Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kotivaara - 25.03.20 - klo:13:34

Otsikko: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kotivaara - 25.03.20 - klo:13:34
Kyseiseen laitteeseen on tarkoitus asentaa päävirtakytkin manuaalisesti käytettäväksi koneen kylkeen. Tuleeko ongelmia ajotietokoneen kanssa, jos laittaa suoraan miinuskengän johdon väliin? Olisiko vinkkejä....
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 25.03.20 - klo:13:51
Luulis, että tuon ikäisessä koneessa olisi vielä järkevä elektroniikka. Tai ei kai nykyromuissakaan ole mitään ihme hölmöilyjä.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Hervast - 25.03.20 - klo:14:55
Pääasia lienee että siellon se päävirtakytkin ? Se on sit hifistelyä että onko se plussassa vai miinuksessa.
Joku sen alunperäsenkin asennuksen on suunnitellu ja sen mukaan tein itsellenikin.

Kaverin 702:een tein miinusjohtoon, ku siinon vähä simppelimmät sähöt, eikä edes rammaria.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Oksa - 25.03.20 - klo:16:43
oha se hullua jos ei voisi laittaa...  ku sentäs zetkassakii ihan perus kytkin moiseen ja tietsikka!      noooo, agcolla on nuita" viisaita"
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: atoyot - 25.03.20 - klo:17:27
Asensin itse Valtran oma päävirtakytkin, oli valmis sarja. Se ei ole aiheutanut ongelmia. Olisiko se vielä niin että joku laittaa sulakkeellinen ohitus päävirtakytkimen yli, joka pitää radio jne. muistissa.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kotivaara - 25.03.20 - klo:18:10
Kappas.. Opin lopultakin lukemaan Sähkökytkentäkaaviota oikein. Alkuperäinen asennus on plussassa ja akun kengältä lähtevä hieno johto menee 5A sulakkeen läpi merkkivaloille ja autocontrollille. Jospa se tuolla tulee kerralla oikein.. Kiitän.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: jariman - 25.03.20 - klo:19:40
Ota suosista alkuperäinen päävirtakytkinsarja,
Ei oo hinnalla pilattu, ja tulee kattava asennusarja, mm kiinnikkeet ja
Kaapelit, ja päävirtakytkin tarpeeksi iso, jottei sula startatessa.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 25.03.20 - klo:21:56
Joo ja noissa ohitushommissa kannattaa aina vähän pysähtyä, varsinkin jos on omia ratiovirityksiä tai muitakin. Oli se päävirtakytkin missä tahansa.

Pääkatkaisija plus-puolella on selvin ja turvallisin, jos niitä muistiohituksia tarvitsee tehdä. Jos nyt otetaan se radio esimerkkinä, niin sillä saadaan helposti savua aikaiseksi, jos miinuspuoli pitää ohittaa.

Joskus ainakin noissa ceedee-soittimissa maapuoli meni sen ihme pistokkeen kautta johonkin kokoelma maahan johtosarjan mukana. Sen lisäksi soittimessa oli ruuvikytkettävä maa siinä soittimen rungossa. Sille harvoin oli mitään piuhaa valmiina koslissa. Ja kun se maa oli siinä soittimen rungossa, niin radion sijoittamisesta riippuen, soitin saattoi maadoittaa suoraan myös ajoneuvon maarunkoon.

Ja vaikka sen yrittäisi laittaa "kellumaan", niin antennin asennus viimeistään löisi sen maihin. Niin jos se antennin maataso otetaan koneen rungosta, usein siitä hytin kulmasta. Voi sille antennille luoda irrallisen maatasonkin, mutta yleensä helpommalla pääsee kytkemällä se antenni koneen hytin runkoon.

Vielä antennista se, että aika paljon näkee koneissa ihan tehtaalta lähtien antenneja, jotka ovat laitettu johonkin muovilippaan kiinni, ilman mitään antennin maatasoa. Tai oikeastaan ilman antennin juureen sijoitettua maatasoa. No se siitä.


Mutta se ongelma miinuskaapelissa olevassa pääkatkaisijassa tulee siinä, jos katkaisija on auki kun starttia pyöritetään. Jos se ohikytketty ratio on kosketuksissa maihin ration rungon kautta tai antennin kautta, startin ottama virta kulkee tämän kautta. Silloin jossakin nousee savu. Siksi siinä ohitusmaassa pitää olla sulake. Ja tietenkin kaikissa laitteissa näin, jotka ohitetaan pääkytkimestä.

Kun laittaa sen pääkatkaisijan pluskaapeliin, niin pääsee vähemmällä pähkäilyllä.


Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: AP120 - 26.03.20 - klo:06:38
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: ht - 26.03.20 - klo:07:43
Niin sitten on aina kellot ja ration kanavat sekaisin kun laittaa virrat päälle.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Oksa - 26.03.20 - klo:08:30
itellä nyyssä oli muistipaikoilla varustettu vdo ratio ja laitoin maakaapeliin katkaisimen.   silti asemat säilyi tuossa ratiossa pitkiäkin aikoja seisoen virrattomana.   en tiedä kuin tuossa hoidettu moinen,   toimi noin hyvin yli 8 vuotta.    yhtään patteria tms. en vaihtanna siihen.                mistä sais tuollasen ration tänäpäivänä?           nykypunavanteisen ratio on kyllä yks pila;   virtakytkin kuin nuppineulanpää ja asemat aina asennettava virtojen laiton jälkeen ja huono kuuluvuus.    m,oni asema ei vaan kuulu häikättä..
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 26.03.20 - klo:08:39
inykypunavanteisen ratio on kyllä yks pila;   virtakytkin kuin nuppineulanpää ja asemat aina asennettava virtojen laiton jälkeen ja huono kuuluvuus.    m,oni asema ei vaan kuulu häikättä..

Antenni huono(sti) ?
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: traktorikuski - 26.03.20 - klo:08:53
Niin sitten on aina kellot ja ration kanavat sekaisin kun laittaa virrat päälle.

Huomioitava asia mutta onko 6350:ssä mitään kelloa sekoamassa ja kaikki radiothan on jo vuosikymmeniä tallentaneet kanavatiedot pysyväismuistiin. Jotain vialla jos kanavat hukkuu tai sitten on likimain ensimmäisiä radioita joissa sähköinen kanavahaku ja muisti.

Makuasioita mutta tuon ikäisestä vetäisin kaikki sähköt poikki. Pääkytkin sinne minne on helpoin ja turvallisin  asentaa. Samalla lakkaa se radio syömästä 5 - 15 mA virtaa talvisäilön ajaksi, ei tarvitse sulaketta nypätä.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 26.03.20 - klo:09:50
Taitaa kyllä olla niin, että aika moni radio hävittää kanavat virran katketessa. Mutta on toki niitäkin, jotka ovat suunniteltu päävirtakatkaisija-vehkeisiin.

Viisarikello, joka pyörii sähköllä, ei toimi ilman sähköä. Eikä toimi digikellokaan ilman sähköä. Kaikki nämä voidaan ratkaista ilman pysyvää sähköä, mutta sähkön ollessa poikki ne näyttävät puuta heinää, ennen kuin sähköt käännetään päälle. Kanavat tallennetaan ohjelmoitavaan ROMmiin ja kellosta voi tallentaa samaan paikkaan aikavyöhykkeen. Aikasignaali menee nytkin tuolla ilmassa, josta aika voidaan päivittää kelloon.

Perus poppikoneissa ei varmaan tällaisia juttuja ole, mutta luulis kaupallisia laitteita löytyvän. Kanavien osalta on aina se MMUUU vaihtoehto.

Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Cultor - 26.03.20 - klo:09:52
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 26.03.20 - klo:10:27
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".

Nyt kannattaa turvallisuuden nimissä hiukan tarkentaa tuota ohitusjohdon tarkoitusta ja kytkentää, koska ohuesta johdosta saa helpommin savut pois ja toisaalta myös tupakin helpommin syttymään.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Cultor - 26.03.20 - klo:10:48
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".

Nyt kannattaa turvallisuuden nimissä hiukan tarkentaa tuota ohitusjohdon tarkoitusta ja kytkentää, koska ohuesta johdosta saa helpommin savut pois ja toisaalta myös tupakin helpommin syttymään.
2w polttimen virta melko olematon n 0,17A ja yhden amperin sulake on varmuuden vuoksi, jos vaikka sattuisi lamppu kärähtämään oikosulkuun. 1 mm² johto ei varmaankaan kuumene sillä virralla, jolla 1A sulake kärähtää. Sulakepesän ja paksun akkukaapelin välillä on noin viisi senttiä ohutta johtoa. Merkkilampulta johto menee radion persiiseen, tosi sehän on yhteydessä runkoon, joten minkä tahansa sähkölaitteen maadoitus on sen kautta. Virta vain ei riitä muuhun kuin merkkivaloon, wolfram-langan kuumetessa hehkuun sen vastus kasvaa rajusti.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 26.03.20 - klo:12:48
Kyllä sen päävirtakatkasian voi ihan hyvin laittaa - puolelle. Mutta silloin se on vaan mekaaninen ja katkaisee akun kaikki maat. Eikä mitään ohi kytkentöjä, silloin voi käännellä virta avainta ihan rauhassa.
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".

Nyt kannattaa turvallisuuden nimissä hiukan tarkentaa tuota ohitusjohdon tarkoitusta ja kytkentää, koska ohuesta johdosta saa helpommin savut pois ja toisaalta myös tupakin helpommin syttymään.
2w polttimen virta melko olematon n 0,17A ja yhden amperin sulake on varmuuden vuoksi, jos vaikka sattuisi lamppu kärähtämään oikosulkuun. 1 mm³ johto ei varmaankaan kuumene sillä virralla, jolla 1A sulake kärähtää. Sulakepesän ja paksun akkukaapelin välillä on noin viisi senttiä ohutta johtoa. Merkkilampulta johto menee radion persiiseen, tosi sehän yhteydessä runkoon, joten minkä tahansa sähkölaitteen maadoitus on sen kautta. Virta vain ei riitä muuhun kuin merkkivaloon, wolfram-langan kuumetessa hehkuun sen vastus kasvaa rajusti.

En yksinkertaisessa pääkopassani pysty hahmottamaan tuota kytkentää noilla tiedoilla. Kun en ole tuollaiseen varmaan törmännyt tai sitten en vaan tajua nyt tuota juttua. Eli lamppu on kiinni miinusnavassa ja toinen puoli rungossa? Maadoitus tapahtuisi sen lampun kautta, joka palaa sen mukaan kun saa jostain tarpeeksi jännitettä? Ja vastus on niin suuri, että sähkövermeet eivät toimi? Tai jotain?
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Cultor - 26.03.20 - klo:13:50
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".

Nyt kannattaa turvallisuuden nimissä hiukan tarkentaa tuota ohitusjohdon tarkoitusta ja kytkentää, koska ohuesta johdosta saa helpommin savut pois ja toisaalta myös tupakin helpommin syttymään.
2w polttimen virta melko olematon n 0,17A ja yhden amperin sulake on varmuuden vuoksi, jos vaikka sattuisi lamppu kärähtämään oikosulkuun. 1 mm³ johto ei varmaankaan kuumene sillä virralla, jolla 1A sulake kärähtää. Sulakepesän ja paksun akkukaapelin välillä on noin viisi senttiä ohutta johtoa. Merkkilampulta johto menee radion persiiseen, tosi sehän yhteydessä runkoon, joten minkä tahansa sähkölaitteen maadoitus on sen kautta. Virta vain ei riitä muuhun kuin merkkivaloon, wolfram-langan kuumetessa hehkuun sen vastus kasvaa rajusti.

En yksinkertaisessa pääkopassani pysty hahmottamaan tuota kytkentää noilla tiedoilla. Kun en ole tuollaiseen varmaan törmännyt tai sitten en vaan tajua nyt tuota juttua. Eli lamppu on kiinni miinusnavassa ja toinen puoli rungossa? Maadoitus tapahtuisi sen lampun kautta, joka palaa sen mukaan kun saa jostain tarpeeksi jännitettä? Ja vastus on niin suuri, että sähkövermeet eivät toimi? Tai jotain?
Jotenkin noin, ainoa elonmerkki on merkkivalo. Radion muistipiirin tarvitsema virta on niin pieni, ettei se saa 2W lamppua hehkumaan. Mutta kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle latausvalo vilkahtaa ja joku rele kojelaudan syövereissä napsahtaa sekä merkkivalo syttyy. Jos jättää virran päälle ja merkkivalon palamaan siksi aikaa kun könyää itsensä alas hytistä kääntämään päävirtakytkimen kiinni, radio tyhjentää muistinsa. Siihen ei montaakaan sekuntia tarvita eikä mitään muuta vahinkoa tapahdu. Jos kääntää virta-avaimen nollille heti ja nopeasti saa päävirran kiinni, radion muisti säilyy.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 26.03.20 - klo:14:19
Miinusjohdossa olevan päävirtakytkimen voi ohittaa ohuella johdolla, jossa on 1 A sulake ja 2 W merkkilamppu.  Omassani jos päävirtakytkin auki kääntää virran päälle, latauksen merkkivalo vilkahtaa, joku rele napsahtaa ja keltainen merkkivalo palaa keskellä kojetaulua. Kun virran kääntää heti pois ja välittömästi sen jälkeen päävirran päälle, radio säilyttää muistinsa. Radio on Sony,  kymmenkunta vuotta vanha, paketissa lukee "2009 New Model".

Nyt kannattaa turvallisuuden nimissä hiukan tarkentaa tuota ohitusjohdon tarkoitusta ja kytkentää, koska ohuesta johdosta saa helpommin savut pois ja toisaalta myös tupakin helpommin syttymään.
2w polttimen virta melko olematon n 0,17A ja yhden amperin sulake on varmuuden vuoksi, jos vaikka sattuisi lamppu kärähtämään oikosulkuun. 1 mm³ johto ei varmaankaan kuumene sillä virralla, jolla 1A sulake kärähtää. Sulakepesän ja paksun akkukaapelin välillä on noin viisi senttiä ohutta johtoa. Merkkilampulta johto menee radion persiiseen, tosi sehän yhteydessä runkoon, joten minkä tahansa sähkölaitteen maadoitus on sen kautta. Virta vain ei riitä muuhun kuin merkkivaloon, wolfram-langan kuumetessa hehkuun sen vastus kasvaa rajusti.

En yksinkertaisessa pääkopassani pysty hahmottamaan tuota kytkentää noilla tiedoilla. Kun en ole tuollaiseen varmaan törmännyt tai sitten en vaan tajua nyt tuota juttua. Eli lamppu on kiinni miinusnavassa ja toinen puoli rungossa? Maadoitus tapahtuisi sen lampun kautta, joka palaa sen mukaan kun saa jostain tarpeeksi jännitettä? Ja vastus on niin suuri, että sähkövermeet eivät toimi? Tai jotain?
Jotenkin noin, ainoa elonmerkki on merkkivalo. Radion muistipiirin tarvitsema virta on niin pieni, ettei se saa 2W lamppua hehkumaan. Mutta kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle latausvalo vilkahtaa ja joku rele kojelaudan syövereissä napsahtaa sekä merkkivalo syttyy. Jos jättää virran päälle ja merkkivalon palamaan siksi aikaa kun könyää itsensä alas hytistä kääntämään päävirtakytkimen kiinni, radio tyhjentää muistinsa. Siihen ei montaakaan sekuntia tarvita eikä mitään muuta vahinkoa tapahdu. Jos kääntää virta-avaimen nollille heti ja nopeasti saa päävirran kiinni, radion muisti säilyy.

Ahaa, eli maataso nostetaan tämän lampun avulla niin, että potentiaaliero sähkölaitteiden plussassa ja miinuksessa on n. nolla volttia juurikin tuon lampun aiheuttaman vastuksen vuoksi. Ja jos lampun vastus pienenisi, sulake palaa. Ja nyt kun virta-avain virta on päällä pääkatkaisimen ollessa auki, radion maataso nousee sen verran ylös, että radio ei enää pysty pitämään kanavia. Eli vähän kuin irroittaisi radiosta johdot.
 Samasta syystä laturin valo sammuu.

No on siinä viritys.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Cultor - 26.03.20 - klo:14:44
Jotenkin noin, ainoa elonmerkki on merkkivalo. Radion muistipiirin tarvitsema virta on niin pieni, ettei se saa 2W lamppua hehkumaan. Mutta kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle latausvalo vilkahtaa ja joku rele kojelaudan syövereissä napsahtaa sekä merkkivalo syttyy. Jos jättää virran päälle ja merkkivalon palamaan siksi aikaa kun könyää itsensä alas hytistä kääntämään päävirtakytkimen kiinni, radio tyhjentää muistinsa. Siihen ei montaakaan sekuntia tarvita eikä mitään muuta vahinkoa tapahdu. Jos kääntää virta-avaimen nollille heti ja nopeasti saa päävirran kiinni, radion muisti säilyy.

Ahaa, eli maataso nostetaan tämän lampun avulla niin, että potentiaaliero sähkölaitteiden plussassa ja miinuksessa on n. nolla volttia juurikin tuon lampun aiheuttaman vastuksen vuoksi. Ja jos lampun vastus pienenisi, sulake palaa. Ja nyt kun virta-avain virta on päällä pääkatkaisimen ollessa auki, radion maataso nousee sen verran ylös, että radio ei enää pysty pitämään kanavia. Eli vähän kuin irroittaisi radiosta johdot.
 Samasta syystä laturin valo sammuu.

No on siinä viritys.
Joo, mutta toimiva. Ei ole omaa keksintöä, jostain nettipalstalta luin.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.03.20 - klo:19:09
Toimii myös ilman lamppua, pieni sulake vaan päävirtakytkimen rinnalle, mieluusti automaatti. Virrat voi laittaa päälle, startatessa jos ei päävirta ole päällä sulake palaa ja radion muistit menee. Ei paras mahdollinen patentti, monta kertaa piti kanavat naputella uudestaan. Nyt on kyllä muistava radio, kellolle oma maa sulakkeella.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 27.03.20 - klo:21:26
Niin en ny tiedä oisko vaan helpompi laittaa se kytkin siihen plussaan. Eikös ainakin joissakin baijereissa ole sellainen akun kenkä, joka "poksahtaa", jos tulee joku iso virtapiikki? Toisin sanoen oikosulku onnettomuuden vuoksi tai muuten vain.

Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Utopiaa - 03.04.20 - klo:00:46
Ehdottomasti miinuskaapeliin päävirtakatkaisin. Ei se niin iso homma ole selata radiota oikelle kanavalle. Kelloa ei ainakaan omassa ole. Sopiva päävirtakatkaisimen paikka on vasemman puolen oven alapuolella, lyhyt matka akulle ja katkaisija on helppo kääntää päälle samalla kun könyää portaita ylös.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:07:18
Tuotanoin . Ehdottomasti + kaapeliin . Perustelut : Jos on laitettu miinuskaapeliin lähehelle akkua ei koko kytkimestä ole mitään hyötyä .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: pig24 - 03.04.20 - klo:07:21
Sopiva päävirtakatkaisimen paikka on vasemman puolen oven alapuolella, lyhyt matka akulle ja katkaisija on helppo kääntää päälle samalla kun könyää portaita ylös.
Joo ja toimii saappaallakin, halusit tai et (JD).
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Hosku - 03.04.20 - klo:07:32
Kun päivitin vakuutuksiani minulle tarjottiin vakuutusyhtiöstä päävirtakatkaisijaa ja neuvottiin asentamaan se miinus kaapeliin.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:08:05
Kun päivitin vakuutuksiani minulle tarjottiin vakuutusyhtiöstä päävirtakatkaisijaa ja neuvottiin asentamaan se miinus kaapeliin.

Tuolle katkaisijalle on tarvetta alkupäässä koska oikosulku tulee sen jälkeen yleensä . Jos ja kun miinuskaapeli ottaa maahan on virtapiiri kytkettynä .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Oksa - 03.04.20 - klo:08:12
ainakin miun punavanteessa on katkin - piuhassa,  jo tehtaalla laitettuna.   ja tuohon se tapiolankin ukko sanoi sen laittavansa.      kun maa on poikki niin eipä virta kulje myöskään piuhoissa.   ainakin hyvin toimi kun fiun piuha hankautu runkoon eristettömäksi metässä ja katkin maat siltä niin eipä enää kipinöiny.     sai korjata piuhan rauhassa.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kaikki - 03.04.20 - klo:08:15
Kun päivitin vakuutuksiani minulle tarjottiin vakuutusyhtiöstä päävirtakatkaisijaa ja neuvottiin asentamaan se miinus kaapeliin.

Tuolle katkaisijalle on tarvetta alkupäässä koska oikosulku tulee sen jälkeen yleensä . Jos ja kun miinuskaapeli ottaa maahan on virtapiiri kytkettynä .
Kerroppa sorkkis Kaikille mitä tapahtuu kun plus ottaa maahan ?
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.04.20 - klo:08:17
Tuotanoin . Ehdottomasti + kaapeliin . Perustelut : Jos on laitettu miinuskaapeliin lähehelle akkua ei koko kytkimestä ole mitään hyötyä .

Saisiko tuolle teknisen perustelun... :-)

Miinus on siitä hyödyllinen että jos vaikka irrottelee kaapeleita akun navoista niin vaikka avain osuisi samalla runkoon ei tapahdu mitään. Kun kytkin on siis auki...
Jos se on plussassa niin plusnavassa oleva avain räiskähtää yhä runkoa vastaan.

Muuten navalla ei taida sähköisessä mielessä olla väliä niin kauan kun kytkin on riittävän lähellä akkua. Eli ei jää paljoa kaapelia akun ja sen kytkimen väliin.

Mikäli haluaa jotain kellon/radion ohituksia niin sitten plussa on käytännössä ainoa käytännöllinen mahdollisuus.
Jos on joku vanha plusmaadoitetu museopeli niin siinäkin tapauksessa sitten siihen plussaan :-)

Ja joissakin vehkeissä (erityisesti autoissa) plus-kenkä on sellainen että jo siitä lähtee useampi johto eteenpäin. Sellaiseenkin on aika hankala laittaa plus-johtoon päävirtakytkintä.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kaikki - 03.04.20 - klo:08:17
Tuotanoin . Ehdottomasti + kaapeliin . Perustelut : Jos on laitettu miinuskaapeliin lähehelle akkua ei koko kytkimestä ole mitään hyötyä .
Hohhoijaa ...
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Mopomies - 03.04.20 - klo:09:33
Virtapiirin katkaisu toimii joka paikasta, koska se virta kulkee sen piirin läpi. Plussassa on vaan tietenkin se mutta, että mites se kaapeli siinä akun ja katkaisijan välillä. No sen kun suojaa hyvin, niin loppu on uskon asia.

Sähköinen "relemäinen" katkaisija voi olla joskus helpompi laittaa, koska se voi olla melkein missä vaan ja kytkentäkatkaisija johonkin, mistä sitä muistaa käyttää.

Jossain autossakin vaikka onnettomuustilanteessa ei tarvita yhtään ylimääräistä akkukaapelia navan ja katkaisijan välillä. Tällaisissa tapauksissa korostuu katkaisijan paikka.

Mutta raktorissa jos sitten haluaa, niin laittaa molempiin piuhoihin katkaisijan ja käyttää normitilanteessa vaan plussapuolen katkaisijaa. Ainakin se miinuskatkaisija sitten saa olla hyvä, ettei katkaisija "ruostu" sisältä käyttämättömänä niin, että se tuottaa virrankulku hankaluuksia.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.04.20 - klo:09:47
Noin suurivirtaisessa (=käynnistys-)virtapiirissä kannattaa kuitenkin välttää kaikkia ei-niin-välttämättömiä kytkimiä, liitoksia, pitkiä kaapeleita ym. Ne kuitenkin yleensä lisäävät piirin vastusta ja saattavat tiukan paikan tullen vaikeuttaa kylmäkäynnistystä. Puhumattakaan että ränsistyessään voivat muuttua varsinaiseksi viaksi.
Eli en laittaisi kahta kytkintä ilman varsin pätevää syytä.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Cultor - 03.04.20 - klo:10:36
Mikäli haluaa jotain kellon/radion ohituksia niin sitten plussa on käytännössä ainoa käytännöllinen mahdollisuus.
Jos on joku vanha plusmaadoitetu museopeli niin siinäkin tapauksessa sitten siihen plussaan :-)
Radion muistivirran ohitus onnistuu vallan mainiosti. Onnistuuko kellon ohitus, riippuu varmaan kellosta.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=89928.msg1590888#msg1590888
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.04.20 - klo:10:59
Mikäli haluaa jotain kellon/radion ohituksia niin sitten plussa on käytännössä ainoa käytännöllinen mahdollisuus.
Jos on joku vanha plusmaadoitetu museopeli niin siinäkin tapauksessa sitten siihen plussaan :-)
Radion muistivirran ohitus onnistuu vallan mainiosti. Onnistuuko kellon ohitus, riippuu varmaan kellosta.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=89928.msg1590888#msg1590888

Olet oikeassa, mä ajattelin nyt jotain liian hienoa. Sama se kummassa karvassa se ohitus on.

Yksinkertaisimillaan se ohitus voi olla vaan riittävän pieni sulake pääkytkimen yli, vaikka 500 mA. Sitten jos yrittää startata tai muuta sähkönkäyttöä ja unohtaa kääntää kytkimen kiinni niin se sulake palaa. Fiksumpi olisi jo joku poly- tai multifusen tapainen siinä sulakkeena - se palautuu itsestään kun ylikuorma loppuu. Kytkintä pitää sitten kuitenkin käydä kääntämässä ellei ole relemallia. Sulakkeen oikea koko on vähän vaikeaa määritellä, joku 1 A sulake sallii vikatapauksessa jo hetken sellaisen virran ja kipunan että pahimmassa paikassa sillä saa tulipalon syttymään. Esim johtimen yksi törröttävä säie osuu maihin jossa öljyisessä mujussa. Ei se kyllä mitään oikosulkuun menneitä johtoja jaksa tai ehdi kuumentaa.

Pieni sulake paljastaa myös huonosti johtavan päävirtakytkimen - se sulake palaa silloin startissa vaikka kytkin olisi kiinni :-)

Jopa sopiva vastus voisi toimia tuossa ohituksena mikäli se lepovirta on riittävän pieni. Mitoitus vaatisi kyllä mittailua, kokeilua ja vähän laskemista, se kun riippuu sen lepovirran suuruudesta ja siitä paljonko jännite saa siinä laskea niin että asemat säilyy ja kello käy...
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Mopomies - 03.04.20 - klo:11:01
Kaikki ylimääräiset liitokset ja varsinkin kytkintyyppiset tuovat aina jotain vastusta. Siksi niistä on haittaa esim. starttauksessa. Se on kyllä niin totta. Tämän voi korjata, kun laittaa lisäakun omaan piiriinsä odottamaan sitä huonoa päivää, kun ykkösakusta loppuu puhti.  ;D ;D

Kyllä sellaiset laitteet, jotka pystyy eristämään rungosta, voi ohittaa ilman mitään virityksiä. Radiossa ongelman usein tekee se radion runko ja antenni, jotka yleensä ovat ns. miinusrungossa kiinni. Jos ja kun se pääkatkaisija on miinuskaapelissa, silloin se kello tai joku muu pitää maadoittaa sinne miinusnapaan tai katkaisijan "miinus"-puolelle. Pitää vaan olla selvillä, ettei se laite ota kiinni runkoon mistään muualta.


Nyt jos oikeastaan aletaan hurjastelemaan, niin voisihan sitä koneessa olla ns. vara-virtajärjestelmä, joka toimisi vain ja ainoastaan ylläpitojärjestelmänä. Vähän niinku paristovarmistus. Diodeilla hoitaa lataukset ja estosuunnat. Radio vaan pitäisi eristää rungosta ja antennille pitäisi luoda maataso niin, ettei tämä maataso ole yhteydessä koneen runkoon. Yksinkertaisissa sähkökojeissa tuo olisi helppoa, mutta jos ja kun joku uus vehe väylineen on jostain kiinni runkomaassa, niin se ohittaminen onkin hankalaa.

Kun päivitin vakuutuksiani minulle tarjottiin vakuutusyhtiöstä päävirtakatkaisijaa ja neuvottiin asentamaan se miinus kaapeliin.

Tässä vielä sellainen, että vakuutusyhtiöstä saatu katkaisin pitäisi neuvoa laittamaan metallinkeräykseen. Riippuen tietenkin katkaisijasta, mutta usein ne ovat todella huonoja. Vaikka pitäisi kestää kaikki maailman virrat, niin usein niissä on niin huonot hapettuma-alttiit kontaktit, että ei mene se ensimmäinenkään ampppeeri läpi.

Tämän epäkohdan saa selville yleensä vain avaamalla se kytkin ja kurkistaa sen sisään.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:14:13
Kyllä se virtakatkaisin on syytä laittaa maajohtoon, jostain syystä parempi.Onhan koneiden huoltoohjeissakin maininta "irroita miinuskaapeli akusta", miksiköhän se on niin.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.04.20 - klo:14:23
Kyllä se virtakatkaisin on syytä laittaa maajohtoon, jostain syystä parempi.Onhan koneiden huoltoohjeissakin maininta "irroita miinuskaapeli akusta", miksiköhän se on niin.

Minusta se on perinteisesti ollut vaan se että vaikka sillä 13 mm avaimella sohii ja lipsauttelee samaan aikaan runkoa ja napakengän mutteria niin mitään säikäyttävää ei tapahdu. Kunhan ei laita avainta napojen väliin poikittain...
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:14:31
Kyllä se virtakatkaisin on syytä laittaa maajohtoon, jostain syystä parempi.Onhan koneiden huoltoohjeissakin maininta "irroita miinuskaapeli akusta", miksiköhän se on niin.

Minusta se on perinteisesti ollut vaan se että vaikka sillä 13 mm avaimella sohii ja lipsauttelee samaan aikaan runkoa ja napakengän mutteria niin mitään säikäyttävää ei tapahdu. Kunhan ei laita avainta napojen väliin poikittain...

Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:14:47
Eiköös siitä tule enempi säpinää kun plus puolelle asennettu virtakytkimen kaapeli sattuu katkeamaan.Ainakin olettaisin näin.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:15:15
Eiköös siitä tule enempi säpinää kun plus puolelle asennettu virtakytkimen kaapeli sattuu katkeamaan.Ainakin olettaisin näin.
Ei jos se katkee päävirtakytkimen jälkeen .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.04.20 - klo:15:19
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:15:43
Eiköös siitä tule enempi säpinää kun plus puolelle asennettu virtakytkimen kaapeli sattuu katkeamaan.Ainakin olettaisin näin.
Ei jos se katkee päävirtakytkimen jälkeen .
Mut kun nyt oli puhe huolimattomasta niin tottakaise irtoaa enne virtakytkintä, kuten sorkkiksen tapauksessa.Silloin se + kaapeli ottaa runkoon ja hikan ehkä kipinoikin.Miinus kaapelin irtoamisella ei ihmeempiä tapahdu. Jos olet pari huolimatonta kytkentää nähnyt ei sitä pidä yleistää että kaikki muutkin katkaisimet ovat samoin asennettu.Mutta voithan tästä taas sellaisen itsesi munausketjun kehitellä tyylillesi uskollisena.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:15:50
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kaikki - 03.04.20 - klo:16:03
Kyllä tuo sorkkis munaa itsensä taas oikein kunnolla Kaikkien silmien edessä , voi helvetti sentään  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:16:13
Kyllä tuo sorkkis munaa itsensä taas oikein kunnolla Kaikkien silmien edessä , voi helvetti sentään  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Sää olet munannut ittes aikoja sitten .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:16:18
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Voi helvettiläinen ihmeellisiä teorioita.Ja onko tämä kovinkin yleistä että nuo kaapelit katkeaa.Minullakin muutaman vuoden tuossa erilaisia koneita on ollut, eikä kyllä yhdestäkään ole akun kaapelit katkenneet, eivätkä muutoinkaan irtoilleet.On vissiin ollut sitten moukan tuuria noiden koneiden kanssa.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kaikki - 03.04.20 - klo:16:24
Yksinkertaisimillaan se ohitus voi olla vaan riittävän pieni sulake pääkytkimen yli, vaikka 500 mA. Sitten jos yrittää startata tai muuta sähkönkäyttöä ja unohtaa kääntää kytkimen kiinni niin se sulake palaa. Fiksumpi olisi jo joku poly- tai multifusen tapainen siinä sulakkeena - se palautuu itsestään kun ylikuorma loppuu. Kytkintä pitää sitten kuitenkin käydä kääntämässä ellei ole relemallia. Sulakkeen oikea koko on vähän vaikeaa määritellä, joku 1 A sulake sallii vikatapauksessa jo hetken sellaisen virran ja kipunan että pahimmassa paikassa sillä saa tulipalon syttymään. Esim johtimen yksi törröttävä säie osuu maihin jossa öljyisessä mujussa. Ei se kyllä mitään oikosulkuun menneitä johtoja jaksa tai ehdi kuumentaa.

Pieni sulake paljastaa myös huonosti johtavan päävirtakytkimen - se sulake palaa silloin startissa vaikka kytkin olisi kiinni :-)

Jopa sopiva vastus voisi toimia tuossa ohituksena mikäli se lepovirta on riittävän pieni. Mitoitus vaatisi kyllä mittailua, kokeilua ja vähän laskemista, se kun riippuu sen lepovirran suuruudesta ja siitä paljonko jännite saa siinä laskea niin että asemat säilyy ja kello käy...
Ei pala sulake unohduksentakia startatessa jos pistät watin tai parin polttimon sulakkeen lisäksi sarjaan siihen ohitukseen niinkuin joku jo aiemmin mainitsikin . Kaikki ratiot ym saa sen polttimon läpi tarvittavan virran kun päävirta on katkaistuna . Sen polttimon läpi menee kuitenkin niin vähän virtaa ettei raktorissa olevissa johdoissa ole missään niin pieniä säikeitä että alkaisi polttamaan mitään missään tilanteessa .
Kaikilla on joku tälläinen lamppu ohituksessa ja Kaikki toimii hienosti https://m.motonet.fi/fi/tuote/482532/Merkkivalo-oranssi-10mm12V12W
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kaikki - 03.04.20 - klo:16:27
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Voi helvettiläinen ihmeellisiä teorioita.Ja onko tämä kovinkin yleistä että nuo kaapelit katkeaa.Minullakin muutaman vuoden tuossa erilaisia koneita on ollut, eikä kyllä yhdestäkään ole akun kaapelit katkenneet, eivätkä muutoinkaan irtoilleet.On vissiin ollut sitten moukan tuuria noiden koneiden kanssa.
Sorkkiksella on ollut onni ettei ole nähnyt sellaista romua missä on plus kaapeli katkennut ja ottanut runkoon , tai ihmekös ettei ole nähnyt kun Kaikki sellaiset romut on jo palaneet  ennen sorkkiksen pajaa  ;D ;D
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:16:33
Yksinkertaisimillaan se ohitus voi olla vaan riittävän pieni sulake pääkytkimen yli, vaikka 500 mA. Sitten jos yrittää startata tai muuta sähkönkäyttöä ja unohtaa kääntää kytkimen kiinni niin se sulake palaa. Fiksumpi olisi jo joku poly- tai multifusen tapainen siinä sulakkeena - se palautuu itsestään kun ylikuorma loppuu. Kytkintä pitää sitten kuitenkin käydä kääntämässä ellei ole relemallia. Sulakkeen oikea koko on vähän vaikeaa määritellä, joku 1 A sulake sallii vikatapauksessa jo hetken sellaisen virran ja kipunan että pahimmassa paikassa sillä saa tulipalon syttymään. Esim johtimen yksi törröttävä säie osuu maihin jossa öljyisessä mujussa. Ei se kyllä mitään oikosulkuun menneitä johtoja jaksa tai ehdi kuumentaa.

Pieni sulake paljastaa myös huonosti johtavan päävirtakytkimen - se sulake palaa silloin startissa vaikka kytkin olisi kiinni :-)

Jopa sopiva vastus voisi toimia tuossa ohituksena mikäli se lepovirta on riittävän pieni. Mitoitus vaatisi kyllä mittailua, kokeilua ja vähän laskemista, se kun riippuu sen lepovirran suuruudesta ja siitä paljonko jännite saa siinä laskea niin että asemat säilyy ja kello käy...
Ei pala sulake unohduksentakia startatessa jos pistät watin tai parin polttimon sulakkeen lisäksi sarjaan siihen ohitukseen niinkuin joku jo aiemmin mainitsikin . Kaikki ratiot ym saa sen polttimon läpi tarvittavan virran kun päävirta on katkaistuna . Sen polttimon läpi menee kuitenkin niin vähän virtaa ettei raktorissa olevissa johdoissa ole missään niin pieniä säikeitä että alkaisi polttamaan mitään missään tilanteessa .
Kaikilla on joku tälläinen lamppu ohituksessa ja Kaikki toimii hienosti https://m.motonet.fi/fi/tuote/482532/Merkkivalo-oranssi-10mm12V12W

Mutta Kaikki virta ei ole silloin pois kytketty . Eikös päävirtakakaisjan tarkoitus ole Kaikki virta ottaa pois kierrosta
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:16:47
Nimenomaan se on päävirtakytkimen tarkoitus, ja kun se on maajohdossa virta on todellakin silloin pois .Aivan kuten ottaisi miinus kaapelin irti akusta.Puimurissa olen aina miinuskaapelin irroittanut kun ei ole sitä katkaisijaa siinä.Helppo homma eikä kipinöi.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:16:51
Nimenomaan se on päävirtakytkimen tarkoitus, ja kun se on maajohdossa virta on todellakin silloin pois .Aivan kuten ottaisi miinus kaapelin irti akusta.Puimurissa olen aina miinuskaapelin irroittanut kun ei ole sitä katkaisijaa siinä.Helppo homma eikä kipinöi.
Se on yks ja se sama kummalle puolelle sen laittaa , pääasia on et virta katkee . Miinuspuolella se vo kestää kauemmin .

Hauska oli läppää heittää .  ;D ;D ;D ;D ;D

Tulee mieleen metsäjussin ruohonleikkuri joka kävi hetken ja sammu .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:16:53
https://www.koneviesti.fi/huolto-tyokalut/artikkeli-1.222521
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: metsajussi - 03.04.20 - klo:17:01
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .

Tässä on liian monta muuttujaa. Mistä irtoaa, mihin osuu jne. Periaatteessa kuitenkin maajohdon katkeaminen on oikosulun kannalta aina vähemmän vaarallinen kuin plusjohdon katkeaminen tai puhki hiertyminen (ja mahdollinen runkoon osuminen) jossain koneen sokkeloissa - jos piiri on muuten suljettu. Maajohto kun muutenkin on samassa potentiaalissa kuin se runko.

Lämppäreitä (ja muita sähkönkuluttajia) voi kytkeä monella tapaa, ei voi yleistää. Turvallisin on se yksinkertainen perinteinen tapa että laitteelle ei mene jännitettä kun kytkin on auki, mutta kyllä niitä paluujohtoonkin laitettuja kytkimiä/releitä/säätimiä joissakin tapaa. Joskus kytkennät ovat pakosti monimutkaisia kun laitteet ohjaavat toisiaan, mahdollistavat tai sulkevat toisiaan pois ja koko toiminta voi riippua monesta anturista, turvalaitteesta tai jopa ohjelmasta. Jossain saattaa jopa syötön napaisuus kääntyä eri tilanteissa. Nykyään asiat eivät enää ole samanlaisia kuin Nuffieldin aikaan. Enää ei pidä vedellä hyppyjohtoja tms ellei ihan varmasti ymmärrä miten systeemi toimii, kaikissa tilanteissa.

Yleensä vaarallisinta on olettaa liikaa, pitää selvittää miten asia on. Ja sitten vielä ymmärtää...

Huvikseni piirteli äärimmäisen yksinkertaisen periaatekuvan ajoneuvon sähköistä ja päävirtakytkimestä. Sähköä kuluttavat laitteet ovat tuon punaisen rinkulan (haarautuva plus syöttö kuluttajille) ja mustan rinkulan (ajoneuvon maa, runko) välissä. Kytkin sitten liittää akun miinusnavan myös runkoon tai irrottaa sen. Siitä voi periaatepäätellä mitä katkeavista tai väärään paikkaan yhdistävistä piuhoista voi seurata. Tuhoisaa on yleensä se että akun navat yhdistyvät toisiinsa jotakin kautta :-)
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Mopomies - 03.04.20 - klo:18:16
Jos nyt oletetaan, että ei tarvita mitään ylläpitosähköjä ratioille tai muillekaan, varmin paikka pääkatkaisijalle on miinuskaapelissa. Tämä siksi, jos akkukaapeli jostain syystä irtoaa katkaisijasta tai "lyö läpi" jostakin.

Pluskaapelissa oleva katkaisija on hankala silloin, jos pluspuolen akkukaapeli lyö läpi jostain tai se irtoaa katkaisijasta. Ilman katkaisijaa olevassa laitteessa, plussan pitäisi irrota startista tai kaapelin pitäisi nirhautua puhki. Tai joku muu oikosulku.

En tiedä mitään tilastoa, mutta vois kuvitella että sähköpalo syntyy ennemmin huonoista kaapeleista tai huonoista kaapeliliitoksista, kuin kaapelin mekaanisesta irtoamisesta. Eli tärkeää olisikin laittaa uudet akkukaapelit samalla kun laittaa pääkatkaisijan. Ja liitokset puristamalla ja liimasukalla ilmatiiviiksi. Eikä mitään tinoja vahingossakaan.

Vakuutusyhtiöiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota noihin liitoksiin ja liittimiin. Nuo ruuvilla kiristettävät liittimet ovat kamalampia mitä on nähty. Sen pitäisi olla kuitenkin vain hätävaraliitos, jos kenkä murtuu sitä kiristäessä vaikka kiireaikana. Näillä raktorijännitteillä kun pelataan, niin kaikki sinnepäin-liitokset ovat turhia.

Ja myös pitää ymmärtää se, että se miinuskaapeli on yhtä tärkeä, kuin se pluskaapeli. Ja se runkoon kiinnitettävä pääkin saa olla sellaisessa paikassa, että se on siinä rungossa. Tämäkin vaan siksi, että virralla on selvä reitti ja turhia jännitehäviöitä ei olisi.

Jos nyt sitten pitää niitä radioita ja muita ohitella kun pääkytkin on miinuksessa, tuo valokytkentä auttaa asiaan. Se valo estää siinä ohituspiirissä sen sulakkeen palamisen, mutta samalla se poistaa jännite-eron esim. siinä radiossa ja kanavat häviävät, jos ei heti huomaa kääntää virtaa pois. Vähän niinkuin latausvalo, kun molemmissa navoissa on se reilu 12 volttia, niin jännite-ero on se nolla volttia. Silloin valo ei pala, eikä virta kulje.

Itse laitan kytkimen miinukseen, jos ei ole noita RAMmi ratioita tai muita. Muutoin laitan sen suosiolla plussaan ja teen kytkennät sen mukaisesti.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:19:15
Jos nyt oletetaan, että ei tarvita mitään ylläpitosähköjä ratioille tai muillekaan, varmin paikka pääkatkaisijalle on miinuskaapelissa. Tämä siksi, jos akkukaapeli jostain syystä irtoaa katkaisijasta tai "lyö läpi" jostakin.

Pluskaapelissa oleva katkaisija on hankala silloin, jos pluspuolen akkukaapeli lyö läpi jostain tai se irtoaa katkaisijasta. Ilman katkaisijaa olevassa laitteessa, plussan pitäisi irrota startista tai kaapelin pitäisi nirhautua puhki. Tai joku muu oikosulku.

En tiedä mitään tilastoa, mutta vois kuvitella että sähköpalo syntyy ennemmin huonoista kaapeleista tai huonoista kaapeliliitoksista, kuin kaapelin mekaanisesta irtoamisesta. Eli tärkeää olisikin laittaa uudet akkukaapelit samalla kun laittaa pääkatkaisijan. Ja liitokset puristamalla ja liimasukalla ilmatiiviiksi. Eikä mitään tinoja vahingossakaan.

Vakuutusyhtiöiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota noihin liitoksiin ja liittimiin. Nuo ruuvilla kiristettävät liittimet ovat kamalampia mitä on nähty. Sen pitäisi olla kuitenkin vain hätävaraliitos, jos kenkä murtuu sitä kiristäessä vaikka kiireaikana. Näillä raktorijännitteillä kun pelataan, niin kaikki sinnepäin-liitokset ovat turhia.

Ja myös pitää ymmärtää se, että se miinuskaapeli on yhtä tärkeä, kuin se pluskaapeli. Ja se runkoon kiinnitettävä pääkin saa olla sellaisessa paikassa, että se on siinä rungossa. Tämäkin vaan siksi, että virralla on selvä reitti ja turhia jännitehäviöitä ei olisi.

Jos nyt sitten pitää niitä radioita ja muita ohitella kun pääkytkin on miinuksessa, tuo valokytkentä auttaa asiaan. Se valo estää siinä ohituspiirissä sen sulakkeen palamisen, mutta samalla se poistaa jännite-eron esim. siinä radiossa ja kanavat häviävät, jos ei heti huomaa kääntää virtaa pois. Vähän niinkuin latausvalo, kun molemmissa navoissa on se reilu 12 volttia, niin jännite-ero on se nolla volttia. Silloin valo ei pala, eikä virta kulje.

Itse laitan kytkimen miinukseen, jos ei ole noita RAMmi ratioita tai muita. Muutoin laitan sen suosiolla plussaan ja teen kytkennät sen mukaisesti.
Plääpäälää . Plääpäääpääää
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Viljelijä evp - 03.04.20 - klo:20:05
Älä nyt pienestä hermostu vaikka menikin pikkuisen vaikeaksi.Pikku varoituksen sana paikallaa kuitenkin, älä ala itse räpeltämään pääkatkaisijaa mitsuusi, saattaa jopa ilmastoinnin muisti seota.
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: sorkkis - 03.04.20 - klo:21:12
Älä nyt pienestä hermostu vaikka menikin pikkuisen vaikeaksi.Pikku varoituksen sana paikallaa kuitenkin, älä ala itse räpeltämään pääkatkaisijaa mitsuusi, saattaa jopa ilmastoinnin muisti seota.
Ihan fittuillakseni laitoi kommentit . Jos kylmä ei jäähdytä ninmkä sitten ? .
Otsikko: Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kirjoitti: Kaikki - 03.04.20 - klo:21:31
Älä nyt pienestä hermostu vaikka menikin pikkuisen vaikeaksi.Pikku varoituksen sana paikallaa kuitenkin, älä ala itse räpeltämään pääkatkaisijaa mitsuusi, saattaa jopa ilmastoinnin muisti seota.
Ihan fittuillakseni laitoi kommentit . Jos kylmä ei jäähdytä ninmkä sitten ? .
Kaikki huomaa että sorkkis joutuu nyt olemaan ilman perjantaipulloa kun ei pääse kehäkolmosen viinakauppaan ja muutenkaan törttöilemään hesalaisten liikenteen sekaan haisevine sorkkkärryineen  ;D ;D