• Tavallinen aihe

Aihe valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen  (Luettu 5946 kertaa)

Kotivaara

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Kyseiseen laitteeseen on tarkoitus asentaa päävirtakytkin manuaalisesti käytettäväksi koneen kylkeen. Tuleeko ongelmia ajotietokoneen kanssa, jos laittaa suoraan miinuskengän johdon väliin? Olisiko vinkkejä....

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1309
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Luulis, että tuon ikäisessä koneessa olisi vielä järkevä elektroniikka. Tai ei kai nykyromuissakaan ole mitään ihme hölmöilyjä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9622
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Pääasia lienee että siellon se päävirtakytkin ? Se on sit hifistelyä että onko se plussassa vai miinuksessa.
Joku sen alunperäsenkin asennuksen on suunnitellu ja sen mukaan tein itsellenikin.

Kaverin 702:een tein miinusjohtoon, ku siinon vähä simppelimmät sähöt, eikä edes rammaria.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53731
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
oha se hullua jos ei voisi laittaa...  ku sentäs zetkassakii ihan perus kytkin moiseen ja tietsikka!      noooo, agcolla on nuita" viisaita"

atoyot

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Asensin itse Valtran oma päävirtakytkin, oli valmis sarja. Se ei ole aiheutanut ongelmia. Olisiko se vielä niin että joku laittaa sulakkeellinen ohitus päävirtakytkimen yli, joka pitää radio jne. muistissa.

Kotivaara

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kappas.. Opin lopultakin lukemaan Sähkökytkentäkaaviota oikein. Alkuperäinen asennus on plussassa ja akun kengältä lähtevä hieno johto menee 5A sulakkeen läpi merkkivaloille ja autocontrollille. Jospa se tuolla tulee kerralla oikein.. Kiitän.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Ota suosista alkuperäinen päävirtakytkinsarja,
Ei oo hinnalla pilattu, ja tulee kattava asennusarja, mm kiinnikkeet ja
Kaapelit, ja päävirtakytkin tarpeeksi iso, jottei sula startatessa.

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1309
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Joo ja noissa ohitushommissa kannattaa aina vähän pysähtyä, varsinkin jos on omia ratiovirityksiä tai muitakin. Oli se päävirtakytkin missä tahansa.

Pääkatkaisija plus-puolella on selvin ja turvallisin, jos niitä muistiohituksia tarvitsee tehdä. Jos nyt otetaan se radio esimerkkinä, niin sillä saadaan helposti savua aikaiseksi, jos miinuspuoli pitää ohittaa.

Joskus ainakin noissa ceedee-soittimissa maapuoli meni sen ihme pistokkeen kautta johonkin kokoelma maahan johtosarjan mukana. Sen lisäksi soittimessa oli ruuvikytkettävä maa siinä soittimen rungossa. Sille harvoin oli mitään piuhaa valmiina koslissa. Ja kun se maa oli siinä soittimen rungossa, niin radion sijoittamisesta riippuen, soitin saattoi maadoittaa suoraan myös ajoneuvon maarunkoon.

Ja vaikka sen yrittäisi laittaa "kellumaan", niin antennin asennus viimeistään löisi sen maihin. Niin jos se antennin maataso otetaan koneen rungosta, usein siitä hytin kulmasta. Voi sille antennille luoda irrallisen maatasonkin, mutta yleensä helpommalla pääsee kytkemällä se antenni koneen hytin runkoon.

Vielä antennista se, että aika paljon näkee koneissa ihan tehtaalta lähtien antenneja, jotka ovat laitettu johonkin muovilippaan kiinni, ilman mitään antennin maatasoa. Tai oikeastaan ilman antennin juureen sijoitettua maatasoa. No se siitä.


Mutta se ongelma miinuskaapelissa olevassa pääkatkaisijassa tulee siinä, jos katkaisija on auki kun starttia pyöritetään. Jos se ohikytketty ratio on kosketuksissa maihin ration rungon kautta tai antennin kautta, startin ottama virta kulkee tämän kautta. Silloin jossakin nousee savu. Siksi siinä ohitusmaassa pitää olla sulake. Ja tietenkin kaikissa laitteissa näin, jotka ohitetaan pääkytkimestä.

Kun laittaa sen pääkatkaisijan pluskaapeliin, niin pääsee vähemmällä pähkäilyllä.


Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

AP120

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 880
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2309
  • Etelä-Karjala
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Niin sitten on aina kellot ja ration kanavat sekaisin kun laittaa virrat päälle.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53731
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
itellä nyyssä oli muistipaikoilla varustettu vdo ratio ja laitoin maakaapeliin katkaisimen.   silti asemat säilyi tuossa ratiossa pitkiäkin aikoja seisoen virrattomana.   en tiedä kuin tuossa hoidettu moinen,   toimi noin hyvin yli 8 vuotta.    yhtään patteria tms. en vaihtanna siihen.                mistä sais tuollasen ration tänäpäivänä?           nykypunavanteisen ratio on kyllä yks pila;   virtakytkin kuin nuppineulanpää ja asemat aina asennettava virtojen laiton jälkeen ja huono kuuluvuus.    m,oni asema ei vaan kuulu häikättä..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2970
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
inykypunavanteisen ratio on kyllä yks pila;   virtakytkin kuin nuppineulanpää ja asemat aina asennettava virtojen laiton jälkeen ja huono kuuluvuus.    m,oni asema ei vaan kuulu häikättä..

Antenni huono(sti) ?

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Niin sitten on aina kellot ja ration kanavat sekaisin kun laittaa virrat päälle.

Huomioitava asia mutta onko 6350:ssä mitään kelloa sekoamassa ja kaikki radiothan on jo vuosikymmeniä tallentaneet kanavatiedot pysyväismuistiin. Jotain vialla jos kanavat hukkuu tai sitten on likimain ensimmäisiä radioita joissa sähköinen kanavahaku ja muisti.

Makuasioita mutta tuon ikäisestä vetäisin kaikki sähköt poikki. Pääkytkin sinne minne on helpoin ja turvallisin  asentaa. Samalla lakkaa se radio syömästä 5 - 15 mA virtaa talvisäilön ajaksi, ei tarvitse sulaketta nypätä.

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1309
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Taitaa kyllä olla niin, että aika moni radio hävittää kanavat virran katketessa. Mutta on toki niitäkin, jotka ovat suunniteltu päävirtakatkaisija-vehkeisiin.

Viisarikello, joka pyörii sähköllä, ei toimi ilman sähköä. Eikä toimi digikellokaan ilman sähköä. Kaikki nämä voidaan ratkaista ilman pysyvää sähköä, mutta sähkön ollessa poikki ne näyttävät puuta heinää, ennen kuin sähköt käännetään päälle. Kanavat tallennetaan ohjelmoitavaan ROMmiin ja kellosta voi tallentaa samaan paikkaan aikavyöhykkeen. Aikasignaali menee nytkin tuolla ilmassa, josta aika voidaan päivittää kelloon.

Perus poppikoneissa ei varmaan tällaisia juttuja ole, mutta luulis kaupallisia laitteita löytyvän. Kanavien osalta on aina se MMUUU vaihtoehto.

Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 527
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".