• Tavallinen aihe

Aihe Aurat kampiaa  (Luettu 3807 kertaa)

Viljelijä evp

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 821
Vs: Aurat kampiaa
Niin, traktori kulkee vaossa vasta sitten suoraan kun renkaiden sisäpuoli on suorassa linjassa traktorin keskilinjaan.Eli sisäleveys sama edessä ja takana.

Eli tuolla Kvernelandilla eivät osaa aihetta kun antavat eri ohjeen?
Kvernen ohjeesta en tiedä, sanoin että traktori on sitten vaossa suorassa kun etu ja takapyörän sisäleveys on sama.

No kun sen ei pidä noin olla.  Ainakin vanhemmissa Kverneissä suositus on että eturenkaiden väli on 2-10 senttiä leveämpi.
Paluuauroista nyt on kysymys.Ei aatamin aikaisista sarkaauroista.

taapero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 129
Vs: Aurat kampiaa
Ei tartte tehhä rengasjumppaa kun hankki vaon avartimen viimeseen maapuoleen esim https://www.hankkija.fi/Koneet/peltoviljely/aurat/vaon-avarrin-oikea--maapuoli-taka/

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4441
  • Savo savolaisille!
Vs: Aurat kampiaa
Niin, traktori kulkee vaossa vasta sitten suoraan kun renkaiden sisäpuoli on suorassa linjassa traktorin keskilinjaan.Eli sisäleveys sama edessä ja takana.

Eli tuolla Kvernelandilla eivät osaa aihetta kun antavat eri ohjeen?
Kvernen ohjeesta en tiedä, sanoin että traktori on sitten vaossa suorassa kun etu ja takapyörän sisäleveys on sama.

No kun sen ei pidä noin olla.  Ainakin vanhemmissa Kverneissä suositus on että eturenkaiden väli on 2-10 senttiä leveämpi.
Paluuauroista nyt on kysymys.Ei aatamin aikaisista sarkaauroista.

Nimenomaan paluuauroille tuo ohje.  :P
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18969
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Aurat kampiaa
Ei tartte tehhä rengasjumppaa kun hankki vaon avartimen viimeseen maapuoleen esim https://www.hankkija.fi/Koneet/peltoviljely/aurat/vaon-avarrin-oikea--maapuoli-taka/

Tarkoitettu leveillä takarenkaille .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

farmeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Aurat kampiaa
Ei se ihan parista sentistä kiinni ole.
Sama leveyskin saa olla, takarengas kulkee varmemmin vaon reunassa kiinni kun etupää on hitusen leveämpi.
Toivottavaa kuitenkin että traktori kulkee suurin piirtein suorassa eikä kuten ajokoira :-)

Leveällä renkaalla se menee vähän miten menee, välillä survotaan edellistä viilua, välillä vaon reunaa ja tavallisesti molempia. Maalajista riippuen.
Tämä siis jos rengas ei mahdu nätisti vakoon, kuten nykyvehkeillä tuppaa käymään.

Mitkä aurat kysyjällä oli - onko tämän uudemman vetäjän raideleveys yleensä samaa luokkaa kuin edellisen? Jos ei niin aurojen perussäätöä pitää ehkä muuttaa.
Työntövarren olisi hyvä pysyä ajosuuntaisena kun eka viilu on kohdallaan.

Auroina Kvernen 150 s tai joku sinnepäin oleva. Kumminkin kohtuu tuoreet , -15 vuodelta....   

Raideleveyksissä ei kahden kyntötraktorin välillä ole oikeestaan muuten kuin että raideleveys takana hieman isompi mitä tässä uudemmassa. Uudemmassa koneessa on "leveät" renkaat ja olivat alunperin niin että renkaiden ulkolaidat olivat oikeastaan samalla tasolla. Eli eroa sisämitassa oli 650-520 = 13 senttiä/puoli. Ongelmaa ei myöskään helpota Valmetin teollisuusakselin 10 senttiä leveämpi laippaväli vrt. 8- pulttiseen akseliin. Aikaisemmassa kyntötraktorissa on 520/420 rengastus, eroa sisämitassa 12 senttiä ja ei ongelmaa, tiedä sitten antaako tuo kapemapi rengaskoko anteeksi jotenkin vai johtuuko siitä että raideväli muutenkin jo leveämpi?

Mitä muuten tarkoitat perussäädöllä?  Melkeenpä olen jo varma raideleveyden syyllisyydestä, aurat tulevat ihan nätisti perässä jos yrittää ajaa vähän  pois vaon laidasta.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18969
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Aurat kampiaa
Ei se ihan parista sentistä kiinni ole.
Sama leveyskin saa olla, takarengas kulkee varmemmin vaon reunassa kiinni kun etupää on hitusen leveämpi.
Toivottavaa kuitenkin että traktori kulkee suurin piirtein suorassa eikä kuten ajokoira :-)

Leveällä renkaalla se menee vähän miten menee, välillä survotaan edellistä viilua, välillä vaon reunaa ja tavallisesti molempia. Maalajista riippuen.
Tämä siis jos rengas ei mahdu nätisti vakoon, kuten nykyvehkeillä tuppaa käymään.

Mitkä aurat kysyjällä oli - onko tämän uudemman vetäjän raideleveys yleensä samaa luokkaa kuin edellisen? Jos ei niin aurojen perussäätöä pitää ehkä muuttaa.
Työntövarren olisi hyvä pysyä ajosuuntaisena kun eka viilu on kohdallaan.

Auroina Kvernen 150 s tai joku sinnepäin oleva. Kumminkin kohtuu tuoreet , -15 vuodelta....   

Raideleveyksissä ei kahden kyntötraktorin välillä ole oikeestaan muuten kuin että raideleveys takana hieman isompi mitä tässä uudemmassa. Uudemmassa koneessa on "leveät" renkaat ja olivat alunperin niin että renkaiden ulkolaidat olivat oikeastaan samalla tasolla. Eli eroa sisämitassa oli 650-520 = 13 senttiä/puoli. Ongelmaa ei myöskään helpota Valmetin teollisuusakselin 10 senttiä leveämpi laippaväli vrt. 8- pulttiseen akseliin. Aikaisemmassa kyntötraktorissa on 520/420 rengastus, eroa sisämitassa 12 senttiä ja ei ongelmaa, tiedä sitten antaako tuo kapemapi rengaskoko anteeksi jotenkin vai johtuuko siitä että raideväli muutenkin jo leveämpi?

Mitä muuten tarkoitat perussäädöllä?  Melkeenpä olen jo varma raideleveyden syyllisyydestä, aurat tulevat ihan nätisti perässä jos yrittää ajaa vähän  pois vaon laidasta.

Perussäätö sanotaan silloin kun muuta ei osata . Varmaan tarkoitti ensimmäisen viilun leveyttä .

Helpottaa varmaan kun löyty vika ja noin helpolla saa korjattua eli ei aja ihan vaon reunaa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

farmeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Aurat kampiaa
Leveillä renkailla ei kauheesti ajella vaon laidasta pois, heittää äkkiä kynnöksen puolelle jos keskittyminen herpaantuu ;D Vaan eipä tuossa montaa hehtaaria ole enää jäljellä, aattelin vaihtaa keskiöt eri kohtaan  samalla kun asennan paripyöräketjujen kiinnikkeet, niin ei tarvii useaan otteeseen pultteja aukoa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Aurat kampiaa
Muistaakseni ennen sanottiin, että takarenkaiden väli 3x auran tuumat ja eturenkaiden väli maksimissaan 10cm enemmän. Tuskin ittellä ainakaan koskaan ollut kohdallaan tai ainakaan en ole mitannut. Sarka-auraa saa huijattua vetokarttu säädöillä. Toki tuo ei ainakaan ennen ollut tarkoitus. Ehkäpä nyky traktoreilla ihan pakollista.

Ei se säätö mitään huijaamista samalla tavalla säädetään paluu/kääntöauroissakin .

Juu kyllä se säätö on ihan normaali asia. Olisi vähän tyhmää jos aurat tehtäisiin tiukasti vain ja ainoastaan yhdelle määrätylle raideleveydelle.
Riittävän vanhoissa auroissa vetokarttusäätö ei vaan välttämättä enää riitä nykyvetäjille, kun ei karttua saa  tarpeeksi toiseen reunaan.
Ainakin mulla on yhdet FK-Fiskarssit joita ei isomman koneen perään enää saa nätisti käymään kun kerran huvikseni kokeilin.

Jonni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Aurat kampiaa
Jos kverneland ei tiedä säädöistä niin kannattaa katsoa tämä Överum kääntöaurojen säätö video niin näillä vinkeillä pitäisi kvernelandinkin kyllä pelittää  :) ja vaikka puhe kielestä ei ymmärrä niin kuvissa on rautalangasta väännetty säätöjen tekeminen kohdilleen.
https://www.youtube.com/watch?v=d5H-FN6WdJA

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Aurat kampiaa
Olen sellaisen perussäännön kuullut kuin; raidelevys renkaiden sisäpinnalta sama,vetovarret yhtä pitkät,
työntövarsi traktorissa alempana kuin aurassa,tappi pitkulaiseen reikään auroissa. Siitä sitten hakemaan oikeaa syvyyttä
ja ensimmäisen viilun leveyttä. Leikkurin säädöt ym. hifistelyt voi tehdä sitten kun jälki tyydyttää.
Youtubesta varmaan löytyy videoita säätöihin muitakin. Ja sivurajoittimienkin on hyvä saada hiukan elää.

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Aurat kampiaa
Ja kuuklehaulla "kääntöaurojen säätö" tulee ainakin pari videota,kvernelandeista jopa ;)

traktorikuski

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 191
Vs: Aurat kampiaa

Juu kyllä se säätö on ihan normaali asia. Olisi vähän tyhmää jos aurat tehtäisiin tiukasti vain ja ainoastaan yhdelle määrätylle raideleveydelle.
Riittävän vanhoissa auroissa vetokarttusäätö ei vaan välttämättä enää riitä nykyvetäjille, kun ei karttua saa  tarpeeksi toiseen reunaan.
Ainakin mulla on yhdet FK-Fiskarssit joita ei isomman koneen perään enää saa nätisti käymään kun kerran huvikseni kokeilin.

Ihan oikeastiko siirrät vetokarttua toiseen reunaan kääntöauroissa? Kääntöauroistahan tässä oli kyse.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18969
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Aurat kampiaa

Juu kyllä se säätö on ihan normaali asia. Olisi vähän tyhmää jos aurat tehtäisiin tiukasti vain ja ainoastaan yhdelle määrätylle raideleveydelle.
Riittävän vanhoissa auroissa vetokarttusäätö ei vaan välttämättä enää riitä nykyvetäjille, kun ei karttua saa  tarpeeksi toiseen reunaan.
Ainakin mulla on yhdet FK-Fiskarssit joita ei isomman koneen perään enää saa nätisti käymään kun kerran huvikseni kokeilin.

Ihan oikeastiko siirrät vetokarttua toiseen reunaan kääntöauroissa? Kääntöauroistahan tässä oli kyse.

No kääntöauroissa toisenlainen tuo säätö .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Aurat kampiaa

Juu kyllä se säätö on ihan normaali asia. Olisi vähän tyhmää jos aurat tehtäisiin tiukasti vain ja ainoastaan yhdelle määrätylle raideleveydelle.
Riittävän vanhoissa auroissa vetokarttusäätö ei vaan välttämättä enää riitä nykyvetäjille, kun ei karttua saa  tarpeeksi toiseen reunaan.
Ainakin mulla on yhdet FK-Fiskarssit joita ei isomman koneen perään enää saa nätisti käymään kun kerran huvikseni kokeilin.

Ihan oikeastiko siirrät vetokarttua toiseen reunaan kääntöauroissa? Kääntöauroistahan tässä oli kyse.

No kääntöauroissa toisenlainen tuo säätö .

Tietysti toteutus on erilainen mutta idea periaatteessa vastaava. Yleensä joku vanttiruuvi jolla säädetään vetorungon asemaa sivusuunnassa loppuun auraan nähden. Eli traktorin veto on vaon suuntainen eikä pyri  kiskomaan auroja sivusuunnassa, sängelle tai kynnetylle. Yleensä hyvä indikaattori oikalle säädölle on se että työntövarsi on kyntäessä ajosuuntaan suorassa eli vetorunko kulkee keskellä traktoria.
Näin ainakin Överum / Agrolux / Amazone joita olen säätänyt.

1. viilun säätö taas muuttaa lopun auran kulmaa eli mihin kohtaan sivusuunnassa se maassa hakeutuu.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18969
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Aurat kampiaa

Juu kyllä se säätö on ihan normaali asia. Olisi vähän tyhmää jos aurat tehtäisiin tiukasti vain ja ainoastaan yhdelle määrätylle raideleveydelle.
Riittävän vanhoissa auroissa vetokarttusäätö ei vaan välttämättä enää riitä nykyvetäjille, kun ei karttua saa  tarpeeksi toiseen reunaan.
Ainakin mulla on yhdet FK-Fiskarssit joita ei isomman koneen perään enää saa nätisti käymään kun kerran huvikseni kokeilin.

Ihan oikeastiko siirrät vetokarttua toiseen reunaan kääntöauroissa? Kääntöauroistahan tässä oli kyse.

No kääntöauroissa toisenlainen tuo säätö .

Tietysti toteutus on erilainen mutta idea periaatteessa vastaava. Yleensä joku vanttiruuvi jolla säädetään vetorungon asemaa sivusuunnassa loppuun auraan nähden. Eli traktorin veto on vaon suuntainen eikä pyri  kiskomaan auroja sivusuunnassa, sängelle tai kynnetylle. Yleensä hyvä indikaattori oikalle säädölle on se että työntövarsi on kyntäessä ajosuuntaan suorassa eli vetorunko kulkee keskellä traktoria.
Näin ainakin Överum / Agrolux / Amazone joita olen säätänyt.
Tai sitten hydraulinen .
1. viilun säätö taas muuttaa lopun auran kulmaa eli mihin kohtaan sivusuunnassa se maassa hakeutuu.
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .