Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Korjuun valvonta  (Luettu 6500 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Korjuun valvonta
Kysynpä neuvoa.

Tein Mhy.n kanssa harvennuskaupan keväällä, tekivät korjuupalveluna syyskuussa. En ole kovin tyytyväinen hakkuuseen. Mielestäni tukkia kuitukasassa ja ensiharvennuksessa metsä näyttää olevan pelkkää ajouraa. Täytyy huomenna mennä mittailemaan uria ja uravälejä, sekä puita kasasta. Mistäs saisi ammattilaisen näkemystä asiaan. Kun se vaki neuvoja eli Mhy on vastapuolella.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Korjuun valvonta
Mulla on joka kerta tunne että kuitukasassa on tukkia. Itse pohtinut samaa että mistä saisi puolueettoman näkemyksen.
Yleensä motomiehenäkin ollut puolituttu kaveri.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2269
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Korjuun valvonta
Mulla on joka kerta tunne että kuitukasassa on tukkia. Itse pohtinut samaa että mistä saisi puolueettoman näkemyksen.
Yleensä motomiehenäkin ollut puolituttu kaveri.

Totta kai kuitukasassa on aina vähän tukkia, koska sinne laitetaan ne tukkikokoiset puut, jotka jonkin vian takia ei tukeiksi kelpaa, pitäisihän tämä nyt jokaisen käsittää ja tietää.

Viimeksi muokattu: 30.09.21 - klo:09:42 kirjoittanut Rakkine

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Korjuun valvonta
ja kun kone metässä niin käy kattomassa työaikana siellä.   se ei vie montaa hetkeä mutta antaa paljon.   ja saa kommentoita työtä ja jälkeä sekä perusteluja miksi noin.      jälkikäteen on niiiiiin paljon vaikeampaa hoitaa tuota.                 ohjeet saa kyllä tuohon vierailuun työmaalla.           

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Korjuun valvonta
ja kun kone metässä niin käy kattomassa työaikana siellä.   se ei vie montaa hetkeä mutta antaa paljon.   ja saa kommentoita työtä ja jälkeä sekä perusteluja miksi noin.      jälkikäteen on niiiiiin paljon vaikeampaa hoitaa tuota.                 ohjeet saa kyllä tuohon vierailuun työmaalla.         

Mettäliiton hakkuu ainakin olis saanut sykkeen nousemaan ellei olisi jutellut hakkuukoneen kuskin kanssa. Viimeinen larva tukki menee tai ainakin talvella meni kuitukasaan tukin hinnalla. Toki nuo tukit kait ajettiin eri kasaan kuin kuitu. Mutta  motokouran asentoa työskennellessä ihmettelin, joten tuli siihenkin selko heti. Muutenkin työjälki ja tukin saanto ihan kiitettävää. Itte olisin saattanut raakata hankintana tehdessä  ::) Hinta vaan perseestä.

Kasper

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Korjuun valvonta
Alueesi metsäkeskus antaisi ehkä apua. Voi olla maksullista??

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Korjuun valvonta
Tänään katselin ohi ajaessani todellisen "sekametsän" harvennusta. Harventamattomaa metsää katsellessa tuli mieleen että eikö tuota esiraivata, mutta jälkeä katsellessa tuli mieleen , miksi olisi pitänyt ! Näin maallikosta tuntui, että jälki oli todella näyttävää. Sitä en tiedä mikä olisi ollut taloudellisinta, mutta jäljelle jäävässä puustossa oli kaikkea ja kaikkia ikä luokkia, kuten alkuperäisessäkin ja ei näyttänyt liian harvalta. Alkuperäisestä mettästä ehkä olisi voinut sanoa kuusialuskasvus. Koneen lappiosta en nähnyt urakoijan nimeä, mutta stora enso siinä oli, joka on täälläpäin todella tuntematon suuruus. Ilo oli katsella metsänhoitoyhdistyksen raiskaamien metsien jälkeen. Onneksi nekään ei omia vaan naapurin :)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Korjuun valvonta
Kysynpä neuvoa.

Tein Mhy.n kanssa harvennuskaupan keväällä, tekivät korjuupalveluna syyskuussa. En ole kovin tyytyväinen hakkuuseen. Mielestäni tukkia kuitukasassa ja ensiharvennuksessa metsä näyttää olevan pelkkää ajouraa. Täytyy huomenna mennä mittailemaan uria ja uravälejä, sekä puita kasasta. Mistäs saisi ammattilaisen näkemystä asiaan. Kun se vaki neuvoja eli Mhy on vastapuolella.
Koitas samalla katella että kui lahoja ja kieroja ne "tukit" siellä kasassa on.
Käsittääkseni uudelleen mittaustakin voi yhtiöltä vaatia halutessaan.

ja kun kone metässä niin käy kattomassa työaikana siellä.   se ei vie montaa hetkeä mutta antaa paljon.   ja saa kommentoita työtä ja jälkeä sekä perusteluja miksi noin.      jälkikäteen on niiiiiin paljon vaikeampaa hoitaa tuota.                 ohjeet saa kyllä tuohon vierailuun työmaalla.         
Tuosta metsänomistajan suorittamasta kyttäämisestä ja tenttaamisesta pitäisi mielestäni tehdä alennus puun hintaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Korjuun valvonta
ite en ole koskaan saanu nekatiivista palautetta konekuskeilta kun on työmaalla tuyllu käytyä.   monta asiaa on puitu samalla ja monta hyää vihjettä ja oppia olen myös ite saanu.   kanssakäynti immeisten kanssa ei ole nykypäivänäkään kielletty,   -  vaikka onkiin some!

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Korjuun valvonta
Kuidun keskikoko 220 litraa, kun sain vihdoin mittauslapun, ensi viikolla sovittelu ja mahdollinen kasojen levitys. On väkeä rampannut pinolla ja vauhti kiihtyy ensi viikolla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Korjuun valvonta
onko uutta??

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Korjuun valvonta
Joo. Päästiin sopuun. Hienosti Mhy.n mies vaihto osto takin metsänomistajan edunvalvojaksi. Kauppoja vertailemalla pääsi lopputulokseen että noin 20% kuidusta on tukkia ja hyvitti sen mukaan sitten. Mulla oli matkass yksi tukkifirman ostaja ja piti hyvin reiluna korvauksena mikä tuli.

Korjuujäljen valvonta odottaa vielä edessä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Korjuun valvonta
heh, kiva kun onnaa hyin.    mitä muuten ootte pyytäny tienkäytöstä virmoilta?    itelä hyä tilanne;   virma hakkaa rajalta ja tienvarteen pinoo.   mut kukaan ei ole kysellykään tienkäytöstä.    huomasin sattumalta.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Korjuun valvonta
Joo. Päästiin sopuun. Hienosti Mhy.n mies vaihto osto takin metsänomistajan edunvalvojaksi. Kauppoja vertailemalla pääsi lopputulokseen että noin 20% kuidusta on tukkia ja hyvitti sen mukaan sitten. Mulla oli matkass yksi tukkifirman ostaja ja piti hyvin reiluna korvauksena mikä tuli.

Korjuujäljen valvonta odottaa vielä edessä.

Oho, ompa merkillinen tappaus, minä kerran soittelin perräänn kun mhy hinnotteli mehtäsuunnitelmassa olleen varttuneen kasvatusmetän ensiharvennukseksi. Vaen ei korvaasa lotkauttanneet
Elämä on parasta kometiijjaa

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Korjuun valvonta
Nyt tätä sivullisena lukiessa tulee mieleen että mikä oli sen kuidun määrä josta 20% oli viddumaisen miehen arvo? Toki ymmärrän kyllä , mutta tuohan oli vasta puolet kiistan aiheesta. Harvennusjälki sanelee metsän tulevan kasvun / arvon. Jos siinä jäljessä ei ole huomautettavaa niin voittaja ei ole isäntä. Tätä mieltä olen minä, joka en ole ikinä harvennuttanut, mutta katsellut raiskattuja ja nätisti harvennettuja. Niissä on aika suuri ero. Toki jotkut isännät komeilee jopa harvennushakkuun poistumalla. "Tulipa yllättävän paljon" 14 euron kuitua ja ensiharvennuksen jälkeen mettä näyttää siemenpuu metsältä. Jos perikunta tai muutama seuraava aikoo hakata 450 m3 hehtaarilta niin tuolla ajatuksella se ei vaan toteudu.