En tiedä onko mulla ennustaja lahjoja vai mitä, mutta pari vuotta sitten yritin varoittaa tästä että nestetuotoksen maksimoimisella on hintansa ja se hinta tullaan maksamaan. Mutta ei, minulle vastattiin silloin ettei Suomessa voi alkaa himmailemaan kun ei muuallakaan Euroopassa niin tehdä ( vaikka kyllä tehtiin joissakin maissa) . Mutta luulen että tässä ollut takana robottimerkkien tuotosjahti, mm. Lely avoimesti palkitsi tilalliset jotka pääsivät suurimpiin maitolitroihin kuukaudessa ja vuodessa!! Tämä on ollut yksi edesauttava tekijä, että tähän tilanteeseen on tultu.
Toki markkinatilanne on muuttunut valtavasti ja se on tietenkin pääsyy, mutta tietyt jutut ovat vauhdittaneet asian etenemistä. Valio osuuskuntien pitoisuushinnoittelut sivuutettiin joidenkin laajentaneiden tuottajien keskuudessa kun isomman maitomäärän tuottaminen oli heidän mielestään kannattavampaa. Ja kun se Lelyn tuotospalkinto oli tärkeämpi kuin säilyttää Suomessa edes kohtuullinen tuottajahinta. Ja nyt on vaarassa että menetetään siitä tuottajahinnastakin palanen, koska koronakriisi Euroopassakin jo vaikuttaa maidontuotannon tilitykseen.
Kuten sanottu laajentajat ,juurikin nuot joilla laajennuksissa ei oo mittää rajaa vain taivas on kattona.Ovat niitä jotka ovat ihan ja itse aiheuttaneet tämän tilanteen.Mielestäni ee 1-2 ropotinrakentaja ole vielä "haihattelija".Näitä "haihattelijoita" joilla kaikki pitää olla suurta on kyllä sitten jokaisen ropottimerkin maitoviljijöissä.
Olishan näitä rahoituspäätöksiä voinut antaa samaan tahtiin kun löytyy lopettaneita elyn:n alueelta, jokainen elykeskus olisi pitänyt oman alueensa tasapainossa. Luulen että tämä malli ei käynyt pohjalaisille uhoojille, niin se jouduttiin hautaamaan.
Kokomaahan yhtenäinen tukijärjestelmä eli lypsylehmäpalkkio olisi varmaan paras ratkaisu nyt. Se kannustaisi nostamaan pitoisuuksia, pitäisi tuotantokustannukset/litra alhaisena ja rajoittaisi kovia laajennuksia kun tuet tulee todella pitkällä viiveellä... iskisi kassakriisi kovimmille laajentajille.
Valio varmaan luotti hallituspohjaan ja parsinavetta kieltoon, kun ei aikaisemmin reagoinut asiaan. Kana puolella häkkikielto meni läpi aika pienellä vastustuksella, mutta parsinavettoja suojellaan paljon aktiivisemmin mtk:n ja tuottajien puolelta. Jos olisi parsinavetta kielto tullu ja suunnattu investoituki vain parsinavettojen muuttamiseen pihatoiksi olisi aivan eri tilanne nyt.