Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nouseeko puun hinta Suomessa?  (Luettu 22990 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
No en nyt sanoisi noinkaan. Kuusitukki 67e ja Mänty 65e. Parhaat hinnat mitä olen koskaan saanut. Tosin en ole vielä tehnyt kauppaa. Luulen, että toukokuussa tulee vielä yksi korotus.

Töveli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2622
Korean suhdanne v. 2021
Onko Kylmikselle pienillä hinnanmuutoksilla mitään väliä kun kaikki menee kuitenkin yhden firman lisäosuuksiin ja tasoittuu siellä ajan mittaan. Perintökaaren seuraava perinteeli poimii sitten kaikki liki 'ylikypsytetyt' hedelmät. :P

Kuitenkin, onpahan nyt tulossa koronaelvytysten myötä huippuja millä tasoittaa niitä laaksoja. Pitää vaan osata pump & dump, sitten meillä on puukauppatilikin kimmellä kuten -SS-:n virtuaalivaluuttalompakko. :)

Viimeksi muokattu: 21.03.21 - klo:21:54 kirjoittanut Töveli

general

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
Herra Kylmis on ilmeisesti nuori mies.Vuonna 2007  sain mänty- sekä kuusitukista 80 €/m3. Inflaatiokorotuksella n 102€/m3.Eli kolmasosa lisää olisit samoissa.                         Korean suhdanteessa tukki  n105€  kuitu kallinpaa kuin vuonna  2007

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
2007 oli hyvin lyhyt piikki ja jostain syystä se meni minulta ohi. Oli kai töissä kiirettä, enkä oikein ehtinyt perehtyä metsäpuoleen. Olin 2006 muistaakseni myynyt 56e tukit eli nousu oli nopea. Muistan kyllä jälkeenpäin harmittelleeni, että tuota myyntiä olisi pitänyt lykätä. Toisaalta olen tehnyt paljon kauppoja 57-60e hintatasollakin.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2270
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
2007 oli hyvin lyhyt piikki ja jostain syystä se meni minulta ohi. Oli kai töissä kiirettä, enkä oikein ehtinyt perehtyä metsäpuoleen. Olin 2006 muistaakseni myynyt 56e tukit eli nousu oli nopea. Muistan kyllä jälkeenpäin harmittelleeni, että tuota myyntiä olisi pitänyt lykätä. Toisaalta olen tehnyt paljon kauppoja 57-60e hintatasollakin.

Eikös 2005 ollut viimeinen vuosi pinta-alaveroruksessa? Silloin puukauppa kävi vilkkaasti, oli ostajan markkinat ja hinnat huonoja. Ne leimikot oli ns. veroleimikoita, moni ajatteli että nyt myydään kun ei vielä  tarvi maksaa kolmasosaa  myyntitulosta valtiolle. Olisiko sitten  myynnin lykkääminen ja parempi hinta kompensoinut kalliimman verotuksen, ehkä?

Viimeksi muokattu: 24.03.21 - klo:22:09 kirjoittanut Rakkine

Archibelago

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
2007 oli hyvin lyhyt piikki ja jostain syystä se meni minulta ohi. Oli kai töissä kiirettä, enkä oikein ehtinyt perehtyä metsäpuoleen. Olin 2006 muistaakseni myynyt 56e tukit eli nousu oli nopea. Muistan kyllä jälkeenpäin harmittelleeni, että tuota myyntiä olisi pitänyt lykätä. Toisaalta olen tehnyt paljon kauppoja 57-60e hintatasollakin.

Silloin minulla havutukit 77 €/m3. Olisi varmaan pitänyt myydä kaikki.  ::)

äRRä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
Mikä onkaan hinta nyt, joko pitäisi myydä?
Tarjottiin kuusesta 75, mänty jäi selvästi alle 70. Saha tarvii kuusta, mutta ei leimikkokaan ole ihan huippuluokkaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
Varsin erikoista on touhu. Kollega pyysi tarjousta MG:ltä parin hehtaarin päätehakkuusta. Ostomies ehdotti, että tehtäisiin suojuspuuhakkuu, jossa puitaisiin vain kuuset ja männyt jätettäisiin. Kuulemma tosi huono menekki männyllä tällä hetkellä. Kuusesta tarjosi 67e ja männystä 60e.

Wellu_X

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
Melkoista on meno hinnoissa, mutta milloin kääntyy?

https://www.investing.com/commodities/lumber

Onko kohta Korean suhdanteenkin pieksevä markkinahäiriö edessä. Itse pistin äsken tarjouspyyntöjä leimikoista liikkeelle, muutkin voivat huudella tukin hinnoista viimeisiä uutisia.

Viimeksi muokattu: 09.05.21 - klo:23:27 kirjoittanut Wellu_X

Nössö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
75,5 euroa on nyt paras tarjous kuusitukista. Mänty 65e.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
2007 oli hyvin lyhyt piikki ja jostain syystä se meni minulta ohi. Oli kai töissä kiirettä, enkä oikein ehtinyt perehtyä metsäpuoleen. Olin 2006 muistaakseni myynyt 56e tukit eli nousu oli nopea. Muistan kyllä jälkeenpäin harmittelleeni, että tuota myyntiä olisi pitänyt lykätä. Toisaalta olen tehnyt paljon kauppoja 57-60e hintatasollakin.

Silloin minulla havutukit 77 €/m3. Olisi varmaan pitänyt myydä kaikki.  ::)

83 ekua sain tuolloin, ja olisi tosiaan kannattanut myydä kaikki mitä löytyy.  Silloin sattui ajoitus nappiin, hinnat putosi seuraavalla viikolla. Nyt olisi taas kristallipallolle tarvetta.  :P
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
äää, suotta noiten kans murehtia.  valtio vie suuren osan joten......      ite myyn aina ja silti jää jotain käteenki..

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
Tukin hinnat nousee, kuidut laskee. Vähän huono hetki tehdä harvennushakkuita  :(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
ja mettäkeskus kehottelee tekemään harvennuksia,   ettivät jopa alueen palstoja kuvista..

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Nouseeko puun hinta Suomessa?
Täällä kovasti hehkutettu yhdistyksiä, näyttää toimintatavat muuttuneen viimevuosina. Yhdistysten ongelmat ovat hyvin tiedossa, rahaa pitää "vetää välistä", kun sitä ei enää jäsenmaksuista tule samaan malliin. Monilla yhdistyksillä on myös osakeyhtiö, joka tekee tulosta valtakirja-asiakkaiden puun myynneillä. Joskus valtakirjan omistaja ostaa itselleen puut, mittaa pinon ja tilittää puukaupan rahat. Näin ainakin täällä menee karsitun rangan ja yleisesti energiapuun osalta. Tilintarkastajat kutsuvat tätä "vaaralliseksi työyhdistelmäksi", joka mahdollistaa tai jopa houkuttelee väärinkäytöksiin.

Näinhän Lounametsällä näyttää käyneen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/21c5f19e-9d44-4c7f-9220-5ed7c4fdb05d