Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 68621 kertaa)

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4498
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Miten minulla on trunne, että mikään ei ole muuttunut sadassa vuodessa. Takapajuiset ihmiset edelleen pelkäävät kaikkea uutta.

https://historianet.fi/tekniikka/koneet/auton-historia

"
Tekniikka
Koneet
Auton historia

”Automobiili”, itsestään kulkeva laite, oli aluksi pelottava ilmestys. Reilut sata vuotta sitten laki vaati, että jokaisen auton edellä piti kulkea auton tulosta lipulla ja merkinantotorvella varoittava mies. "

Ei kukaan mitään uutta pelkää. Mutta sähköautokaan ei ole uusi keksintö. Sen markkinointi voimallisilla tuilla ja polttomoottoriauton rangasitusveroilla, perusteena ilmastonmuutoksen torjunta, ei kerta kaikkiaan mene suuruusluokkalaskennassa oikein. Sitä voisi kuvata sillä tavalla, että päästämme ilmakehään kaksi tonnia hiilidioksidia, estääksemme yhden hiilidioksiditonnin päästön !

Ihan järkevä vastustus johtuu siitä, että yli yhdeksän kymmenestä hiilidioksiditonnista tulee kaikenlaisen kuluttajajutskan valmistamisesta ja myös kaikesta kansantuotteen luomisesta, vain alle kymmenen prosenttia henkilöautoliikenteestä. Sähköautojen vihreä siirtymä on aloitettu omanvoitonpyyntöisesti lähinnä autoteollisuuden elonkappailuna, ja kolmenkymmenen vuoden ajaksi hiilidioksidipäästöt todellisuudessa kasvavat, verrattuna vanhan tekniikan jatkamiseen. Sähköautojen ja akkujen valmistuslogistiikka on voimakkaampi päästöjen tuottaja kuin vanha tekniikka.

Keski-euroopan hiilidioksidipäästöjen tosiasiassa voimakas nousu vihreän siirtymän takia paljastui selvemmin Ukrainan kriisin johdosta. Eli vihreä ydinvoimaton sähkö on vihreä satu, jonka yksi luku sähköautokin on.

-SS-

Juuri näin.


Ja kun lisäämme yhtälöön akkuteollisuuden vaatiman raaka-aineet suurelta osin lapsityövoimalla teetetyn työn louhoksilla, niin voimme väittää, että jokainen myymätön sähköauto on isku päin lapsityövoiman käyttäjien kasvoja.

 Aja polttomoottoriautolla - suojelet lapsia !👍👍👍

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Paiikallistuotettu biokaasu erittäin kilpailukykyinen nykyisiin akkuautoihin nähden. Vahteran blogissa ihmettelyä suomemme kaivostoiminnan toilauksista...hirveetä jos puoletkaan totta...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ja reilut puolet on totta.   tää on aika kehitysmaa kyllä.    ja virkamiähet ky rpiä.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Miten minulla on trunne, että mikään ei ole muuttunut sadassa vuodessa. Takapajuiset ihmiset edelleen pelkäävät kaikkea uutta.

https://historianet.fi/tekniikka/koneet/auton-historia

"
Tekniikka
Koneet
Auton historia

”Automobiili”, itsestään kulkeva laite, oli aluksi pelottava ilmestys. Reilut sata vuotta sitten laki vaati, että jokaisen auton edellä piti kulkea auton tulosta lipulla ja merkinantotorvella varoittava mies. "

Ei kukaan mitään uutta pelkää. Mutta sähköautokaan ei ole uusi keksintö. Sen markkinointi voimallisilla tuilla ja polttomoottoriauton rangasitusveroilla, perusteena ilmastonmuutoksen torjunta, ei kerta kaikkiaan mene suuruusluokkalaskennassa oikein. Sitä voisi kuvata sillä tavalla, että päästämme ilmakehään kaksi tonnia hiilidioksidia, estääksemme yhden hiilidioksiditonnin päästön !

Ihan järkevä vastustus johtuu siitä, että yli yhdeksän kymmenestä hiilidioksiditonnista tulee kaikenlaisen kuluttajajutskan valmistamisesta ja myös kaikesta kansantuotteen luomisesta, vain alle kymmenen prosenttia henkilöautoliikenteestä. Sähköautojen vihreä siirtymä on aloitettu omanvoitonpyyntöisesti lähinnä autoteollisuuden elonkappailuna, ja kolmenkymmenen vuoden ajaksi hiilidioksidipäästöt todellisuudessa kasvavat, verrattuna vanhan tekniikan jatkamiseen. Sähköautojen ja akkujen valmistuslogistiikka on voimakkaampi päästöjen tuottaja kuin vanha tekniikka.

Keski-euroopan hiilidioksidipäästöjen tosiasiassa voimakas nousu vihreän siirtymän takia paljastui selvemmin Ukrainan kriisin johdosta. Eli vihreä ydinvoimaton sähkö on vihreä satu, jonka yksi luku sähköautokin on.

-SS-

Juuri näin.


Ja kun lisäämme yhtälöön akkuteollisuuden vaatiman raaka-aineet suurelta osin lapsityövoimalla teetetyn työn louhoksilla, niin voimme väittää, että jokainen myymätön sähköauto on isku päin lapsityövoiman käyttäjien kasvoja.

 Aja polttomoottoriautolla - suojelet lapsia !👍👍👍

Toisaalta ylikansoitus häviää, jos jokainen ostaisi sähköauton. Silloinhan omistaja muuttuu homoksi. Tämäkin on yhtä vakuuttavasti todistettu, kuin muutkin sähköautoilun ominaisuudet.

Sitä tosiasiaa ei voida isossa mittakaavassa kumota, että energian varastoiminen polttonesteeseen tai vaikka kaasuun on helpompaa ja yksinkertaisempaa, kuin akkuun. Jos olisi yksinkertainen ja halpa tapa varata sähköä akkuun, silloin mm. tuulivoiman epätasaisuus olisi helppo ratkaista. Mutta kun näin ei vaan ole. Jospa joskus olisi.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21952
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Pitihän kepun messiaiden ohjatamaailmanloppuun asti, mutta miten sitten kävikään.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
alkaako kokkareitten ote lipsua?

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2302
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Miten minulla on trunne, että mikään ei ole muuttunut sadassa vuodessa. Takapajuiset ihmiset edelleen pelkäävät kaikkea uutta.

https://historianet.fi/tekniikka/koneet/auton-historia

"
Tekniikka
Koneet
Auton historia

”Automobiili”, itsestään kulkeva laite, oli aluksi pelottava ilmestys. Reilut sata vuotta sitten laki vaati, että jokaisen auton edellä piti kulkea auton tulosta lipulla ja merkinantotorvella varoittava mies. "

Ei kukaan mitään uutta pelkää. Mutta sähköautokaan ei ole uusi keksintö. Sen markkinointi voimallisilla tuilla ja polttomoottoriauton rangasitusveroilla, perusteena ilmastonmuutoksen torjunta, ei kerta kaikkiaan mene suuruusluokkalaskennassa oikein. Sitä voisi kuvata sillä tavalla, että päästämme ilmakehään kaksi tonnia hiilidioksidia, estääksemme yhden hiilidioksiditonnin päästön !

Ihan järkevä vastustus johtuu siitä, että yli yhdeksän kymmenestä hiilidioksiditonnista tulee kaikenlaisen kuluttajajutskan valmistamisesta ja myös kaikesta kansantuotteen luomisesta, vain alle kymmenen prosenttia henkilöautoliikenteestä. Sähköautojen vihreä siirtymä on aloitettu omanvoitonpyyntöisesti lähinnä autoteollisuuden elonkappailuna, ja kolmenkymmenen vuoden ajaksi hiilidioksidipäästöt todellisuudessa kasvavat, verrattuna vanhan tekniikan jatkamiseen. Sähköautojen ja akkujen valmistuslogistiikka on voimakkaampi päästöjen tuottaja kuin vanha tekniikka.

Keski-euroopan hiilidioksidipäästöjen tosiasiassa voimakas nousu vihreän siirtymän takia paljastui selvemmin Ukrainan kriisin johdosta. Eli vihreä ydinvoimaton sähkö on vihreä satu, jonka yksi luku sähköautokin on.

-SS-

Juuri näin.


Ja kun lisäämme yhtälöön akkuteollisuuden vaatiman raaka-aineet suurelta osin lapsityövoimalla teetetyn työn louhoksilla, niin voimme väittää, että jokainen myymätön sähköauto on isku päin lapsityövoiman käyttäjien kasvoja.

 Aja polttomoottoriautolla - suojelet lapsia !👍👍👍

Öljylobbarit tykkäävät levittää kuvia kaivoksilla työskentelevistä lapsista. Ongelma on todellinen, mutta suurin osa esim. koboltista menee muuanne kuin akkuteollisuuteen. Mm. öljyteollisuus on merkittävä koboltin käyttäjä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oljylobbaajat-mustamaalaavat-sahkoautoja-lobbausvideossa-lapset-keraavat-kobolttia/55f95944-b39a-3236-9e44-d74c147d9de4

https://twitter.com/jlehtira/status/1620703474173509632

"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4498
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Miten minulla on trunne, että mikään ei ole muuttunut sadassa vuodessa. Takapajuiset ihmiset edelleen pelkäävät kaikkea uutta.

https://historianet.fi/tekniikka/koneet/auton-historia

"
Tekniikka
Koneet
Auton historia

”Automobiili”, itsestään kulkeva laite, oli aluksi pelottava ilmestys. Reilut sata vuotta sitten laki vaati, että jokaisen auton edellä piti kulkea auton tulosta lipulla ja merkinantotorvella varoittava mies. "

Ei kukaan mitään uutta pelkää. Mutta sähköautokaan ei ole uusi keksintö. Sen markkinointi voimallisilla tuilla ja polttomoottoriauton rangasitusveroilla, perusteena ilmastonmuutoksen torjunta, ei kerta kaikkiaan mene suuruusluokkalaskennassa oikein. Sitä voisi kuvata sillä tavalla, että päästämme ilmakehään kaksi tonnia hiilidioksidia, estääksemme yhden hiilidioksiditonnin päästön !

Ihan järkevä vastustus johtuu siitä, että yli yhdeksän kymmenestä hiilidioksiditonnista tulee kaikenlaisen kuluttajajutskan valmistamisesta ja myös kaikesta kansantuotteen luomisesta, vain alle kymmenen prosenttia henkilöautoliikenteestä. Sähköautojen vihreä siirtymä on aloitettu omanvoitonpyyntöisesti lähinnä autoteollisuuden elonkappailuna, ja kolmenkymmenen vuoden ajaksi hiilidioksidipäästöt todellisuudessa kasvavat, verrattuna vanhan tekniikan jatkamiseen. Sähköautojen ja akkujen valmistuslogistiikka on voimakkaampi päästöjen tuottaja kuin vanha tekniikka.

Keski-euroopan hiilidioksidipäästöjen tosiasiassa voimakas nousu vihreän siirtymän takia paljastui selvemmin Ukrainan kriisin johdosta. Eli vihreä ydinvoimaton sähkö on vihreä satu, jonka yksi luku sähköautokin on.

-SS-

Juuri näin.


Ja kun lisäämme yhtälöön akkuteollisuuden vaatiman raaka-aineet suurelta osin lapsityövoimalla teetetyn työn louhoksilla, niin voimme väittää, että jokainen myymätön sähköauto on isku päin lapsityövoiman käyttäjien kasvoja.

 Aja polttomoottoriautolla - suojelet lapsia !👍👍👍

Öljylobbarit tykkäävät levittää kuvia kaivoksilla työskentelevistä lapsista. Ongelma on todellinen, mutta suurin osa esim. koboltista menee muuanne kuin akkuteollisuuteen. Mm. öljyteollisuus on merkittävä koboltin käyttäjä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oljylobbaajat-mustamaalaavat-sahkoautoja-lobbausvideossa-lapset-keraavat-kobolttia/55f95944-b39a-3236-9e44-d74c147d9de4

https://twitter.com/jlehtira/status/1620703474173509632



Suosi lapsityövoimaa= osta sähköauto.👍👍👍

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
No joo... tuollaiset yhteiskunnallliset asiat pitää hoitaa kyllä muita reittejä.

Lapsityövoimaa käytetään myös tekstiiliteollisuudessa ja (elektroniikka)jätteen käsittelyssä ja muutamassa muussakin. Ja niistä harvinaisista metalleista tällä hetkellä menee tosiaan suurempi osa muualle kuin akkuihin. Eli ei sitten pidä ostaa myöskään mitään elektroniikkaa tai tekstiilejä eikä montaa muutakaan...

Mitenkähän ne siellä kaivoshommia yleensä tekevät, maailman kaivannaisista ehdottomasti suurin osa on kuitenkin muuta kuin esim kobolttia. Onko niitä lapsia kaivamassa myös rautaa, kuparia, tinaa, timantteja, hiiltä,...?? En heti keksi miksi lapsia käytettäisiin vain juuri määrätyissä kaivoksissa? Vai johtuuko tuo vain siitä että määrätyt esiintymät sattuvat vaan olemaan määrätyissä valtioissa? Yleensä kyllä kun kaivetaan niin pyritään sitten ottamaan kaikki kannattavuuden ylittävät metallit talteen, kun se kallein osa eli louhinta, murskaus ja kuljetus on kuitenkin jo tehty.

Noissa yhteiskuntajärjestelmissä on niin paljon valuvikoja että niitä ei kuluttaja täällä pysty ratkaisemaan vaikka tekisi mitä. Jos kaivoshomma hiljenee niin ne lapsukaiset sijoitetaan sitten aivan varmasti johonkin muuhun ei-niin-kivaan puuhaan. Vaihtoehtona voi olla myös ei  työtä, ei ruokaa :-(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
ja vaikka seisoisimma päällä ni ei joka puolella demokratia ja huippuhomma etene,  jossain on kuitenki maa jossa valta on jollakin ja muut kärsii.    ei joka maassa pennuista huolehita kuin suomessa...   paitti ei nuo pakolaispennut saa etes opetusta oikein täälläkään..

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Joka tapauksessa sähköautoilu on umpihomoa. Ei savua eikä ääntä. Rattiin vielä kasvissyöjä ni reerassa on.

Sitä paitsi ne ovat vaarallisia, kulman takaa tulevaa sähköautoa jalankulkija tai pyöräilijä ei osaa varoa koska ei kuulu ääntä.

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Öljylobbarit tykkäävät levittää kuvia kaivoksilla työskentelevistä lapsista. Ongelma on todellinen, mutta suurin osa esim. koboltista menee muuanne kuin akkuteollisuuteen. Mm. öljyteollisuus on merkittävä koboltin käyttäjä.

Kyse ei ole öljylobbareista. Kyse on suuruusluokka-tajun ongelmasta.


Lähde: IEA

Jotain vain 500 miljoonaa sähköautoa, uutta materiaalia pitää  louhia  moninkertaisesti nykytuotannon verran. Kuparia, harvinaisia maametalleja, kobolttia. Kobolttia tuotetaan tällä hetkellä vuodessa 170 000 tonnia. Puolen miljardin sähköauton tarvitsema kobolttimäärä on 13,8 kg x 500 000 000 = 6,9 miljoonaa tonnia. Eli 41 vuodeksi kaivamista, jos kaivannaisteollisuutta ei laajenneta voimakkaasti.

-SS-

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4498
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Vihreät haluavat samanaikaisesti lisätä sekä kaivannaistaloutta että ennallistamista? Pieni ristiriita🤣🤣

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Jotain vain 500 miljoonaa sähköautoa, uutta materiaalia pitää  louhia  moninkertaisesti nykytuotannon verran. Kuparia, harvinaisia maametalleja, kobolttia. Kobolttia tuotetaan tällä hetkellä vuodessa 170 000 tonnia. Puolen miljardin sähköauton tarvitsema kobolttimäärä on 13,8 kg x 500 000 000 = 6,9 miljoonaa tonnia. Eli 41 vuodeksi kaivamista, jos kaivannaisteollisuutta ei laajenneta voimakkaasti.

-SS-

Kaikki on suhteellista ja voi kysyä mikä on suurta tai voimakasta. Vertailun vuoksi terästä   tuotetaan jotain 1700 miljoonaa tonnia vuodessa. 7 miljoonaa tonnia ei kuulosta hirveän suurelta luvulta. Betonia ilmeisesti pelkästään suomessa tehdään 12 miljoonaa tonnia.. maailmassa about 30 miljardia tonnia..
Maasta ne kaivetaan kummankin raaka-aineet.

Maailman öljyn vuosituotanto lienee siinä 100 miljoonaa barrelia eli karkeasti 15 miljoonaa tonnia. Uskallan väittää että liikenteeseen kuluvan öljyn 'kaivaminen' on haitallisempaa kuin sähköautoihin käytetyn koboltin ym kaivaminen. Molempiahan käytetään muuhunkin kuin autoihin.

En usko että liikennettä voidaan ratkaista yhdellä ainoalla energiamuodolla. Kaikkia muotoja tullaan käyttämään, kohteet ja tarpeet ovat niin moninaisia.

Jos todella tuollainen määrä sähköautoja aiotaan saada käyttöön, niin luulisin että sitten aika monta miljoonaa tonnia muita raaka-aineita voidaan poistaa tai jättää rakentamatta öljyteollisuuden toiminnasta. Meinaan ei se öljyn poraus, merikuljetus, jalostus ja jakelu ihan aineetonta businesta ole sekään. Tietysti sitten taas sähkön tuotantoon ja jakeluun pitää panostaa; suo siellä, vetelä tuolla ja avovesi tässä...

Mulla ei ole mitään agendaa minkään energia- tai liikkumismuodon suhteen, kunhan nyt ajattelen. Olen siis olemassa :-)

Ihmiskunnan olemassaolon aikana on ollut suurempiakin muutoksia kuin sähköautot. Agraari- ja keräilytalouden mullisti teollistuminen, ja sen seurauksena koneet ja laitteet.
Kaiken tämän mahdollisti öljyn halpa energia, . On nähty rakentamisen muutos, kaupungistuminen, työtehtävien muuttuminen, digimaailma.
Sotimisen taitoa ja halua ei evoluutio ole vielä onnistunut geeneistämme poistamaan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Jotain vain 500 miljoonaa sähköautoa, uutta materiaalia pitää  louhia  moninkertaisesti nykytuotannon verran. Kuparia, harvinaisia maametalleja, kobolttia. Kobolttia tuotetaan tällä hetkellä vuodessa 170 000 tonnia. Puolen miljardin sähköauton tarvitsema kobolttimäärä on 13,8 kg x 500 000 000 = 6,9 miljoonaa tonnia. Eli 41 vuodeksi kaivamista, jos kaivannaisteollisuutta ei laajenneta voimakkaasti.

-SS-

Kaikki on suhteellista ja voi kysyä mikä on suurta tai voimakasta. Vertailun vuoksi terästä   tuotetaan jotain 1700 miljoonaa tonnia vuodessa. 7 miljoonaa tonnia ei kuulosta hirveän suurelta luvulta. Betonia ilmeisesti pelkästään suomessa tehdään 12 miljoonaa tonnia.. maailmassa about 30 miljardia tonnia..
Maasta ne kaivetaan kummankin raaka-aineet.

Maailman öljyn vuosituotanto lienee siinä 100 miljoonaa barrelia eli karkeasti 15 miljoonaa tonnia. Uskallan väittää että liikenteeseen kuluvan öljyn 'kaivaminen' on haitallisempaa kuin sähköautoihin käytetyn koboltin ym kaivaminen. Molempiahan käytetään muuhunkin kuin autoihin.

En usko että liikennettä voidaan ratkaista yhdellä ainoalla energiamuodolla. Kaikkia muotoja tullaan käyttämään, kohteet ja tarpeet ovat niin moninaisia.

Jos todella tuollainen määrä sähköautoja aiotaan saada käyttöön, niin luulisin että sitten aika monta miljoonaa tonnia muita raaka-aineita voidaan poistaa tai jättää rakentamatta öljyteollisuuden toiminnasta. Meinaan ei se öljyn poraus, merikuljetus, jalostus ja jakelu ihan aineetonta businesta ole sekään. Tietysti sitten taas sähkön tuotantoon ja jakeluun pitää panostaa; suo siellä, vetelä tuolla ja avovesi tässä...

Mulla ei ole mitään agendaa minkään energia- tai liikkumismuodon suhteen, kunhan nyt ajattelen. Olen siis olemassa :-)

Ihmiskunnan olemassaolon aikana on ollut suurempiakin muutoksia kuin sähköautot. Agraari- ja keräilytalouden mullisti teollistuminen, ja sen seurauksena koneet ja laitteet.
Kaiken tämän mahdollisti öljyn halpa energia, . On nähty rakentamisen muutos, kaupungistuminen, työtehtävien muuttuminen, digimaailma.
Sotimisen taitoa ja halua ei evoluutio ole vielä onnistunut geeneistämme poistamaan.

Et kai sää vaan aja sähköautolla..??..?? 😲
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159