiässä. Ei ne akut kuitenkaan ihan silmissä katoa, entisen pirssin SOH (StateOfHealth) luku oli vaihtoon lähtiessä jotain 92%, Hx oli 98%. Takana oli nelisen vuotta, vähän päälle 100 000 km, noin 1500 L2-latausta ja parisen sataa pikalatausta. Käytännössä eroa siihen mitä oli uutena en huomannut juurikaan kuin noista numeroista. Luultavasti ikä vuosissa syö akkua yhtä paljon kuin aktiivinen käyttö. Tuohan siis laskee yhdeksi lataukseksi vaikka lataat vain hyvin lyhyen hetken.
Vähälle käytöllehän patteripirssiä ei kannata hankkia.

Mutta kyllä maailmalla noita autoja käytetään laajassakin mittakaavassa verkon kuorman tasaamiseen, en sitten tiedä millä sähkön hinnoilla ja lataushinnoilla siellä pelataan. Kuitenkin niillä on laajoja latauskenttiä joissa sähköä voi verkon etäohjaamana kulkea molempiin suuntiin ja samoin asuntoalueita ja firmoja joiten 2-suuntaisia latureita komennetaan jostain muualta...

Luultavasti näissä on autoilijallekin jokin sopimusporkkana tarjolla. Tietoa varmaan löytyisi jos viitsisi etsiä. Täällä meillä asia on lvielä iian uusi ja voi olla ettei koskaan täällä ainakaan laajassa mitassa toteudu, syystä jos kolmannesta. Mulle kyllä sopisi syöttää verkoonkin päin jos vastaavasti jollain hetkellä vastaavasti saisi vaikka lataussähköä esim puoleen hintaan. Kuitenkin pirssi seisoo keskimäärin 22 h vuorokaudessa paikoillaan. Toisinaan ajetaan paljon ja toisinaan ei koko päivänä yhtään.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: aurinkopaneelit
Piti tähän vielä hiukan palata.
Sähkön saaminen autosta ulospäin vaatii väliin oman laitteensa, esim 2-suuntaisen latauslaitteen. CCS-vehkeistä mulla ei ole tietoa, mutta ainakin Nissan käyttää ChaDeMoa tuohon toimintaan.

Oma riisinkeitin näkyy ohjekirjan mukaan auton puolesta tukevan erilaisia V2X-toimintoja, sopivalla lisävehkeellä varustettuna:

V2G autosta verkkoon
V2H ja V2B autosta kotiin tai rakennukseen
V2L autosta suoraan kuormaan
V2V autosta toiseen autoon.

Ymmärtääkseni lisälaitteen invertteristä saa ulospäin esim 20 kW 3-vaihesähköä.
Jos tässä teknistä mielenkiintoa riittää niin pitää vähän selvitellä lisää... ymmärsin että tällä hetkellä autonvalmistajan hyväksymiä lisälaitteita on Aasian ulkoopuolella vasta 1.

Homman järkevyydestä tai muusta en osaa sanoa mitään, ainakin edes-taas latailussa hyötysude ei liene hirmu hyvä ja akkukin kuluu. Toisaalta jos tuolla näppärästi korvaa vaikka 5000 e aggreegatin niin saahan se vähän vaikka kuluakin.

Täydennys: tuossa mm. hommaan sopivia laitteita, nämä siis vain ChaDeMo. CCS:ään hommaa totetutetaan hiukan hitaammin mutta tulossa on.

https://www.chademo.com/products/products_type/v2g

Varavirtana kävisi erillinen laturikin jos se osaa kolmivaihetta antaa, ei välttämättä tarvitse suoraan auton pistokkeesta saada. Aika sekava setti laitteita vaan tuolla linkin takana, jotkut näytti pelkiltä latureilta vaikka oli v2g-osiossa. Kuinkahan kalliita halvimmillaan, ainakin ne jotka on DC-lataukseen suunniteltu.

En pikahaulla löytänyt myöskään tietoa vaatiiko V2H/V2B/VGI toimivan verkon ennen kuin syöttää sinne? V2L varmasti toimii ja käteväkin jos lisäpurkilla saa kolmivaiheiseksi ja syöttämään kodin varavirtapistokkeeseen (sinne pääkeskukseen kun verkko kytkeytyy samalla irti).

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: aurinkopaneelit
onko muuten kellää havaintoa nuista paneleista joita halpahalleissa myytään;   onko niiten laatu parantunu vuosia takaperin markkinoituihin nähen?   ite mietin känny tahi akkulataukseen valtun katolle..  ku ei tuosta kattoluukusta mitään virkaa..   joutava paikka..

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: aurinkopaneelit
onko muuten kellää havaintoa nuista paneleista joita halpahalleissa myytään;   onko niiten laatu parantunu vuosia takaperin markkinoituihin nähen?   ite mietin känny tahi akkulataukseen valtun katolle..  ku ei tuosta kattoluukusta mitään virkaa..   joutava paikka..

Sorkkahan joskus ratkaisi ajoakun latauksen auton katolle asetetulla paneelilla. Riemu repesi, kun jonkun auton ulkopinnat olivat pelkkää paneelia. Laitat pensaa tankkiin vaan kiltisti ja menet kauniisti taksvärkkiin vaan.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: aurinkopaneelit
Varavirtana kävisi erillinen laturikin jos se osaa kolmivaihetta antaa, ei välttämättä tarvitse suoraan auton pistokkeesta saada. Aika sekava setti laitteita vaan tuolla linkin takana, jotkut näytti pelkiltä latureilta vaikka oli v2g-osiossa. Kuinkahan kalliita halvimmillaan, ainakin ne jotka on DC-lataukseen suunniteltu.

En pikahaulla löytänyt myöskään tietoa vaatiiko V2H/V2B/VGI toimivan verkon ennen kuin syöttää sinne? V2L varmasti toimii ja käteväkin jos lisäpurkilla saa kolmivaiheiseksi ja syöttämään kodin varavirtapistokkeeseen (sinne pääkeskukseen kun verkko kytkeytyy samalla irti).


Kai tuo toimintamoodi riippuu ihan siitä miten halutaan. Sähkötön, erotettu verkko on laitteen kannalta sama kuin pelkkä kuorma, siinä on varmaan jokin turvamekanismi ettei verkkoon syöttävä laite yritä verkon kadotessa enää syöttää julkiseen verkkoon. Eli automaattinen verkonvaihtokytkin tms.

Kyllä nuo kai kaikki osaavat jonkin tehoisen käänteisen toiminnon. Joissakin se lienee optio jota ei vakiona välttämättä ole. Monen antojännite on säädettävä mutta muuta kuin meidän verkossamme, Aasian ja jenkkien voltteja. 3-v 400V laitteitakin löytyy monessa koossa. Lista ei varmaan ole mitenkään täydellinen tai edes ajantasainen, tuo on ChaDeMo-konsortion oma sivu jonne ei välttämättä kaikkia laitteita kukaan ilmoita.
Tuo liitin on Euroopassa katoavaa kansanperinnettä kun eurostoliiton  piti tietysti välttämättä päästä suunnittelemaan ihan ikioma töpseli. Ja kiinalaisilla on tietenkin myös omansa...
V2X-vehkeiden tulevaisuus täälläpäin on varmasti CCS:n puolella.
Joko CCS tai ChaDeMo liittimenä on pakollinen tuossa käytössä, auton Type-2-liittimestä ei millään saane virtaa ulospäin kun sen liittimen perässä on vain auton AC-laturi joka ei varmasti toimi mitenkään 'väärinpäin' ellei erityisesti ole tähän suunniteltu. DC-liittimestä taas saanee suoraan täyden akkuyhteyden kun vaan saa autossa ohjattua jonkin ison kontaktorin ja/tai kytkinpuolijohteen päälle. Näin siis yksinkertaistaen, purkavan laitteen pitänee osata ainakin keskustella auton BMS:n kanssa ettei ylitetä akulle tervellisiä arvoja, esim miten tyhjäksi akun saa purkaa.

No mä en tästä enempää, menee ohi otsikosta ja hinnoista en tiedä. Ehkä pitää joskus selvitellä. Mutta mahdollista on, jo tälläkin hetkellä.