Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68590 kertaa)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Muistaakseni Tesla Model S maksoi uutena vuonna 2013 noin 80000€, Nettiautossa halvin sellainen maksaa nykyään, 7 vuotta vanhana siinä 45000€. Hinta on pudonnut mielestäni aivan liian vähän, siis vain noin 40%.

Halvin 46.000 on USA-versio joita ei kannata ostaa. Seuraava on 48.000

Dementia vai valikoiva muisti? Model S P85 maksoi 2013 uutena perusvarustelulla 103.000 eur, tuossa 48.000 yksilössä näytti olevan uutena 5000 eur maksanut navigaattori eli ainakin 108.000 eur uutena. Hinta pudonnut vähintään 60.000 eur. Jos on ajettu 108.000 km, tekee noin 55 snt/km.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tuossa on kyseessä huono tuote eikä huono teknologia.
Onhan niitä susia polttomoottoripuolellakin. Mistä hajoaa laatikko alle 100 tuhatta, mistä kone...

Olen kyllä itsekin epäluuloinen monen uuden ja aloittelevan sähköautovalmistajan ensimmäisiin kehitelmiin. Voi olla että ostaja suorittaa tuotekehityksen ja testauksen loppuosan. Teslalla erityisesti oli alkutaipaleella ehkä liikaa uutta kerralla joten ihan kaikki ei voi mennä heti ekalla yrittämällä nappiin... josko vielä tokallakaan. Sitten kun vielä lähdetään hakemaan samaan syssyyn suorituskyvyn ja lataustehojen todellisia huippuarvoja niin helposti siinä käy niin että vastapainoksi esim akun ikä lyhenee. Niinhän se käy perinteiselle moottorillekin.

En usko että kovin moni on ostanut Model S:ää pihiksi perheautoksi ja säästäväksi kauppakassiksi, ainakaan uutena. Kyllä se on hankittu siksi että uusi tekniikka on ollut jännittävää ja muut vaihtoehdot ovat olleet tavanomaisen tylsiä... kivahan tuollaista lelua olisi itsekin kokeilla kun tulisi sopiva tilaisuus, mieluimmin 'ludicrous' mallia :-) Tuskin kuitenkaan itselle ostaisin, se ei täytä niitä kriteereitä joita itse autolle asetan ja mulla ei ole heittää niin paljoa rahaa hupiin. Kukin taaplaa tavallaan.

Vetyautoista sen verran että jos se vety tehdään sähköllä vedestä tms niin ei siinä taida voittaa kuin mukana kulkevan energian määrässä (=ajomatkassa).
Häviää taas reippaasti energiamuunnoksissa, ja polttokenno on toistaiseksi melko eksoottinen kapistus. Polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta (alle 50%) sillä ei kannata ruokkia jos alkuperäinen energia on jo sähköä. Ellei sitten sähkö ole riittävän halpaa ja sitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tällä hetkellä ei näin ole.
kohta sähköautoilusta tulee pakko, tulee siksi, että autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen. Valmistus lopetetaan, koska poliitikot ovat valinneet sähköautoilun tulevaisuuden liikenteen pääasialliseksi liikkumismuodoksi. Myös latausinfra rakennetaan verorahoilla tai pakolla... niin paitsi haja-asutusalueille?

Samaan aikaan kivihiilen käyttö loppuu, sekä fossiilisten liikennepolttonesteiden käyttö ehkä kiintiöidään ja kulutus laskee lineaarisesti alle puoleen. Polttomoottorin hyötysuhde on huono (max 40%), mutta silti polttoaineen kulutus ml päästöt, on lyhyessä ajassa puolittunut, nyt se kehitys loppuu.

Sähkön kulutus kasvaa, miten mahtaa tuotannon määrän käydä, kun nykyiset lämpölaitokset korvataan esim näillä geotermisillä ratkaisuilla? Biotuotehtaat tai tuulivoimapuistot saavat huonosti lupia mm susien takia :)
Sähköä tuotetaan on-line eli varastointi on hyvin rajallisesti mahdollista eli toimitusvarmuus ja verkot täytyy olla kunnossa.

Joku odottaa sähkönkulutukseen tasaukseen älyverkkoja, jolloin hinta pysyisi alhaalla, Jos sähköstä tulee kovin kysyttyä, myös sähkön myyntitulon maksimointiin voidaan kehittää älykkäitä järjestelmiä.

On olemassa autoilua sähköautolla tai ilman sitä :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
sekin on mielenkiintoista minkälainen sotku syntyy jos tuommosen sähköauton latauspistoke jää  irroittamatta kun lähtee liikenteeseen :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Ei ne taida suostua liikkumaan jos lieka on kiinni... ei ne niin tyhmiä ole.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähtöä?

Jos lieka on kiinni niin yleensä käytetään verkkovirtaa, muuten akkuvirtaa.

Monessa (ainakin riisipussissani) lämpö tehdään kohtuullisilla keleillä lämpöpumpulla, joten  energiaa menee paljon vähemmän kuin perinteisellä sisätilalämmittimellä.
-30 C on sitten toinen juttu. Silloinkin lämmitystehoa on tarvittaessa saatavissa paljonkin mutta tyhjästä se ei tietenkään illmesty.

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Muistaakseni Tesla Model S maksoi uutena vuonna 2013 noin 80000€, Nettiautossa halvin sellainen maksaa nykyään, 7 vuotta vanhana siinä 45000€. Hinta on pudonnut mielestäni aivan liian vähän, siis vain noin 40%.

Halvin 46.000 on USA-versio joita ei kannata ostaa. Seuraava on 48.000

Dementia vai valikoiva muisti? Model S P85 maksoi 2013 uutena perusvarustelulla 103.000 eur, tuossa 48.000 yksilössä näytti olevan uutena 5000 eur maksanut navigaattori eli ainakin 108.000 eur uutena. Hinta pudonnut vähintään 60.000 eur. Jos on ajettu 108.000 km, tekee noin 55 snt/km.
Samaa suuruusluokkaa kuin reilusti yli 100000€ polttomoottoriautoilla.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...


Muistaakos palstalaiset petrooli horizontin joskus 70-80 -luvulla viime vuosisadalta ?

Petroolilla ajoi halvalla kunnes käyttö yleistyi. Ja käyttö ei loppunut horizontin paskuuteen, vaan valtion veropolitiikkaan.

Viimeksi muokattu: 21.01.20 - klo:10:17 kirjoittanut ilkka

Rakkine

  • Vieras
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
https://yle.fi/uutiset/3-11164052

Teslat kiihdyttelee itsekseen.

 ;D ;D ;D ;D

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
sekin on mielenkiintoista minkälainen sotku syntyy jos tuommosen sähköauton latauspistoke jää  irroittamatta kun lähtee liikenteeseen :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Ei ne taida suostua liikkumaan jos lieka on kiinni... ei ne niin tyhmiä ole.

Ei tosiaan liiku mihinkään jos lieka on kiinni. Ja lieka ei irtoa ilman että auto ja latauspömpeli onnistuu pääsemään neuvotteluissa yhteisymmärrykseen siitä että piuhan voi vetää irti. Toi on sitten erittäin kiva homma aamuyöstä jossain syrjäisen suljetun ABC:n pihassa räntäsateessa ihmetellä että miten matka jatkuu kun pömpeli on jälleen kerran sekaisin, piuha ei irtoa eikä auto liikahda.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Muistaakseni Tesla Model S maksoi uutena vuonna 2013 noin 80000€, Nettiautossa halvin sellainen maksaa nykyään, 7 vuotta vanhana siinä 45000€. Hinta on pudonnut mielestäni aivan liian vähän, siis vain noin 40%.

Halvin 46.000 on USA-versio joita ei kannata ostaa. Seuraava on 48.000

Dementia vai valikoiva muisti? Model S P85 maksoi 2013 uutena perusvarustelulla 103.000 eur, tuossa 48.000 yksilössä näytti olevan uutena 5000 eur maksanut navigaattori eli ainakin 108.000 eur uutena. Hinta pudonnut vähintään 60.000 eur. Jos on ajettu 108.000 km, tekee noin 55 snt/km.
Auton hinta pitäisi sähköautossa laskea vähän eri tavalla. Jos päästöjä (CO2, pienhiukkaset) saisi vapaasti tuottaa, niin ei minkään teknisen laitteen, katalysaattorin tai hiukkassuodattimen ym, asentaminen ei olisi kannattavaa tavalliseen autoonkaan. Nyt tälle puhtaudelle pitäisi olla joku muu hinta, kuin arviolta heitetty käyttömaksu tai vero.

Akun hinta+lautauskulut, niitä voi verrata vastaavaan käytössä kuluvaan bensan hintaan, mutta silloinkin tästä puuttuvat ne päästöt. Jos liikenteen polttonesteille tulisi markkinaehtoinen päästökauppa, niin nämä hinnat olisivat vertailukelpoisia.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Puhdas vety ei räjähdä, mutta palavana kaasuna ilman kanssa sopivassa väkevyydessä kyllä palaa nopeasti. Itse asiassa höyrystynyt bensiini, maakaasu, biokaasu, aivan samalla tavalla nekin leimahtavat kipinästä, kun niitä pääsee karkuun.

Noissa lähteissä kun on 200 kertaa viitattu samaan lähteeseen, oikeastaan onkin jäänyt epäselväksi, kuka sen "räjähdyksen" ensinnä on keksinyt. Ja useat analfabeetit kyökkitiedemiehet mainitsevat vetypommin, että siis vedystä voi tehdä pommin.

Joo joo, niinpä.

-SS-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Puhdas vety ei räjähdä, mutta palavana kaasuna ilman kanssa sopivassa väkevyydessä kyllä palaa nopeasti. Itse asiassa höyrystynyt bensiini, maakaasu, biokaasu, aivan samalla tavalla nekin leimahtavat kipinästä, kun niitä pääsee karkuun.

Noissa lähteissä kun on 200 kertaa viitattu samaan lähteeseen, oikeastaan onkin jäänyt epäselväksi, kuka sen "räjähdyksen" ensinnä on keksinyt. Ja useat analfabeetit kyökkitiedemiehet mainitsevat vetypommin, että siis vedystä voi tehdä pommin.

Joo joo, niinpä.

-SS-
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vetypommi

Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Auton hinta pitäisi sähköautossa laskea vähän eri tavalla. Jos päästöjä (CO2, pienhiukkaset) saisi vapaasti tuottaa, niin ei minkään teknisen laitteen, katalysaattorin tai hiukkassuodattimen ym, asentaminen ei olisi kannattavaa tavalliseen autoonkaan. Nyt tälle puhtaudelle pitäisi olla joku muu hinta, kuin arviolta heitetty käyttömaksu tai vero.

Akun hinta+lautauskulut, niitä voi verrata vastaavaan käytössä kuluvaan bensan hintaan, mutta silloinkin tästä puuttuvat ne päästöt. Jos liikenteen polttonesteille tulisi markkinaehtoinen päästökauppa, niin nämä hinnat olisivat vertailukelpoisia.

Päästöt on vain eri paikassa. Etelänaapurissa jossa sähköä tehdää palavankiven poltolla, sähköauto tuottaa enemmän co2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottoriauto. Ja palavankiven polttamisessa syntyy kyllä hyvin paljon muitakin päästöjä.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Ei tosiaan liiku mihinkään jos lieka on kiinni. Ja lieka ei irtoa ilman että auto ja latauspömpeli onnistuu pääsemään neuvotteluissa yhteisymmärrykseen siitä että piuhan voi vetää irti. Toi on sitten erittäin kiva homma aamuyöstä jossain syrjäisen suljetun ABC:n pihassa räntäsateessa ihmetellä että miten matka jatkuu kun pömpeli on jälleen kerran sekaisin, piuha ei irtoa eikä auto liikahda.

Vaihda automerkkiä. Jos puhut latausaseman kiinteästä kaapelista niin auto siitä pitää kiinni tai päästää irti, ei latausasema. Voit myös käyttää asemia joissa ei ole johtoa, käytät omaa kaapelia ja se lukittuu vain autoon, ei asemaan. Tietenkin olet silti jumissa jos auto ei irrota kaapelista vaikka saisitkin kaapelin toisesta päästä irti...

Päästöt on vain eri paikassa. Etelänaapurissa jossa sähköä tehdää palavankiven poltolla, sähköauto tuottaa enemmän co2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottoriauto. Ja palavankiven polttamisessa syntyy kyllä hyvin paljon muitakin päästöjä.

Meinaatko että ei sitten muuallakaan kannata ajaa sähköllä jos jossain päin maailmaa se on polttomoottoria huonompi vaihtoehto? Tyypillinen suomalainen ajattelutapa. Ei tietenkään ole reilua että kiinalaiset ja itänaapuri saastuttavat mutta ei sillä perusteella voi ajatella että suomalaiset saisivat saastuttaa noita enemmän per nenä, jos edes samaa. Kierrehän pitäisi saada kulkemaan toiseen suuntaan, ei lisätä päästöjä vuorotellen kun toinen on päässyt edelle vaan vähennetään niitä vuorotellen kun toinen on saanut ne pienemmäksi. Kohtuudessa ja asiallisesti tietenkin.

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...


Muistaakos palstalaiset petrooli horizontin joskus 70-80 -luvulla viime vuosisadalta ?

Petroolilla ajoi halvalla kunnes käyttö yleistyi. Ja käyttö ei loppunut horizontin paskuuteen, vaan valtion veropolitiikkaan.

Oliko petroli-Horizonejakin? Muistan vain petroli-Saabit, jotka voittivat aina Tekniikan Maailman kaikki testit. TM kun oli valjastanut itsensä Suomessa valmistetun auton markkinoijaksi.

Sen ajan TM:t olivat täynnä niin ylistäviä kirjoituksia petroliSaabeista, että voisi niiden kirjoittajien kasvot häpeästä punehtua, jos lukisivat sen aikaiset kirjoituksensa.

Petroliautot tulevaisuuden autoja. My ass!🤣🤣🤣
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Noin reilun vuoden kokemuksella totean että se voi olla halpaa ja helppoa  - kunhan käyttötarve on sähköautolle sopiva.
Ei se yleispätevä ratkaisu kaikille varmaankaan ole. Eipä juuri mikään muukaan automalli/-tyyppi sovi kaikkiin tarpeisiin.

Kokonaiselinkaarikustannukset ovat vielä arvoitus - kun autolla ei ole vielä ikää kuin pari vuotta.
Tuo edellisen lauseen eka sana sopisi vaikka hirsipuuhun...


Muistaakos palstalaiset petrooli horizontin joskus 70-80 -luvulla viime vuosisadalta ?

Petroolilla ajoi halvalla kunnes käyttö yleistyi. Ja käyttö ei loppunut horizontin paskuuteen, vaan valtion veropolitiikkaan.

Oliko petroli-Horizonejakin? Muistan vain petroli-Saabit, jotka voittivat aina Tekniikan Maailman kaikki testit. TM kun oli valjastanut itsensä Suomessa valmistetun auton markkinoijaksi.

Sen ajan TM:t olivat täynnä niin ylistäviä kirjoituksia petroliSaabeista, että voisi niiden kirjoittajien kasvot häpeästä punehtua, jos lukisivat sen aikaiset kirjoituksensa.

Petroliautot tulevaisuuden autoja. My ass!🤣🤣🤣

Entä petroli Majorit tahi Fordsonnit . Niitä ei valtio tappanut vaan heikko teho   .
Kannentiivisteitä yks lisää ja petroli moottori oli valmis , tai niin luultiin .  ???
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .