• Tavallinen aihe

Aihe valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen  (Luettu 5963 kertaa)

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1269
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä tuo sorkkis munaa itsensä taas oikein kunnolla Kaikkien silmien edessä , voi helvetti sentään  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20378
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä tuo sorkkis munaa itsensä taas oikein kunnolla Kaikkien silmien edessä , voi helvetti sentään  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Sää olet munannut ittes aikoja sitten .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1041
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Voi helvettiläinen ihmeellisiä teorioita.Ja onko tämä kovinkin yleistä että nuo kaapelit katkeaa.Minullakin muutaman vuoden tuossa erilaisia koneita on ollut, eikä kyllä yhdestäkään ole akun kaapelit katkenneet, eivätkä muutoinkaan irtoilleet.On vissiin ollut sitten moukan tuuria noiden koneiden kanssa.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1269
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Yksinkertaisimillaan se ohitus voi olla vaan riittävän pieni sulake pääkytkimen yli, vaikka 500 mA. Sitten jos yrittää startata tai muuta sähkönkäyttöä ja unohtaa kääntää kytkimen kiinni niin se sulake palaa. Fiksumpi olisi jo joku poly- tai multifusen tapainen siinä sulakkeena - se palautuu itsestään kun ylikuorma loppuu. Kytkintä pitää sitten kuitenkin käydä kääntämässä ellei ole relemallia. Sulakkeen oikea koko on vähän vaikeaa määritellä, joku 1 A sulake sallii vikatapauksessa jo hetken sellaisen virran ja kipunan että pahimmassa paikassa sillä saa tulipalon syttymään. Esim johtimen yksi törröttävä säie osuu maihin jossa öljyisessä mujussa. Ei se kyllä mitään oikosulkuun menneitä johtoja jaksa tai ehdi kuumentaa.

Pieni sulake paljastaa myös huonosti johtavan päävirtakytkimen - se sulake palaa silloin startissa vaikka kytkin olisi kiinni :-)

Jopa sopiva vastus voisi toimia tuossa ohituksena mikäli se lepovirta on riittävän pieni. Mitoitus vaatisi kyllä mittailua, kokeilua ja vähän laskemista, se kun riippuu sen lepovirran suuruudesta ja siitä paljonko jännite saa siinä laskea niin että asemat säilyy ja kello käy...
Ei pala sulake unohduksentakia startatessa jos pistät watin tai parin polttimon sulakkeen lisäksi sarjaan siihen ohitukseen niinkuin joku jo aiemmin mainitsikin . Kaikki ratiot ym saa sen polttimon läpi tarvittavan virran kun päävirta on katkaistuna . Sen polttimon läpi menee kuitenkin niin vähän virtaa ettei raktorissa olevissa johdoissa ole missään niin pieniä säikeitä että alkaisi polttamaan mitään missään tilanteessa .
Kaikilla on joku tälläinen lamppu ohituksessa ja Kaikki toimii hienosti https://m.motonet.fi/fi/tuote/482532/Merkkivalo-oranssi-10mm12V12W

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1269
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Voi helvettiläinen ihmeellisiä teorioita.Ja onko tämä kovinkin yleistä että nuo kaapelit katkeaa.Minullakin muutaman vuoden tuossa erilaisia koneita on ollut, eikä kyllä yhdestäkään ole akun kaapelit katkenneet, eivätkä muutoinkaan irtoilleet.On vissiin ollut sitten moukan tuuria noiden koneiden kanssa.
Sorkkiksella on ollut onni ettei ole nähnyt sellaista romua missä on plus kaapeli katkennut ja ottanut runkoon , tai ihmekös ettei ole nähnyt kun Kaikki sellaiset romut on jo palaneet  ennen sorkkiksen pajaa  ;D ;D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20378
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Yksinkertaisimillaan se ohitus voi olla vaan riittävän pieni sulake pääkytkimen yli, vaikka 500 mA. Sitten jos yrittää startata tai muuta sähkönkäyttöä ja unohtaa kääntää kytkimen kiinni niin se sulake palaa. Fiksumpi olisi jo joku poly- tai multifusen tapainen siinä sulakkeena - se palautuu itsestään kun ylikuorma loppuu. Kytkintä pitää sitten kuitenkin käydä kääntämässä ellei ole relemallia. Sulakkeen oikea koko on vähän vaikeaa määritellä, joku 1 A sulake sallii vikatapauksessa jo hetken sellaisen virran ja kipunan että pahimmassa paikassa sillä saa tulipalon syttymään. Esim johtimen yksi törröttävä säie osuu maihin jossa öljyisessä mujussa. Ei se kyllä mitään oikosulkuun menneitä johtoja jaksa tai ehdi kuumentaa.

Pieni sulake paljastaa myös huonosti johtavan päävirtakytkimen - se sulake palaa silloin startissa vaikka kytkin olisi kiinni :-)

Jopa sopiva vastus voisi toimia tuossa ohituksena mikäli se lepovirta on riittävän pieni. Mitoitus vaatisi kyllä mittailua, kokeilua ja vähän laskemista, se kun riippuu sen lepovirran suuruudesta ja siitä paljonko jännite saa siinä laskea niin että asemat säilyy ja kello käy...
Ei pala sulake unohduksentakia startatessa jos pistät watin tai parin polttimon sulakkeen lisäksi sarjaan siihen ohitukseen niinkuin joku jo aiemmin mainitsikin . Kaikki ratiot ym saa sen polttimon läpi tarvittavan virran kun päävirta on katkaistuna . Sen polttimon läpi menee kuitenkin niin vähän virtaa ettei raktorissa olevissa johdoissa ole missään niin pieniä säikeitä että alkaisi polttamaan mitään missään tilanteessa .
Kaikilla on joku tälläinen lamppu ohituksessa ja Kaikki toimii hienosti https://m.motonet.fi/fi/tuote/482532/Merkkivalo-oranssi-10mm12V12W

Mutta Kaikki virta ei ole silloin pois kytketty . Eikös päävirtakakaisjan tarkoitus ole Kaikki virta ottaa pois kierrosta
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1041
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Nimenomaan se on päävirtakytkimen tarkoitus, ja kun se on maajohdossa virta on todellakin silloin pois .Aivan kuten ottaisi miinus kaapelin irti akusta.Puimurissa olen aina miinuskaapelin irroittanut kun ei ole sitä katkaisijaa siinä.Helppo homma eikä kipinöi.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20378
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Nimenomaan se on päävirtakytkimen tarkoitus, ja kun se on maajohdossa virta on todellakin silloin pois .Aivan kuten ottaisi miinus kaapelin irti akusta.Puimurissa olen aina miinuskaapelin irroittanut kun ei ole sitä katkaisijaa siinä.Helppo homma eikä kipinöi.
Se on yks ja se sama kummalle puolelle sen laittaa , pääasia on et virta katkee . Miinuspuolella se vo kestää kauemmin .

Hauska oli läppää heittää .  ;D ;D ;D ;D ;D

Tulee mieleen metsäjussin ruohonleikkuri joka kävi hetken ja sammu .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1041

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2970
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .

Tässä on liian monta muuttujaa. Mistä irtoaa, mihin osuu jne. Periaatteessa kuitenkin maajohdon katkeaminen on oikosulun kannalta aina vähemmän vaarallinen kuin plusjohdon katkeaminen tai puhki hiertyminen (ja mahdollinen runkoon osuminen) jossain koneen sokkeloissa - jos piiri on muuten suljettu. Maajohto kun muutenkin on samassa potentiaalissa kuin se runko.

Lämppäreitä (ja muita sähkönkuluttajia) voi kytkeä monella tapaa, ei voi yleistää. Turvallisin on se yksinkertainen perinteinen tapa että laitteelle ei mene jännitettä kun kytkin on auki, mutta kyllä niitä paluujohtoonkin laitettuja kytkimiä/releitä/säätimiä joissakin tapaa. Joskus kytkennät ovat pakosti monimutkaisia kun laitteet ohjaavat toisiaan, mahdollistavat tai sulkevat toisiaan pois ja koko toiminta voi riippua monesta anturista, turvalaitteesta tai jopa ohjelmasta. Jossain saattaa jopa syötön napaisuus kääntyä eri tilanteissa. Nykyään asiat eivät enää ole samanlaisia kuin Nuffieldin aikaan. Enää ei pidä vedellä hyppyjohtoja tms ellei ihan varmasti ymmärrä miten systeemi toimii, kaikissa tilanteissa.

Yleensä vaarallisinta on olettaa liikaa, pitää selvittää miten asia on. Ja sitten vielä ymmärtää...

Huvikseni piirteli äärimmäisen yksinkertaisen periaatekuvan ajoneuvon sähköistä ja päävirtakytkimestä. Sähköä kuluttavat laitteet ovat tuon punaisen rinkulan (haarautuva plus syöttö kuluttajille) ja mustan rinkulan (ajoneuvon maa, runko) välissä. Kytkin sitten liittää akun miinusnavan myös runkoon tai irrottaa sen. Siitä voi periaatepäätellä mitä katkeavista tai väärään paikkaan yhdistävistä piuhoista voi seurata. Tuhoisaa on yleensä se että akun navat yhdistyvät toisiinsa jotakin kautta :-)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Jos nyt oletetaan, että ei tarvita mitään ylläpitosähköjä ratioille tai muillekaan, varmin paikka pääkatkaisijalle on miinuskaapelissa. Tämä siksi, jos akkukaapeli jostain syystä irtoaa katkaisijasta tai "lyö läpi" jostakin.

Pluskaapelissa oleva katkaisija on hankala silloin, jos pluspuolen akkukaapeli lyö läpi jostain tai se irtoaa katkaisijasta. Ilman katkaisijaa olevassa laitteessa, plussan pitäisi irrota startista tai kaapelin pitäisi nirhautua puhki. Tai joku muu oikosulku.

En tiedä mitään tilastoa, mutta vois kuvitella että sähköpalo syntyy ennemmin huonoista kaapeleista tai huonoista kaapeliliitoksista, kuin kaapelin mekaanisesta irtoamisesta. Eli tärkeää olisikin laittaa uudet akkukaapelit samalla kun laittaa pääkatkaisijan. Ja liitokset puristamalla ja liimasukalla ilmatiiviiksi. Eikä mitään tinoja vahingossakaan.

Vakuutusyhtiöiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota noihin liitoksiin ja liittimiin. Nuo ruuvilla kiristettävät liittimet ovat kamalampia mitä on nähty. Sen pitäisi olla kuitenkin vain hätävaraliitos, jos kenkä murtuu sitä kiristäessä vaikka kiireaikana. Näillä raktorijännitteillä kun pelataan, niin kaikki sinnepäin-liitokset ovat turhia.

Ja myös pitää ymmärtää se, että se miinuskaapeli on yhtä tärkeä, kuin se pluskaapeli. Ja se runkoon kiinnitettävä pääkin saa olla sellaisessa paikassa, että se on siinä rungossa. Tämäkin vaan siksi, että virralla on selvä reitti ja turhia jännitehäviöitä ei olisi.

Jos nyt sitten pitää niitä radioita ja muita ohitella kun pääkytkin on miinuksessa, tuo valokytkentä auttaa asiaan. Se valo estää siinä ohituspiirissä sen sulakkeen palamisen, mutta samalla se poistaa jännite-eron esim. siinä radiossa ja kanavat häviävät, jos ei heti huomaa kääntää virtaa pois. Vähän niinkuin latausvalo, kun molemmissa navoissa on se reilu 12 volttia, niin jännite-ero on se nolla volttia. Silloin valo ei pala, eikä virta kulje.

Itse laitan kytkimen miinukseen, jos ei ole noita RAMmi ratioita tai muita. Muutoin laitan sen suosiolla plussaan ja teen kytkennät sen mukaisesti.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20378
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Jos nyt oletetaan, että ei tarvita mitään ylläpitosähköjä ratioille tai muillekaan, varmin paikka pääkatkaisijalle on miinuskaapelissa. Tämä siksi, jos akkukaapeli jostain syystä irtoaa katkaisijasta tai "lyö läpi" jostakin.

Pluskaapelissa oleva katkaisija on hankala silloin, jos pluspuolen akkukaapeli lyö läpi jostain tai se irtoaa katkaisijasta. Ilman katkaisijaa olevassa laitteessa, plussan pitäisi irrota startista tai kaapelin pitäisi nirhautua puhki. Tai joku muu oikosulku.

En tiedä mitään tilastoa, mutta vois kuvitella että sähköpalo syntyy ennemmin huonoista kaapeleista tai huonoista kaapeliliitoksista, kuin kaapelin mekaanisesta irtoamisesta. Eli tärkeää olisikin laittaa uudet akkukaapelit samalla kun laittaa pääkatkaisijan. Ja liitokset puristamalla ja liimasukalla ilmatiiviiksi. Eikä mitään tinoja vahingossakaan.

Vakuutusyhtiöiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota noihin liitoksiin ja liittimiin. Nuo ruuvilla kiristettävät liittimet ovat kamalampia mitä on nähty. Sen pitäisi olla kuitenkin vain hätävaraliitos, jos kenkä murtuu sitä kiristäessä vaikka kiireaikana. Näillä raktorijännitteillä kun pelataan, niin kaikki sinnepäin-liitokset ovat turhia.

Ja myös pitää ymmärtää se, että se miinuskaapeli on yhtä tärkeä, kuin se pluskaapeli. Ja se runkoon kiinnitettävä pääkin saa olla sellaisessa paikassa, että se on siinä rungossa. Tämäkin vaan siksi, että virralla on selvä reitti ja turhia jännitehäviöitä ei olisi.

Jos nyt sitten pitää niitä radioita ja muita ohitella kun pääkytkin on miinuksessa, tuo valokytkentä auttaa asiaan. Se valo estää siinä ohituspiirissä sen sulakkeen palamisen, mutta samalla se poistaa jännite-eron esim. siinä radiossa ja kanavat häviävät, jos ei heti huomaa kääntää virtaa pois. Vähän niinkuin latausvalo, kun molemmissa navoissa on se reilu 12 volttia, niin jännite-ero on se nolla volttia. Silloin valo ei pala, eikä virta kulje.

Itse laitan kytkimen miinukseen, jos ei ole noita RAMmi ratioita tai muita. Muutoin laitan sen suosiolla plussaan ja teen kytkennät sen mukaisesti.
Plääpäälää . Plääpäääpääää
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1041
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Älä nyt pienestä hermostu vaikka menikin pikkuisen vaikeaksi.Pikku varoituksen sana paikallaa kuitenkin, älä ala itse räpeltämään pääkatkaisijaa mitsuusi, saattaa jopa ilmastoinnin muisti seota.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20378
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Älä nyt pienestä hermostu vaikka menikin pikkuisen vaikeaksi.Pikku varoituksen sana paikallaa kuitenkin, älä ala itse räpeltämään pääkatkaisijaa mitsuusi, saattaa jopa ilmastoinnin muisti seota.
Ihan fittuillakseni laitoi kommentit . Jos kylmä ei jäähdytä ninmkä sitten ? .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1269
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Älä nyt pienestä hermostu vaikka menikin pikkuisen vaikeaksi.Pikku varoituksen sana paikallaa kuitenkin, älä ala itse räpeltämään pääkatkaisijaa mitsuusi, saattaa jopa ilmastoinnin muisti seota.
Ihan fittuillakseni laitoi kommentit . Jos kylmä ei jäähdytä ninmkä sitten ? .
Kaikki huomaa että sorkkis joutuu nyt olemaan ilman perjantaipulloa kun ei pääse kehäkolmosen viinakauppaan ja muutenkaan törttöilemään hesalaisten liikenteen sekaan haisevine sorkkkärryineen  ;D ;D