Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .
Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .
Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Tässä on liian monta muuttujaa. Mistä irtoaa, mihin osuu jne. Periaatteessa kuitenkin maajohdon katkeaminen on oikosulun kannalta aina vähemmän vaarallinen kuin plusjohdon katkeaminen tai puhki hiertyminen (ja mahdollinen runkoon osuminen) jossain koneen sokkeloissa - jos piiri on muuten suljettu. Maajohto kun muutenkin on samassa potentiaalissa kuin se runko.
Lämppäreitä (ja muita sähkönkuluttajia) voi kytkeä monella tapaa, ei voi yleistää. Turvallisin on se yksinkertainen perinteinen tapa että laitteelle ei mene jännitettä kun kytkin on auki, mutta kyllä niitä paluujohtoonkin laitettuja kytkimiä/releitä/säätimiä joissakin tapaa. Joskus kytkennät ovat pakosti monimutkaisia kun laitteet ohjaavat toisiaan, mahdollistavat tai sulkevat toisiaan pois ja koko toiminta voi riippua monesta anturista, turvalaitteesta tai jopa ohjelmasta. Jossain saattaa jopa syötön napaisuus kääntyä eri tilanteissa. Nykyään asiat eivät enää ole samanlaisia kuin Nuffieldin aikaan. Enää ei pidä vedellä hyppyjohtoja tms ellei ihan varmasti ymmärrä miten systeemi toimii, kaikissa tilanteissa.
Yleensä vaarallisinta on olettaa liikaa, pitää selvittää miten asia on. Ja sitten vielä ymmärtää...
Huvikseni piirteli äärimmäisen yksinkertaisen periaatekuvan ajoneuvon sähköistä ja päävirtakytkimestä. Sähköä kuluttavat laitteet ovat tuon punaisen rinkulan (haarautuva plus syöttö kuluttajille) ja mustan rinkulan (ajoneuvon maa, runko) välissä. Kytkin sitten liittää akun miinusnavan myös runkoon tai irrottaa sen. Siitä voi periaatepäätellä mitä katkeavista tai väärään paikkaan yhdistävistä piuhoista voi seurata. Tuhoisaa on yleensä se että akun navat yhdistyvät toisiinsa jotakin kautta :-)