Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mahtaako yleistyä  (Luettu 9185 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Mahtaako yleistyä
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mahtaako yleistyä
https://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/miten-toimii

Pikkusen skeptinen mutta  ???

Toimiihan ne jos vain kaasun jakelu toimii. Siis kaaustankkausasemia on riittävän tiheässä.
Onhan noita jonkinverran käytössä, eikä tekniikka ole niinkään monimutkainen kuin vaikka nykydieselin common rail + urealaitteisto + hiukkasloukku.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Mahtaako yleistyä
https://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/miten-toimii

Pikkusen skeptinen mutta  ???

Toimiihan ne jos vain kaasun jakelu toimii. Siis kaaustankkausasemia on riittävän tiheässä.
Onhan noita jonkinverran käytössä, eikä tekniikka ole niinkään monimutkainen kuin vaikka nykydieselin common rail + urealaitteisto + hiukkasloukku.
Sekin on totta . Saahan kaasua huonoista rehupaaleista joten saatavuus ei pitäis olla ongelma .
Bensiinimoottorin muutto kaasulla käyväksi on helppo ja toimiikin hyvin .
Saako noi urea hömpötykset jättää pois jos kaasulla ajelee ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Mahtaako yleistyä
Joo. Ureavehkeitä ei tarvita kaasulle muunnetussa henkilöautossa. Useimmissa ammattikäyttöön tarkoitetuissa pakettiautoissa taas tarvitaan.
 ;D

Eikös se noin menny.

Viimeksi muokattu: 17.11.19 - klo:16:59 kirjoittanut ilkka

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3266
Vs: Mahtaako yleistyä
Nyt on herra sorkkikselle innovaation paikka muuttaa autonsa kaasulla toimivaksi jamyös ureat sekaan.Eli WC pytty vain kuskin penkin paikalle ja siitä putkisto konehuoneeseen kaasut ja ureat menee hyötykäyttöön.Ja riittävän kaasuntuotannon takaamiseksi pääravinnoksi hernekeitto ja ruisleipä.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Mahtaako yleistyä
  riittävän kaasuntuotannon takaamiseksi pääravinnoksi hernekeitto ja ruisleipä.

...ja piimää...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mahtaako yleistyä
Niin siis kaasu sopii parhaiten bensakoneeseen. Tai varta vasten suunniteltuun kaasumoottoriin.

Diesel-koneissa kai toimitaan kaasukäytössä niin että moottori käyttää koko ajan myös pienen osan dieseliä ja kaasua voidaan sitten lisätä imuilman sekaan sopivasti.
Dieselin puristussytytys ei sovi sellaisenaan puhtaalle kaasulle ja moottori toimii sillä huonosti tai peräti hajoaa ajan mittaan.

Ureavehkeiden tarpeesta en tiedä, lienee kyse siitä nouseeko palamislämpötila niin korkealle että ilman typpi alkaa reagoida palamistapahtumassa ja muodostaa niitä haitallisia typpiyhdisteitä. Polttoaineestahan se typpi ei ole kummallakaan moottorityypillä peräisin... ei dieselillä eikä kipinäsytytteisellä moottorilla.

Lisäys: joissakin tapauksissa isoja dieselkoneita on muutettu puhtaalle kaasulle, mutta se edellyttää kipinäsytytyslaitteiston asentamista ja yleensä puristussuhteen muuttamista. Eli uusi kansi ja mahdollisesti männät / kiertokanget / kampiakseli ja uusi moottorinohjaus. Ihan perus-mersuun ei kannata, paremminkin johonkin megawattiluokan teollisuus- tai laivakoneeseen.

Viimeksi muokattu: 17.11.19 - klo:18:28 kirjoittanut metsajussi

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Mahtaako yleistyä
Reilun vuoden verran on ollut kaasukäyttöinen transporter käytössä. Periatteessa bensakone johon sitten bensansyötön rinnalle on asennettu kaasusuuttimet. Käynnistyy bensalla siihen asti että moottorin lämpö ylittää noin 40 astetta.
Joissakin moottoreissa bensa jäähdyttää venttiilejä, ja jälkeenpäin muunnos saattaa vaatiaa joko koko ajan joku osuus bensaa tai sitten erillistä venttiinsuoja-ainetta. Ameriikan puolella autoa tilatessa voi joihinkin malleihin ruksata lisävarusteena vahvemmat seetit kaasukäyttöä varten.

Merkittävimmistä kuorma-autovalmistajista scania ja iveco käyttää sytytystulppia, volvo taas dieseliä mukana sytyttimenä. Näitä on jo ihan oikeasti suomessakin liikenteessä, roska-autot ja bussit kaasulla ja pitkänmatkan rekkaliikennettä nesteytetyllä kaasulla.

En ole kyllä kuullut että ureaa tarvittaisiin kaasukäyttöisissä, nox-päästöt puolet pienemmät kuin dieselissä ja pienihiukkaspäästöt kymmenesosa.

New Holland julkisti nyt ensimmäisen kaasukäyttöisen sarjatuotantotraktorin
https://media.cnhindustrial.com/AMEA-English/NEW-HOLLAND-AGRICULTURE/new-holland-unveils-the-world-s-first-production-t6-methane-power-tractor-at-agritechnica-2019/s/b7d87534-63c3-467f-ae47-103724800a56

Tai siis nimenomaan metaanikäyttöisen (maakasu/biokaasu), nestekaasullahan on amerikoissa ajettu vielä 60-70 -luvuilla.

Gostelmashilla valkovenäjällä on myös kaasukäyttöinen leikkuupuimuri ainaki protona.

Ja tankkauspaikkoja alkaa eteläsuomessa olemaan jo aika kohtuullisesti, hyvinkäällä on ihan toiminnassa oleva systeemi luomutuotannon yhteyteen rakennettuna jossa heinän yms mädätys ja kaasutus tuottaa paremmin lannoittavaa materiaalia.

https://www.nivos.fi/biokaasu/palopuron-biokaasu/palopuron-biokaasu

Tämä kaasuhomma voisi oikeasti toimia, toisin kuin aikaisemmat biodieselsuunnitelmat.

Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä ylittää kohta kymmenentuhatta, ja siihen paketti- ja kuorma-autot sekä bussit päälle.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Mahtaako yleistyä
Totta kirjoittaa Metsäjussi ja Aurajokilaivuri . Tulee mieleen petrolikäyttöiset moottorit aikoinaan , nekin laitettiin bensalla käyntiin . Valo vaatii kuulemma maitoautojen siirtyvän kaasuun , mikä helpottaa hiilineutraalin maidontuottamisen .
Maidontuotannossa voidaan käyttää sähköä enemmän eli korvata osa dieseleistä sillä .

Tuli nyt vaan mieleen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Mahtaako yleistyä
Onhan noita metaanilla kulkevia bifuel autoja ollut markkinoilla jo vuosikaudet. Vanhemmissa on kohtuukokoiset bensatankitkin, jollei satu kaasuasemaa matkanvarrelle. Auto ei tiedä, tankataanko siihen biokaasua vai maakaasua. Jollain 3000€ saa vanhankin auton muutettua kaasua käyttäväksi. Tällöin jää vielä vanha bensatankkikin jäljelle. Valtio maksaa tuosta sitten vielä tonnin takaisin. Salosta, Forssasta ja Turusta saa kaasua Sorkkiksen ympäristöstä.
Mystinen kesälaatumies

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26009
  • vastustan
Vs: Mahtaako yleistyä
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 992
Vs: Mahtaako yleistyä
Vw konsernin kaasuautoja myydään tällä kertaa hyvin,vuoden kaasut mukaan. Ruotsista on tuotu
bi-fuel Volvoja ihan perkuleesti,eikä tommonen V70 hirmu kalliskaan ole. Onhan noita kaasuautoja maailmalla
ollut jo vuosikymmenet. Vanhat trukitkin pelas nestekaasulla(moottorikaasu) jo 70 luvulla. Bensalla hetki lämmiteltiin
vaan. En tiedä oliko kaasussa eroa mutta ainakin pulloventtiilit oli erilaisia.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Mahtaako yleistyä
Vanhan dieselin muutto osaksi kaasukäyttöiseksi vois olla halpa ratkaisu .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Mahtaako yleistyä
VRrän jakeluautot, silloin kun niitä vielä oli, olivat ainakin täälläpäin nestekaasulla käyviä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Mahtaako yleistyä
Vw konsernin kaasuautoja myydään tällä kertaa hyvin,vuoden kaasut mukaan. Ruotsista on tuotu
bi-fuel Volvoja ihan perkuleesti,eikä tommonen V70 hirmu kalliskaan ole. Onhan noita kaasuautoja maailmalla
ollut jo vuosikymmenet. Vanhat trukitkin pelas nestekaasulla(moottorikaasu) jo 70 luvulla. Bensalla hetki lämmiteltiin
vaan. En tiedä oliko kaasussa eroa mutta ainakin pulloventtiilit oli erilaisia.
Moottorikaasun tuolla jo mainitsitkin . Nestekaasulla toimivia autoja ja trukkeja oli -70 luvulta lähtien . Valtio laittoi homman dieselverolle (tai joku muu vero ) joten kiinnostus hiipui . 
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .