Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Aurat kampiaa  (Luettu 17635 kertaa)

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Aurat kampiaa
Tosiaan ensimmäistä kertaa kyseisellä traktorilla kynnän nyt. Aurat halusi kammeta itteään pois traktorin keskilinjasta ihan kunnolla. Lähdin sitten takasin pajalle ihmettelemään asiaa ja totesin eturenkaiden olevan lähes 30 senttiä leveemmällä kuin takarenkaat, siis renkaiden sisäpinnasta mitattuna. Että ei mikään ihme jos kampiaa, joten pyöräytin eturenkaat vastakkaisille puolille. Nyt eroa n. 15 senttiä, mutta silti kampiaa aurat. Liekkö vielä liikaa tuo jolloin pitäisi alkaa takarenkaista kääntämään keskiöt eri puolelle? Kellään muulla kokemusta?

Auran säädöt pitäis kyllä olla kohdillaan, mitää ei ole muutettu viime kaudelta...

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1176
Vs: Aurat kampiaa
Paluuaurat vai sarka-aurat?
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

T.Rollaattori

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 139

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Aurat kampiaa
Pitäshän se renkaiden sisäpuolinen linja olla samalla linjalla.15 senttiä tuntuu lyllä pieneltä mutta se kertautuu ihmeesti sinne auroihin.Eli etupäässä leveemmällä traktori kulkee silloin vinossa nokka sänkeen päin jolloin aurat on sängeltä poispäin.eli perästä se viis senttiä leveämmälle.Voi olla paljon ruuvattavaa tai sitte säätyy puolelta toiselle vaihtamalla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Aurat kampiaa
Muistaakseni ennen sanottiin, että takarenkaiden väli 3x auran tuumat ja eturenkaiden väli maksimissaan 10cm enemmän. Tuskin ittellä ainakaan koskaan ollut kohdallaan tai ainakaan en ole mitannut. Sarka-auraa saa huijattua vetokarttu säädöillä. Toki tuo ei ainakaan ennen ollut tarkoitus. Ehkäpä nyky traktoreilla ihan pakollista.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Aurat kampiaa
Muistaakseni etupyörien väli 5-10cm leveämpi kuin takana. Jos väli isompi niin kulkee kylkimyyryä kuin ajokoira.
Ja mitä lyhyempi akseliväli traktorissa, niin sitä suurempi kiusa.
Esim NH Ts100 ja IH 955. Jälkimmäisessä akseliväli melkein metrin pidempi.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Aurat kampiaa
Niin, traktori kulkee vaossa vasta sitten suoraan kun renkaiden sisäpuoli on suorassa linjassa traktorin keskilinjaan.Eli sisäleveys sama edessä ja takana.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Aurat kampiaa
Niin, traktori kulkee vaossa vasta sitten suoraan kun renkaiden sisäpuoli on suorassa linjassa traktorin keskilinjaan.Eli sisäleveys sama edessä ja takana.

Eli tuolla Kvernelandilla eivät osaa aihetta kun antavat eri ohjeen?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Aurat kampiaa
Muistaakseni etupyörien väli 5-10cm leveämpi kuin takana. Jos väli isompi niin kulkee kylkimyyryä kuin ajokoira.
Ja mitä lyhyempi akseliväli traktorissa, niin sitä suurempi kiusa.
Esim NH Ts100 ja IH 955. Jälkimmäisessä akseliväli melkein metrin pidempi.
Mulla oli aikoinaan 955 etupää 10 cm leveämpi, eikä paluuauroja saanut millään säätöön. Seuraava kapeampi säätö oli sama kuin takana ja sitten löytyi auroihin säätö.
Mystinen kesälaatumies

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Aurat kampiaa
Kiitos hyvistä vastauksista (nyt voi syyttää agronettiä jos ei takasten levitys auta ;))

Ja tosiaan kääntöaurat siis kyseessä ;D

Voi tosiaan olla että 15 senttiä on liikaa, varsinkin kun akseliväli tuossa kotimaisen tehtaan neloskoneisessa versiossa on aika lyhyt... Takasista pitäis ruuvata keskiöt irti ja siirtää ne vanteen sisäpuolelle niin erotusta jäisi enää pari senttiä. Taitaa kyllä jäädä kevättöiden jälkeiseen aikaan ellei nyt sopivaa sadepäivää satu väliin.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Aurat kampiaa
Niin, traktori kulkee vaossa vasta sitten suoraan kun renkaiden sisäpuoli on suorassa linjassa traktorin keskilinjaan.Eli sisäleveys sama edessä ja takana.

Eli tuolla Kvernelandilla eivät osaa aihetta kun antavat eri ohjeen?
Kvernen ohjeesta en tiedä, sanoin että traktori on sitten vaossa suorassa kun etu ja takapyörän sisäleveys on sama.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Aurat kampiaa
Kiitos hyvistä vastauksista (nyt voi syyttää agronettiä jos ei takasten levitys auta ;))

Ja tosiaan kääntöaurat siis kyseessä ;D

Voi tosiaan olla että 15 senttiä on liikaa, varsinkin kun akseliväli tuossa kotimaisen tehtaan neloskoneisessa versiossa on aika lyhyt... Takasista pitäis ruuvata keskiöt irti ja siirtää ne vanteen sisäpuolelle niin erotusta jäisi enää pari senttiä. Taitaa kyllä jäädä kevättöiden jälkeiseen aikaan ellei nyt sopivaa sadepäivää satu väliin.
Onhan siinä oma puljaamisensa kun pitää keskiöt irrotella ja vaihdella.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Aurat kampiaa
Niin, traktori kulkee vaossa vasta sitten suoraan kun renkaiden sisäpuoli on suorassa linjassa traktorin keskilinjaan.Eli sisäleveys sama edessä ja takana.

Eli tuolla Kvernelandilla eivät osaa aihetta kun antavat eri ohjeen?
Kvernen ohjeesta en tiedä, sanoin että traktori on sitten vaossa suorassa kun etu ja takapyörän sisäleveys on sama.

No kun sen ei pidä noin olla.  Ainakin vanhemmissa Kverneissä suositus on että eturenkaiden väli on 2-10 senttiä leveämpi.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Aurat kampiaa
Ei se ihan parista sentistä kiinni ole.
Sama leveyskin saa olla, takarengas kulkee varmemmin vaon reunassa kiinni kun etupää on hitusen leveämpi.
Toivottavaa kuitenkin että traktori kulkee suurin piirtein suorassa eikä kuten ajokoira :-)

Leveällä renkaalla se menee vähän miten menee, välillä survotaan edellistä viilua, välillä vaon reunaa ja tavallisesti molempia. Maalajista riippuen.
Tämä siis jos rengas ei mahdu nätisti vakoon, kuten nykyvehkeillä tuppaa käymään.

Mitkä aurat kysyjällä oli - onko tämän uudemman vetäjän raideleveys yleensä samaa luokkaa kuin edellisen? Jos ei niin aurojen perussäätöä pitää ehkä muuttaa.
Työntövarren olisi hyvä pysyä ajosuuntaisena kun eka viilu on kohdallaan.

Viimeksi muokattu: 19.05.20 - klo:12:14 kirjoittanut metsajussi

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Aurat kampiaa
Muistaakseni ennen sanottiin, että takarenkaiden väli 3x auran tuumat ja eturenkaiden väli maksimissaan 10cm enemmän. Tuskin ittellä ainakaan koskaan ollut kohdallaan tai ainakaan en ole mitannut. Sarka-auraa saa huijattua vetokarttu säädöillä. Toki tuo ei ainakaan ennen ollut tarkoitus. Ehkäpä nyky traktoreilla ihan pakollista.

Ei se säätö mitään huijaamista samalla tavalla säädetään paluu/kääntöauroissakin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .